Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Istukka etuseinämässä, hiljainen vauva

12.08.2007 |

Mulla on istukka kohdun etuseinämässä eli massun puolella ja olen rv 21. Vauvan liikkeitä olen tuntenut rv 16-17 vaihteesta. Olen vähän huolissani kun vauva on niin hiljainen! Makuulla vaan lähinnä liikkeet tuntuvat, joskus ehkä istuessa yks hento töytäisy. Vauva ei ikinä " myllää" vaan liikkeet ovat aina yksittäisiä, tosin viime aikoina voimakkaampia kun alussa, tietenkin. Muttei puhettakaan että esim mieheni tuntisi vatsan päältä potkut. Kaksi raskautta takana ja tässä vaiheessa edelliset vauvat ovat saaneet jo vatsalle asetetun tavaran esim kaukosäätimen heilumaan potkuillaan...

Voisiko johtua istukan paikasta, etten tunne liikkeitä kunnolla vai voiko se vaimentaa näin paljon? Olen nyt saanut päähäni että vauvassa jotain vikaa... :-( tai sitten on vaan tosi hiljainen tyyppi (geneettisesti epätodennäköistä...)!

Rakenneultrassa 3 viikkoa sitten painoarvio oli vajaa 300g eli kyllä siellä ihan normaalikokoinen beibi pitäisi olla... Miksei liikkeet tunnu...!?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans istukka etuseinämässä. Liikkeet aloin tuntea kunnolla vasta joskus vko 20 . Sellasta möyrimistä joka näkyy vatsan päältä oli vasta joskus vko 23-24 muistakseni. Mies unsi ekat liikkeet aika paljon myöhemmin.Mulla ainakin vaikutti istukan paikka liikkeisiin ja niiden tuntemiseen. Nyt (rv 35+2) tunnen ja näen liikkeet ihan normaalisti.

Enkä mä koskaan ole tuntenut et milloin kyseessä on jalka, milloin käsi ja milloin vauva tekee kuperkeikan. Neuvolassa ainakin sanottiin et istukka vaimentaa liikkeitä ym. Yhessä vaiheessa oli jopa sydänääniä vaikea löytää istukan takia. vaimenta kuulemma niitäkin sen verran hyvin.

Vierailija
2/6 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans istukka etuseinämässä ja nyt rv 26 menossa ja aika hiljainen tyyppi on vieläkin. Pieniä kolhuja ajoittain (joinain päivinä vain muutama) ja pieniä potkuja aloin tuntemaan joskus rv 22 tienoilla. Tuohon navan kohdalle eteen en tunne potkuja laisinkaan, vaan tulevat lähinnä sivuille alas.

Toisaalta en ensimmäistä lastanikaan voinut vatsassa villiksi kutsua (istukka edessä myös silloin) ja jouduin vk 30 jälkeen käymään äitiyspolilla muutaman kerran, kun en saanut kymmentä liikettä mahtumaan edes kahteen päivään ja huolestuin aikalailla...

Varmaan istukan sijainnilla on aika paljonkin vaikutusta, sitä itsekin ainakin kovasti toivon :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se oo vaikuttanu mihinkään mitenkään. tai jos on niin varmaan olisin ensioireina sitten tuntenu vauvan liikkeet :) molemmilla tuntenu liikkeet todella todella aikaisin ja päälle päin myös on alkanut tuntua ja näkyä nopeasti. tällä kierroksella musitaakseni tuntui selvästi ulospäin jo joskus rv 16. sanokoot muut mitä sanoo mutta ite oon sitä mieltä että ei se istukan paikka vaikuta mihinkään tällaiseen mitenkään.

freya-jolla huono päivä ja siksi niin tiukaa sanamuotoa (anteeksi siitä, mutta nätimmin ei tässä mielen tilassa osaa kirjottaa :) )

Vierailija
4/6 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans etuseinämässä tässäkin raskaudessa, liikkeet olen kyllä tuntenut paljon aikaisemmin kuin edellisessä raskaudessa. Silloin aloin itse tuntemaan vasta rv20+ ja kunnon töytäisyjä pääsi mieskin todistamaan vasta rv25+!

Edellisessä istukka oli todella pahasti edessä, nyt se on enemmän vasemmalla puolella ja ehkä liikkeet sen takia on tuntuneet aiemmin...? Vielä niitä ei kuitenkaan mahan päältä tunne (on sen verran tuota lämpöeristystäkin, heh!) mutta kunhan niitä itse tuntee silloin tällöin, niin en ota stressiä!

-Allu ja Pupu rv17+

Vierailija
5/6 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Mutta poikkeushan vahvistaa säännön! :) Toki löytyy aina heitäkin, jotka tuntevat liikkeet aikaisin, vaikka istukka on edessä. Itse tunsin ensimmäiset liikkeet vasta 21. viikolla, kun istukka on edessä ylhäällä. Edelleen vauva vaikuttaa rauhalliselta tyypiltä eikä ole kova potkimaan, mutta se vaadittu 10 liikettä tunnissa tulee kyllä täyteen joka ilta. Tätä liikelaskentaa tarttee siis harrastaa vasta loppuraskaudessa!

Meripihka78 rv39+5

Vierailija
6/6 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meripihkan sanoin, aina löytyy joka asiassa poikkeuksia! Mutta yleisintä lienee tuo, että suoraan edessä oleva istukka vaimentaa liikkeet. Toki vaikuttaa myös kohdun asento ym.

Ainahan on olemassa myös virhemahdollisuus, kun istukan sijainti on määritetty.

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid…

Itse tunsin esikoisesta liikkeet vasta kahdenkympin paremmalla puolella, istukka edessä ja hyvin hyvin aikaisin kuopuksesta, kun istukka oli takana. Samoin olin hyvin kateellinen kaverilleni, kun hänellä kaukosäädin heilui masun päällä ja minulla ei! =D Mutta onneksi kuopuksesta sain sitten itsekin kokea tuon! ;)

Äläkä suotta huolehdi, ei sinulla välttämättä masussa asusta hiljaista vauvaa vaikka liikkeet ei kovin selvästi tunnukkaan! Itse muistan katselleeni aivan lumoutuneena pienen väkkärän pyörintää rakenneultrassa vaikka mitään en tuntenut! Pikkuinen viihtyi vielä selkä ulospäin eli potkut menivät sisäänpäin. Siinä yksi syy miksi oli vaikea liikeitä tuntea.

Huoli pois, varmasti kaikki on masussa hyvin!

piipaa rv 10+0