G: Ulkomailta Suomeen muuttaneille
Miksi muutit takaisin Suomeen? Oliko paha kulttuurishokki? Haikailetko takaisin ulkomaille? Oletko viihtynyt Suomessa? Missä maassa asuit ennen muuttoa?
Kommentit (51)
Ja kyllahan pienta shokkia on ollut. Alussa olin ihan huumaantunut Suomesta ja ajattelin kaiken olevan taalla ihanaa ja paremmin, mutta sitten tuli ns paluu arkeen ja totesin etta joka maassa on puolensa ja puolensa. Ajoittain arsyttaa taalla Suomessa ahdasmielisyys ja avoin rasistisuus, se on ollut aika jarkyttavaa. Valilla ikava Ranskaan on kova. Aika nayttaa.
Pienimuotoinen kulttuurishokki iski, mutta kyllä siitä aika nopeasti toipui. Takaisin on tarkoitus muuttaa (siis pois Suomesta) viimeistään eläkepäiviä viettämään.
Miksi? Odotan kaksosia ja haluan synnyttää heidät Suomessa. Täällä myös vanhempani ja siskoni ovat lähellä auttamassa vauvojen hoidossa.
Kulttuurishokki oli jonkinmoinen 9 Turkissa asutun vuoden jälkeen. Osittain positiivinen, osittain negatiivinen.
Haikailen takaisin kotiin, ja lähdenkin sinne sitten kun vauvat ovat 4-5 kk ja elämä heidän kanssaan (ehkä?) helpottuu.
Kyllä se on ihan toisenlaista Ranskassa, mietipä vaikka niitä Pariisin lähiömellakoita. Se, että Ranskassa on paljon maahanmuuttajia, ei poista sitä tosiasiaa, että moni ranskalainen on kurkkuaan myöten täynnä maahanmuuttajia ja vihaa heitä.
Vierailija:
Ja kyllahan pienta shokkia on ollut. Alussa olin ihan huumaantunut Suomesta ja ajattelin kaiken olevan taalla ihanaa ja paremmin, mutta sitten tuli ns paluu arkeen ja totesin etta joka maassa on puolensa ja puolensa. Ajoittain arsyttaa taalla Suomessa ahdasmielisyys ja avoin rasistisuus, se on ollut aika jarkyttavaa. Valilla ikava Ranskaan on kova. Aika nayttaa.
Pois et kuitenkaan Suomesta halua tukien takia?
Vierailija:
Muutin takaisin Suomeen avioeron takia. Ensimmäiset 6 kk Suomessa meni aivan sumussa,en oikein muista mitään. Ei ollut kotia, lapset olivat tottuneet aivan erilaiseen elämään, itsekin olin aivan pihalla kaikesta, heh, edes euroja en " osannut" käyttää... Samaan maahan en kaipaa, voisin kyllä joskus käydä lomalla ja näyttää tuttuja paikkoja lapsille. Tulevaisuudessa aikomus pitää koti Suomessa,mutta viettää niin suuri osa vuodesta Länsi-Afrikassa kuin mahdollista.
Ulkomailla asuttujen vuosien varrella Suomesta oli muodostunut mielikuvissani oikea unelmien maa puhtaine luontoineen, hyvine sosiaalietuineen, laadukkaasti eristettyine asuntoineen...Paljon positiivisia asioita on ollut, mutta suurin shokki on ollut ihmisten ahdasmielisyys ja vähäinen sosiaalinen kanssakäyminen. Tuntuu, ettei kukaan oikeasti NAUTI elämästään, vaan kaikille suorittaminen on pääasia.
Kaipaan kovasti takaisin Keski-Eurooppaan.
Ihan oman kansainvälisen yrityksen perustimme Afrikassa ja sormet verillä tein työtä elantomme eteen.. Nyt opiskelen & olen töissä vaikka yh-äiti olenkin.... Ja aikomus on kyllä ihan tehdä unelmieni työtä Afrikassa, siksi täällä nyt opiskelen lisää... ja sitten Suomessa ollessa tehdä mitä hanttihommia vain! Elämää on muuallakin ja eri tavoin kun mahtava paratiisimme kaiken kattavine sossuetuineen!
-10-
onhan se helppo aina suomea haukkua, mutta kovasti tuntuu maa kuitenkin kiinnostavan kun opiskellaan täällä. Et sinä afrikkalaisena perustelisi mitään yrityksiä minnekään ellet kuuluisi noin 1 % yläluokkaan.
Vierailija:
Ihan oman kansainvälisen yrityksen perustimme Afrikassa ja sormet verillä tein työtä elantomme eteen.. Nyt opiskelen & olen töissä vaikka yh-äiti olenkin.... Ja aikomus on kyllä ihan tehdä unelmieni työtä Afrikassa, siksi täällä nyt opiskelen lisää... ja sitten Suomessa ollessa tehdä mitä hanttihommia vain! Elämää on muuallakin ja eri tavoin kun mahtava paratiisimme kaiken kattavine sossuetuineen!
-10-
..Mikä ihme sinua noin ärsyttää kun pitää alkaa tällaissta asiasta vääntää?! Et ole ensimmäinen, keneltä samaa vääntöä kuulen? Sanoin jo tulleeni Suomeen avioeron takia...erittäin vaikean sellaisen...Olisiko parempi,että olisin katkeroitunut ja jäänyt lusmuilee alkoa kittaavaksi sossupummiksi?!
-3-
Olet koko ajan haukkumassa Suomea, mutta kuitenkin täällä olevat edut kelpaavat. Se, että sinä elät jotain valkoisen miehen yläluokan elämää jossain Afrikassa kertoo kyllä siitä, ettet tiedä mitään ns. tavallisten ihmisten elämästä Afrikassa.
En viitsisi noilla perusteilla kamalasti alkaa ylpeilemään jollain Afrikalla ja sitten samaan aikaan haukkua Suomea. Kun kuitenkin sinulle tuntuu kelpaavan Suomesta mm. ilmainen opiskelu.
Libanonista sodan takia eli Israel hyökkäsi ja muutamassa hetkessä kaikki mitä olimme rakentaneet oli murskana.
Mutta henki oli tallessa onneksi, meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa tänne. Ehdottomasti kun siellä olot paranee, muutamme takaisin. Suomi on ahdasmielinen maa, ihmiset ovat turhautuneita, epäileviä ja kylmiä. Mutta täällä on turvallista ja kesät ovat aivan ihania, luonto kaunis. En pidä hiljaisuudesta enkä siitä että ihmisillä ei juuri sosiaalista elämää, työn ulkopuolella, ole.
Kertoohan sekin jo jotain miten monia libanonilaisia asuu Suomessa.
Vierailija:
Suomi on ahdasmielinen maa
ainakin kaikki opiskelijat valittaa että kun on niin köyhää elämä.
Ja toiseksi,en todellakaan elänyt siellä mitään rikkaiden eristettyjen valkoisten elämää, hah! Ex-mieheni on afrikkalainen. Olen elänyt siellä ajoittain " köyhemmin" kuin tuntemani afrikkalaiset Suomessa ovat koskaan kotimaassaan eläneet. Minuakin ärsyttää tuollaiset, jotka kuvittelevat,että kaikki on noin yksinkertaista..
-3-
Vai joudutko maksamaan lukukausimaksuja??? Kaiken lisäksi maksetaan vielä ILMAISTA opintotukea.
Onhan sinunkin asenne vähän suvaistematon ja ahdas?
16.
tuo afrikasta muuttanut olisi haukkunut Suomea...
Tuleeko jollekin YLLÄTYKSENÄ, että Yhdysvalloissa asuu enemmän libanonilaisia kuin Suomessa :D
Olisiko PIKKAISEN tunnetumpi ja isompi maa
Kummasti näyttää kuitenkin mm. libanonilaisille kelpaavan Suomi asuinmaaksi.
Vierailija:
Onhan sinunkin asenne vähän suvaistematon ja ahdas?
16.
Opiskelin itse Ruotsissa aikoinani ja ei tarvinnut köyhäillä niikuin täällä.
Olihan se paluu vähän järkytys. Mutta hyvin olen takaisin sopeutunut. Tosin en varmaankaan lopun ikääni aio Suomessa viettää.