Humanisti työttömänä, mitä tekisitte tilanteessani?
Olen opiskellut monen mielestä ns. huuhaayleissivistäviä maisterin tutkinnon verran, ollut töissä hallintotehtävissä muutaman vuoden ja nyt työnsaanti tuntuu täysin toivottomalta. On lainaa, tuloni 400e/kk lähinnä itkettää ja miten aivokuollut olo muutenkin, toivotonta tehdä vain työhakemuksia eikä mikään tärppää. Olen hakenut opistotason työtehtäviin, lähihoitajan sijaisuuksia yms. mutta eihän niihinkään oteta tietenkään ilman koulutusta. Jos olisin perheetön, lähtisin opiskelemaan kokonaan uuden kunnotusn tutkinnon, mutta nyt ei voi käyttää montaa vuotta opiskeluun. Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (18)
Opiskele hoitava-avustajaksi tai lähihoitajaksi nopeimpaan mahdolliseen tahtiin aikuiskoulutuksessa.
Onko häpyhuulissa ulostejäämiä? Kannattaa opetella pyyhkimään takakautta.
Mun nykyään 40+ humanisti-tutut vaihtoi suosiolla alaa. Niillä on ollut it-hommia, toimistotyötä, päiväkotihommia, hoitoalan hommia, kirjastoalan töitä. Tuollaista mm. tuli mieleen. Osa toki pääsääntöisesti työttömänä ja jopa mt-kuntoutujia / alkkiksia.
Jos asut pk-seudulla, hae Seurelle keikkahommiin. On keittiö/ruokapalvelutyöntekijää, lastenhoitajaa/avustajaa päiväkodeissa, koulunkäynninohjaajaa jne. Jos ei kokemusta, niin on lyhyitä koulutuksia ja sen jälkeen voi tehdä lyhyitä keikkoja tai määräaikaisia sijaisuuksia.
Humanistin tutkinnolla pätevöityy kääntelemään burgereita
Vierailija kirjoitti:
Ei pätevöidy. Ei musta ainakaan olisi keittiötöihin eikä hoitamaan. Mitä muuta vaan. Humanistina voi työskennellä monella alalla.
Mitähän niille vanhoille tutuille kuuluu? Jotkut on tehnyt lehtijuttuja, muutama yrittänyt kirjailijan uraa. Joku taisi alkaa teologiksi ja yksi vaihtoi ekonomin uralle. Joku taisi olla jonkinlaisissa kulttuurisihteerin hommissa. Osa tutkijana ja opettajana yliopistolla. Opettajankoulutuksen saaneista kohtuullisen moni edelleen opetushommissa, esim. erityisopetus.
Ex-avokkini sanoi, että maailman järkevin yleisammatti on sairaanhoitaja. Työllistyy jos mihin.
Onhan tuo kurjaa.
Insinöörinplanttuja täällä on kohta jokainen ja onhan se surullista.
Ilman humanisteja täällä ei olisi sivistyksen rippeitäkään saati toimivaa koulutusta. EI ihme, että mitä vähemmän humanisteja alkaa olla, sitä enemmän päin persiettä asiat alkavat olla.
Mutta ei mahda mitään, jos ei ole hommia, niin sitten on yritettävä keksiä muuta. Itselläkin alanvaihto mielessä.
korjataan virhe joka tuli tehtyä sinisilmäisesti. tässä yks ehdotus: uus aluevaltaus
Opiskelremaan vaan. Vaikka toiselle asteelle tai oppisopimuksella, niin saat mahdollisuuden päästä nopeasti kiinni työelämään. Myöhemmin vaikka AMK työn ohella, jos haluat korkeamman koulutuksen.
Olen humaisti yleissivistävältä alalta ja koulutukseni 2000-luvun alusta on täysi vanhentunut enkä ole koskaan tehnyt siihen liittyviä töitä. Tähän mennessä olen n. 20 vuotta ollut erittäin onnekas työelämässä ja minulla on bruttopalkka etuineen 4500 e/kk. Mutta osaamiseni on ehkä sellaista, että se on erittäin tarpeen juuri nykyisessä hommassani, mutta ei juuri muualla. Mietinkin sitä, että mikä eteen jos työt loppuvat
No tekisin jotain humanistista ihan ensiksi. Töitä voisi kattella joskus myöhemminkin.
Miksi ensinnäkin halusit olla humanisti, mieti tätä niin löydät ehkä sen tarkoituksen elämällesi.
Eipä tässä mitään töitä ole kuule kaikille. Ehkä sun kannattaa tehdä jotain kirjallisuutta jonkun aiheen tiimoilta joka on sinulle tuttu. Voit lyödä rahoiksi ja ostaa vaikka maatilan vuosien päästä. Onnea ja menestystä sinulle human
Mitä haluaisit itse tehdä elämässä tai olla tekemättä. Ilman että pitää miellyttää ketään. Entä haluatko vielä niitä hallintotehtäviä tai sellaisia. Vai eroon niistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistunu, yritin!
Vierailija kirjoitti:
Mäkkärin kassalle 🍔
Luuletko että sinne pääsee?
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Miksi sä ap elät? Kannattaa miettiä että onko se järkevää.