Ovatko suomalaislapset jotenkin vajaita?
Vai miksi juuri suomalaislapsille kotihoitoa suositellaan pitkään? Eivätkö suomalaislapset osaa leikkiä muiden lasten kanssa? Eivätkö suomalaislapset osaa kommunikoida muiden aikuisten kuin äitinsä kanssa?
Kommentit (45)
mutta kas kun lapset ovat todella sosiaalisia, iloisia, avoimia. Heidän takia meidänkin pitää päivittäin olla kontakteissa kaikenmaailman mummojen kanssa, jotka ihailevat meidän reippaita muksujamme. Esikoisemme ensimmäiset tarhakaverit olivat tummaihoisia, koska sattuivat pelaamaan palloa ja hän on hulluna pallopeleihin. Lapset ovat menneet todella nuorina tarhaan ja eivät todellakaan tee ihmisissä eroa ihonvärin mukaan. Meidän perheessä kun kaikennäköiset ihmiset ovat sosiaalisissa kontakteissa samalla viivalla.
Ei ne geenit vaan vanhempien oma suhtautuminen. Osaan minäkin olla avoin ja sosiaalinen (esim. uusissa työyhteisöissä näistä taidoista aina kehuttu), mutta kun ei yleenä kiinnosta.
Missäs asutte? Jos lapset aivan tummia, suomalaislapset voivat arastella jos tummaihoisiin eivät ole aiemmin törmänneet pienellä paikkakunnalla.
Just synttäreilläkin aloin miettimään, että oli vain muutama täysin " suomalainen" lapsi :) romanialaista, venäläistä, turkkilaista, englantilaista, ruotsalaista ja gambialaista sukujuurta oli kavereiden taustalla. Jos vertaan omaan lapsuuteeni maalla, näin ensimmäisen kerran selkeästi eri rotuisia vasta 8-vuotiaana... MAhtavaa, että lapsella on pienestä asti mahdollisuus tutustua eri kulttuureista tuleviin ihmisiin. Rakastan Turkua :)
Monien suomalaislasten " vajaus" on kiinni kasvatuksesta ja siitä mihin on tottunut. Ja jos vanhemmat on idiootteja ei lapsestakaan voi tulla fiksua :)
Jos vanhemmat on idiootteja täytyy lapsen itse tietoisesti rikkoa idiotismin ketju (yleensä tapahtuu vasta teini-iässä) kasvaakseen fiksuksi ihmiseksi.
Ulkomaalainen lapsi ei ole yhtään sen parempi kuin suomalainenkaan!!!
Vierailija:
Just synttäreilläkin aloin miettimään, että oli vain muutama täysin " suomalainen" lapsi :) romanialaista, venäläistä, turkkilaista, englantilaista, ruotsalaista ja gambialaista sukujuurta oli kavereiden taustalla. Jos vertaan omaan lapsuuteeni maalla, näin ensimmäisen kerran selkeästi eri rotuisia vasta 8-vuotiaana... MAhtavaa, että lapsella on pienestä asti mahdollisuus tutustua eri kulttuureista tuleviin ihmisiin. Rakastan Turkua :)Monien suomalaislasten " vajaus" on kiinni kasvatuksesta ja siitä mihin on tottunut. Ja jos vanhemmat on idiootteja ei lapsestakaan voi tulla fiksua :)
vaan se ympristö, jossa hänen oma lapsensa saa laajaa kosketusta moneen eri kulttuuriin. Tuosta minä nautin ainakin. Saa itsekin kulttuurikylpyjä tutustuessaan näiden lasten vanhempiin. Saattaa jopa oppia jotain uutta elämästä.
Vierailija:
Koulutetut varhaiskasvatuksen osaajat, pedagogisia taitoja omaavat leppoisat ja lapsirakkaat taitajat.
mutta tässä monikulttuurisuushössäkässä aina pitää vaan korostaa kulttuuria ja väittää monikulttuuria paremmaksi kuin vaikkapa jotain suomalaista maalaiskylää jossa ei yhtään ulkomaalaista.
t. puoliksi ulkomaalaisen lapsen äiti
Vierailija:
vaan se ympristö, jossa hänen oma lapsensa saa laajaa kosketusta moneen eri kulttuuriin. Tuosta minä nautin ainakin. Saa itsekin kulttuurikylpyjä tutustuessaan näiden lasten vanhempiin. Saattaa jopa oppia jotain uutta elämästä.
Unohdetaan se tärkein ja se on RAKKAUS mitä on vanhemman ja lapsen välillä sitä tunnetta ja tunneilmastoa ei synny vieraan ammattilaisen seurassa.
Jos äiti/isä on normaali (lue lapsiaan rakastava ja heistä välittävä ja huolehtiva) niin silloin lapsen paras hoitaja on äiti tai isä.
Joillekin parempi hoitopaikka on muualla kuin omassa kodissa. Kyseessä ovat päihdeongelmaiset, itsekeskeiset, lapsistaan piittaamattomat vanhemmat.
Ensimmäiset elinvuodet ovat tärkeitä ja on lapselle suuriarvoinen lahja jos vanhemmat jakavat heidän kanssaan tämän ajan.
Päivähoitoon ehtii yli kaksi-kolmevuotiaana ja sitä päiväkotiuraa ehtii tulla ennen koulun alkua ihan riittävästi. Viimeistään viisivuotiaana olisi syytä mennä ryhmään opettelemaan sosiaalisia taitoja muiden kuin oman perheen kesken.
Mikäs maan puolikas hänessä on? Yleensä puhutaan kulttuuritaustasta. Monta kulttuuria on enemmän kuin yksi. Monta tapaa hoitaa asioita ja elää on enemmän kuin yksi. Toki kylässäkin on monia vivahteita sen saman kulttuurin sisällä, mutta monesta kulttuurista saa aivan erilaista perspektiiviä ja kokonaiskäsitystä. Maailma ei ole niin mustavalkoinen. Ja kaikki tavat elämiseen on ihan jees.
Minulle on ihan sama miten kukakin tykkää elää, mutta sitä en jaksa suvaita, että joku yrittää väittää sitä omaa taustaansa ylivoimaiseksi. Ne on vaan erilaisia, turha sitä sen enempää arvottamaan. Monesta erilaisesta vaan voi sitten itsekin poimia paremmin niitä omasta mielestään kivoja juttuja.
Luonne-eroja on rodusta riippumatta. Omat vaaleat lapseni ovat kovin erilaisia yksilöitä. Kaksi heistä on erittäin sosiaalisia ja aktiivisia vieraidenkin kanssa, keskustelevat myös vieraiden aikuisten kanssa. Yksi on varauksellisempi ja muutoinkin luonteeltaan rauhallisempi taustalta seurailija, vaatii aikaa ennen kuin tutustuu uusiin ihmisiin ja varsinkin vieraat aikuiset vaatii totuttelua.
ja en todellakaan koe, että esim. lapseni serkut ovat mitään moukkia tai muita tyhmempiä vain siitä syystä, että asuvat paikkakunnalla jossa ei ole ulkomaalaisia. Pikemminkin olen huomannut, että esim. Ita-Helsingissä monesta nimenomaan tulee rasisti kun näkee siellä ulkomaalaisten elämää, joka ei monestikaan kestä päivänvaloa. Me asumme keskikokoisessa kaupungissa, jossa jonkun verran ulkomaalaisia. Mutta en todellakaan koe, että lapseni ystäväpiiri on huono, koska se koostuu lähinnä suomalaisista lapsista. Er kulttuuritausta ei todellakaan takaa mitään hienostunutta tai parempaa ihmispiiriä. Voisinpa kertoa, että eräs ulkomaalainen teinityttö ei muuta tee kuin makaa miesten kanssa ja polta tupakkaa ym. Mitäköhän siinäkään tytössä on niin ihanaa ja erilaista, että pitäisi oikein iloita jos tällainen tapaus kuuluu ystäväpiiriin?
Pikemminkin tuntuu, että moni monikulttuurihössähtänyt oikein laskee, että munpas lähipiiriin kuuluu näin monenmaalaista, montakos itselläsi on ym. hömppää.
t. 24
ei sieltä tulla sen rasistisemmiksi kuin muualtakaan. Sä et vaan nyt edes yritä nähdä mun pointtia. En puhu hienoudesta tai paremmuudesta, puhun suuremmasta kirjosta.
Jos haluat puhua yksittäisten ihmisten huonoista valinnoista kulttuuritaustan tuottamana, niin esitä asiat sitten niin. Jos ei muuta, niin mainitsemasi tytön tuntemisesta voi ainakin tehdä itse johtopäätöksen, että noin en ainakaan halua elää. Kun tietää mitä ei elämältään halua on jo paljon. Sen jälkeen tarvitsee enää määrittää, mitä haluaa.
Itse olen oppinut suomalaisesta juomakulttuurista, etten halua mitään siihen liittyvää tarjota lapsilleni. Olen kotoisin alkoholisti perheestä ja tiedän sen suhteen, mitä en halua. Mitä haluan onkin sitten jotain muuta.
Moni ei osaa edes huolehtia asunnostaan, onhan lehdissäkin ollut juttuja kuinka on nuotiota poltettu kerrostaloasunnossa. Samoin siellä Helsingissä näkee näitä ulkomaalaisjengejä ja muutenkin sinne voi mennä ja kysellä monen talon asukkaalta pitävätkö ulkomaalaisista ja onko ollut häiriötä. Mummoni asuu siellä ja todellakin on vain tullut rasistisemmaksi mitä enemmän ulkomaalaisia muuttaa eikä ole ainoa asukas näillä mietteillä.
t. 24
Vierailija:
Unohdetaan se tärkein ja se on RAKKAUS mitä on vanhemman ja lapsen välillä sitä tunnetta ja tunneilmastoa ei synny vieraan ammattilaisen seurassa.
Jos äiti/isä on normaali (lue lapsiaan rakastava ja heistä välittävä ja huolehtiva) niin silloin lapsen paras hoitaja on äiti tai isä.
Joillekin parempi hoitopaikka on muualla kuin omassa kodissa. Kyseessä ovat päihdeongelmaiset, itsekeskeiset, lapsistaan piittaamattomat vanhemmat.
juuri se ylitsevuotava rakkaus on ongelma. Äiti sitoo lapsensa itseensä, lapsen ainoa sosiaalinen kontakti on äiti. Äiti asettuu aina lapsensa puolelle ja varjelee lastaan pieniltäkin kolhuilta. Tietäähän sitä mitä näistä lapsista tulee - avuttomia, sosiaalisesti kyvyttömiä mammanpoikia ja -tyttöjä, jotka eivät kykene muuhun kun äidin helmoissa uikuttamiseen ja/tai muiden kiusaamiseen, kun äiti aina pelastaa pulasta.
Rakkautta ei ole jos puolustaa jälkeläisensä vääriä tekoja.
Puhuin normaaleista vanhemmista en suinkaan kieroutuneista ja kieroon kasvattavista.
En ole mammanpoikia ja tyttöjä kasvattanut vaikka olen heitä ensimmäiset elinvuotensa hoitanut kotona. Kannatan päiväkotia mutten ensimmäisinä elinvuosina.
Päiväkodin panen ykköseksi ja perhepäivähoidon kakkoseksi.
Lisäksi he olivat kusseet kaappeihin yms. Ja siitä kaupungille kuseksimisesta ei ainakaan voi ulkkareita syyttää. Minun mummonikin asuu itä-Helsingissä. Hän toimii " varamummona" monelle perheelle, joiden omat mummot ovat jääneet alkuperämaahan. Ihan riippuu minkä asenteen ottaa.
Teen itse töitä mm. näiden nuorisojengien kanssa. Ihan mukavia ja kivoja nuoria, jotka ovat hukassa elämässään. Luuletko kenenkään kotikasvatukseen kuuluvan varastamista, uhkailua, pahoinpitelyjä tms? Valitettavasti nämä nuoret " oireilevat" vaikeaa sopeutumista. Osalla on täällä suomessa hyvin epätoivottu olo. Jokainen nuori on yksilö ja jokaisella heillä oma ongelmasna taustalla.
On helppoa huudella joltain toiselta paikkakunnalta toiselle, että siellä on niin ja niin kamalaa ja ongelmatkin niin hirveitä. Todellisuus on yleensä aina ihan samaa arkea kuin muuallakin.
Mitä se Jammukaan joutui vankilaan, hänkin on vain olosuhteiden uhri just niin. Kuten se Martinlaaksossa viisivuotiasta ahdistellut afrikkalainen norkoilija. Varmaan vaan vaikea sopeutuminen eli yhteiskunnan vika. Voi voi uhri onkin tämä afrikkalainen, kamalaa tuollaiset pikkutytöt, jotka houkuttelee viattoman mamun tällaiseen tekoon.
Vierailija:
Teen itse töitä mm. näiden nuorisojengien kanssa. Ihan mukavia ja kivoja nuoria, jotka ovat hukassa elämässään. Luuletko kenenkään kotikasvatukseen kuuluvan varastamista, uhkailua, pahoinpitelyjä tms? Valitettavasti nämä nuoret " oireilevat" vaikeaa sopeutumista. Osalla on täällä suomessa hyvin epätoivottu olo. Jokainen nuori on yksilö ja jokaisella heillä oma ongelmasna taustalla.
Mielestäni nuorten ihmisten sopeutumisvaikeudet ja jengiytyminen on hiukan toisen tason ongelma kuin selkeästi taparikollisten tai jopa häiriintyneiden yksilöiden tekemät rikokset. Tosin tämä osoittaa kyllä hyvin ihmisten tavan ajatella: jos edes yritetään ymmärtää nuoria ja heidän ongelmiaan, niin sitten pitäisi ymmärtää myös pedofiileja ja murhaajia.
Joopa joo. Eipä nyt tuonkaltainen sarkasmi oikein pure.
En ole alan ammattilainen, kunhan tähän kirjasin oman havaintoni. Lapset oppivat vanhemmiltaan ja jos vanhemmat eivät ole kovin innokkaita seurustelemaan vieraiden kanssa, miten lapsikaan oppisi ottamaan kontaktia.