Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pullovauvojen äidit, hyvä vinkki yösyöttöihin:)

10.08.2007 |

Hyvä vinkki niille, jotka joutuvat lämmittämään maitopulloa mikrossa öisin. Keitä vesi kiehuvaksi, anna jäähtyä 40 asteiseksi ja kaada sitten termospulloon. Mittaa sitten tarvittava määrä maitojauhetta valmiiseen pieneen purkkiin. Sitten kun vauvalla tulee yöllä nälkä, kaada vettä termospullosta pulloon ja valmiiksi mitatut jauhot perään, korkki kiinni ja sekoita. Lämmintä maitoa 30 sekunnissa sängyn vieressä. Ja annoksiahan voi tehdä useampia, sen mukaan, miten vauva yöllä syö. Tämä tapa helpotti ainakin meidän öitä suunnattomasti, kun ei tarvinnut mikrolle juosta:) Niin ja monesti otan termoksen mukaan myös päiväretkille, ei tarvitse kysellä mikron perään, kun lämmintä juotavaa saa hetkessä itsekin tehtyä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loistava vinkki!!! Itse täysimetän, mutta olen joskus pohtinut sitä mikrolle puoli unessa kömpimistä. Ei ois kivaa.

saako sitä jauhetta ihan ruokakaupasta? ruotsissa ainakin saa, joten kai täälläkin.

Hatun nosto kaiklle pulloilijoille, kun jaksatte yöllä kömpiä mikrolle.

Vierailija
2/14 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maito. Tetrasta vaan huoneenlämpöisenä, vielä helpompaa.

Aia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina antanut huoneen lämpöisenä maidon (siis sen 2dl tetran) ja kaikista helpointa must oli, et tuttipullo, maito ja vaikka pikkusakset makkariin viereen kun menee nukkuun. Sitten vaan maito pulloon ja vauva syö sen mitä syö. Loput jääkaappiin, jos jää paljonkin. Sen voi vielä lämmittää vaikka aamulla uudelleen kun säilyy sen vuorokauden kumminkin. Jauhemaito kun on kaadettava pois, sitä ei voi enään käyttää uudelleen. Meillä meni ainakin sitä hukkaan paljonkin.

Vierailija
4/14 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remukka: Ihan tavallisesta ruokakaupasta sitä jauhetta saa - löytyy Nan ja Tutteli ainakin Suomen puolelta, Semperiä on muistaakseni myös Ruotsin puolella.

Ja onhan ne tetrapakkaukset helpompia, mutta jos hakee edullisuutta, niin jauhe tulee halvemmaksi. Esim. tetrat melkein puolet kalliimpia verrattuna Suomen hintoihin (Nan-tetra maksaa 10 kruunua Ruotsin puolella, kun taas Suomessa se on jotain 50 senttiä - iso ero siis).

AJ

Vierailija
5/14 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä kun on jos jonkinmoisia jauheita kokeiltu (allergia epäilyä ym.) niin olemme saaneet ohjeen ihan sairaalasta, että kyllä noita jauheesta tehtyjäkin voi säilyttää valmiiksi sekoitettuna jääkaapissa. Niimpä meillä on oikeastaan alusta asti tehty jääkaappiin kerralla kannullinen maitoa, ja siitä kaadettu pulloon kulloinkin sopiva satsi ja mikrossa lämmitetty. Hukkaan menee vain se, mitä lämmitetystä jää yli, eli ihan kuten tetrojenkin kanssa! Ja mä edelleenkin teen yötä vasten maidot kannuun ja mittaan pulloon jääkaappiin " yömaidon" valmiiksi, sitten vaan kipitän sen mikrottamaan yöllä.

Vierailija
6/14 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöksi isoon tuttipulloon oikea määrä vettä ja pikku pulloon oikea määrä jauhetta,ja kun ruokaaika koittaa eikun jauheet veden sekaan ja menoksi:) ei tarvi yöllä mittailla oikeita vesimääriä silmät ristissä...

Vierailija
7/14 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä sairaalan ohjeista, mutta kaikissa allergiakorvikejauhepakkauksissa (huh mikä sanahirviö:)) sanotaan varsin selkeästi, ettei valmista maidoketta saa lämmittää. Eli jauhe laitetaan AINA vasta valmiiseen, tarjoilulämpimään veteen/ruokaan.

Meillä poika siirtyi korvikkeelle puolivuotiaana allergian takia, enkä tosiaankaan öisin juokse keittiöön lämmittämään pulloa. Illalla laitan kuuman keitetyn veden pulloon ja jauheen viereen pieneen purkkiin, niin kuin joku toinenkin tässä pinossa kertoi. Poika herää kerran aamuyöstä ja juo sangen tyytyväisenä huoneenlämpöisen maidon.

Vierailija
8/14 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisellamme oli aikanaan käytössä erityiskorvike, ja saimme sairaalasta ohjeen valmistaa koko vuorokauden satsi (meidän tapauksessamme pari annosta ylimääräisillä jauhemitallisilla vahvistettuna) kerralla, säilyttää jääkaapissa ja lämmittää siitä tarvittava määrä.

Juuri niihin aikoihin WHO kuitenkin antoi uudet suositukset jauhemaisten korvikkeiden valmistamisesta, syynä Enterobacter sakazakii -bakteeri. Suomessa Eviran ohjeet kuuluvat näin:

1. Valmista kerralla oikeaa annostusta noudattaen vain yhden syöttökerran annos.

2. Valmista juoma puhtaaseen, keitettyyn ( yli 70 °C) ja jäähdytettyyn veteen. Ota vesi kylmävesihanasta. Pese ja keitä pullot ennen käyttöä. Pulloja ei tarvitse keittää lisäruokiin siirtymisen jälkeen.

3. Älä säilytä nautintavalmista korviketta lämpimänä.

4. Heitä syötön jälkeen pulloon jäänyt korvike pois.

Riskillä on merkitystä etenkin ennenaikaisesti syntyneiden tai sairaiden vastasyntyneiden kohdalla. Jokainen punnitkoon itse, millaisia riskejä on valmis ottamaan; suositus on kuitenkin selkeä.

Vierailija
9/14 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden voi kyllä etukäteen keittää ja jäähdyttää, kunhan ei mene vesipullon sisään ronkkimaan eli yrittää pitää sisällön steriilinä.

Vierailija
10/14 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä uudelleen ainakaan sitä maitoa, mitä pulloon on jäänyt! Siihen on siirtynyt jo vauvan suusta pöpöjä ja sehän on oikea bakteeripesäke sitten muutaman tunnin kuluttua. Ihan sama kuin ei saa syöttää suoraan pilttipurkista useampaa kertaa. Lusikka vie pöpöt purkkiin, jossa ne lisääntyvät ja vauva syö ne sitten toisella kerralla. Eri asia jos viet vajaan tetran jääkaappiin ja lämmität sitten siitä.

m@mma-74:

Olen aina antanut huoneen lämpöisenä maidon (siis sen 2dl tetran) ja kaikista helpointa must oli, et tuttipullo, maito ja vaikka pikkusakset makkariin viereen kun menee nukkuun. Sitten vaan maito pulloon ja vauva syö sen mitä syö. Loput jääkaappiin, jos jää paljonkin. Sen voi vielä lämmittää vaikka aamulla uudelleen kun säilyy sen vuorokauden kumminkin. Jauhemaito kun on kaadettava pois, sitä ei voi enään käyttää uudelleen. Meillä meni ainakin sitä hukkaan paljonkin.

Vierailija
11/14 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meinaatsä että vauva " räkii" suussa ollutta maitoa takas pulloon? Meillä kyllä kaikki ylimääräinen maito valuu suupielistä ulos, eikä takas pulloon! Mikä tutti sun tuttipulloissa on jos maito menee takas sinne? Miten se pullo voi olla bakteeri pesäke? Jos mun vauvalla jää ylimääräistä maitoa minkä säästän seuraavaan syönti kertaan niin mä huuhtelen sen tutin HETI käytön jälkeen, yhtä puhtaaksi kuin ennen syöttöä. Ja jos siinä on sitten bakteereja niin, mun kaikki neljä lasta on sitten jostain ihmeen ja kumman syystä säästyneet silti vatsataudeilta! Ovat hengissä ja ihan terveitä!

Vielä lisäksi kun neuvoit tuon purkista syöttämis asian, niin vastaus siihenkin. Mä heitän aina sen jäljelle jääneen sose tipan roskiin, hedelmä soseet voin syödä itsekkin loppuun. Että en syötä samasta purkista useita kertoja. Enkä syö sitä loppu sose tippaa edes samalla lusikalla kuin vauva vaan ihan omalla!

Vierailija
12/14 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että vauvan imeskelemästä tuttiosasta pääsee bakteereja pulloon ja siinä olevaan maitoon. Ja usein sitä tulee itsekin koskettua siihen tuttiosaan. Bakteerit (ja niiden itiöt) eivät tartte nestettä kulkeutuakseen pullon sisään, ilmakin riittää. Lämmin maito on tosi hyvä kasvatusalusta ja vielä kun sitä maitoa säilytetään (olkoonkin jääkaapissa), varmasti bakteerikasvua tulee.

Se on sitten eri asia, kuinka suuri riski tuolleen säilytetty ja uudelleen käytetty maito on, mutta itse en noin tekisi, varsinkaan vastasyntyneellä. Riski voi olla pieni, mutten silti ottaisi sitä, seuraukset kun voivat olla melkoiset, jos kerran kohdalle sattuu.

Vierailija
13/14 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskejähän tästä elämästä löytyy vaikka kuin, jokainen ottaa niitä varmasti joka päivä. Täysin steriloitu kotikin on semmoinen, lapsi voi sairastua jo siitäkin. On sit varmaan hirveä tuuri tai ihme kun mun lapset on vieläkin hengissä, vaikka näin olen tehnyt yli 15 vuotta!

Vierailija
14/14 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla laitan valmiiksi pulloihin vettä hanasta ja yöllä heittelen vaan jauheet sekaan, ravistan ja annan pojalle. Alusta asti juonut maitonsa viileänä. Tosi aikaisin lakkasin keittelemästä tutteja, pulloja ja vesiä ja edelleen on kumpikin lapsi hengissä. Eipä tässä koirataloudessa auta ylihysteerinen olla, kun tyypit nuolee vauvan pääsä varpaisiin kun katse välttää. Maalaisjärki ja hyvä yleishygienia kantaa pitkälle, poikkeustilanteita tietysti on. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Kaisu