Kaverin 6-vuotias ei osaa uida (millään apuvälineellä), ajaa fillarilla (apupyörillä tai ilman) eikä
kirjoittaa nimeään. Arvatkaapa miksi? Vihjeenä: lapsi on terve.
Kommentit (45)
pyörailytaitoja en tiedä, kun pyörää ei hänellä ole (ei ole oikein pyöräilymaastojakaan, asumme Helsingin keskustassa).
Ja hän on jo 9 vee... lunta on niin harvoin ja laduille turhan paljon matkaa lähteä bussin kanssa. Eikä mullakaan ole suksia ollu yläasteen jälkeen. enkä viitsi parin hiihtokerran takia hankkia.
tästä huolimatta vaikuttaa tyttäreni ihan onnelliselta lapselta.
Lapset ja aikuiset ovat raakoja ja ilkeitä.
Opettamalla lapsellenne vaikka vain yhden liikunnallisen taidon hyvin annatte hänelle välineen pärjätä.
Joku on lahjakas piirtämään,joku on lahjakas tietokoneiden kanssa kaikilla on joku taito jossa on luontaisesti tai harjoituksen vuoksi hyvä. Liikunnalliset harrastukset ovat hyvä keino nostaa lapsen itsetuntoa.
Ajatelkaa vaikka ujoa ja hiljaista tytöä joka osaa uida loistavasti ja saa siten paljon kehuja opettajalta tai muilta oppilailta.
Mielestäni suomessa kuuluu yleissivistykseen osata uida, hiihtää, pyöräillä jne. Ja sitten te samat ihmiset ihmettelette miksi lapset ovat lihavia ja istuvat tietokoneella... ja miksi aikuisiändiabetes alkaa jo 12-vuotiaalla ja verisuonet on täysin kalkkeutuneet 20-vuotiaana... hohhoijaa.
Onnistumisen hetkiä tulee heille säännöllisesti soittotaidon kartuessa, esiintymisten myötä jne. Lisäksi lapsemme ovat matemaattisesti lahjakkaita, joten onnistumisia ja kehuja tulee sieltäkin päin.
Käymme lisäksi koko perhe pelaamassa eri pallopelejä (tennis, sulkapallo), joten kyllä noita liikuntataitojakin löytyy, ei vain ehkä sellaisia, joita tällä palstalla arvostetaan :)
21
Kyllä meillä ainakin yritetään ohjata lapset noihin taitoihin. Annetaan sukset esille kaikki se kaksi päivää kun Suomessa on kunnolla lunta.
Viedään luistelemaan, pulkkamäkeen.
Uimaan viedään kesällä aina kun mahdollista, kylpylään toisinaan talvisin. Polkupyöriä piha täynnä, trampoliinit ym ym.
Itse olin aktiivinen lapsi, nyt passiivinen aikuinen, mutta lapsista ei tarvi tehdä passiivista alusta lähtien.
eli Liikkukaa, pistäkää lapsenne liikkumaan ja näyttäkää esimerkkiä!!! Miksi mennä esim. uimakouluun katsomaan altaan reunalle kun omat lapset ovat uimakoulussa? Miksei mielummin opeta itse tai sitten itse ui viereisessä altaassa ja näytä esimerkkiä miten kivaa se on??
Ok, itse olen urheiluhullu, myönnetään!! Mutta en osaa kuvitellakaan miten köyhää elämäni olisi ollut ilman urheilua. En ole ollut mitenkään erikoisen lahjakas, mutta sisukas kuitenkin (ehkä seurausta niistä vanhempien kanssa tehdyistä hiihtolenkeistä..) Lasten pitää kokeilla kaikkia lajeja, kaikkea! En sulje myöskään pois musiikkia tai muita harrastuksia, mutta motoriikan kehitys ja se itsetuntemus, oman kehon hallinta voi pelastaa lapsen kiperistäkin tilanteista, joissa pitää säilyttää tasapaino tai pitää otteensa kiinni kun roikkuu esim. puussa jne..
Huoh. Tässä tuli vuodatusta, mutta se joka tajusi pointtini, hyvä niin.. :)
en vapaaehtoisesti kiduta lapsiani hiihtolenkeillä
Vierailija:
en vapaaehtoisesti kiduta lapsiani hiihtolenkeillä
uimaopetusta ja tarpeeksi harjaantuneet pääsivät jopa isoon altaaseen. Ja siitä hiihtämisestä, ei meillä ainakaan kummemmin opetettu eskarissa hiihtämään. Kävivät vain hiihtämässä eka tasasella niityllä. Sitä paitsi niin eskarin kuin koulunkin tehtävä on opettaa tiettyjä valmiuksia lapsille. Kaikkea ei tarvitse vanhempien osata opettaa. Mä luulen kuitenkin, että tuo 6-vuotias osaa itse käydä vessassa, syödä, juoda, pukea ym. ym. perustoimintoja.
Vierailija:
13 eli edustat sitä ryhmää vanhempi..
lasta hiihtämään, luistelemaan, ajamaan pyörällä, uimaan tms. Eiköhän nuo ole ihan kodin tehtäviä?? Eskari on esikoulu ja siellä opitaan kouluaineita, ei se mikään urheilukoulu ole.
lapset ainakin hangoittelevat omille vanhemmilleen aina vastaan tyyliin " en osaa" tai " en mä haluu" . Kurkkuunko pitäisi käydä kiinni ja pakottaa? Varmaan oppiikin pakolla ilman mitään tahtoa. Sitä paitsi ekaluokalla sitä uimakoulua on kuitenkin ja ei ollenkaan myöhäistä oppia uimaan.
Vierailija:
Minusta uimataito on ihan kansalais..
Vierailija:
lasta hiihtämään, luistelemaan, ajamaan pyörällä, uimaan tms. Eiköhän nuo ole ihan kodin tehtäviä?? Eskari on esikoulu ja siellä opitaan kouluaineita, ei se mikään urheilukoulu ole.
Harvempi vanhempi varmasti ihan itse opettaakaan uimataitoa lapsilleen. t. 33
uimaan.
Vierailija:
Harvempi vanhempi varmasti ihan itse opettaakaan uimataitoa lapsilleen. t. 33
Se on niin hyödyllinen taito, että alkeita kannattaa opettaa jo nelivuotiaille, siitä ne pikkuhiljaa oppivat. Uimakouluun vain aikaisemmin, leikin varjollahan siellä niitä taitoja opetellaan!
Vierailija:
Se on niin hyödyllinen taito, että alkeita kannattaa opettaa jo nelivuotiaille, siitä ne pikkuhiljaa oppivat. Uimakouluun vain aikaisemmin, leikin varjollahan siellä niitä taitoja opetellaan!
meidänkään kuusivuotias uida millään apuvälineellä ja polkemaan oppi vasta kesän alussa. Täyttää marraskuussa 6v. Nooo on hänellä kielellisiä ongelmia mut silti....