" Höpötteleminen" perhepäivähoitajan kanssa kun haette lapsen kotiin
En oikeen tiennyt miten olisin tuon aiheen kirjottanu mutta asiaan: Jäättekö juttelemaan kauaksi aikaa hoitajan kanssa kun haette lapsenne hoidosta? Tietysti jutellaan päivän tapahtumat mitä lasten kanssa on tehty ja mitä syöty jne.. mutta ajattelin semmosta kun olen ite kova puhumaan ja meidän lapsen hoitaja on tosi mukava ja hänen kanssa on mukava jutella muitakin asioita. Mutta ajatteleekohan hän että lähtis nyt jo että pääsisin omiin hommiin tms. Yleensä kun olen hakemassa omaa tyttöäni niin muita hoitolapsia ei enää ole paikalla. Onko tyhmää miettiä tämmöstä? Lapsemme on ollut vasta reilun viikon hoidossa.
Kommentit (5)
Itsekin paljon höpöttävänä olen joskus jopa jäänyt pidemmäksikin aikaa juttelemaan PPH:n kanssa, mutta vain JOS muita lapsia on ollut vielä hoidossa. Jos on ollut sellainen tilanne, että olen hakenut viimesenä, niin nopeasti hoidellut ne " pakolliset" juttelut lapsen päivästä ja sitten pois.
PPH:n työaika on pitkä, usein 7.00-17.00, ja palkkakaan ei ole kaksinen, joten jos lapset haetaankin joskus aiemmin pois, mielestäni on kohteliasta päästää hoitaja omia askareitaan tekemään. Jos on todella mukava hoitaja, saattaa olla niin mukava, ettei kehtaa sanoa mitään vaikka haluaisikin. Hoitaminen on kuitenkin PPH:lle työtä (vaikkakin monelle kutsumustyötä) ja kuka nyt haluaisi työn tehtyään jäädä vielä työpaikalle kun voisi vaihtaa vapaalle.
milaris:
Jos on todella mukava hoitaja, saattaa olla niin mukava, ettei kehtaa sanoa mitään vaikka haluaisikin. Hoitaminen on kuitenkin PPH:lle työtä (vaikkakin monelle kutsumustyötä) ja kuka nyt haluaisi työn tehtyään jäädä vielä työpaikalle kun voisi vaihtaa vapaalle.
mutta on se niinkin, ainakin itse asiakaspalvelutyötä paljonkin tehneenä olen sitä mieltä, että toisaalta juuri jonkin työn ihmisläheisyys saattaa olla se antava tekijä ja tässä tapauksessa pph:n mielestä voivat todella päivän hyviä hetkiä olla ne *aikuisten* kanssa vaihdetut jutut! Ymmärrän kyllä hyvin senkin, että " kiltin" ihmisen on kovin vaikea sanoa ei ja pph:n työpäivä ON kohtuuttomankin pitkä... Mutta kohtuumittainen antoisa rupatteluhetki päivän päätteeksi voipi olla ihan hyväkin juttu! Etenkin, jos päätät, ettet jää suustasi kiinni joka päivä... ;o)
(PS: Minusta on arvonsa jopa silläkin, että lapsetkin oppivat tällä tavoin myös kommunikointitaitoja! Että hoitotäti on myös ihminen...! Minusta ainakin on todella mukavaa, että oman poikani päiväkodin todella mukavien työntekijöiden kanssa voi ja saa rupatella myös niitä näitä! Minusta se avartaa omaa maailmankuvaa - varmaan myös puolin ja toisin!)
pitkäksi aikaa jutustelemaan, koska pph laskee sen työajakseen, ja ainakin meidän kunnassa pph:n ylityöt on pidettävä vapaana (kunta ei maksa ylitöistä), jolloin tulee niitä vanhemmille hankalia pph:n ylityövapaapäiviä taas lisää....
Varsinaisten asioiden lisäksi tosi usein tulee höpöteltyä asian vierestäkin. Ja meidän pph:lla ainakaan ei yleensä tunnu olevan kiirettä, vaikka meidän lapsi haetaankin viimeisenä. Tosin mekin yleensä haetaan neljän jälkeen.
Kun lapsemme aloitti kunnallisessa perhepäivähoidossa, saimme päivähoidonjohtalta monisivuisen ohjelapun, jossa muiden käytännön juttujen ohella sanotaan myös jotenkin näin, että jos hakee lapsensa viimeisenä pph:lta, ei pitäisi jäädä kovin pitkäksi aikaa juttelemaan, ellei ole jotain ajankohtaista, lapsen hoitoon liittyvää asiaa puhuttavana. Ainakin meillä päin on siis oikein virallista ohjeistusta siitä, ettei saa jäädä turhia pulisemaan ;)
Eiköhän se tässä asiassa maalaisjärki ja vaisto sano, paljonko sopii jutustella. Itse olen tavallisesti aina se viimeisenä lapsensa hakeva vanhempi, joten yleensä kyselen vain lapseen liittyvät päivän kuulumiset, ja sitten lähden. Kyllä pph varmasti haluaa siinä vaiheessa jo päästä vapaa-aikaa viettämään.
t. IdaA