Taskuvaipan täytteet
Minkälaisia täyttöjä ja etenkin missä järjestyksessä olette pitäneet pienellä vauvalla taskuvaipassa? Olen saanut käytettynä hamppu-bambutiimoja, hamppu-fleecetiimoja, flanellitaittoja, froteetaittoja, flanelli' pötköjä' ja puuvillaisia t-vaippoja. Miten niitä kannattaisi laittaa taskuun vastasyntyneelle ja miten ylipäätään eri materiaaleja kannattaa taskussa yhdistää? Pääasiassa ajattelin kyllä aloittaa harsoilla ja kuorilla, mutta myös pari taskuvaippaa olen hankkinut.
Mama & Justus-masuvauva 39+5 (alkaa kerääntyä vino pino kysymyksiä tänne palstalle kun ei ole muuta tekemistä...)
Kommentit (4)
kun unohtui mainita, että tykkäsin kovasti myös prefoldista taskuvaipan täytteenä. Lainaamassani paketissa oli tosin tsi-prefoldi, joten ei hajuakaan montako kerrosta siihen oli ommeltu ja oliko muutakin kuin puuvillaa, mutta ohuen bambufroteisen lisäimuni kanssa piti todella hyvin! Lisäinfoa:
http://www.kestovaipat.fi/imukerros.html
ja mitä olen netistä vilkuillut, ainakin Happy Nappylla, Babyidealla (Hemp Hour) ja Me&Mamalla taitaa olla prefoldeja valikoimissaan (on ainakin ollut, eli myös Huutis kannattaa tsekata).
Ihan pienellä vauvalla meillä oli nopeasti imevänä päällä esim. fuzzin mikrokuituimu ja alla esim. hamppu- tai bambulisäimu. Pienet harsot riittivät myös lyhyelle välille (isot ja imevämmät harsot eivät mahtuneet s-koon taskuihin).
Nykyään, kun pissamäärät ovat kasvaneet, nopeasti imevänä ja kosteutta levittävänä mellä on esim. tsi-mikrokuituimu tai pyyhkeenpalanen ja sen alla taiteltava bambuimu. Froteetms. kerroksia on 3-4 + bambukerroksia 6-8. Isommat luomuharsot ovat hyvässä käytössä myös: niiden alle vain tarvii vielä bienen tsi-bambulärpäkkeen siihen kohtaan, mihin pissaa tulee eniten.
Olen hoksannut, että aika keskeistä taskun täytössä on se, että täyttää taskun reunasta reunaan.
Periaate on se, että päällimmäisenä vaipassa (tai siellä taskussa) on jokin nopeasti imevä materiaali, joka levittää kosteuden tehokkaasti. Esim. mikrokuitu. Alimmaisena sitten bambu tai hamppu, jotka pysytvät imemään paljon kosteutta.
Vähän pissavalla lapsella tai lyhyillä vaihtoväleillä voi sitten käyttää sekalaisia materiaaleja, kunhan ovat sopivan levyisiä ja -pituisia.
Minulla ei ihan hirveästi ole taskuvaipoista kokemusta, kun käytän enemmän sisä-kuorivaippayhdistelmiä, mutta kerron sen verran mitä olen yhtä vauvaa vaipattaessani havainnut. Muut täydentäkööt :)!
Minulla on sekalainen kokoelma erilaisia imuja: Muksujen ImuIisiä, Napa-Ketun ilm. flanellisia ohuita tiimalasi-imuja, on flanellisia taittoimuja, bambu-hamppu-pötköimuja ja pari bambufroteista. Lisäksi olen käyttänyt Kombolino-sisävaippaa taskuvaipan imuna, koska sisävaippana en oikein tykännyt siitä (huom. froteinen Kombolino, ei siis se 2006 ä-pakkauksen hirvitys). Tietenkin imuna voi käyttää myös pötköksi taiteltua harsoa.
Meillä on haastavaa se, että poika pissaa suht harvoin mutta kerralla sitten tosi järsyjä määriä, eli vaipan pitäisi pystyä vastaanottamaan yhtäkkiä iso määrä nestettä. Esim. Fuzzin mikroinserttejä laitoin 2 (lainasin kokeiluun) ja silti ei pitänyt, kolmas kaveri piti vielä olla, ja Fuzzi kuitenkin kuulemma imee tosi hyvin mitä olen kuullut. (Sen takia en ihan hirveästi ole taskuista innostunut, koska kuorivaippa kuitenkin sitten pitää pissat sisällään, jos sisävaippa jostain syystä ei heti saisi kaikkea imettyä.) Noista flanellisista taittoimuista ei ole meillä mihinkään, kokeilin kerran laittaa kaksi kolminkerroin taitettuna (eli 6 kerrosta flanellia) ja heti falskasi. Ne ovat kyllä toimineet hyvin lisäimuina, eli olen käärinyt pötköimun ympäri.
Imusta voisi kaksi perusasiaa sanoa: imua pitää olla tarpeeksi ja lähempänä vauvan peppua kannattaa olla jotain nopeasti imevää (esim. froteeta) joka siirtää kosteuden eteenpäin johonkin hitaammin imevään mutta pitävään, kuten hamppu. Minä laitankin yleensä useita noista edellä luettelemistani imuista, eli monta (erilaista) imukerrosta. Koska vauvat ovat kuitenkin erilaisia, kokeilemalla löytää ne itselle parhaat ratkaisut, vaikka vinkkejä toki kannattaakin aina kysellä :).