Paljonko maksatte/aiotte maksaa viikkorahaa ekaluokkalaiselle?
Olemme ajatelleet, että nyt kouluun menevälle esikoiselle voisi alkaa maksaa pientä viikkorahaa. Minkä verran muut maksatte noin seitsemänvuotiaille, jos teillä yleensäkään on viikkoraha käytössä?
Kommentit (4)
Meidän kouluun on kielletty alaluokkalaisten tuomasta rahaa, jos ei ihan ihan välttämätöntä johonkin ole.
Ja lapsen annetaan kyllä maksella ostoksia. Esim. jossakin lounaspaikassa annetaan rahaa jätskiin ja saa itse käydä hakemassa tiskiltä jälkkärijätskin. Me katsotaan vaan kaukaa, kuinka homma sujuu. Samoin vastaavissa tilanteissa muissa yhteyksissä.
Mutta minusta on kuite nkin eri asia pikku hiljaa opetella oman rahan käyttöä kuin maksaa itse muttavanhempien rahalla.
Ap.
kotityöt on pisteytetty ja pisteet sitten hyvitetään rahassa (Hah, kuullostaa ihan kauppaketjun etukortilta).
10 pistettä on yksi euro. Yhden pisteen saa esim. roskiksen viemisestä.
Lapset ovat olleet tosi innokkaita ja tehneet valtavan väärän kotitöitä. Oman huoneen siivoamisesta ei saa pisteitä ja huone pitää olla siisti ennen kuin pisteistä saa hyvitystä.
Sen avulla oppisi rahankäyttöä ihan konkreettisestikin, kun koulussa opetetaan teoriassa.
Vähän vanhempana tai nuorempanakin varmaan on ihan ok ikä, mutta tämä siis tuntuisi sopivan meille.
Olen ajattellut, että n. 1 - 2 e/vko voisi olla sopiva summa. Mutta olisi kiva vielä kuulla muidenkin käytännöistä.
Ap