IMETYS-galluppi
Kysyisin kuinka kauan olette imettänyt?
Oma lapseni on nyt vajaa 4,5kk ja maidon tulo on jollain tapaa ehtynyt. Pikkunen imee innokkaasti, mutta ei vain saa tulemaan tissistä mitään ja alkaa huutaa ja koittaa samalla imeä, mutta huutaa vaan enemmän. Olen nyt alkanut antamaan pullosta maitoa ja ei tule turhia itkuja. Öisin olen pari syöttöä antanut rinta kerralla ja sitten myös kerran molemmista päivällä, muut siis pullosta.
Tänään vain oli 4kk neuvola ja siellä sain terkalta sellasen käsityksen että olisi vain tarvinnut antaa imee, mut että jos nyt sitten teit sellasen päätöksen.... Tuli sellane olo et nyt on sit oma vika ym. Mutta mun mielestä tein niin oikein, ku pikkunen vaan melkein huutaa koko ajan rinnalla kun mitään ei tule. Ja ennen ei oo mitään vastaavaa ollu.
Tuli vaan niin kauhee olo siitä ku terveyden hoitaja sano niin eikä kannustanu tai mitään.... Olis halunnu mennä maan rakoon...
sadeye
Kommentit (22)
Esikoista imetin 4,5kk täysin ja 12kk osittain kiinteiden rinnalla.
Kuopusta 6kk täysimetystä ja vuoden ikään taas tarkoitus ainakin jatkaa muun ruoan ohella.
Itse olisin aloittanut vauvalla kiinteät, jos 4,5kk kohdalla olisi tuntunut, ettei oma maito riitä. Tai niinhän teinkin esikoisen kanssa ;) Maidon olisin antanut rinnasta ja sosetta päälle jos se ei pelkästään olisi riittänyt.
tyttö on nyt vuoden ja edelleen imetän, en ole suunnitellut mitään tiettyä lopetusajankohtaa, tytön tahtiin mennään vaikka vielä toinenkin vuosi.
Kurjaa kohtelua olet kyllä neuvolasta saanut:/ Mulla päinvastaisia kokemuksia kun terkka joka kerta ohimennen painostaa lopettamaan..
Esikoista osaimetin vain 2,5kk. Siinä hommassa meni kaikki pieleen, eikä vähäisimpänä vauvan voimaton imu. Sitten on nämä kaksoset, joita osaimetin myös. Toinen lopetti omasta tahdostaan 7kk iässä, toista imetän edelleen (9,5kk nyt) ja jatkanen vuoden kieppeille. Kaikille on soseita aloiteltu 4kk iässä. Ja toki, jos vauva nälkää huutaa, eikä rinnasta mitään saa kovan yrittämisen jälkeen, niin täytyyhän se muilla keinoin ruokkia. Herumisen alkaminen voi toki kestää kauankin (mulla menee aivan tajuttoman pitkään, mutta onneksi on kärsivällinen vauva). Jos vauva on kuitenkin hermostunut, otan sen pois rinnalta, nauratan sitä vaikka hyppyyttämällä ja laitan takaisin rinnalle - taas jaksaa hetken yrittää, ja ehkä heruminen jo alkaakin.
Ensimmäistä imetin viikon. (Poika ei ikinä oppinukaan imemään tissiä, kun oli ekan viikon sokeritipassa & sinivalossa. Eikäpä mulla ollu pahemmin intoa alkaa asian kans taistelemaan)
Toista imetin 2,5kk (Tuo imetys sujui parhaiten kaikista. Sitten erehdyin syömään kerran tujusti valkosipulia, tyttö ei enää huolinu tissiä ja 3 pvän jälkeen siirryin suosiolla kokonaan pulloon)
Kolmatta imetin myös 2,5kk. (Maitoa tuli ja tyttö imi hyvin, mutta hillittömät mahavaivat ja itkut alko joka syönnin jälkeen. Itkut loppu kuin seinään, kun kokeilin pulloa ja niinpä siirryin siihen kokonaan)
Neljättä imetin reilun kuukauden. (Imi ja maitoa tuli, mutta kun tuo imetys ei vaan tasan yhtään ole se minun juttu, en oo siitä ikinä tykänny ja kun vielä meinas alkaa samat mahavaivat kuin edellisellä, niin pullovauva tuli tästäkin)
4 kk täysimetystä, sitten aloiteltiin kiinteät.
Kurjaa, että sait huonoa kohtelua terkalta. Hänen olisi pitäny osata mielummin tukea sinua ja antaa tietoa. Eikä kaikki vain pysty imettämään yhtä kauan kuin toiset. Älä syyllistä itseäsi. Eikös samankin äidin eri lapsien kohdalla saata imetykset vaihdella?
Minulle taas ihmeteltiin sitä, että niin " isoa " lasta vielä imetin.
Imetys loppui, kun poika itse lopetteli.
Tyttö oli 3 vrk valvontaosastolla vastasyntyneenä. Aluksi näytti siltä että maitoa riittää, vaikka pumpulla ei juuri tulekaan kun vaavi oli tyytyväinen. Paino ei kuitenkaan noussut yhtään ja kun olis menny vuorokausitahti 3h tissillä, ehkä 1h unta itselle, 1h pumppaamista, taas 3h tissillä niin en paria viikkoa enempää jaksanut yrittää. Pelkäsin vauvan kuivumistakin kun vaippoja ei tahtonut kastua mielestäni tarpeeksi. Pumpulla irtosi parhaimmillaan 35 ml yhteensä tunnin vemputtamisella niin annoin itselleni armon ja tytölle tuttipullon. Jos on noinkin hyvin imetys sujunut noin pitkään niin ole tyytyväinen äläkä välitä neuvolatätien mulkoiluista...
Meillä tyttö täyttää tänään 4 kuukautta, ja koko pienen elämänsä ajan imettäminen on ollut minulle vaikeaa.
Laitoksella, kun maito nousi, tyttö ei osannut imeä ollenkaan. Nukahteli vaan ja fiilisteli rinta suussa. Paino lähtikin laskuun ja vauva sai paljon lisämaitoa (vaikka mun omat rinnat tuntui räjähtävän maidosta!)
Kotona kaikki meni vähän aikaa hyvin, imetys sujui ja tytön paino nousi. Yks kaks, tytön ollessa noin 2kk ikäinen, maidontulo yht`äkkiä lopahti. Noin vain. En oikein tajunnut sitä, sinnikkäästi vaan imetin tunnin toisensa jälkeen ja ihmettelin, miksi lapsi huutaa (nälkäänsä). Sitten tytön paino romahti, ja neuvolasta tuli tiukka käsky alkaa antamaan korviketta imetyksen ohella.
Pikku hiljaa imetys väheni ja väheni, nyt imetän enää vain kerran, yöllä. Muuten mennään korvikkeella ja kiinteitä aloitellaan nyt.
En tiedä oliko tästä tarinasta mitään hyötyä, mutta pointtini on, että teet niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu! Sinä olet äiti, ja tiedät omat voimavarasi kaikista parhaiten. Älä ainakaan ala stressaamaan, koska imetys on vain yksi osa-alue äitiyttä. Se on sinun päätöksesi! Pullon antamisessa ei ole mitään pahaa/väärää (vaikka toki minäkin mieluusti imettäisin, mutta tämäpä on sellainen asia, johon ei itse paljon voi vaikuttaa..)
Niin, meillä tyttö edelleen " alipainoinen" ja hoikka, tiedä sitten johtuuko mun epätoivoisesta yrityksestä vaan imettää ja imettää, vaan olisiko joka tapauksessa hieman hennompi..
Ekaa täysimetin 2,5kk ja osittain n 4kk ikään, sitten poika alkoi syödä kiinteitä
Toista täysimetin n 6,5kk ja sitten alettiin maistella kiinteitä, jotka eivät pojalle maistuneet ollenkaan (harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta)ennen 1v2kk ikää. Kokonaan lopetin imetyksen 1v3kk iässä
Mareila+Pojat
Mulla oli melko suuria vaikeuksia imetyksessä ekan kuukauden ajan, mutta sitten homma alkoi luonnistua. Reissasimme paljon ulkomaillakin, ja imettämällä oli helppo ruokkia lapsi. 1v5kk iässä lopetimme imetyksen lapsen tahtiin, ilman itkuja (vain pientä kitinää).
siis imetys on nyt alkuvaikeuksien (tissit kipeät ja verillä) jälkeen lähtenyt hyvin sujumaan ja aionkin nyt yrittää täysimetystä 6kk ikään saakka. Pojalla on nyt ikää 5kk ja muutama päivä päälle, joten kovin kauaa ei enää tuohon olekaan aikaa.
Meillä myös on neuvolassa jo pidemmän aikaa kyselty, että joko annat muutakin/millä olet ajatellut aloittaa.. jne. Ja lähinnä siksi kun poika on melkoinen jättiläinen. Terkka miettii aina, että on niin iso vauva, että voi tarvita jo muutakin, pelkkä maito ei välttämättä riitä :) Vauva painaa kohta 10kg ja on yli 70cm pitkä.
Yöt on alusta asti nukuttu huonosti, elikäs pienissä pätkissä. Vielä nytkin syödään 5-7 kertaa yössä, mutta pikkuhiljaa siihen on jo tottunut. Kun imetys sujuu hyvin, sen voi tehdä jo melkein huomaamatta ja puoliunessa vauvan nukkuessa vieressä.
Kiusaus on kyllä ollut suuri aloittaa kiinteät jo moneen kertaan. Hauska onkin nähdä tuoko se lopulta mitään muutosta nukumiseen. Vauva kyllä syö rintaa hyvin; imee mielestäni tehokkaasti ja maitoa riittää. Päivisin alkaa vaan olla pikkumiehellä niin paljon muuta tekemistä ja virikkeitä, että syömiseen on paremmin intressejä sitten yöaikaan ;))
Esikoista imetin 1v 2kk ikään, jolloin tyttö itse teki maitolakon kun ilmeisesti raskaus vaikutti maidon makuun.
Toista lasta imetin 1v 1kk. Sitten kaikki muu alkoi kiinnostaa tyttöä enemmän ja maito vain jäi pois kuvioista.
Nyt kolmas on vähän reilu 4 kk ja pelkällä maidolla kasvaa kohisten, vaikka pikkuinen ja siro onkin (ihan kuten siskonsa).
kun poika oli sokeritipassa. tottui pulloruokintaan ja oli kauhean kamppailun takana saada syömään rintaa. Mutta sitkeällä harjoittelulla se onnistui. Sairaalasta kotiin päästyä ainoastaan ensimmäisenä iltana taivuin antamaan pullosta ;)
Sen jälkeen täysimetin 4 kk ja nyt osaimetystä edelleen, poika 9 kk.
Esikoinen oli täysimetyksellä 5kk, silloin lankesin jo kiinteisiin esikoisen äitinä. Kakkonen ja kolmonen olivat täysimetyksellä 7kk ja käyvät edelleen rinnalla eli tandemimetän neljännen odotuksen ohella 2v7kk ja 11kk ikäisiä :) Tandem tosin on loppusuoralla, kakkonen jättää viikossa pari kolme iltaa väliin ajoittain.
Ap:n puolesta olen pahoillani, ettet saanut neuvoja ja tukea neuvolasta. Tosiasia on kuitenkin, että neuvoloista vain kolmasosalla on riittävää ja oikeaa tietoa imetyksestä. Jos asia vielä sinua mietityttää, voit käydä imetystukilistan tai Maitolaiturin sivuilla tai kysellä onko paikkakunnallasi tukihenkilöä. Äiti olet kuitenkin, imetit tai et :)
Kaikkia kolmea täysimetin 6kk. Esikoinen lopetti rinnallakäymisen 3v8kk ikäisenä. Keskimmäinen käy edelleen rinnalla silloin tällöin (on nyt 3v6kk) ja kuopus (nyt 10kk ikäinen) ihan vauvantahtisesti. Toinen tandem menossa :)
Mulla on ollut periaatteena antaa käydä rinnalla velhoksi asti ;) (= kolme peräkkäistä pitkäperjantaita, vanha suomalainen uskomus) ja pidempäänkin, jos ovat halunneet. Tällä hetkellä oma kantti tuntuisi riittävän siihen neljään vuoteen asti.
Esikoista osittaisimetin 11kk. Nyt imetän kohta 5kk tyttöä aikeissa jatkaa 1-2v ikään. Meillä oli tossa pari viikkoa sitten, juuri samoihin aikoihin, kuin teillä nyt, ihan normaali " kuivempi" kausi, jolloin tyttö roikkui kokoajan tissillä.
Tarkkaile niitä VAIPPOJA ennenkuin alat antaa lisämaitoa. Käykää tarvittaessa punnituksella. Anna vauvan olla niin paljon tissillä, kuin se haluaa, niin maitoa alkaa erittyä enemmän. Vaihtele rintaa usein, että ne saavat stimulaatiota. Jos imuote on pielessä, eikä vauva saa rinnasta tarpeeks maitoa, apuja saa www.imetystukilista.fi
ja nyt Ukko 8 kk ja imetys jatkuu, kun hyvin sujuu. Tavoite on ainakin 1-vuotiaaksi imettää ja jatkaa, mikäli Ukko haluaa.
Alussa oli usko kovilla, kun vauva saattoi olla tissillä jopa 20h vuorokaudessa nukahdellen noin vartiksi välillä. Ilmeisesti kuitenkin kannatti muutaman viikon tuskastelu, kun nyt sujuu niin helposti.
Imetystietous neuvoloissa tuntu tosiaan olevan vähän mitä sattuu. Suosittelen luettavaksi Minni Niemelän Imetysopasta. Pienen vauvan äidillähän ei muuta olekaan kuin lukuaikaa. :)
Olen imettänyt 8kk ja aikomus jatkaa vielä pitkään.
Poika syntyi keskosena RV 34+5 ja oli teholla ja lastenosastolla ensimmäiset viikot. Alkuu ruoka meni lähinnä nenä-mahaletkuun, kun ei jaksanut pullostakan imeä. Ensimmäisenä synnytyksen jälkeisenä päivänä aloitin heruttelulypsyn, jota tein n.4h välein ja tulosta tuli jo ensimmäisellä lypsyllä (tunnin lypsy, molemmista rinnoista yht. 20ml, joista olin todelll ylpeä). Parissa päivässä maito nousi kunnolla ja poika sai pelkästään minun omia maitoja. siihen saakka oli saanut luovutettua äidinmaitoa.
viikon iässä aloin tarjota myös rintaa. alkuun poika ei saanut rinnasta juuri mitään (pullosta syöminenkin oli vaivalloista ja suurinosa ruoista meni edelleen letkulla). 1,5 viikon iässä poika hoksasi rinnasta syömisen ja siitä asti on rintaa saanut. Olin jopa yön sairaalassa lastenosastolla, jolloin sai kaikki vuorokauden ruuat rinnasta. Kotiin pääsyn ehto oli, että syö kunnolla ja pulloa ei kunnolla huolinut, joten hoitajien oli yöllä hankala syöttää. Ja mielestäni osa hoitajista laittoi liian helposti ruoat letkuun. Vajaa kahdenviikoniässä pääsi kotiin.
Vaivalloinen oli alku, mutta sitkeällä lypsämisellä ja yrittämisellä tulos paras mahdollinen. Voimia kaikillle imetysongelmien kanssa painiville.
imetys jatkuu, vähintään 1v, varmaan pidempäänkin, kun hyvin sujuu.
Harmi kun sait neuvolassa noin huonoa kohtelua. Olisi mielummin neuvonut, miten maitoa voisi saada tulla tulemaan enemmän. Neuvoloissa tuntuu kyllä olevan aika huonosti imetys-tietoutta.
Itselläni oli alkuun kummia kipuja imetyksen takia ja sain apua imetystukilistalta, ehkä sinäkin löytäisit vinkkejä sieltä ja imetys lähtisi taas paremmin sujumaan. http://www.imetystukilista.net/