Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä patologi tutkii ja saavatko vanhemmat tulokset

09.08.2007 |

Minulla oli keskeytynyt keskenmeno rv 10+3, sikiön koko vastasi 8+3 eli kehitys oli loppunut jo pari viikkoa ennen kuin tilanne normaalin ultrauksen yhteydessä huomattiin. Koska kohtu ei tyhjentynyt itsestään (en vuotanut yhtään), jouduin kaavintaan.

Sairaalassa joku hoitaja sanoi, että patologille menee näyte tutkittavaksi. Jälkeenpäin olen miettinyt tarkoitettiinko näyte istukasta vai sikiöstä? Ja mitä tutkitaan? Hoitaja sanoi vain " jos jotain erikoista tutkimuksissa ilmenee, teille ilmoitetaan" . Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Jos istukka ja kromosomit normaalit, emmekö saa mitään tietoa? Jos esim. kromosomipoikkeavuus löytyy, ilmoitetaanko siitä? Juttelimme miehen kanssa, että molemmat haluaisimme tietää pikkuisen sukupuolen, jos kromosomit tutkitaan niin sehän selviää siinä, eikös? Jotenkin olisi helpompi ehkä ajatella pikkuistamme tuolla pilven reunalla, kun saisimme kaiken mahdollisen tiedon hänestä. Näkyykö sairaalaan tulleissa papereissa (patologin tutkimustuloksissa) sikiön sukupuoli ja mitä muuta papereista selviää? Näitä ei varmaankaan yleisesti kerrota vanhemmille, mahdolliset ongelmat/keskenmenon syyt vain?

Tämä oli meillä ensimmäinen keskenmeno (ja toivottavasti viimeinen), ehkäisy on ollut käytössä viimeksi vuonna 2002 ja tämän viiden vuoden aikana olemme onnistuneet raskautumaan kahdesti, meillä on syksyllä kolme vuotta täyttävä poika ja nyt tämä keskenmennyt raskaus oli toinen. Harmittaa kovasti vauvan menetys, kun raskautuminenkin on ollut niin hankalaa. Nyt menemme sitten tutkimuksiin yksityiselle puolelle, spermanäyte ja minun verikokeet on jo tutkittu julkisella puolella, mutta mitään vikaa ei löytynyt emmekä siis saaneet mitään apuakaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että saatte pyytämättä patologin lausuntoa, valitettavasti. Voihan asia tietty olla toisin! Mutta ehkä teidän kannattaa pyytää sitä. En tosin tiedä, ymmärtääkö siitä mitään ;o) Joten jospa varaisitte vaikka soittoajan lääkärille sairaalaan, jossa kaavinta tehtiin ja kysyt kaikki mieltäsi askarruttavat asiat. Muista tehdä lista etukäteen ;o) Minä en aikanaan muutoin muista tilaneessa kysyä kaikkea mietityttävää.

Olen joutunut valitettavasti toteamaan (myös muiden kirjoitusten perusteella), että ainakin julkisessa terveydenhollossa, oli kyse mistä tahansa, pitää jaksaa, pystyä ja osata pitää puoliaan ja pyytää papereita ja lausuntoja selityksineen. Mutta se kannattaa tehdä, kannattaa yrittää jaksaa. Asioiden selviäminen todella auttaa asian työstämisessä. Usein kai kuitenkin keskenmenojen syy jää epäselväksi. Mutta ehkä sekin VASTAUS auttaa .

Yritä jaksella, sure niin kauan kun tarvitsee.

Vehnis

Vierailija
2/5 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällä viikolla saimme kuulla patologiset tulokset sikiöstämme.

Minulla oli keskenmeno rv16, synnytin pikkuisemme ja sikiö ja istukka lähtivät patologiseen tutkimukseen ja meille sovittiin valmiiksi aika kuulemaan tulokset.

Meidän tapauksessa selvisi että sikiö oli terve tyttö ja että vikaa olisi ollut istukassa (jokin häiriö), vaikka papereissa lukeekin ettei varsinaista syytä keskenmenolle löytynyt. Meidän sikiöstä oli tutkittu esim kaikki sisäelimet ja lisäksi istukka ja napanuora. Aiemmet keskenmenot jotka minulla olivat (rv:lla 11, 6 ja 7) niin silloin ei tutkittu mitään.

Itse olen käsittänyt että jos alkio/sikiö on ehtinyt olla kauan jo kuolleena niin se on ehtinyt maseroitua niin pahasti ettei siitä juurikaan saa enää mitään tutkittavaa. Mutta toivotaan että teillekkin jotain selviäisi.

Tsemppiä kovasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuttu lääkäri samassa talossa töissä, joten ehkä sitä kautta päästäisin patologin lausuntoonkin käsiksi ja hän siitä ymmärtäisikin sitten jotain ja selittäisi. Minuahan ne tiedot koskevat ja meidän lasta niin eihän niitä salassakaan voi meiltä pitää jos halutaan tietää. Eri asia on sitten mitä patologi on tutkinut ja mitä lausuntoon on kirjattu, mutta ehkäpä se selviää. Useinhan on tosiaan niin, että käytäntöön vain ei kuulu antaa potilaalle juuri mitään tietoa jos hän ei sitä hoksaa itse kysellä ja vaatia vastauksia. Toisaalta kaikki ei ehkä halua kuullakaan kovin tarkkoja tietoja.

Kiitos tsemppauksesta ja lohdutuksesta, lämmitti mieltäni :)

Ja kauris-80 jaksamista sinulle, omat murheet tuntuu kovin pieniltä kaiken teidän kokeman rinnalla

Vierailija
4/5 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyte lähti patologille, koska tuulimunassa oli pienen pieni epäilys, että kysmys on jostain muusta kuin tuulimunasta. Minulle annettiin sairaalassa päivämäärä jolloin lääkäri soittaa tulokset ja tulokset soitettiin joka tapauksessa vaikka kyseessä oli aivan normaali tuulimunaraskaus.

Vierailija
5/5 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kohdunulkoinen raskaus, joka leikattiin. Näyte lähetettiin rutiininomaisesti patologille. Sain pyytämättä parin viikon päästä postissa hoitokertomuksen ja myös patologin lausunnon. Liekö yleinen käytäntö vaiko vain Helsingin naistenklinikalle tyypillistä?

Kreatiivi