Hihi, mun kaksivuotias nukahti eteisen lattialle :)
Oli väsynyt, mutta ei halunnut nukkumaan. Puki yöpuvunkin hetki sitten päälle :). Ja lelut kädessä.
Kommentit (26)
Mitäköhän kauheita traumoja se lapsi siitä saa, jos kerran kesässä nukahtaa lattialle? :D Ja ihan turha selittää, että tässä ois jostain isommasta kokonaisuudesta kysymys. Monille kaksivuotiaille tulee sellainen kausi, etteivät halua nukkua päikkäreitä, ei sitten millään. Kumpi on silloin isompi harmi, se, että lapsi nukahtaa hassuun paikkaan, vai se, että äiti nukuttaa lasta pari tuntia hampaat irvessä?
löin, kuten omat kullanmuruni. Temperamenttieroja (tai muitakaan eroja lasten välillä) ei oikeastaan ole olemassa. On vain minun kasvatusmallini, ja toisten väärät tavat. (Jos ne sitten sattumat perustumaan samoihin lakeihin ja asetuksiin, niin silloin suoritustapa on järjestelmällisesti väärä.) ;D
Ps. Meillä lapsi lopetti tyystin päiväunien nukkumisen 2-vuotiaana. (Kaikista turvallisista rutiineista huolimatta ;) ) Silloin tällöin kuitenkin vielä tarvitsi enemmän unta, ja saattoi ykskaks nukahtaa vaikkapa sohvalle. Kyllä silloin todella tuntui, että olen kasvattajana epäonnistunut yksilö! :D
Vierailija:
Kertaakaan muuten ei olla pakotettu nukkuun. :D Siihen perustuu rutiinit jokka tuttu vauvasta saakka. Ulkoilu, ruoka, lukemiset, hiljasuus. Menee vartti kun nukkuu.Onhan toi kai ratkasu kantaa lattialle nukahtanu lapsi sänkyyn. Tai ainakin hauskuttaa tätä jotain ihmistä joka päivittäin pitäny huolen ettei nukuteta lasta. Aika perseestä tollanen että ei nukuteta lasta jos lapsi unta tarttee: ja lapsi tarttee unta jos sammuu yksin leikkeihin. Surullista ettei nukkumiseen satsata.
Mutta lapsihan sen kai määrää nukkuuko 12 tuntiset unet yöllä kun ei nuku säännöllisesti, palataan taas tähän aikuisen hommaan: joutuu näkemään vaivaa ja nostamaan perseensä kun lapsi tarttee herättää että nukkuu päiväunet.
2
Jos teistä ei ole mitään väärää siinä että lapsi nukahtaa kesken leikkien jonnekin niin kyllä se mulle kertoo että äiti ei näe vaivaa nukuttamiseen. Johan te sen siinä itsekin toteatte; nukkuu jos nukkuu, nukahtaa jos nukahtaa. Nukahdatteko te joku päivä töissä, koska nukuttaa? No ette. Tai jos olette puistossa niin vedättekö hirsiä? Ette.
On omaa jaksamattomuutta jos lapsia ei nukuteta. Tottakai lapsi joskus nukkuu paremmin, joskus huonommin. Mutta ei se " oikeuta" siihen etteikö ajateltaisi lapsen parasta ja laiteta sitä nukkuun.
Mutta kun kerran lapsi siivoaa jos siivoaa, nukkuu jos nukkuu niin kai se sitten niin menee!
2
Ja nyt mää menen, sammutan koneen ja jätän teijät nettiin keskenänne. KOITTAKAA nyt siivota keskenkasvusten apuna ja mennä ulos. Vai siivositteko lapsen siivottavat? Jotenkin tuntuu että näin se meni: siivoa lelut, lapsi ei siivoa, nukahtaa lattialle koska ei nukuteta sänkyyn ja sitten äiti siivoaa lelut jokka oli lapsen käskeny siivota.. ;)
Morjens! Aurinkoista loppupäivää.
Mahtaa puolisollasi ja läheisilläsi olla tiukat paikat, kun sinua pitäisi tajuta.
Vierailija:
Jos teistä ei ole mitään väärää siinä että lapsi nukahtaa kesken leikkien jonnekin niin kyllä se mulle kertoo että äiti ei näe vaivaa nukuttamiseen. Johan te sen siinä itsekin toteatte; nukkuu jos nukkuu, nukahtaa jos nukahtaa. Nukahdatteko te joku päivä töissä, koska nukuttaa? No ette. Tai jos olette puistossa niin vedättekö hirsiä? Ette.On omaa jaksamattomuutta jos lapsia ei nukuteta. Tottakai lapsi joskus nukkuu paremmin, joskus huonommin. Mutta ei se " oikeuta" siihen etteikö ajateltaisi lapsen parasta ja laiteta sitä nukkuun.
Mutta kun kerran lapsi siivoaa jos siivoaa, nukkuu jos nukkuu niin kai se sitten niin menee!
2
Ja nyt mää menen, sammutan koneen ja jätän teijät nettiin keskenänne. KOITTAKAA nyt siivota keskenkasvusten apuna ja mennä ulos. Vai siivositteko lapsen siivottavat? Jotenkin tuntuu että näin se meni: siivoa lelut, lapsi ei siivoa, nukahtaa lattialle koska ei nukuteta sänkyyn ja sitten äiti siivoaa lelut jokka oli lapsen käskeny siivota.. ;)
Morjens! Aurinkoista loppupäivää.
Kerran sitä on vaan tapahtunut, vaikka on kolme lasta.
Hieno juttu, jos teillä ei tarvitse pakottaa. Mutta aika monta tapausta olen nähnyt, jossa lapsii nukahtaa päiväunille vasta puolen tunnin - tunnin itkuhuudon jälkeen. Tällaiseen kidutukseen en itse aio lähteä. Meillä myös luetaan kirja sängyssä ja sen jälkeen lapsi nukahtaa jos nukahtaa, mikäli vartissa ei uni tule, saa nousta ylös. Seuraavana aamuna saattaa nukkua tunnin pidempään kuin normaalisti, ei haittaa mitenkään. Ei meidän tarviste olla tasan klo 10 puistossa tms.
Vierailija: