Minkalaisia kirjoja on JUNTIN kirjahyllyssa? Siis siina pienessa tilassa, joka jaa posliiniesineiden, valokuvien, tyhjien viinapullojen ja television jalkeen jaljeelle?
Tuli tällainen kysymys mieleen kun katselin yhtä kirjahyllyä:
-Pari romanttista roskaromaania
-1000 ja 1 coctailia
-Miten saan miehen? -käsikirja
-Syö hyvin ja laidu ym laihdutusoppaita
-Iso pino vanhoja Seiskoja ja OHOita.
Kommentit (62)
kirjahyllystäni löytyy Päätalot, Arto Paasilinnaa, raamattuja useampi, kun vihkiraamattu ja tosi vanha appivanhempien kuvaraamattu, ja lasten rippikoulusta saamat raamatut ja virsikirjat, Tapiola-sarja, Poliisi kertoo-sarjaa, Eläinkirjasarjaa, vanhat Fokus tietosanakirjat, Monica Lewinskyn tarina, Anni Polvan kirjoja, Remeksiä, Lehväslaihoja, keittokirjoja, Prinsessa Dianasta kertova kirja, kartasto. Ja taitaa olla vielä lasten
Komeroissa on Nora Robertsit ja Cathy Kellyt.
Anteeksi kirjoitusvirheeni, mutta kun olen näin juntti, niin ei tuo kielioppi ole niin hyvä, kuin fiksummilla mammoilla.
Jotain antia siinä pitää olla, ei ne turhaan ole niin tunnettuja. Kirjallisuuden lajikin lienee ihan omansa, vrt. esim Linnan lyhyt ja realistinen tyyli. Jotenkin vaan pidän enemmän sellaisesta minimalistisesta esityksestä, josta asiat vaan putoilevat lukijalle enkä jaksa kuunnella kauhean pitkiä tilannemaalailuja. Anna Kareninan olen pitkin hampain lukenut loppuun, ei huono ollut sekään. Unohdin mainita, että pidän tosin paljon Jane Austinista, joka jonkun mielestä voisi olla myös hidastempoista hömppää.
Terv. se joka vierasti venäläisiä klassikoita
Vierailija:
Päätalot, Arto Paasilinnaa, tosi vanha appivanhempien kuvaraamattu, ja lasten rippikoulusta saamat raamatut ja virsikirjat, Eläinkirjasarjaa, vanhat Fokus tietosanakirjat, Anni Polvan kirjoja, Remeksiä, Lehväslaihoja, keittokirjoja, kartasto.Että minusta ihan mielenkiintoista kirjallisuutta. Jotkut jäi pois, mutta lähinnä siksi, että itse en vaan ole kiinnostunut. Joku muu voi ihan hyvin olla.
Etenkin tuo vanha kuvaraamattu olisi aarre!
Vierailija:
on ihan oikeasti venäläiset klassikot. en ole tosin muuta lukenut niistä kun tolstoita, dostojevskia ja puskinia. rakastan sellaisia kirjoja joissa ei tapahdu mitään. saa iltaisin nopeati unen päästä kiinni kun niitä lukee. olen aloittanut vähän venäjän opiskelua kun haluaisin lukea noita alkuperäiskielellä.
Kivahan vanhoja kirjoja on tutkia ja myös vanhat tietosanakirjatkin kivoja, kun ovat todella ennen tietokoneaikaa tehtyjä ja kun maailma oli vielä-70 luvulla hyvinkin erilainen. Ja yksi klassikko: Täällä pohjan tähden alla, oli mielenkiintoinen lukukokemus sekin.
Vaikka ihan mielelläni luenkin romanttista kirjallisuutta tyyliin. CathyKelly, Nora Roberts, catherinen Cookson ym..
Ja lapset tykkää katsella eläinkirjoja.
Eli vanhoja kirjoja on hylly täynnä. kirjastosta haetaan sitten lukemista.
sisältää esim. lyhennelmiä klassikoista.
mummosisustusta. Samoin sohvapöytä.
On hyllyssäni tietysti muitakin kirjoja, enhän kuitenkaan ole itseriittoinen kirjallisuuden maailmassa.
Koen välillä olevani tosi juntti.
ja valttujen palojen lyhennelmät ovat jo klassikkojunttia.
En jaksa tätä paskaa lukea kuin 30 ekaa viestiä silmäillen, mutta entäs jos ihmiset vaikka käyvät kirjastossa? Minulle ei tulisi mieleenikään ostaa kotiin mitään romaaneja, jotka luen tasan kerran. No, muutama on, mm. Sinuhe, joku Jari Tervo ja vastaavia. Tosin meillä on aivan hitonmoinen hyllyllinen (jossa siis ei ole muuta kuin kirjoja ja 1 hylly CD-levyjä) keräilykamaa, mm. vanhaa teologiaa ja muuta sen sellaista, jota ei mistään enää muuten saa. Harrastuskirjoja (valokuvausta, kissakirjoja jne) löytyy kanssa. Ja niin, olemme sentään molemmat AKATEEMISIA, vaikkakaan akateemisuus kerro sitä, onko joku juntti vai ei. Tunnen todella monta täysin junttia akateemista ja taas monta epäjunttia duunaria.
Että pelkän hyllyn perusteella ei voi päätellä, mitä kukin lukee.
olet väärässä. toiset tyhjentää päänsä katsomalla illalla telkkaria, minä tyhjennän pääni lukemalla einiintapahtumarikkaita kirjoja. en ylipäänsä tykkää kirjoista joissa tapahtuu paljon. tykkään lukea miten ihmiset kuvailevat asioita. luen iltasaduksi myös muita kun venäläisiä kirjoja ja nukahdan myös niihin. viimeksi luin iltasaduksi platonin valtiota mutta se oli jo niin paksua että lopetin puoleen väliin. tosin myös siinä oli sangen vähän tapahtumia.
Mielestäni tuo kertoo kyllä täysin kirjojen tasosta, jos niitä lukiessa saa nopeasti unen päästä kiinni. Tylsiä siis.
Vierailija:
MInulla on paljon pokkareita, kun kovakantisiin ei ole varaa. Samat kirjat kun julkaistaan (usein) myös pokkareina ja ovat halvempia. Ja tietenkin vievät vähemmän tilaa. Onko esim. Frank McCourt pokkarina juntimpaa kuin kovakantisena?
Tarkotti varmaan pokkareilla jotain harlekiinin tynkää.
Yleisesti ottaen haluaisin sanoa, että mikäli kirjahyllystä löytyy max 100:n kirjan joukosta seuraavat/ suurin osa näistä, hyllyn omistaja on mielestäni juntti:
- kissakirjoja
- Torey Haydenin koko tuotanto (tai edes melkein koko)
- MitäMissäMilloin tai Valitut Palat -klassikkolyhennelmät
- Danielle Steele, John Gray, Harlekiini ym.
- pelkkää Dan Brown:ia, J. K. Rowlingia tai vauvakirjoja
Pitänee silti korostaa, että pokkarien ja kovakantisten taistelu on mielestäni yksi ja sama. Kuten eräskin kirjoittaja aiemmin mainitsi, sisältö ratkaisee.
Ja sinä, numero 14, mitä pidemmälle listaasi luin niin... Aivan oikein! Hymy nousi huulilleni ja tulin kanssasi samaan johtopäätökseen. Junttia. Erityisesti tuo Torey Hayden saa minulta junttipisteet. Kaikkien av-mammojen kirjallisuuspätemislemmikki.
Numero 58, junttimaista kaikki muu, paitsi asenteesi. Olet ihana :)
elämäkerta, vanhemmilla ihmisillä mitä-missä-milloin-opuksia.
Ai niin, 74 lisää vielä, että kirjastosta lainaaminen ei todellakaan ole junttia - vaan järkevää.
sisältö ratkaisee
Sitä paitsi kirjahyllyn kirjat eivät todellakaan kerro koko totuutta. Meillä ainakin suurin osa kirjoista on jotenkin kulkeutunut hyllyyn ja jäänyt sinne. Kirjastosta saa lainattua, eikä tarvitse jemmailla nurkkiin.
Minähän myönsinkin olevani juntti, ja kun olenkin vain tällainen sivistymätön perhepäivähoitaja, niin ei kai minulta voi vaatiakaan hienompia teoksia.
Edelleen anteeksi kielioppivirheeni, joita tässäkin kirjoituksessani varmasti on.
Ikuiset kertomukset-kirjasarja
Muutama trendikirja tyyliin Bridget Jones-elämäni sinkkuna
Autojen korjausopas
Ihanat coctailit ja drinkit-kirja
Eipä juuri muuta
joten se kirjoineen on työhuoneessa. Olohuoneessa on kirjahylly-nimellä myytävä huonekalu, jossa on astioita, joita taas tarvitaan olohuoneeseen katettavan juhlavamman aterian kattamiseen. Tv:tä kun katsellaan, halutaan keskittyä siihen, ja tv ei taas häiritse seuranpitoa, joten tv on omassa huoneessaan. Eli olohuoneessa ei ole tv:tä eikä kirjahyllyä sanan varsinaisessa merkityksessä. On vain sohvat, sohvapöytä ja iso ruokapöytä ja joku kaappi.
Täällä joku sanoo että on juntti jos ei omista kuin muutaman kirjan...
Ahaa, minun siis pitäisi mennä kauppaan ja ostaa itseni vararikkoon kirjoista jotta en olisi juntti?
Olen nuori normaali palkkainen perheenäiti jolla on normaalipalkkainen mieskin. Olen kotihoidon tuella ja kotona kolmen lapsen kanssa.
Minulla ei ole varaa eikä aikaa tällä hetkellä runsain mitoin kirjoihin. Harrastan kyllä kirjallisuutta. Olen intohimoinen lukija ja vasta nuorena aikuisena löytänyt innostuksen. Toivon kirjoja lahjaksi mutta toistaiseksi en ole vielä koskaan ostanut itselleni kirjaa, vaan olen ravannut kirjastossa.
Sieltä olen raahannut kotiin rakkausromaaneja, jännitysromaaneja, elämänkertoja, seikkaluromaaneja, historian kirjoja, taidekirjoja, eri maiden kulttuurikirjoja jne...
Omassa hyllyssä on vain muutama lahjaksi saatu opus ja kirja mutta haaveilen että joskus minulla on suuri hylly, jossa on paljon sekä tietoa että fictiota käsitteleviä kirjoja... ja muutama klassikkokin ehkä.
En kuitenkaan ikinä ryhtyisi mielistelemään muita lukemalla jotain minulle ei mielekästä paskaa vaan koska joku tärkeilijä niin kehoittaa.
Lukemis harrastus sinällään on minusta hienoa. Ei varsinaisesti väliä mitä lukee, kunhan siitä jotakin itselleen tärkeää oppii ja se jollakin tavalla tuo merkitystä, sisältöä ja iloa elämään.