Mitä tehdä kun vauva ei huoli tuttipulloa??
Hei auttakaa, vauva nyt 5,5 kk ja imetyksellä on menty. Soseita ja vähän puuroa maisteltu päivittäin. Mutta ei huoli tuttipulloa, ja minä kun ajattelin tuota imettämistä alkaa vähentämään. Olen yrittänyt todella monta kertaa viikossa tarjota maitoa pullosta, mutta pyörittää vaan kielellä ja ktsoo mua hölmistyneenä, eli ei suostu imemään eikä nielemään. Pitääkö ottaa nokkamuki käyttöön? Se on kyllä plajon vaivalloisempi tapa antaa iltamaidot ym... Eikä hän syö tuttiakaan ollenkaan, joka myös harmillista, sillä mm. iltaisin ihan selvästi haluaisi jotain suuhunsa ja inisee (en voi olla itse tuttina koko ajan). Kääk! Mitä tehdä.
Esikoinen oli toista maata, varsinainen tuttimoottori ja pullo oli melkein kaksivuotiaaksi tärkeä...
Kommentit (3)
sitkeästi olen tarjonnut joka ruoalla vettä ja nyt parisen viikkoa maitoa erilaisista nokkamukeista ja suoraan lasista ja MIKÄÄN ei onnistu. Suuta vähän kostuttaa ja se siitä. Tyttö on nyt reilun viikon päästä tasan vuoden ikäinen ja edelleen imetän ja alan olla jo vähän " hermona" , että miten saan tytön juomaan kunnolla mukista, kun pikkuhiljaa haluaisin luopua imetyksestä kokonaan. Eli siis, " juomaan" opettaminen voi joskus olla työlästä puuhaa.
Minulla esikoinen oli samanlainen. Niin kauan kun oli rintaakin tarjolla niin pulloa ei huolittu. Halusin itse lopettaa imetyksen ja ainoa vaihtoehto oli lopettaa se niin, että en antanut enää rintaa ja pulloa tyrkättiin sinnikkäästi. Muistaakseni yksi päivä oli levoton ja huutoa riitti, maitopulloa ei meinattu ottaa milläään kunnes nälkä vei voiton ja sinnikyys palkittiin.
Jouduin lypsämään varmaan viikon jotta pahimmat pakkautumat saa estettyä.
Meillä kokeiltiin 5 kk iässä kaikki pullot, keinot, asennot ja syöttäjät. (tv-päälle, pullon verhoaminen käytettyyn tissinsuojaan, pukluharsoon, isälle päälle äidin paita...)
Hirveän huudon jälkeen meni kerran pari 140 ml, kun " tissi" oli ulkona, mutta itse en kestänyt kuunnella huutoa, joten taivuimme nokkikseen.
Vauva olisi kyllä varmaan muutaman illan jälkeen suostunut, mutta mulla meni hermot, kun suurella työllä pumpatut maidot meni aina hukkaan ja vastiketta en silloin vielä halunnut antaa.
Nyt vauva 6,5 kk ja juo nokkamukista (ainun pullo nokkaosalla) ruuan päälle 90 ml ja tarvittaessa iltaisin puuron päälle iltamaidot parissa erässä. (äiti pääsee välillä irti arjesta) Aluksi suurin osa valui rinnuksille, mutta joka päivä treenattiin lounaan jälkeen, niin nyt sujuu hienosti.
Myös neuvolasta rohkaistiin, et tuttipulloa ei enää kannata opetella, siitä joutuu sitten kuitenkin pian luopumaan. Kiinteisiin kun siirtyy, ei juotavan maidonkaan määrä enää niin suuri ja vähenee kokoajan, maitoahan tulee puuron, jugurtin tms. mukana. Myös imemisen tarve väheni meillä selvästi 6k jälkeen, (ei ole syönyt tuttia, vaikka niitäkin hankittu kaikki erilaiset.) Nyt vielä iltatissittelee, joskus jopa tunnin, mutta se lähinnä läheisyyden tankkaamista, sen voinee sitten imetyksen lopetettua korvata sylittelyllä.