Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helmet 2008, ma-ke

06.08.2007 |

Heippa!

Aloitin pinon, kun täällä kuikuilen vielä valveilla ja torstain pinoon en viitsinyt enää kirjoittaa... Nimeä mietin, mutta laitoin nyt pelkät helmet. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, eikös juu? Voiskos joku linkittää tähän tuon edellisen pinon, koska minen osaa. Jaetaanko pino ma-ke ja to-su?

Ens viikolla on eka neuvola ja kahden viikon päästä vihdoin ultra! Mukavaa saada vähän tietoa, mitäs tuolla mahassa luurailee ja mun olon pahaksi tekee.

Hassua, kun vauvauutisia tipahtelee kaveripiiristä. Perjantaina siskoni ilmoitti olevansa raskaana ja tänään ystäväni. Molemmat ns vahinkoja, joten oli kivaa vaihtaa ajatuksia. Toiselle lääkäri oli sanonut, ettet tule koskaan raskaaksi (nyt jo toinen tulossa) ja toiselle sanonut, että on 5% mahdollisuus tulla raskaaksi.

Oltiin lauantaina Ankkarockissa lasten kanssa ja hyvin meni. Lapset piti kuulosuojaimet hyvin päässään ja esikoinen jammaili ihan innoissaan Vilkkumaan tahtiin. Aika paljon tuolla oli lapsia, vaikka mietin kehtaako sinne viedä. Ei saatu mistään lastenvahtia ja lupasin miehelle, että tänä vuonna pääsee. Tänään olin sitten yksikseni koirakisoissa ja olin aivan sippi ja karrelle palanut kun kotiin pääsin. Pitäis yrittää huomenna levähtää, kun on rankka työputki päällä.

Viime ketjussa oli puhetta äitiyspakkauksesta. Mites kolmatta odottavat aikovat tehdä? Otatteko pakkauksen? Peittoja, patjoja jne alkaa olemaan riittämiin, joten siksi mietin. Harmi, kun kela ei anna valita pakkausta, jossa olis vain vaatteita ja jotain ekstraa useampi lapsiseen perheeseen. Mutta mietiskelyistä innostuneena kävin katsomassa kuvat kelan sivuilta ja ihan kivalta näytti. Haalari oli aika vaisun näköinen, samoin kevyttoppapuku. Olikos se kevyttoppis samanvärinen kun 04? Kamala väri:( Ne vihreet asusteet pisti silmiin ja näyttivät näteiltä.

No annanpa muillekin palstatilaa. Hauskaa alkavaa viikkoa!

t.Amanda ja touhu 11+0

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(.) Mua ahdistaa ajatus siitä että vasta 5 viikon päästä pääsen kuulemaan asukista seuraavan kerran. Sillon on neuvola ja pääsee sydänääniä kuuntelemaan. Ja ultrakin vasta parin kuukauden päästä. En tiedä miten kestän tämän viiden viikon tietämättömyyden. Se olisikin ihan eri asia, jos jo tuntisi liikkeitä jotta tietäisi onko siellä kaikki ihan hyvin. Mutta nyt pitää vain monta viikkoa luottaa siihen että siellä se jatkaa kasvuaan. Toivon vain niin paljon että maha edes kasvaisi jotta näkisi siitä että pieni kasvaa. En tiedä. Pelottava ajatus.. Pitää vaan luottaa nyt siihen että kaikki menee ihan hyvin. Oon vaan niin stressaaja tyyppiä, että koko ajan vain mietin pahinta.

Suan

13+0

Vierailija
22/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tai ainakin täällä sisällä pienessä toimistossa (ilman ilmastointia tai ilmanvaihtoa!) on tukalat oltavat.

Mukavaa kuulla, että muillakin alkaa paha olo edes vähän helpottaa. Itseänikään ei enää kuvota koko ajan, taju ei lähde heti vaikka välipala jäisi syömättä. Ja se kaamea väsymyskin on jo vähän väistynyt! Edelleen silti väsyttää.

Np-ultra on ensi maanantaina, jee! Nyt jo ollaan kyllä kerrottu läheisille, mutta tuon ultran jälkeen voisi jo infota työnantajaakin... Oma työsuhteeni päättyisi joka tapauksessa huhtikuun lopussa, joten ei se heille kovin suuri menetys ole.

Osaattekos te konkarit neuvoa, että missä vaiheessa äitiyspvrahahakemus pitää laittaa vireille? (eihän tässä vielä kiirettä, mutta asiat pyörii päässä...) Entä jos tuloni ovat nousseet, niin minkä ajan mukaan pvraha lasketaan? Onko se siis puoli vuotta taaksepäin hakemuksen jättämisestä vai äitiysloman alkamisesta? Miten " todistan" tuloni, pitääkö toimittaa palkkanauhat tms? Kiitos sille joka osaa ja viitsii vastata!

täysikuu 12+jotain

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niskapoimu-ultrassa tuli käytyä aamulla, mutta ensi viikolla sitten uudelleen. Pää-perämitta kun oli 4,3 cm kun sen pitäisi olla vähintään 4,5 että niskapoimun mittaustulos olisi luotettava. Mittasi kätilö sen kuitenkin, 0,8 mm, mutta sitä ei nyt vielä laitettu mihinkään ylös. Ensi viikolla uusi yritys.

Näyttäisi siis siltä että tämäkin vaavi menee yli lasketun ajan, kuten edellisetkin. Saa nähdä muutetaanko laskettua aikaa seuraavan ultran perusteella. No, pääasia että vauvalla näytti olevan kaikki hyvin. Ilmoitin tänään raskaudesta vanhemmilleni ja ihan tyytyväisinä ottivat uutisen vastaan.

Vierailija
24/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki oli hyvin! Huh huh, kun jännitti taas kauheasti. Pikkuhiljaa helpotti, kun näin vahvan sydämensykkeen ja kaikki muutkin asiat olivat niinkuin tässä vaiheessa pitää! Ihanaa, nyt voi todella ajatella olevansa raskaana ja kertoa myös töissä, niinkuin joku muukin oli aikeissa tehdä. Ehkä kuitenkin odotan vielä ainakin viikon työn kanssa...kauan en voi odottaa sillä, ennen aika hoikka mahani alkaa todella työntymään ulos... Ultraaja oli mukava ja puhelias ja saimme muutaman kuvan mukaamme. Pikkuinen oli vähän aktiivisempi kuin esikoinen aikanaan!

Pahaa oloa on vielä silloin tällöin, mutta vähemmän. Väsymys iskee iltaisin ja käynkin aikasin nukkumaan! Tämä kuumuus ei sovi minulle ollenkaan ja pysyttelen mieluusti varjossa. Myöskään sauna ei sovi raskaanaolevalle päälleni vaan särky alkaa heti, kun lämpö saavuttaa minut. Sama oli viime raskaudessa, mitä lie!

Nyt lähden vaihteeksi taas syömään, nälkä kurnii! Onnea meille kaikille, jotka olemme tämän etapin jo saavuttaneet.

lehvä 12+2

Vierailija
25/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän jännitti eka neuvola. Kohtu tuntui reilun kokoiselta viikkoihin nähden , mutta meinas että yksi sydänäänten perusteella olisi. Jos mua ei olis kahta kertaa keisarileikattu, niin olis ihanaa saada kaksoset. Nyt tiedän, että mun kohdulle kaksi on tosi suuri riski.

Sydänäänet kuului tosi hyvin.

Perjantaina sit ultra... Koska täytän syksyllä jo 35, niin sit siel puhuttiin istukka- ja lapsivesitutkimuksen mahdollisuudesta. Katellaan nyt toi perjantain ultra ja sit mietitään lisää.

Ihana tunne, että siellä masussa tosiaan pieni sikiö ja sen sydän lyö valtavasti. Nyt mietitään otetaanko tytöt mukaan ultraan, ei olla vielä heille kerrottu raskaudesta. Ne on jo niin pitkään toivonu vauvaa. Mulla vaan on niin ikävät muistot siitä toisen lapseni ultrasta, eli siks mietitään tyttöjen mukaan ottoa. Mites muilla? Minkä ikäisiä lapsia teil on ollu mukana?

Vierailija
26/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luki siinä ultra kutsukirjeessä, että lapsia ei toivota mukaan tutkimukseen.

Meillä esikko on vasta 2v joten ei kyllä ois muutenkaan otettu häntä sinne mukaan, mut jos ei ois saatu hoitoon, ni sit ois kai ollu pakko.

Vierailija
27/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittelen tuon esittelylistan huomenna.

Helteestä :kyllä helle ottaa koville. Itseasiassa olen tässä kesän mittaan ajatellutkin että jos oisin ollut raskaana viimekesänä niin tuskin olisin ollut työkuntoinen. Että raskauden kannalta tää muuten tylsä sadekesä on ollut helpompi kuin viime kesä olisi ollut.

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!! :)

LUUKA@lle kovasti voimia! Toivottavasti siskosi pikkuinen jaksaa taistella ja tulee kuntoon!

anna_ liisalle tsemppiä lapsivesipunktioon!

SUAN: Mullakin oli tässä yksi päivä kauheat pelot että josko se vauveli ei ookaan elossa jne mulla kun ei vielä oo edes selvää vauvamahaa ja kun liikkeitäkään ei tunne. Jonkun aikaa jo mietin, että pitääkö lähteä neuvolaa kuuntelemaan sydänääniä. Mutta koska edelleen aamuisin hampaiden pesu yököttää niin kait tuolla mahan uumenissa sitten jotain tapahtuu. No ens viikolla on neuvola jolloin niitä sydänääniä sitten vihdoin kuunnellaan.

ON: jos on päällä tavalliset vaatteet en näytä yhtään raskaana olevalta. Mutta jos vetäisen äippä vaatteet päälle niin maha näyttää hervottoman isolta! Vaikka se on vaan sitä vanhaa vararavintoa vaan. :(

Meillä on tänään ensitapaamisen 10 v päivä. Ja mies yllätti mut ruusuilla. :)

matelipulla 14+5

Vierailija
28/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mantelipulla: ihanaa että sait yllätyksen mieheltäsi. minäkin toivon että joku päivä mies ilmestyisi kukkien kanssa. :D Ehkä sitten viimeistään helmikuussa sairaalaan. *toivoo kovasti* Ja uskon myös että jos mulle nyt kauhea ahdistus iskee niin ei varmaan tarvitse muuta kuin soittaa neuvolaan ja pyytää että pääsis kuuntelemaan. Eiköhän ne sitten sinne päästä. Onneksi.

Ja siitä lapsien ultraan mukaan ottamisesta. Meillä täälläpäin lukee ultrahuoneen ovissa laput joissa sanotaan ettei lapsia ultrahuoneeseen.

Suan

13+0

Vierailija
29/32 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iitulii72:

Nyt mietitään otetaanko tytöt mukaan ultraan, ei olla vielä heille kerrottu raskaudesta. Ne on jo niin pitkään toivonu vauvaa. Mulla vaan on niin ikävät muistot siitä toisen lapseni ultrasta, eli siks mietitään tyttöjen mukaan ottoa. Mites muilla? Minkä ikäisiä lapsia teil on ollu mukana?

No mulla oli tosiaankin lapsia ultrassa mukana nyt viimeksi, mut mies ei kylläkään ollut ;-). Siis kun anoppi ei vielä tiennyt mitään raskaudestani ja muutenkin se on ollut meidän kuopuksen kanssa niin vähän, niin en halunnut sinne viedä hoitoon ultrareissun ajaksi. Pyysin sit meidän esikoispoikaa (kohta 9 v.) ultraan mukaan, että sillä aikaa katsoo pienintä siskoa (nyt 11 kk). No poika sit houkutteli vielä kaverikseen toiseksi pienimmän siskonsa (4 v.). Mulla oli siis kolme lasta ultrassa mukana. Lapset oli tosin pienessä pukuhuoneessa, kun en halunnut, että ihmettelevät sitä toimenpidettä (vaikka etukäteen kyllä selitin, mitä siellä tehdään). Olivat kyllä sit kuulemma vähän ovelta kurkkineet, mutta ihan hyvin saivat vauvan viihdytettyä, että saatiin ultrareissu tehtyä.

Toi nyt oli tosiaan vähän erilainen tapaus ultrassa käynnistä lasten kanssa, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. Ei tuo kokenut mieslääkäri ollut moksiskaan siitä meidän porukasta ;-). Niin ja siis mies ei päässyt ultraan, kun se on yrittäjä ja työt oli just silloin n. 100 km päässä sairaalalta.

Onnittelut kaikille iloisia ultrauutisia saaneille!

neronja rv 14+3

Vierailija
30/32 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk@: Jaksamista ja voimia sinulle ja siskosi perheelle!

Täysikuu: Mä sain just tänään kelan tätiltä vastauksen, kun kyselin siitä äitiysrahasta. Eli, jos äitiysrahakausi alkaa vuoden 2007 puolella (kuten mulla 31.12, la 5.2), tulot otetaan huomioon vuodelta 2005. Jos kuitenkin ne tämän hetkiset tulot on sen 20% paremmat kuin indeksillä korotetut tulot vuodelta 2005, niin voi hakea äitiyspvärahaa viimeisen 6 kk:n ajalta. Eli kun mä oon ajatellu laittaa hakemuksen sisään heti kun mahdollista (lokakuun alussa) niin siitä lokakuusta se 6 kk taaksepäin määrää äitiysrahan. Ja palkkatodistus pitää toimittaa hakemuksen mukana (josta näkee tienatun ansion sekä maksetut lomarahat)(tai sit toinen vaihtoehto on et työnantaja täyttää jonkun palkkatodistuksen). Mut koska esimerkiksi mä olen ollut osan vuodesta työttömänä, ja nyt 5kk:n ajan jatkuvassa työsuhteessa (ts. pisin työsuhde tälle vuodelle) niin mä toimitan vain sen 5 kk:n palkkatodistuksen, ja sen ne muuntaa vuoden tuloksi, ja sen mukaan lasketaan äitiysraha. Mutta se edellyttää, että ne 5kk:n tulot on myös sen 20% paremmat kuin vuoden 2005 tulot, sekä että lokakuun alusta olen työtön äitiyspäivärahakauteen asti...

Näin se kelan täti asian selitti postissaan... =] Nyt pitää vaan toivoa että tulot ois reilusti paremmat kuin vuonna 2005, jottei tulis kelan kans mitään käden vääntöä siitä, et onko ne just sen 20% paremmat vai vaan 19%... =] No, mut aikanaan kaikki selviää.. jos selviää!

Iitulii: Täälläkin on lasten vieminen ultraan kiellettyä. En muista lukiko siitä jo kutsussa (ajanvarauslapussa) vaiko vasta siellä äitiyspolilla. Mä kyllä ymmärrän sen hyvin, että lapsia ei ultraan saa ottaa mukaan, enkä ikinä omia lapsiani sinne ottais (lähes aina saa jostain hoitajan siksi aikaa jos vain halua...mun mielipide); ihan vaan siitäkin syystä, että monia keskenmenoja todetaan ultrassa, nt-turvotus voi olla " paljonkin" ja vanhemmat järkyttyy siitä (lapset vieressään, ompa kivaa..) ja muutenkin.. varsinkin jos ultra tehdään alakautta, siis emättimestä! Ei oo lasten katsottavaa, kun äiti makaa siinä hoitopöydällä.. varsinkaan jos lapset eivät pysykään kiltisti sitä aikaa, vaan lähtevät liikkeelle... En siis veis itse minkään ikäistä lasta ultraan mukana. Ehkä jo jonkun 13-vuotiaan voisin ottaa mukaan, mutta luultavasti murkkuikäinen sanois siinä kohtaa että " mee mummu yksinäs" . =] joten ei tulis murkutkaan.. =] Ja ihan pienten vauvojen/lasten vieminen sinne on mielestäni turhaa, koska eivät ne siitä mitään ymmärrä. Hermostuvat vaan kun joutuvat siellä iskän sylissä paikoillaan istumaan.. =/

Täällä tehtiin kyllä nt-ultra vatsan päältä, mut kuitenkin.

Mul on maanantaina seuraava neuvola. Kun ne sydänäänet ei viimeksikään viel kuuluneet, niin nyt niiden pitäs jo kuuluu vaiks kohtu ois mihinpäin kallellaan... =/ eli siel kuunnellaan vaan sydänäänet, ei tehrä mitään muuta. Väsymys ei oo vielä mennyt ohi rautatabuilla, mut toivossa on edelleen hyvä elää, et ehkä-jo ensviikolla olo on pirteämpi! =]

nyt nukkumaan, huomenna vapaapäivä!

jonttu rv 14+2 (tänään torstaina)

Vierailija
31/32 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehti jo torstain puolelle, mut enpä vielä aloita kuiten loppuviikon pinoa...

anna-liisa: toivotaan, et se teidän lv-punktio menee hyvin bdbdbd

Ja siitä siskon vauvasta... Syntyi rv 23+4, mut syntymäpainonsa mukaan oli oikeastaan keskenmeno (siis kun alle 500g)...

täysikuu: siitä työsopimuksen päättymisestä... Siis jos sulla on sopimus loppumassa huhtikuun loppuun ja jäät äikkärille tammikuun alussa (en muista sun la:ta) ni sä oot oikeastaan kallein mahdollinen työntekijä pomolles... Kas (toki riippuu TES:ta onko 1kk vai 3kk) työantaja joutuu maksamaan sulle täyden palkan jopa ensimmäiset 78arkipäivää sun mammalomasta :P Mulle kävi edellisessä raskaudessa niin, et jäin ä-lomalle niin, et työsuhteen päättymiseen oli 72arkipäivää... Entinen työkaveri on sit perään juorunnu pomon aivan kihisseen raivosta, ko se oli ynnäilly siellä muille työntekijöille, mitä mä tulin maksamaan hänelle mahani kanssa (olkoonki, et Kela korvaa valtaosan palkasta takaisin työnantajalle...) Mut niin, niin se taitaa mennä!

Mutta omasta olosta vielä: Siskon vauva-asia itkettää kovasti välillä, tilanne on yhä vakava, mut pikkuhiljaa ehkä kuitenki paranemassa... Oli jo tänään vauva jaksanu heräillä vähän äidille ja isälle, jotka valvoo kaapin äärellä... Mut morfiinilla huumattuna ja siis intuboituna yrittää raasu nyt sinnitellä... Toivotaan parasta.

Mun mahan muuten näkyy nyt. Parin päivän sisällä oon saanu kavereilta tuijotuksia (eivät uskalla kysyä, et oonko vaan lihonu vai) ja sit oon kertonu, ko eivät jutellessa pysty katsomaan silmiin vaan navan seutuun... :) Ja tänään muuten postitin 14 korttia, joissa kerrottiin perhekokomme kasvusta... Puheluita odotellessa... :P

Mutta. Huomenna auton keula kääntyy pohjoiseen, palataan asiaan tuonnempana. Onnea onnistuneesti ultratuille ja voimia niille, jotka odottavat pääsyä näkemään oman ihmeensä olemassaolon!!!!!

Luuk@ 12+4 (to)

Vierailija
32/32 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuolla aiemmalla viestilläni mitenkään tarkoittanut, että suosittelisin ottamaan lapsia ultraan mukaan. Varsinkaan tuolla systeemillä, ettei edes isä ole mukana. Tulipahan vaan kerrottua meidän vähän erilaisesta ultrakäynnistä, vaikka itse käyntihän meni kyllä aivan niin kuin mikä tahansa käynti eli siinä mielessä ei kyllä ollut yhtään erilainen. Toivoin viimeiseen asti, että mies sanoisi, että no hän menee sen verran myöhemmällä töihin, että voi ultran ajan katsoa lapsia, mutta töihin se vaan heti aamuvarhaisella lähti. En ollut itsekään yhtään innostunut, että pitää lasten kanssa mennä. Painotin lapsille, että en haluaisi, että katsotte ultrausta, koska se tehdään alakautta, joten se voi tuntua teistä vähän hassulta. Anoppi (tänä vuonna 75 v.) on tosiaan ollut ihan hirveän vähän meidän kuopuksen kanssa, joten luulen, että olis ollut anopille stressinpaikka, kun muutenkin on niin herkästi hermoilevaa sorttia. Ja me kun asutaan täällä maalla, niin jo matkoihin menee aikaa, siihen sairaalassa olo ja sen jälkeen vielä kauppareissu päälle, joten kolme neljä tuntia olis voinut anopista tuntua tosi pitkältä ajalta. Kuopus kun on vielä niin hirveästi minun perään.

Toi nyt oli vaan minun ratkaisuni tuohon tilanteeseen. Ultra saatiin hyvin tehtyä eikä lapset tai lääkärikään olleet asiasta moksiskaan. Suurperheellisenä vaan joutuu joskus sompailemaan ja kaikesta yleensä aina selvitään oikein hyvin. Tiedostin kyllä senkin, että ultrassa voi tulla ikäviä uutisia (kaksi kertaa olen sellaisen np-ultran kokenut, ettei sikiö olekaan enää hengissä), mutta niilläkin kerroilla alistuin kohtalooni ilman sen suurempia tunteenpurkauksia (lohdutin itseäni sillä, että meillä oli jo silloin neljä tervettä lasta), joten tiesin, ettei tämäkään kerta olisi siinä mielessä ollut erilainen, jos huonoja uutisia olisi tullut. (Toivottavasti ei nyt tästä asiasta ala joku paheksua...)

Pakko lähteä hommiin ja lopettaa nämä seli-seli-selittelyt ;-).

neronja & viisikko & masu rv 14+4

jonttu82:

Täälläkin on lasten vieminen ultraan kiellettyä. En muista lukiko siitä jo kutsussa (ajanvarauslapussa) vaiko vasta siellä äitiyspolilla. Mä kyllä ymmärrän sen hyvin, että lapsia ei ultraan saa ottaa mukaan, enkä ikinä omia lapsiani sinne ottais (lähes aina saa jostain hoitajan siksi aikaa jos vain halua...mun mielipide); ihan vaan siitäkin syystä, että monia keskenmenoja todetaan ultrassa, nt-turvotus voi olla " paljonkin" ja vanhemmat järkyttyy siitä (lapset vieressään, ompa kivaa..) ja muutenkin.. varsinkin jos ultra tehdään alakautta, siis emättimestä! Ei oo lasten katsottavaa, kun äiti makaa siinä hoitopöydällä.. varsinkaan jos lapset eivät pysykään kiltisti sitä aikaa, vaan lähtevät liikkeelle... En siis veis itse minkään ikäistä lasta ultraan mukana. Ehkä jo jonkun 13-vuotiaan voisin ottaa mukaan, mutta luultavasti murkkuikäinen sanois siinä kohtaa että " mee mummu yksinäs" . =] joten ei tulis murkutkaan.. =] Ja ihan pienten vauvojen/lasten vieminen sinne on mielestäni turhaa, koska eivät ne siitä mitään ymmärrä. Hermostuvat vaan kun joutuvat siellä iskän sylissä paikoillaan istumaan.. =/

Täällä tehtiin kyllä nt-ultra vatsan päältä, mut kuitenkin.