Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kutsua miestä, jonka kanssa kihloissa, asuu avoliitossa, ja on yhteinen lapsi?

Vierailija
05.08.2007 |

Mieheksi ei kai parane, ettei harhauta... Olenhan siis av:n palstalaisten mukaan ehkäpä ehta vanhapiika:D.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte oikein korostaa että olette aviossa, niin ehkäpä olisi syytä kutsa puolisoa aina aviomieheksi. Ettette vain tulisi sekoitetuksi tähän synnissä elävien avoliittolaisten kastiin, jotka kehtaavat puhua miehestä vaikka ovatkin vain avoliitossa ;o)

Avopuolisoni on mieheni, sanalla mies ei erityisesti korosteta liiton laatua. Jos tilanne vaatii tarkennusta, silloin kutsutaan nimenomaisesti joko avo- tai aviomieheksi. Eli jos haluaa kaikille olevan selvää että olette nimenomaan aviossa, niin olkaa hyvä ja puhukaa aviomiehestä.

Vierailija
22/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti avomies todellakin. Yhteinen lapsi löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkisin käyttää termiä, joka on harhaanjohtava? En tajua. Miksette voi puhua oikeilla termeillä? Väkisin panee epäilemään, että käytätte sitä aviomieheen viittaavaa termiä toiveajatteluna! Eli toivotte olevanne naimisissa.

Jos olisitte tyytyväisiä avoliitossa asumiseen, niin kai sen toisitte julki!

Vierailija
24/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta vain tuntuu siltä kun olet niin fiksoitunut ajatukseen avioliiton paremmuudesta. Nykyään ei kukaan nuori ihminen oleta miehen olevan nimenomaan aviopuoliso. Eikä se yleensä kenellekään kuulukaan olemmeko avio- vai avoliitossa, joten se siitä " harhaanjohtamisesta" . Minulle on ihan sama mitä kukaan ajattelee, en koe tarvetta kiillottaa sädekehääni sillä että olen " päässyt" avioon.

35

Vierailija
25/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äpärä on au-lapsesta käytetty halventava nimitys, eikä mikään " fakta" . Sanan äpärä käyttö on nimittelyä, joka sinänsä on nykymaailmassa menettänyt merkityksensä ja on lähinnä vitsi enää... Jos haluat korostaa lapsen asemaa suhteessa avioliittoon, niin sano au-lapsi. Se on asiallinen ilmaisu.

t: äpärän äippä:)

Vierailija
26/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jaa, enpä ole tullut ajatelleeksi, että johdan harhaan. Kyse lienee mukavuudenhalusta, on näet helpompaa sanoa mies kuin avomies, vai käytätkö itse termiä aviomies? jos asia häirinnee, aloitan mielelläni käyttämään termiä AVOmies.

Vierailija
27/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy kirjoittajan perhettä ja lähipiiriä... Ja kyllä, olen avoliitossa mieheni kanssa, olemme olleet jo parikymmentä vuotta ja en, naimisiin en halua.

Vierailija
28/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän te avioliitossa olevatkaan käytä miehestänne nimitystä aviomies, koska ilmaisu on teennäinen ja raskas. Samoin avoliittolaiset lyhentää nimityksiä. Itse käytän joskus virallisesti nimitystä avomies, mutta se kuulostaa todellakin aika jäykältä ja siksi mies tai etunimi on parempia.

Ja mitä siihen tulee, että haluaisin naimisiin, niin ainakaan itselleni asia ei ole mitenkään tärkeä ja itseasiassa en edes halua naimisiin. Mies varmaan haluaisi enemmän. Olen ollut naimisissa kuten mieskin ja molemmat tietää, ettei se tuo autuutta elämään... Koskaan en ole salannut avoliittoani ja johan se nyt näkee siitä, ettei ole sormustakaan.

Vierailija:

väkisin käyttää termiä, joka on harhaanjohtava? En tajua. Miksette voi puhua oikeilla termeillä? Väkisin panee epäilemään, että käytätte sitä aviomieheen viittaavaa termiä toiveajatteluna! Eli toivotte olevanne naimisissa.

Vierailija
29/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
30/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto, omat kokemukset, vanne pään ympärillä:D?

Vierailija
31/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain sanojen merkityksistä.

Jos puhuu miehestä, puhuu aviomiehestä. Jos haluaa puhua avomiehestä, käyttää oikeita sanoja siihen tarkoitukseen.

Vierailija
32/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olis vaikka, jos käyttäisin lasteni isästä nimitystä " heila" ja hän musta " hellu" tai " sussu" ? Sopisiko tämä sinun maailmaasi?

Vierailija:

vain sanojen merkityksistä.

Jos puhuu miehestä, puhuu aviomiehestä. Jos haluaa puhua avomiehestä, käyttää oikeita sanoja siihen tarkoitukseen.

Vierailija
33/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin välillä avopuolisonikin voi siltä vaikuttaa...

Vierailija
34/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nainen puhuu " miehestään" olematta naimisissa. Kuva, että nainen haluaisi epätoivoisesti olla naimisissa, mutta avomies/sulhanen ei ja nainen sitten vähän parantelee todellisuutta.

Vierailija
35/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako hän epätoivoisesti kanssani naimisiin? Onko suhteellamme tulevaisuutta? Rakastaako hän minua oikeasti? Ovatko nämä avovuodet olleet pelkkää valetta? Tästä kaikesta lisää ensi viikolla...

Vierailija
36/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen! Hän puhuu kesähuvilasta, vaikka kyse on lautaisesta yhden huoneen mökistä, jahdista, vaikka kyse on soutuveneestä jne.

Vierailija
37/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos nainen puhuu " miehestään" olematta naimisissa. Kuva, että nainen haluaisi epätoivoisesti olla naimisissa, mutta avomies/sulhanen ei ja nainen sitten vähän parantelee todellisuutta.

Vierailija
38/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme koulutettuja, työssäkäyviä aikuisia ja erittäin tyytyväisiä elämäämme. Olen miehelleni vaimo ja hän on minulle mies. Kaikki ne, ketkä jotain meille merkitsevät, tietävät, että emme ole AVIOliitossa. Emme ole naimisissa, koska emme ole kokeneet sitä tärkeäksi. En myöskään naisena tunne, että miehen pitäisi " viedä" minut vihille, en ole mikään aivoton, jota täytyy viedä. Jos joskus tulee tunne, että haluamme mennä avioon, niin sitten menemme. Jos sitä tunnetta ei tule, jatkamme elämäämme tyytyväisenä kuten tähänkin asti.

Vierailija
39/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

56, tuskin on vain minun.

Vierailija
40/48 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies on mies vasta naimisiin mentyään niin onko nainen myös ennen avioitumista " tyttö" tai " neiti" tms?

onko harhaanjohtavaa puhetta esim. sanomalehdiltä uutisoida tyyliin " ulosajossa sai surmansa 30-vuotias mies" , jos se mies onkin ollut naimaton, eli poika tms?

miten nyt sitten kuuluu vastata jos vaikka kysytään kunka monta naista ja miestä meillä on töissä, jos en tiedä työkaverien parisuhdetilanteita?

ihan oikeesti en ole milloinkaan kuullut että sana mies viittaisi ainoastaan naimisissa olevaan mieheen, eikä suomen kielen sanakirja myöskään tunne tällaista sääntöä. mies on mies ja nainen on nainen.