Olen pettynyt, haimme 1v pojallemme päiväkotipaikkaa ja saimme perhepäivähoitajalle paikan.
Kommentit (29)
Yli 10 vuotta alalla toimineena voin sanoa, etten vastaavaan ole törmännyt.
No ok, kouluttamattomat työllistetyt voi juoruillakin yms. mutta koulutettu henkilökunta kyllä osaa hommansa.
t:lto
niin päiväkodissa henkilökunnan kesken kuin perhepäivähoitajien kesukuudessa? On tekopyhää väittää muuta. tais itten on ollut työssä sellaisessa päiväkodissa missä henkilökunnalla on niin jäätävät välit ettei keskenään juuri puhella.
Hyvä se on purkaa paineita.
Kunhan ei tee sitä lasten tai toisten vanhempien kuullen.
Mielestäni päiväkotipaikka on varmempi siinä mielessä että siellä on aina toisten aikuisten kontrolli. Pph on niin yksin.
_hoitaja sairasteli usein tai oli vain muuten lomalla tai palkattomalla. (alle vuodenikäsellä lapsellani saattoi olla viikon aikana jopa 4 eri hoitopaikkaa)
-hoitajalla usein ylipaikka lapsia(tavallista että 8 lasta pienessä kerrostalo kolmiossa) Myös varahoitopaikoissa ylimääräisiä lapsia. Ennätys taisi olla 10 lasta joista 8 alle 3v.
-ruokapuoli onnetonta esim perunaa ja maksamakkaraa sekä hernekeittoa alle 1v. Lapsen allergioista ei piitannut(lääk tod oli ja sai ylim ruokarahaa)
Ei antanut lapsen nukkua päikkäreitä(häiritsi kuulemma muita lapsia jos nukku??? älä kysy en minäkään ymmärtänyt
- hoitajan omat kouluikäset lapset saivat kiusata pieniä.
-hoitajan huumeita käyttävä lapsi päivät kotna(B-hepatiitti murkulla)
Päiväkodissa ei koskaan ole kaikki hoitajat kipeenä, ainakin seinät ovat tutut.
Ruoka on kunnollista ja sitä saa syödä
Hoitajat katsovat toistensa perään...
Olen ollut opiskelu aikana harj päiväk ihan kiva paikka oli.
Olen myös itse toiminut pph:na ennen omia lapsia.
Huonot kokemukset esikoisella tapahtuivat Tampereella 1995(kaupungin palkkalistoilla oli hoitaja)
Kakkonen oli myös muualla pph:lla mutta astmaatikkona ei voinut olla hoidossa missä poltettiin tupakkaa lasten paikalla ollessa(hoitajan mies juovuksis) Tupakat oli myös 1v otettavissa
Vierailija:
Onkohan av:lla muuta ammattikuntaa, jota yhtä kiivaasti arvostellaan, kuin pph:t? Itse olen ollut tässä ammatissa parisen vuotta ja täytyy sanoa, että yhtään huonoa pph:aa en ole vielä kollegojeni joukosta bongannut. Kaikki erilaisia ihmisiä ja erilaiset näkemykset esim. kasvatuksesta, mutta kaikki tekevät työtä tosissaan ja tarkoituksena lasten hyvinvointi. ja mielestäni pp-hoidossa lapsi kokee aidommin päivähoidon kodinomaiseksi. Meillä leivotaan lähes joka päivä (myös lapset). Lapset saavat pilkkoa salaattia (tylsällä veitsellä), täyttää pesukonetta ja jopa 1½-vuotias hoitolapsi haluaa itse laittaa lautasensa koneeseen :) Tänään kitkettiin puutarhasta rikkaruohoja ja siivottiin mustikoita. Tehdäänkö tällaista päiväkodissa?
Vierailija:
Perhepäivähoitaja työskentelee paljon vanhempien silmien alla (puistoissa, ulkona, kerhoissa) kun taas päiväkodin hoitajat hoitavat lapsia siellä päiväkodissa sisällä ja aitauksessa ulkona. Eivät vanhemmat varmastikaan näe päiväkodin hoitajia niin paljon työssään kuin perhepäivähoitajia.Kuitenkin molemmat hoitajat ovat ihan samanlaisia ihmisiä ja todennäköisesti tekevät työnsä keskimäärin ihan yhtä hyvin. Päiväkodin hoitajat haukkuvat lapsia toisilleen, mutta perhepäivähoitajalla ei ole ketään kelle ärsyyntymistään purkaa. Päiväkodin hoitajien ärähdykset lapsille jäävät päiväkodin aitojen sisälle, kun taas perhepäivähoitajien ärähdykset lapsille tulevat kaikkien puistossa olevien tietoon.
Kummaa tämmöinen vastakkainasettelu, että päiväkodit huonoja <-> pph:t hyviä, tai päinvastoin. Molemmat ovat hyviä silloin, jos lapsiryhmä on pieni ja hoitajat motivoituneita. Se taas on päättäjistä kiinni, halutaanko lapset hoitaa riittävän pienissä (edes lainmukaisissa) ryhmissä, ja tahdotaanko hoitajille maksaa tarpeeksi palkkaa, jotta olisi motivaatiota tehdä työnsä hyvin.
Vierailija:
Onkohan av:lla muuta ammattikuntaa, jota yhtä kiivaasti arvostellaan, kuin pph:t?
Omani on viihtynyt hyvin. Lapsia on hänen lisäkseen vain 2-3. Aloitti 1v 3 kk ikäisenä osa-aikaisesti, ja seuraavaksi nuorin oli reilu 2v. Lapseni sai paljon huomiota, koska oli ainut niin pieni. Hoitopäivien jälkeen on kotona ollut alusta asti oma iloinen itsensä. Alkujännityksen jälkeen on aina hyvillä mielin jäänyt hoitoon.
En halua edes ajatella kuinka paljon olisi saanut yksin itkeä päiväkodissa.
Perhepäivähoitaja työskentelee paljon vanhempien silmien alla (puistoissa, ulkona, kerhoissa) kun taas päiväkodin hoitajat hoitavat lapsia siellä päiväkodissa sisällä ja aitauksessa ulkona. Eivät vanhemmat varmastikaan näe päiväkodin hoitajia niin paljon työssään kuin perhepäivähoitajia.
Kuitenkin molemmat hoitajat ovat ihan samanlaisia ihmisiä ja todennäköisesti tekevät työnsä keskimäärin ihan yhtä hyvin. Päiväkodin hoitajat haukkuvat lapsia toisilleen, mutta perhepäivähoitajalla ei ole ketään kelle ärsyyntymistään purkaa. Päiväkodin hoitajien ärähdykset lapsille jäävät päiväkodin aitojen sisälle, kun taas perhepäivähoitajien ärähdykset lapsille tulevat kaikkien puistossa olevien tietoon.
Kummaa tämmöinen vastakkainasettelu, että päiväkodit huonoja <-> pph:t hyviä, tai päinvastoin. Molemmat ovat hyviä silloin, jos lapsiryhmä on pieni ja hoitajat motivoituneita. Se taas on päättäjistä kiinni, halutaanko lapset hoitaa riittävän pienissä (edes lainmukaisissa) ryhmissä, ja tahdotaanko hoitajille maksaa tarpeeksi palkkaa, jotta olisi motivaatiota tehdä työnsä hyvin.
pph:lla ollessaan hoitopaikkoja oli lomien ja sairauslomien ja kaiken mahdollisen takia 5 viikon aikana 5 kpl. Nyt ainakin paikka pysyy!!