Päiväkodeissa kielletään kestovaipat, mutta ei pyssyleikkejä
taas järjen riemuvoitto, lapset tuovat pyssyjä päiväkotiin ja leikkivät ampumisleikkejä tyyliin "sä kuolit", ja tämä on ihan ok...
Kommentit (14)
Kakkaaminen on jotenkin likaista ja luonnotonta. Metsiäkin on ihan suojella kun siellä asuu vaarallisia elukoita. Ampuminen sen sijaan on tervehenkistä ja mukavaa. Voivat sitten opetella ja mennä ampumaan ne vaaralliset elukat pois metsästä...
toivottavasti sulla ei itsellä ole lapsia, ainakaan poikaparkoja....
lapselta ei tule kieltää normaaliin kehitykseen kuuluvia leikkejä, muuten voi ihan oikeasti psyykeen kehitys häiriintyä.
pojista ei tule lapsuuden leikkien perusteella kuitenkaan isona fanaattisia pyssynheiluttajia, turtleksia eikä hämähäkkimiehiä, eikä tytöistä tule prinsessoja, keijuja eikä poneja.
siitä taas en ole yhtään vakuuttunut että lapssta kasvaisi häiriintynyt jos hän käyttää kertisvaippoja kestojen sijaan.
jutut. Hysteeriset, ahdasmieliset vanhemmat itse aiheuttaa lapsilleen traumoja paheksumalla asioita aikuisen näkökulmasta.. Leikki on leikkiä jonka kautta käsitellään asioita ja opitaan ymmärtämään hyvää ja pahaa. kaikista kamalinta on ykeensä siellä missä lapsesta saakka on pitänyt ensisijaisesti mielistellä vanhempia, ja kaikki oma kehitys on jääny kesken sen takia.
Itse kannatan kestovaippoja, mutta olen sitä mieltä että jos vie lapsensa tavalliseen päiväkotiryhmään on aivan kohtuutonta kuvitella, että päiväkodin henkilökunta taipuu kiireessä juuri sen teidän unnakuuramimosan vaihtoehto-elämäntapaan. samalla vois vaatia, että päiväkodin pihassa on oma luomukasvimaa ja kanala unnakuuramimosan lähiruokaa varten. Jos haluaa olla täysoriginelli, niin hoidattaa lapsensa sitten paikassa, missä on valmiudet tälle. Tavallinen päiväkoti on resursseiltaan sellainen, että se hoitaa keskivertotyylillä keskivertolapsia. Ja toisaalta jos todella haluaa lapsensa parasta hoitaa hänet vaippaikäisenä kotona. Silloin ei koko ongelmaa ole.
Olen tavannut päivähoidossa joitakin vanhempia jotka ihan pokkana kertoivat kuinka heillä elellään ja siihen perään selvittivät, kuinka koko päiväkodin ja myös muiden vanhempien tulisi ryhtyä elämään heidän tavallaan:) Jostain kumman syystä juuri näiden perheiden lapsilla on hämmätyttävän paljon ongelmia.
Luepas vähän aiheesta. Sinkkosella on hyviä ajatuksia pyssyihin liittyen, minä en ainakaan aio rajoittaa jotain, joka pysyy leikin tasolla. Lapsi käsittelee leikissään sitä ampumista ja "kuolemista", joka ei suinkaan merkitse hänelle yhtä loputonta tapahtumaa kuten meille aikuisille.
Asia on päiväkodin päätettävissä, näin olen ymmärtänyt.
Olen kyllä tyytyväinen tähän meidän päiväkodin päätökseen joka oli jo tehty ennen Kauhajoen ja jokelan tapahtumia
Jokelan tapahtumilla ja pyssyleikeillä EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ KESKENÄÄN.
Ei tytöistäkään tule pikkuhutsuja siksi, että leikkivät Barbiella- päinvastoin! Silloin mieltää että Barbie on NUKKE, ei oikea ihmisen malli ja että Barbielta/Bratzilta näyttäminen on omituista. Moni feministi on leikkinyt lapsena ns. muotinukeilla!
Jokelan kaltaiset tapahtumat johtuvat enemmänkin välinpitämättömistä vanhemmista, lapsen oman psyykeen häiriöistä ja 24/7 netissä pelaamisesta kuin jostain muovipyssystä, jolla on saanut pari vuotta elämästään leikkiä.
Kiinnostavat sitten paremmin myöhemmällä iällä. Lapselle voi kyllä selittää ettei mitään elävää ammuta, ei ihmisiä eikä eläimiä ja metsästys on sitten erikseen. Näin siis toimittiin minun lapsuudessani, isäni metsästi (ja metsästää) ja totta kai me tehtiin pyssyt vaikka oksasta. Mutta sillä ei koskaan saanut osoitella ihmisiä eikä eläimiä. Tokihan me niin teimme kun silmä vältti... Olimme myös mukana metsästämässä ja näimme mitä tapahtuu kun oikeasti ammutaan elävää olentoa. Mutta siis pointti se että kyllä lapsi sen pyssyn tekee vaikka mistä, Lapsille vain pitää selittää mikä se on eikä jättää "myytiksi" ja kielletyksi "salaiseksi hedelmäksi".
mutat ilmeisesti hieman valistusta ja keskustelua lasten kanssa on syytä lisätä. Ei mitenkään paljon, mutta asiaan voisi kiinnittää huomiota.
Aseleikit auttavat todellakin asioiden käsittelyyn.
Mielestäni sekä rahan käytössä, autolla ajossa ym on samoja vivahteita. Myös hankalia ja vastenmielisiä asioita pitää oppia käsittelemään ja tunnistamaan jo varsin nuorena.
En tietenkään tarkoita että , lastentarhasas pitää leikkiä raiskausleikejä, joten johonkin raja pitää vetää, enkä itsekään osaa sanoa missä se pitää olla.
Aseleikit kuitenkin sallisin. Iso osa suomalaisistahan tulevat joka tapusksessa käsittelemään aseista ennemmin tai myöhemmin. Niin ne käsittelevät rahaakin sekä ajavat autoa. Toivottavasti raiskaajia ei kasvateta lstentarhoissa ja kouluissamme.
jossa armeijan miehet talloivat pitkin katuja kiväärit olalla ja välillä jopa pysäyttivät ja pyysivät esittämään henkilöllisyystodistuksen.
En ole millään tapaa väkivaltainen, enkä ole ajatellut ruveta ampumaan ketään.
kyl meillä saa 4-vuotias leikkiä pyssyillä. Hänelle on kerrottu että mitä tapahtuu jos oikeasti ampuu toista päin jne. Lapsen pitää oppia erottamaan oikea ja väärä etkä voi lastas pumpulissa pitää. Jos kiellät pyssyt ne muuttuu aina vaan kiinnostavammiksi ja mitä se sitten on 10 vuoden kuluttua........
Pienet pojat leikkivät taisteluleikkejä siitä huolimatta kielletäänkö ne vai ei - leikkihän syntyy ja tapahtuu lapsen mielessä. Aikuisen tehtävä on tajuta leikin ja todellisuuden ero. On paljon tärkeämpää puuttua lapsen masennukseen, yksinäisyyteen ja pahaan oloon kuin kieltää ja tuomita leikkejä.
Pienillä (ja isommillakin) pojilla taisteluleikin tehtävä on vahvistaa tunnetta "olen vahva ja voimakas" - ihan samalla tavalla kun tytöt leikeissään hakevat tunnetta "olen kaunis ja ihana".
En ole koskaan äitinä ja lastentarhanopettajana kieltänyt tai tuominnut kolmen poikani leikkejä, joihin on mahtunut paljon taistelua leikkipyssyin, miekoin ym. "tuhoasein". Kuten muissakin leikeissä toisen satuttaminen on ollut kiellettyä ja muutenkin se, mihin olen puuttunut liittyy yhteisten sääntöjen noudattamiseen.
Poikani ovat normaaleja, pidettyjä, sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita miehenalkuja, joilla ei ole enää vuosiin ollut suurempaa kiinnostusta aseisiin.
pyssyleikkejä pitäisi leikkiä päiväkodissa? Eikö pyssyjen kanssa riehumista voi harjoittaa kotipihalla, jos se on niin välttämätöntä? Päiväkodissa tilanne riistäytyy käsistä, kun on niin paljon kohteita, joita pitäisi ehtiä ampumaan ja leikistä tulee älytöntä riehumista. Ja kuka sen vahtii, että ne, jotka eivät halua osallistua leikkiin, saavat olla rauhassa?
....leiki aseleikkejä...
Haloo hei äidit, olettekos nyt vähän ylihysteerisiä?
tosin meillä ostetaan pyssyjä, jotka näyttävät lelupyssyiltä esim. laser pyssyjä, vesipyssyjä.
poika 4v. ja tietää mitkä on aikuisten pyssyjä ja puukkoja ja ne ovat vaarallisia.
pyssyä en anna viedä tarhaan. sanon, että kaikki eivät tykkää ja varsinkaan tytöt ei tykkää.