Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus

Vierailija
26.01.2023 |

Mikä avuksi kun uni ei tule vaikka on valvonut 18-24 tuntia?
Olisin niin onnellinen jos unirytmi olisi normaali, vaikkapa 23 nukkumaan ja 7-8 herätys.
Mutta ei toimi, en vaan nukahda.
Ja sitten kun nukun, saatan nukkua 12 tuntia tosi sikeästi tai 5 tuntia niin että ei ole oikeastaan kuin torkkunut.
Lääkäristä ei ole apua saanut.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koittanut liikkumista päivällä? Se väsyttää kehoa illaksi.

Mieltä kuormittavat asiat pois? Mietitkö haastavia asioita? Voitko tehdä niille jotain?

Liikaa töitä tai opiskelua? Voitko vähentää?

Syötkö tarpeeksi? Nälkäisenä uni ei tule. Saatko vitamiinit ja kivennäisaineet?

Iltojen olis hyvä olla suunnilleen samanlaisia keskenään. Rauhoittuminen. Lämmin yrttitee voi olla hyväksi.

Ehkä olet jo kokeillut näitä?

Mitä lääkkeitä olet kokeillut?

Vierailija
2/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko koittanut liikkumista päivällä? Se väsyttää kehoa illaksi.

Mieltä kuormittavat asiat pois? Mietitkö haastavia asioita? Voitko tehdä niille jotain?

Liikaa töitä tai opiskelua? Voitko vähentää?

Syötkö tarpeeksi? Nälkäisenä uni ei tule. Saatko vitamiinit ja kivennäisaineet?

Iltojen olis hyvä olla suunnilleen samanlaisia keskenään. Rauhoittuminen. Lämmin yrttitee voi olla hyväksi.

Ehkä olet jo kokeillut näitä?

Mitä lääkkeitä olet kokeillut?

En pysty liikkumaan niin paljon että se väsyttäisi.

Ei töitä tai opiskelua, mutta paha ahdistus.

Todellakin ihan liikaa mielessä pyöriviä asioita.

Ei ole minkäänlaista lääkitystä koska en saa mitään.

Jonkunlaiseen toimintaan pitäisi työkkärin mielestäkin kyetä koska en saa saikkua.

Pystyn lähtemään kotoa vain 2x viikossa kauppaan puolison kanssa, en muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et saa lääkitystä?

Vierailija
4/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa lääkitystä?

Sen kun tietäisi.

Yksi lääkäri vain tuijotti kun itkin ja kerroin tilanteen ja tulosti jotain yleistä kaikkien tiedossa olevaa asiaa.

Kysyi myös mitä vanhempani tekevät työkseen, vaikka olen kolmekymppinen!

Viimeisin huusi että on myöhässä, hänellä pitäis olla jo seuraava potilas edessä ja tiuskaisi että kai mä tiedän etten ole ainoa ketä ahdistaa.

Keskustele nyt sitten tuollaisten kanssa mistään.

Vierailija
5/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa lääkitystä?

Sen kun tietäisi.

Yksi lääkäri vain tuijotti kun itkin ja kerroin tilanteen ja tulosti jotain yleistä kaikkien tiedossa olevaa asiaa.

Viimeisin huusi että on myöhässä, hänellä pitäis olla jo seuraava potilas edessä ja tiuskaisi että kai mä tiedän etten ole ainoa ketä ahdistaa.

No, huh huh! Oletpa saanut ikävät lääkärikokemukset. Yritä vielä. Kerrot ettet nuku käytännössä kuin muutaman tunnin. Ahdistaa ja sulla on itsetuhoisia ajatuksia (vaikkei olisikaan). Liioittele. Jos mitään mahiksia käydä yksityisellä, käy.

Vierailija
6/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa lääkitystä?

Sen kun tietäisi.

Varaa uusi aika psykiatriselle sairaanhoitajalle, kerro hänelle oireesi (et voi liikkua, et voi nukkua jne.) ja pyydä hoitajaa auttamaan uuden lääkäriajan ja lääkärikäynnin kanssa?

Vierailija
7/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt mikä on sun päivärytmi? Mitä teet?

Vierailija
8/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita luoda itsellesi päivärytmi, vaikka uni ei tulisikaan. Mene säännölliseen aikaan nukkumaan ja kuuntele vaikka äänikirjaa silmät kiinni pimeässä huoneessa koko yö. Vaikka uni ei tulisikaan, niin keho pääsee kuitenkin lepäämään. Äänikirja voi myös harhauttaa ne levottomat ajatukset pois, jolloin saatatkin nukahtaa. Aamulla sitten ylös sängystä vaikka klo 8, olit nukkunut tai et. Yritä syödä säännöllisesti ja tehdä päivällä mitä tahansa mielekästä. Anna itsellesi lupa levätä myös päivällä lyhyt pätkä. Onnistuisiko joka päivä lyhyt kävely vaikka korttelin ympäri puolison kanssa? Mieluusti valoisan aikaan esimerkiksi aamupäivällä, jolloin elimistösi saa merkin siitä, milloin on päivä ja milloin yö. 

Ahdistukseen tämä ei auta, mutta voi auttaa säätelemään kehoasi valmistautumaan nukahtamiseen. Ahdistukseen saat toivottavasti apua lääkkeillä ja/tai terapialla. On kyllä luokattoman huonot lääkärit sattuneet sinulle.

Vierailija
9/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa lääkitystä?

Sen kun tietäisi.

No, huh huh! Oletpa saanut ikävät lääkärikokemukset. Yritä vielä. Kerrot ettet nuku käytännössä kuin muutaman tunnin. Ahdistaa ja sulla on itsetuhoisia ajatuksia (vaikkei olisikaan). Liioittele. Jos mitään mahiksia käydä yksityisellä, käy.

Kun en jaksa enää.

Nää lääkärikäynnit ei ole ainoita.

Mä en kai jotenkin osaa tai välillä edes ehdi kertoa mitään. En tiedä miten tätä voisi liioitella. Itsetuhoisuudesta en halua merkintöjä monestakaan syystä.

Haluaisin vaan normaalin päivärytmin.

Vierailija
10/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä sekin löytyy - normaali päivärytmi.

Vierailija
11/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut melatoniinia?

Lääkäriin voit ottaa asiat paperille kirjoitettuna ja pyytää vaikka puolisosi mukaan käynnille. Hän voi sitten huolehtia siitä, että saat sanottua asiasi ilman, että lääkäri jyrää sinut.

Vierailija
12/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkäriltä et unettomuuteen apua saa, käy mielenterveyspalveluiden puolella, siellä ymmärretään ahdistusta ym. toisin kuin peruslääkärit joiden neuvo on yleensä "ala liikkumaan" ym, he eivät pään sisäisistä asioista ymmärrä mitään.

Vierailija
13/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Sedixiä. Vähentää stressaavaa oloa ja rauhoittaa. Vaikutus alkaa vasta muutaman päivän jälkeen, mutta itse sain ison avun tuotteesta, kun oli kauheat työpaineet päällä ja unet kaikkosivat.

Voit ottaa tätä myös melatoniinin kanssa, jolloin on varsin tehokas kombo. Sedixiä myydään apteekissa ja se on paljon tehokkaampi kuin vastaavat luontaistuotteet.

Vierailija
14/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu pois siltä oman pään sisältä.

Vierailija
15/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen ja kulujen nostaminen vie elämänhalun ja unen.

Toisaalta on sentään nopeasti laihtunut kun säästää ruokakuluissa.

Vierailija
16/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen uneton. Olen menettänyt kyvyn "tipahtaa" uneen jo kauan sitten. Ei auta vaikka valvoisin öitä putkeen. Tästä viime kesänä kokemusta. Tuli lopulta tunne että sekoan pian. Menin yksityislääkärille ja sain unilääkereseptin. Tosin nyt onkin ongelmia nukkua ilman sitä. Voimia sulle. Toivon että löydät apua, vaikka sitten yksityiseltä.

Vierailija
17/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen uneton. Olen menettänyt kyvyn "tipahtaa" uneen jo kauan sitten. Ei auta vaikka valvoisin öitä putkeen. Tästä viime kesänä kokemusta. Tuli lopulta tunne että sekoan pian. Menin yksityislääkärille ja sain unilääkereseptin. Tosin nyt onkin ongelmia nukkua ilman sitä. Voimia sulle. Toivon että löydät apua, vaikka sitten yksityiseltä.

Olihan sulla ongelmia nukkua ilman sitä jo ennen kuin sen aloititkin.

Vierailija
18/19 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan sulla ongelmia nukkua ilman sitä jo ennen kuin sen aloititkin.

Niin oli. Pitkään jatkunut unettomuus. Taustalla pitkäkestoista stressiä.

Vierailija
19/19 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu uniapnea tai muita sairauksia? Itsellä uniongelmia ollut vuosikymmeniä ja syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta. Heti kun saan lääkkeen annoskokoa nostaa alkaa unikin maistumaan. Ongelma on vain siinä että lääkärit eivät osaa lukea arvoja, riittää että ovat viitteissä, ihan sama missä kunnossa potilas on, lääkitystä ei muuteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä