Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä te yh:t saatte elatustukea?

02.08.2007 |

miehelläni edellisestä suhteesta yksi lapsi ja minun kanssa kaksi lasta,nyt tullut erimielisyyttä elatustuen määrästä,maksaisi meidän lapsista vähemmän per laps kuin edel.suhteen lapsesta.itse en tähän halua suostua.olen vielä äitiyslomalla eikä ole työpaikkaa mihin palata,joten rahallisesti tosi tiukilla.miehelläni on suht hyvät tulot.

kiitos etukäteen jos jaxatte vastata.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tapauksessa tukea määriteltäessä otetaan huomioon kunkin osapuolen tulot, lasketaan lasten elatuksen tarve, vähennetään lapsilisät, ja sitten jaetaan summa osapuolten tulojen suhteessa.

Mutta ota yhteyttä lastenvalvojaan niin hän tekee " puolueettoman" tarjouksen..

Vierailija
2/21 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna pitäisin pintani,enkä suostuisi vähempään elatustukeen kuin edellisen suhteen lapsi.Epäreiluahan se olisi,jos saisit vähemmän rahaa per lapsi,ei siinä lasten lukumäärä vaikuta.Jos lasten isä ei pysty maksamaan,niin saat ainakin minimin sitten sossun kautta.

Jaksamisia:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko eroamassa?

Itse saan minimielarin kunnalta molemmille lapsille eli 129 euroa per lapsi.

Vierailija
4/21 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kohta olen virallisesti yh.vaikka sitä olen ollut jo muutenkin..mies ostelee kaikkea edellisen suhteen lapselle ja uhkasi ettei osta sitten meidän lapsille mitään ylimääräistä jos vaadin saman summan kuin mitä maksaa ykkösexälleen..on tosi kurjaa kun jo tässä vaiheessa uhkaa kohdella lapsia eriarvoisesti.

Vierailija
5/21 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tos tilanteessa sit vois laittaa ton ekankin lapsen elarit arvioon mienhen tulojen mukaan kun sitten joutuu kolmesta maksamaan. Siis sileen että maksaa jokaisesta ns saman summan tulojensa mukaan! Kun onhan se jotenki niin että yhdestä viel mut kun niit onki kolme mistä joutuu maksaan. Siis lähinnä et sit tehtäys tän ekanki suhteen uudet jutut. Mut tosin tää toinen äiti voi olla hankaloittava asia siinä.

Vierailija
6/21 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan vähemmän per lapsi kuin yhdestä. Onhan se ihan reiluakin miestä kohtaan.

Elatusmaksuihinhan on ajateltu tulevan myös lapsen asumismenot eikä se toinen lapsi sentään omaa asuntoa tarvitse.

Itse en siis ole tuollaisessa tilanteessa kuin sinä, mutta mielestäni käytäntö on tuollainen.

Vierailija
7/21 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fui:

maksetaan vähemmän per lapsi kuin yhdestä. Onhan se ihan reiluakin miestä kohtaan.

Elatusmaksuihinhan on ajateltu tulevan myös lapsen asumismenot eikä se toinen lapsi sentään omaa asuntoa tarvitse.

Mhinköhän mahtaa sitten perustua se, että lapsilisät kasvavat lapsiluvun mukaan? Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta kolmen yh:na vain perusmaksut kunnalta saavana ajattelen kyllä niinkin, että toisaalta yhden lapsen kanssa pärjää hätätilassa vaikkapa kaksiossa, kun jo kahden kanssa on pakko hankkia kolmio - ja niin edelleen. Että ei se " toinen lapsi" tietenkään ihan omaa asuntoa tarvitse, mutta vie oman neliömääränsä sekin. Ja jälleen mitä useampi lapsi sitä suuremmassa käytössä ovat kaikki isommat kulutustarvikkeet kuten vaikkapa pesukone, jota on kallis uusia. Ja niin edelleen...

Vierailija
8/21 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kaksiossa ei todellakaan mahduttaisi asumaan,tultais kaikki hulluix tilan ahtauden takia.ja pesukone oli pakko ostaa eikä ihan pieni käy kun pyykkiä todellakin riittää.on mielestäni väärin jos kahdesta lapsesta maxetaan vähemmän kuin yhdestä,sillä tarvitsevathan molemmat lapset ruokaa ja vaatteita,vaippoja,ja kun aloittavat päivähoidon ja koulun,niihin uppoaa

rahaa ja mitä vanhemmaksi kasvavat sitä enemmän kuluttavat.pienenä voivat käyttää samoja vaatteita,mutta tuskinpa enää isompana siihen suostuvat.

tällä hetkellä olen tosi tiukilla koska saan minimiäitiysrahaa ja asumistuen käsittely kestää kolme kk!! raha tulee riittämään juuri ja juuri laskuihin ja omasta ruoasta pitää tinkiä.mutta vaikka tiukkaa tekee,olen kuitenkin onnellinen terveistä lapsistani.

Vierailija
9/21 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan vain sen yhden ihmisen tilipussista on otettava huomioon ettei hänellä todennäköisesti ole varaa maksaa suurta elatusmaksua jos elätettäviä on paljon. Tilanne on siis aivan eri kuin jos ihminen maksaa elatuksia yhdelle kuin vaikkapa neljälle lapselle. Ja tämähän otetaan huomioonkin elatusmaksuja määrättäessä.

Periaatteessa siis sama juttu kuin perheellä jossa on 2 vanhempaa. Jos lapsia on neljä näille on pakko riittää vähemmän kuin mitä olisi rahaa käytettävissä yhden lapsen hankintoihin.

Vierailija
10/21 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minun tietääkseni elatusmaksut ovat sama kaikille lapsille. ei voida määritellä että yhden isän lapset olisivat eriarvoisia niin että toisen elämä kaipaisi isältä enemmän tukea kuin toisen.

jos isän tulot ovat pienet pitää kaikkien kolmen lapsen elatukset arvioida uudestaan ja isä maksaa kaikista saman summan. jos isän tulot liian pienet maksamaan kaikista lapsista minimisumman niin isä maksaa kaikista kolmesta saman summan ja kunta maksaa jokaisen kohdalla sen loppusumman jotta päästään minimiin...eli siis lähivanhempi saa elatuksia yhteensä minimin per lapsi, tämä minimi summakin vaihtelee kunnittain...

niin se vaan menee....luulisi mun tietävän kun elatuksia maksetaan neljästä ja elätetään itse vielä kahta, eikä tulot ole isot tosiaankaan....

Vierailija
11/21 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pointtini olikin se,että mielestäni isän elatuskyky pitäisi jakaa tasaisesti kolmen lapsen välillä,ei niin että edellisen suhteen lapselle maksetaan enemmän kuin meidän yhteisille.

tottakai ymmärrän että jos on vaan yksi lapsi,rahaa riittää enemmän tähän yhteen lapseen,mutta jos on useampia,tulisi jokaisen lapsen saada sama summa,isän elatuskyvyn mukaan.

Vierailija
12/21 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luvi:

että pointtini olikin se,että mielestäni isän elatuskyky pitäisi jakaa tasaisesti kolmen lapsen välillä,ei niin että edellisen suhteen lapselle maksetaan enemmän kuin meidän yhteisille.

tottakai ymmärrän että jos on vaan yksi lapsi,rahaa riittää enemmän tähän yhteen lapseen,mutta jos on useampia,tulisi jokaisen lapsen saada sama summa,isän elatuskyvyn mukaan.

Kauhea ajatuskin " hinnoitella" lapset edes paperilla syntymäjärjestyksen mukaan... :-O

Totta kai nelilapsisessa perheessä on opittava jakamaan eri tavalla kuin yksilapsisessa, mutta se nyt menisi jo vähän liialliseksi, että se huomioitaisiin elatusmaksuissa! Enkä nyt kuitenkaan voi olla vetoamatta siihen vanhaan huomioon, että kuka on käskenyt niitä lapsia niin monta tekemään?! Vaikka se miehelle onkin helppoa, ja ehkäpä juuri siksi, on syytä aina miettiä asian kaikkia puolia uutta elämää ja ihmistä maailmaan saattaessaan! Myös miesten, niin vaikeaa kuin se toki heille onkin... Jos lapsia, jotka ovat ihan syyttömiä omaan syntymiseensä saati vanhempiensa välirikkoon, on edellisessä suhteessa tehty vaikkapa kolme ja uudessa suhteessa heitä syntyy kaksi, niin kyllä ne kaikki tosiaan tarvitsevat katon päänsä päälle ja ruokaa henkensäpitimiksi!!

(Mitä tulee siihen, etteivät lapset isompina " suostu" pitämään vanhoja vaatteita, niin sen ei taas tarvitse lisätä elatuksen määrää. Ikävä kyllä yksinhuoltajien lasten täytyy monessa muussakin asiassa vain ottaa se lusikka kauniiseen käteen ja sopeutua omaan elämäntilanteeseensa. Life is a bitch and then you die... :-( Eli jos ei rahaa ole uusiin releisiin, niin sitä ei vaan ole. Tokihan sitä voi iskältä aina pyytää ekstraa!!)

Vierailija
13/21 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan asia olla toisinkin päin eka ex:llä olisi kaksi lasta ja viimeisimmällä ex:llä yksi lapsi ja silloihan kuopus olisi se " arvokkaampi" . En tiedä onko näin, mutta minun mielestäni se kyllä kuulostaisi ihan järkevältä.

Vierailija
14/21 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoja vaatteita. On todellakiin niin että joskus vaan on pakko suostua pitämään, eikä ole varaa valittaa tai sitten kulkee alasti. Ei kaikilla todellakaan ole varaa ostaa lapsilleen kaikkia vaatteita uutena.

Vierailija
15/21 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajat takaa. Ja tavallaan oikeinhan se olisi että isä maksaisi jokaisesta lapsesta saman summan.

Kuitenkin hän on ilmeisesti jo hyvän aikaa sitten sopinut elatusasioista ensimmäisen lapsensa kohdalta. Jos hänellä olisi toinenkin lapsi entisensa kanssa uskoisin hänen sopineen pienemmän summan per lapsi.

Teet tietysti niin kuin näet parhaaksi ja alat tappelemaan asiasta jos haluat.

Ehkä elatusmaksu lasketaan näin esikoiseltakin ja kaikki saavat saman summan. Tai sitten ei.

16/21 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilla on eri vanhemmat, heidän (tässä tapauksessa äitien) tulotaso voi olla keskenään erilainen.

Eri asia tietysti, jos isän tulot ovat niin alhaiset, ettei niillä oikein minimielatukseenkaan tahdo yltää.

Vierailija
17/21 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyssykät sentään!

Eihän tuossa mistään lasten arvottamisesta ole kyse, vaan lasten elinkustannuksista ja " etävanhemman" maksukyvystä. Minul esim. lapsia kahden miehen kanssa ja heillä on verrattaen tulot aivan erilaiset. Toinen maksaa lapsestaan elatusmaksua minimin ja senkin toistaiseksi sossun kautta. Toinen exä taas on paljon varakkaampi ja maksaa tulojensa mukaan kummastakin lapsesta (kunhan toinenkin vielä syntyy)... Eli yli tuplasti (per lapsi) mitä saan vanhimmasta lapsesta...

Ei ole tullut kyllä mieleenkään et lapset olis keskenään eri arvoisia tai edes minun perheessä erilaisessa asemassa... Enkä ole kyllä missään vaiheessa ajatellut, että tämä varakkaampi exä minimiä maksaisi. (eikä ole kyllä hänkään)... Lasten hyvinvointiinhan se raha menee ja kummatkin vanhemmat ovat siitä vastuussa.

Vierailija
18/21 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ole rahasta kiinni..olemme saaneet asian sovituksi ja olen tyytyväinen sopimukseen.joten asia loppuun käsitelty.

Vierailija
19/21 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päässeet tyydyttävään sopimukseen.

Itse tiedän tuttupiiristä parikin ihmisiä, jotka savat tai masavat eri suuruisia elatusmaksuja eri lapsille, joten ajattelin ettei yhteismaksu ole mikään normi. Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi kommenteistani.

t: Fui, joka vaihtoi tuon nimimerkin vähän mukavamman kuuloiseksi.

Vierailija
20/21 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meillä tilanne että miehellä ei tosiaankaan ollut rahasta kiinni.ajelee kolmella autolla,omistaa useita tietokoneita,televisioita ym ym.itse kun muutin lasten kanssa en omistanut edes mikroa,sänkyä,pesukonetta ym,eikä millään ole heti varaa kaikkia ostaa.ja tyhmä kun olin niin luovuin aikoinani näistä omista ja annoin niille jotka tarvitsivat.eli se harmitti että kun mies haluaa vaikkapa taulutelevision,menee kauppaan ja ostaa.kun minä menen kauppaan,täytyy tarkkaan laskea mitä ruokaa on varaa lapsille ostaa.en ole materialisti,meillä ei ollut avioehtoa eli voisin vaatia puolet miehen omaisuudesta,sitä en kuitenkaan tee.haluan vain että lapsilla ei ole puutetta esim ruuasta.