NEUVOLAAN vai LÄÄKÄRIIN?
Vauva 8kk.
Nyt parin viikon ajan on hänen poskissaan ollut punaisia näppyjä, jotka eivät ole hävinneet pois.
Mihin kannattaa ensimmäiseksi ottaa yhteyttä?
Aletaanko esim. lääkärissä heti tutkimaan allergioita vai määrätäänkö jotain rasvaa?
Jos menemme lääkäriin, niin käytämme yksityistä lääkäripalvelua, koska meillä on lapselle hoitokuluvakuutus.
Täytyykö minullla olla jotain valmiina mietittynä, että mistä nuo näpyt voisivat olla peräisin, jos menemme lääkäriin?
Vauvaa ei ole vielä kertaakaan tarvinut lääkärissä käyttää, niin siksi olen aika " hukassa" .
Kiitos vastauksista!
Kommentit (7)
jos näpyt ei rasvaamisellakaan häviä ja niitä on häiritsevän paljon / kutiavia, niin veisin lapsen lääkäriin.
Näpyt eivät kutia.
Mielestäni eivät tule selkeästi mistään ruoka-aineesta (vaikka ilmaantuivatkin melko samoihin aikoihin, kun rupesimme antamaan 8kk soseita pikkuhiljaa 6kk soseiden seassa)
Samoihin aikoihin näppyjen kanssa vauva alkoi myös ryömimään, joten iho on kosketuksissa laajemmin eri pintojen ja pöpöjen kanssa.
Omaa pesuainemerkkiä olen kyllä vaihtanut, voisikohan olla siitä...mutta näppyjä on ainoastaan vauvan kasvoilla..
ihan perus rasvaa olen poskiin laittanut, mutta ei tunnu auttavan..olisikohan kenelläkään vinkkejä jostain spesiaali rasvasta?
AP
että onko tuosta perusrasvalla rasvaamisesta mitään hyötyä, vai tukkiiko vain ihohuokoset ja pitkittää ihon paranemista? Kannattaako kysyä apteekista suoraan, että mitä he suosittelisivat? Vai kysynkö neuvolasta apua? Tuntuu että en viitsi soittaa neuvolaan yhden rasvan takia, kun sinne soittaa, niin tuntuu että niillä on aina niin kiire ja paljon töitä muutenkin. AP
Että saat mielellesi rauhan, käytä lapsi lääkärissä.
Näin on käyny meilläkin molemmilla lapsilla. Näin siis itse olen sen tulkinnut, en käyttänyt lääkärissä. Lapsilla ei siis ole allergioita, vain jonkinlaista herkkyyttä hetken. Kun elimistö on tottunut uuteen ruokaan, ihokin on rauhoittunut.
Myös ilmastonmuutos voi aiheuttaa ohimenevää punoitusta/ihottumaa. Esim. meillä kävi näin, kun tuli viileämmät ilmat. Nyt ei ehkä sellaisesta kuitenkaan ole kyse.
En tiedä, voisiko olla jokin ihan luonnollinen hormoonitoimintaan liittyvä näppylöinti. Kun meilläkin ne tuli molemmille lapsille joksikin aikaa, sitten hävisivät. Kestivät ehkä kolmisen viikkoa.
Meidän lapset on tällaisia myös. Esikoinen ehti n. 2½ vuoden ikäiseksi ennen kuin käytimme lääkärissä (muussa kuin neuvolalääkärissä). Ja kuopuskin n. vuoden ikäiseksi.
Eikä heitä ole tarvinnut paljoa sen enempiä lääkärissä käyttääkään. Esikoista ehkä kolme-neljä kertaa elämässään, on nyt melkein kuusi vuotias. Kuopus on käynyt tuon yhden kerran. Reipas kaksivuotias.
Tai eihän siitä nyt haittaakaan ole jos viet lääkäriin ( onpahan vakuutuksellekkin jotain käyttöä )
Mutta tuskin alkavat allergioita tutkia jos ei muuta ole tai jos ei selkeästi ole tullut jostain uudesta ruoka aineesta.
Mutta tuon ikäisillä nyt tuppaa kasvot olemaan sen verren herkät että ihottumia tulee ja menee.
Voihan se lääkäri jotain voidetta määrätä. ja voit sie itsekkin rasvailla.