^ ELOKUUN eloisten torstai ^
Kommentit (40)
No ei luojan kiitos pitänyt. Poika painoi " vaivaiset" 4380g. Oli vaan 55 cm pitkä ja ilmeisesti tuon pituutensa vuoksi se ultran arvio heitti niinkin paljon. Tuo iso arvio kummitteli tietysti ponnistaessa mielessä ja olinkin jo valmis luovuttamaan kun olin varma, ettei sovi ulos.
Lääkäri kyllä sanoi viime viikolla, että todennäköisesti myös niin iso mahtuisi, mutta ei kyllä houkuttele! Olis kiva saada tällä kertaa sellainen vauveli, joka mahtuisi sairaalan potkareihin;)
Leijonaemo 38+1
tahdon myös omalla kokemuksellani rauhoitella:
Esikoinen painoi 3760. Imukuppiin jouduttiin turvautumaan, kun käsi koukussa tuli maailmaan. Episiotomia tehtiin ja sen lisäksi repeilin sinne sun tänne inhasti ja olin PITKÄÄN kipeä.
1v 10kk myöhemmin syntyi sitten tuo pippurityttömme, ja painoi kilon verran enemmän, 4690g. JA tietty vielä käsi koukussa naamalla! Ponnistusvaihe kesti tunnin ja oli hirveä ja lopulta turvauduttiin taas imukuppiin, MUTTA EN REVENNYT lainkaan! Oli hillitön tunne, kun pystyi heti istumaan ja kävelemään (paitsi että jalan issiashermo otti ja män ja toinen koipi oli halvaustilassa parikuukautta pohkeesta alas!).
Nyt jotkut povaavat ns. normikokoista vauvaa, toiset arvioivat tämän olevan jälleen jättiluokkaa. Kuulemma tilava lantio pukkaa miltei penskan kuin penskan pihalle (hmm... miksiköhän on sitten aina imukuppia tarvittu???).
Summa summarum, tahdoin vain sanoa, että usein tuntuu esikoinen räjäyttävän pankin, mutta sitten - jos ei vallan syöksyen synny - paikat eivät enää repeile merkittävästi isommankaan pötkylän syntyessä. Toivottavasti näin käy sinullekin!
MAhdoton väsy. Pikkuosallistumiseni siivoukseen sai mut miltei pyörtymistilaan. Tulikin nukuttua reippaasti juuri sohvalla.
Niin, ja ONNEA ONNEA HETTA JA MONA TYTTELIEN SYNTYMÄSTÄ!!!! Kyllä näitä poikiakin joukkoon tulee ärjymään, jahka tahtoisivat tulla ulos muailmaa katsastamaan... Ü
Vitanova rv 39+5, la ylihuomenna
Tämän päivän saldo
paino: +700g ( yhteensä tullut nyt 20kg =/ )
turvotus: -
rr: 114/68
pissa: puhdas
sf-mitta: 33cm Vähän olis nyt laskeutunut.
Hemppa: 114 lisää rautaa täytyy napsia taas
tarjonta: rt
Tosi mukava sijainen oli neuvolassa ja sama on vielä ensi viikollakin.
On tässä urakkaa tuon painon kanssa sitten synnytyksen jälkeen. En ole kyllä liikoja herkutellut silti vaan kiloja kertyy. =/ Ainoa himo mikä ollut on ne mansikat mutta ne ei taida tuota selittää. Turvotustakaan ei ole. Plääh..
Piti lähteä pikku kävelylle ja tyttö pyöräillen mutta eiköhän se alkanut satamaan taas. Odotellaan hetkonen jospa olisi vain lyhyempi kuuro. Tässä voisi ottaa vaikka pienet torkut odotellessa.
Mukavaa päivän jatkoa...
Stella rv 37+6 la 18.8.
kirjoittajalla! Hyvä, kun jotkut jaksavat! Meille kun riittävät nämä kaksi, eikä ystävillänikään juuri lapsia ole. Hienoa, kun sitten monissa perheissä on useampi!
Viivasta joku kyseli. Viime kerralla viiva tuli, ja syntyi tyttö. Nyt ei ole viivaa, ja poika pitäisi tulla. Että se siitä poikaviivasta!
Kovasti jo monella supistelee. Itselläni eilisiltaiset kovat vihlonnat ovat jatkuneet tänään, mutta eivät ole supistuksia. Välillä en pysty seisomaan suorassa. Ehkä ja toivottavasti vihlonnat kuitenkin jotain tuolla alapäässä tekevät! Vai voivatko ne liittyä vain vauvan pään liikkeisiin?
Täälläkin taas katkonainen yö takana ja aamulla sitten nukutti, mutta oli kiirus esikoisen kanssa lastenlääkärille. Onneksi hänen nuhansa ei ole pahentunut eikä tullut kovaa flunssaa, mutta silmätulehdusta epäilimme. Saimme sitten tipat.
Esikoinen on niin kauhean kovasti minun perääni nyt, ja öisinkin ottaa tiukasti kaulasta kiinni vähänkin havahtuessaan. Sekin vaikuttaa omaan nukkumiseeni. Varmasti tyttömme aavistaa, että kohta tapahtuu muutos kotioloissa. Toki asiasta on puhuttu paljon, mutta en tiedä, kuinka paljon 2,5 -vuotias asiasta ymmärtää.
Itselleni annettiin muitta mutkitta neuvola-aika ensi viikolle (edelliseksi päiväksi ennen laskettua aikaa) ja viimeksikin sillä viikolla aika tuli käytettyä. Katsotaan, miten nyt! Nämä vihlonnat ovat kyllä uutta sitten tuon ensi synnytyksen. Ehkä ne kuuluvat uudelleensynnyttäjän " repertuaariin" vai onko teillä ensi synnyttäjilläkin alavatsan viiltämisiä?
Kyseleepi Hannele9 rv 39+1
Minullakin ensimmäinen synnytys oli imukuppisynnytys ja episiotomia tehtiin, vaikka vauva oli vain 3800g. Muutamasta tikistä huolimatta pystyin hyvin istumaan pian synnytyksen jälkeen.
Tämä vain piti lisäämäni :)
Hannele9
Älä välitä,minullekin on tullut 20kg! Kyllä se sitten poistuu ajallaan...
Meillä vauva on ollut oudon rauhallinen pari päivää, johtuneeko tuosta kun olen ruvennut siivoamaan vaatehuonetta. Se ei tod ole merkki siivousvimmasta, vähempää ei kiinnostaisi, mutta kun sieltäe i enää löydä mitään. Eivät ole kurottelu ja jynssäys alkuunpanneet suppareiat. Niitä ei tunnu enää lankaan tulevan. näinköhän sitten kuukausien kitumisen jälkeen vauva päättää viihtyä yliaikaan? Ei tässä muuta kuin se harmi, etten nsukalla enää mennä ulos lainkaan kun vauva on niin alhaalla että painaa jotain hermoa nivusissa eikä oikea jalka aina nouse lainkaan. Siinähän sitten seisoa nökötän. Semmaoinen kun sattuisi suojatietä ylittäessä...
No, vaatehuone kutsuu. tsemppiä kaikille!
T:Gekko, Muru ja WAUWA 37+5 tai jotain
Onkohan minulla eriskummallinen viiva, kun se yltää koko matkan alhaalta napaan ja sieltä kylkilastaan asti. Kulkee jännästi keskellä mahaa ja navan yli jatkaa matkaa ylösasti. Mutta enpä kerro vielä kumpaa täällä ehkä odotellaan, pidän teitä vielä jännityksessä.
Hannele:Minulla on supisteluja ja vihlontaa vaikka ekaa odotan, en tiedä vaikuttaako se, et tämä on toka raskaus kun ekä meni kesken (keskeytynyt keskenmeno) ja silloin oli kaikki mahdolliset lääkkeelliset tyhjennykset, pitkät vuodot ja kaavinnat. Joten ollut tuo kohtu silloin aika kovilla.
vauva2006 rv39+5, la 4.8.
Tsemppiä kaikille huomisille polikäynneille!!
Viivasta. Minulla oli selvä viiva esikoisesta, joka on tyttö jo aikaisessa vaiheessa. Nytkin on selkeä viiva. Itse taas omalla kohdalla se voi ennustaa kumpaa vain..
Västis
Meillä kolme poikaa ja jokaisesta ollut viiva napaan asti. Nyt on myös navasta ylöspäin, emmekä tiedä tulokkaan sukupuolta kun piti jalkansa niin tiukasti supussa ultrassa. Mutta ainakin pojista siis oli viiva muistaakseni vain napaan asti.
Täälläkin välillä vihloo tuolla kohdunsuulla. Mielestäni nyt vähemmän enää kun pää on kiinnittynyt. En yhtään muista tällaisia ennen tunteneeni, mutta muistini on kyllä muutenkin niin huono.
Leijonaemo 38+1
Tytöstä viiva tuli siis rintalastaan asti jo aikaisesta vaiheesta. Nyt on myös viiva, mutta sukupuolesta ei hajuakaan. Minulla on ollut näkyvissä napaan asti viivan paikka jo ennen raskauksia. Joten en usko, että viiva kaikilla ennustaa mitään.. Tai sitten meille tulee toinen tyttö.
Västis
vielä piti tulla kirjoittelemaan kun oli painonnoususta puhetta minulla tullut kummassakin aiemmassa raskausessa kiloja yli kaksikymmentä mutta aina imetyksellä ja liikunnalla laihtunut alle 60kiloon viimeistään puolenvuoden aikana.nyt kiloja ei ole tullut kuin n.10 mutta kerkesin kyllä lihota jonkunverran jo ennen raskautta.täällä on aika kovat supistelut olleet nyt jo useamman gtunnin ajan että saa nähdä hiipuvatko ne taas jossakin vaiheessa vai joko olisi lähtö lähellä...lasten hoitaja (oma äitini) vaan on juuri sopivasti matkalla joten jos ensi yölle sattuisi on lastenvahdin saaminen jokseenkin hankalaa...toisaalata tässä ei osaa oikein panikoida kun näitä kipeitä supistuksi on tullut jo niin useana päivänä ja yönä:)niin ja vielä onnittelut kaikille vauvansa saaneille!!!
elokuinen80 rv 37+2
Iltapäivä mennyt koheltaessa ruokien,kauppareissujen ym. kanssa.Mä lähden ainakin ensin yksin sinne polille,mies tulee sitten joskus jos synnytys käynnistetään ja jos saadaan lapsenvahti.Yhden muksun kummitäti on lupautunut kyllä tulemaan jos on vain maisemissa.Miehen isä vaimoineen on sukuloimassa lähistöllä,mutta he eivät ole ikinä hoitaneet lapsiamme eivätkä varmasti suostu nytkään :( Hiukka jännittää,joudunko olemaan yksin vaikka hyvin kai sekin sujuisi..
Mulla tuli edellisessä raskaudessa 25kg,5kg sain pois ennen tätä odotusta ja nyt tullut melko tasan 3kg.En ymmärrä,koska en tosiaan ole vahtinut syömisiäni tms.Toisaalta noiden viiden kanssa touhutessa on kyllä liikuntaa tullut aikas paljon :) Ja dieetti edessä aikanaan,pitäs saada ainakin se 20kg pois,mielellään ennen ensi kevättä kun tulee pyöreitä vuosia täyteen ja kriisiä ehkäistäkseni haluaisin tuntea oloni hyväksi ja nätiksi..Melkonen urakka.
Nyt vielä lisää ruuanlaittoa ja sairaalakassin tarkistelua!
Sydämellisen lämpimät onnittelut Hettulle ja Monalle vauva-uutisten johdosta!
(.) tänään 36+2 ja takana aikamoinen siivousurakka. Piti alkaa vaihtamaan huonekalujen paikkoja oikein urakalla näin raskauden viime metreillä :). Onneksi äiti oli apuna rehkimässä ja pesi vielä meidän lattiat vanhalla kunnon tavalla, kontaten (siihen en enää itse kykene).
Viivasta: esikoisesta ei tullut mahaan viivaa - tyttö tuli. Nyt pari viikkoa sitten ilmestyi keskelle mahaa napaan asti ulottuva selkeä viiva - tiedämme, että poika tulossa. Joten kohdallani " poikaviiva" pitää paikkansa.
Painosta: Ekasta tuli 18 kg ja tästä tullut 15 kg. Nyt paino ei ole enää noussut viimeisen kahden viikon aikana. Toivotaan ettei tulisi enää kiloakaan. Lähtöpaino oli normaali. Ennen raskautta olin oikein timmissä kunnossa ( Painonvartijat ja kuntoilu tekivät tehtävänsä, pudotin 12 kg tätä raskautta edeltävänä vuonna). Kaipaan jo vanhoja mittojani, olo on nyt valasmainen.
Torstai-iltaa kaikille supisteluja odottaville!
Hetulle piti tulla nopsaa vastaan... Kaksi vuotias on tuo esikoinen, joulukuussa tulee kolme!
Mietin, et pitäiskö ruveta kohta pinoja laittaan tonne vauvojen puolellekkin??
Nyt kylvettään pimua, kun huomenna tulee neuvolantäti painoa tarkastamaan! Ollaan sitten puhtaina...
Oikein paljon tsemppiä kaikille viime metreille!!!
T:Mona ja tiitiäinen 3vrk
Nauttikaahan vauvantuoksuisesta arjesta!
Tuosta episiotomiasta: meillä neiti painoi 3280g ja episiotomia jouduttiin tekemään, kun neiti tuli väärässä tarjonnassa, selkä minun selkää päin. Toinen kätilö painoi mahan päältä, kun ponnistaminen niin pitkittyi. Minä olen tuon pienen leikkauksen kannalla, mielummin se, kuin paha repeäminen jonnekin pitkälle paksusuoleen! Eikä haava ollut ollenkaan kipeä, pystyin heti istumaan. Haavaa piti vaan joka vessareissulla suihkutella, mutta hyvin parani, vaikka oli kuulemma normaalia pidempi haava.
( . ) vointi liiankin hyvä, eli suppareita odotellessa. Vaikka toisaalta en tunne olevani vielä valmis synnärille, on alkanut vähän jänskättään. Ja esikoinen tuli siis 40+3, siihen on vielä reilu viikko aikaa. Miksei sitä osaa koskaan rauhassa odottaa, vaan alkaa tämä etukäteen jännääminen? Sama oli aina raskautta yrittäessä, ennen menkkojen alkua jo piti testata, miten niin malttamaton luonne?
Yöt menee ihan ok, kunhan menis ajoissa nukkumaan, kolmen aikaan pitää aina käydä vessassa, muuten nukun kuin tukki. kyljen kääntöön pitää aina herätä, mutta jatkan unia samantien.
Vauvan liikkeet on vaimentunu entisestään, ja tuntuu, että vauva on entistä alempana. Huomenna onneksi neuvola.
Suppareita niitä toivoville! Myös minulle, kaikesta huolimatta! emma 38+6 (hui...)
Huomenna äitipoli ja ilmeisesti odotan hyviä uutisia : kohdunsuu sais olla kypsä et saatas neuvoteltua käynnistysaika ! Noh, ensi viikko käsiv itselle, joten saa nähdä millasia uutisia sieltä saan.
Nyt ei sen enempää : mehumaija on hellalla ja pullataikina (2L) kohoamassa. Käytiin tänään mustikassa koko porukalla ja vielä aion tehä mustikkapiirasta ;o)
Suppailuja kovasti kaikille niitä haluaville
Rapuäiti ja rakas Lahja 39+2
Elikäs tänään on sitten se kuuluisa laskettupäivä, mutta ei taida enää meidän pienokainen tälle päivälle syntyä. Kipeitä pistoja tuonne alapäähän on tullut jo useamman päivän (jo pari viikkoa sitten aloitteli) ajan, mutta supparit on ollut suht vähäisiä ja ei niin kovinkaan kipeitä. Viikko sitten tosin oli parin tunnin ajan jo tunne, että tästä se lähtee kun supisteli ja sattuikin jo vähän. Mutta kykkö taitaa mennä yliaikaiseksi. Esikoinen syntyi viikoilla 41+3.
Mutta kun alkaa olla niin täynnä tätä mahaansa, että ei enää jaksaisi. Toisaalta pitäisi muistaa, että kukaan ei oo pysyvästi masuun jäänyt asumaan ja ei tässä enää kovin kauaa voi mennä....parin viikon sisään on pakko olla uusi vauveli jo sylissä. Pääasiahan on, että synnytyksessä kaikki menee hyvin ja saadaan vauva kotiin!!
Onnea vielä kaikille vauvansa jo saaneille!!
t. Huhtikuunvauva, tasan 40 (la 2.8.)
Meille syntyi tänään klo:12.05 mitä suloisin menninkäistyttö,pikimustat tuuheat hiukset,vaalea iho,3360g ja 50cm,luomuna synnytin(4 t 35min synnytyksen kesto) ja kotiuduimme jo 7 tunnin kuluttua synnytyksestä(polikliininen synnytys)
Koko perhe on pyörryksissä tästä ihanuudesta.
Lumina ja Lahja 10 tuntia
Onnea kaikille vauvan saaneille ja nyytin hakua yhä odottaville.
Itse vetäydyn nettipimentoon joksikin aikaa,nauttimaan vauva-ajasta...
Kasassa vielä ollaan, huomenna tulis +40 täyteen. Olo on ollut ihan ok, muutaman kerran ilkeästi juilaissut alhaalta, ihan pitänyt kiljahtaa.
Väsyttää aivan hirveästi...voisin vain nukkua.
Jospa sitä viikonlopun aikaan alkais tapahtua jotakin.
Minua jäi neuvolan viime käynnillä häiritsemään, kun se sanoi, että onpas vauvan käsi siellä jotenkin oudosti/oudossa asennossa. Nyt minä mietin vain sitä vauvan kättä, missä asennossa se on siellä ja mahtuuko tulemaan ja repeekö paikat jne.
Toivotaan vaan että kaikki menis hyvin.
Mulla esikoinen nimittäin oli tulossa käsi poskella ja sen takia piti vähän sit leikata jotta mahtui tulemaan.
Ja nyt jälkeenpäin tuli mieleen että jokaisella ultra käynnilla tällä vauvalla on ollut joko peukalo suussa tai naaman edessä.
Kyl mie sen sieltä tikistän, kunhan saan lapseni hengissä maailmaan, koskekoon vaikka kuinka.
Mulla oli esikoisen aikaan poikaviiva ja poika tuli, mut nyt ei oo viivaa.
Nyt on kyllä pakko ruveta nukkuu, jotta saa kunnon yöunet:)
Öitä! supistuksia...
Iivokki 39+6 la 3.8 huomenna
Huoh, esikoinen taistelee makuuhuoneessa päiväunia vastaan ja meteli on melkoinen. Aamupäivän oli tarhassa ja päiväunia todella tarvitsisi mutta kun ei niin ei. Yöt tuo onneksi nukkuu ihan kivasti, mitä nyt jossain kohtaa aina mönkii meidän väliin. Tänään olisi vielä lääkäri (synnytystapa-arvio) jonne tuo kiljukaula on pakko ottaa mukaan kun en lapsenvahtiakaan tähän hätään saa ja mies on pitkittyneellä kalastusreissulla joten aina parempi olisi kun nyt vähän edes huilaisi...
Noh, täällä hengittelen ja yritän pitää itseni rauhallisena ennenkuin kiehahtaa.
Muuta, supistuksia on mutta ei laisinkaan kipeitä. Eikä kyllä vielä tarvitsekaan, onhan näitä viikkoja vielä jäljellä. Yritän asennoitua odottamaan syyskuun alkua, tuskin tuo ennen haluaakaan ulos tulla ;) Olo on kyllä jo melko muhkea ja liikkuminen alkaa olemaan tavallisen hankalaa joten kovin mukava elokuu ei ole täällä tiedossa.
Yöt menee niinkuin muillakin, nukun kyllä välillä ihan hyvin mutta tuntuu että heräiltyä tulee useamman kerran yössä. Joskus saan taas heti unen päästä kiinni ja joskus ei sitten millään. Ja aamulla on sitten silmät ristissä. Onneksi tuo tytön puolipäivähoito nyt alkoi niin saa edes hetken huilata. Tosin silloin tulee yleensä tehtyä kotihommeleita kun rauhassa saa touhuta ja käytyä kaupassa eli siis kaikkea muuta kuin huilattua. Mutta siis ainakin mahdollisuus olisi ;)
Nyt tyttö tietysti sitten nukahti kun ihan kohta pitää lähteä sinne lääkäriin...
Jav@ 36+3