Mitä mieltä olet koulunkäyntiavustajista? Tarvitaanko niitä koulussa?
Kommentit (39)
Olen opettanut kolmessa koulussa ja kokenut avustajasta pääosin olevan suurta hyötyä erityisoppilaille. Yhdessä koulussa kuitenkin vakituisena avustajana oli henkilö, joka jutusteli erityisoppilaalle kaikenlaista asiaan kuulumatonta kesken opetustani. Oppilas ei oppinut mitään, koska huomio keskittyi avustajan jutteluun. Oppimistulokset olivat paremmat ollessani yksin oppilaiden kanssa...
Vierailija:
Avustajissa on toki eroja, niin kuin meissä opettajissakin. Monissa löytyy hyviä ja sitten huonompiakin. Niin huonoa avustajaa ei ole olemassakaan, etteikö hänestä jotakin hyötyä olisi lapsille. Samoin tuskin sellaista opettajaa on olemassa, jonka opetuksesta ei kenellekään jää mitään päähän ;)Nuori opettaja
reippaita, vaikka jotkut kollegat niistä rutisevat minulle(jokin uhka heille)
Ope vm. 77
Ja se pitäisi opettajien muistaa että avustaja avustaa oppilaita, ei opettajaa. Tätäkin valitettavasti olen nähnyt et avustaja on open juoksupoika.
Alkoi hiukkasen suututtaa, kun uusia asioita läpikäydessämme (jolloin vaatimuksena on hiljaisuus luokassa) avustaja höpötteli mukavia muutaman oppilaan kanssa.
Mutta onneksi avustajista löytyy myös tosi päteviä työntekijöitä, joista on oikeasti apua luokassa.
Niitä on liian vähän ja ne on liian huonosti palkattuja. Ammattilaiset vaihtavat muihin hommiin muutamassa vuodessa.
Yksilöllisempää opetusta ja ohjausta. Valitettavasti avustajia ei ole kuin erityisluokilla ja monesti niilläkin avustajia tarvittaisiin enemmänkin. Liian moni lapsi jää oman onnensa nojaan koulussa ja yrittää pärjätä miten kuten pystyy.
Eihän " rahaa" pistettäs hukkaan,ellei tarvetta olis
Normaaliluokissa on nykyisin aika paljon oppimishäiriöistä kärsiviä. Heille avustaja on välttämätön, että pysyvät menossa mukana.
ja hymy huulilla tiedostaen olevani tarpeellinen =)
t. erityisluokan koulunkäyntiavustaja
Hyvä koulunkäyntiavustaja on painonsa arvoinen kultaa :)
luokassani ei ole ollut yhtään sellaista koulunkäyntiavustajaa, josta olisi ollut todellista hyötyä. Tämä yläkoulussa...
Luokassani olleilta koulunkäyntiavustajilta on puuttunut tietynlainen aktiivisuus. Heitä on joutunut patistamaan oppilaitten luo (niin hullulta kuin tämä kuulostaakin), ja yksinkertaisesti oppiaineen tuntemus on ollut niin hukassa, ettei heistä ole ollut siinä mielessä apua oppilaille. Yläkoulussa on välillä niin hankalia oppilaita, että koulunkäyntiavustaja saattaa kyllästyä hommaansa aika nopeasti.
Vierailija:
Luokassani olleilta koulunkäyntiavustajilta on puuttunut tietynlainen aktiivisuus. Heitä on joutunut patistamaan oppilaitten luo (niin hullulta kuin tämä kuulostaakin), ja yksinkertaisesti oppiaineen tuntemus on ollut niin hukassa, ettei heistä ole ollut siinä mielessä apua oppilaille. Yläkoulussa on välillä niin hankalia oppilaita, että koulunkäyntiavustaja saattaa kyllästyä hommaansa aika nopeasti.
Itse myös ylioppilas, ja siitä hyötyä työssäni, olen nimittäin pyörätuolissa olevan lukiolaistytön avustaja. Silti sellainen huomautus, että avustaja avustaa, opettaja opettaa. Toki tietynlainen yleissivistys on silti hyödyksi.
Niin, tuohon oppiaineen tuntemukseen: koulunkäyntiavustaja on ollut itse luokassa kuuntelemassa ja seuraamassa, kun opetettava asia on käyty läpi, mutta ei ole silti osannut auttaa oppilaita...
huono avustaja tosiaan tuo vaan lisätyötä