Mitä mieltä olet koulunkäyntiavustajista? Tarvitaanko niitä koulussa?
Kommentit (39)
kertoneet. Itselle on tullut vastaan vain ihania ja yhteistyökykyisiä opettajia, jotka ovat ottaneet mukaan esim. tekemään hojkseja jne. Itsellä on yo-paperit myös ja lisäksi olen perushoitaja(vähän vanhempaa kalustoa siis :D)
Ei silloin ollut luokassa kuin pelkkä opettaja, joka sai joka oppilaat käyttäytymään ja oppimaan kunnolla. Toiset tietenkin oppivat paremmin ja toiset huonommin. Tämän päivän erityisoppilaat kuuluisivat entisajan " apukouluun" eivätkä tavalliseen luokkaan koulunkäyntiavustajineen normaaleja oppilaita häiritsemään.
Vierailija:
Vierailija:
Ei silloin ollut luokassa kuin pelkkä opettaja, joka sai joka oppilaat käyttäytymään ja oppimaan kunnolla. Toiset tietenkin oppivat paremmin ja toiset huonommin. Tämän päivän erityisoppilaat kuuluisivat entisajan " apukouluun" eivätkä tavalliseen luokkaan koulunkäyntiavustajineen normaaleja oppilaita häiritsemään.
Vierailija:
Ne! on erityislapsia?
kehitys/näkö/vammaiset tarvitsevat kyllä koulunkäyntiavustajan. Samoin erittäin pahat adhd-tapaukset jne. Tervetuloa nyky-Suomeen. Ja ap:n kysymykseen, kyllä tarvitaan koulunkäyntiavustajia!
mutta on käsittämätöntä, että normaaliluokissa tarvitaan tänä päivänä avustajia.
Vierailija:
mutta on käsittämätöntä, että normaaliluokissa tarvitaan tänä päivänä avustajia.
Ja eihän kaikkia työnnetä mihinkään erityisluokkiin ja kouluihin - ihan utopiaa!! Herää tähän maailmaan!
Vanhempien olisi myös oltava enemmän vastuussa siitä, kuinka heidän lapsensa koulussa käyttäytyy.
Vierailija:
Vanhempien olisi myös oltava enemmän vastuussa siitä, kuinka heidän lapsensa koulussa käyttäytyy.
Olen siis itsekin koulunkäyntiavustaja ja toimin erityisluokalla pienryhmässä. Olen ylpeä työstäni ja lapsista joiden kanssa saan työskennellä päivittäin.
Olemme muiden avustajien kanssa monesti puhuneet siitä, että työ on mitä mukavin, mutta palkkaus ei. Onhan bruttopalkka täysille tunneille tälläkin alalla (sentään) n 1600 euroa, mutta ongelma onkin siinä ettei niitä täysiä tunteja juurikaan saa.
No tästä huolimatta työt kutsuvat jälleen pikapuoliin ja voimia keränneenä on kiva mennä jatkamaan ja kuuntelemaan kun lapset kilvan selvittävät mitä kukakin on lomallaan tehnyt. =o)
ap
että erityislapsia integroidaan normaaliryhmiin, eikä päinvastoin. Sellaisia vanhan ajan " normaaleja" luokkia ei ole enää olemassakaan. Lähes jokaisessa luokassa on maahanmuuttajia, oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä tms. Sitä paitsi vielä minun peruskouluaikanani (15v sitten) esim. oppimisvaikeuksia ei diagnosoitu läheskään yhtä tehokkaasti kuin nyt. Oppilaat vain leimattiin tyhmiksi, tuhmiksi tai laiskoiksi. Eli asiansa osaava kouluavustaja on korvaamaton apu, jollaisesta minä ainakin luokanopettajana pitäisin kynsin ja hampain kiinni! (Sekin on valitettavasti totta, että jotkut avustajat tuovat opettajalle vain lisää työtä...)
äitiyslomalla oleva luokanope
Avustajissa on toki eroja, niin kuin meissä opettajissakin. Monissa löytyy hyviä ja sitten huonompiakin. Niin huonoa avustajaa ei ole olemassakaan, etteikö hänestä jotakin hyötyä olisi lapsille. Samoin tuskin sellaista opettajaa on olemassa, jonka opetuksesta ei kenellekään jää mitään päähän ;)
Nuori opettaja
13