Kyllä opettajien palkka on todella hyvä. Älkää unohtako että heillä on palkallista lomaa vaikka kuinka ja paljon!
Pitkän kesäloman lisäksi he lomailevat aina kun oppilaatkin, on talvilomaa, syyslomaa, ylimääräisiä lomapäiviä silloin tällöin (ei kaikilla tietysti kaikkia näitä). Pari kertaa vuodessa voi olla lauantaitöitä. Tuosta kun alatte laskemaan todellista palkaa, niin se on todella hyvä.
Kommentit (50)
Tämä ei nähtävästi ole vielä mennyt av-mammoille jakeluun, joten yritetään vielä kerran: opettajilla on samat vuosiloma kuin muillakin eli viisi viikkoa (neljä viikkoa kesällä ja yksi viikko talvella). Ne loput noin yhdeksän viikkoa on palkatonta ns. opetuksetonta aikaa. Opetusajan palkka on vain jaettu koko vuodelle. Jokainen voi halutessaan neuvotella oman esimiehensä kanssa ylimääräisen parin kuukauden palkattoman loman, jos tosiaan haluaa lomailla samoilla ehdoilla ja yhtä paljon kuin opettajat.
Eli mitä enemmän osaat työssäsi tehdä sen enempi saat palkkaa.
Mä olen meillä työssä aina se jolta kysytään, joka saa tulla palvelemaan kun tulee turisti, että piktää ihan englantia puhua.
Saati sitten tietokone, ei mene vanhoilla rouvilla jakeluun, että on se munkin täytynyt opetella, en ole luonnonlahjakas.
Silti saan työpaikkani huonointa liksaa, kun olen nuorin, eikä ole ikälisiä..
sellaista tarjottaisiin, mutta kun ei.
Ja ei tuo enempää tienaa kun opet keskimäärin.
Valtion palkkausjärjestelmät on uudistettu tehtävien vaativuuteen ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen sekä pätevyyteen perustuviksi. Uudistus on toteutettu kattavasti. Uusista palkkausjärjestelmistä on sovittu sopimusalakohtaisesti tarkentavilla virka- ja työehtosopimuksilla. Sopimus uuden palkkausjärjestelmän käyttöönottamisesta yliopistoissa tehtiin 21.6.2006.
Vierailija:
Lomalla menee aikaa edellisen ja seuraavan vuoden järjestelyyn, tuskin kovin hyppää rannalta sorvin ääreen.
Juuri tänään toisesta ketjusta opin, että opettajalla on niin äärettömän hankalaa elämä, kun heidät lomautetaan väkisin kesän ajaksi ja he eivät voi valita tätä lomautusaikaa. Eli eivät ne opettajat voi tehdä töitä, kun kerran väkisin kesäksi lomautetaan.
(Joku opettaja voisi kyllä tarkistaa, mitä se lomauttaminen tarkoittaa. Mutta näin siinä toisessa ketjussa väitettiin.)
Voiko joku oikeesti olla näin kateellinen sellaisesta paskahommasta. Hakekaa nyt herran jestas niihin hommiin, jos tosiaan pidänne 2000 euroa sopivana kuukausiliksana.
Kuten joku jo sanoikin, en itse liikauttaisi sormeanikaan tuolla hinnalla, kun on kerran korkeakoulututkintokin. Herää kysymys, millainen motivaatio on tehdä sellaista hommaa noin huonolla palkalla.
moni opettaja tekee oikeasti töitä vain 4-5 h/päivä, silti ne saa täyden palkan!! mä tunnen monta opettajaa ja e ei oikeesti tee yhtään kotona koulutöitä, ei varsinkaan lomilla!
tervetuloa opiskelemaan monta vuotta opintolainan kera. Haet siten vaan virkaa 50:n muun hakijan kanssa. Töitä voi paiskia koesuman aikaan yötämyöten ja päivisin kasvattaa niiden lapsia, joilla kotona vanhemmat ovat suosineet vapaita kasvatusmetodeita. Kovaa on homma ja palkka siihen nähden pieni ainakin yläasteella! Lomat ainoa hyvä korvaus. Akateemiseksi alaksi ja kotitöiden määrään nähden palkka surkea (kaverini ainakin keskiasteen paikassa tienaa tonnin enemmän)
T.viran saanut onnellinen kuitenkin
joka alalla on niitä, jotka menevät sieltä mistä aita on matalin. Sinä taidat tuntea opetusalan sellaiset. Itse ainakin nään vaivaa tuntieni eteen!
t.ope
Suomessa alanvaihto onnistuu melko iäkkäänäkin, joten siitä vain!
etätyötä saa tehdä 1 pv/vk jne. Ekana vuonna tein paljon ylitöitä, mutta parina seuraavana en juuri lainkaan. Olen erittäin tyytyväinen. :)))
Olen siis yliopettajana ammattikorkeakoulussa ja tähän pestiin päästäkseen on oltava tohtori (tai lisensiaatti) sekä suoritettu ammatilliset opettajaopinnot. Myös työkokemusta pitää olla. Ja tiedoksi, että esim. tekniikan alalla yliopettajat tienaavat omaa alaani paremmin (yli 5000 kuussa). Tiedoksi myös, että yliopistossa professoreilla on monesti ammattikorkeakoulujen yliopettajia huonommat palkat, mutta toisaalta heidän ei tarvitse suorittaa opettajaopintoja. Toisaalta proffat ja monet muut opettajat (minä mukaanlukien) tekevät paljon koulutuskeikkoja ja saavat niistä lisätuloja eli kyllä opettajanakin voi olla ihan hyvät tulot. Ei huipputulot, mutta mielestäni hyvät.
PS. Kaikki opettajat eivät kuulu saman työehtosopimukseen eli siis esim. meillä ei homma mene noin! Mulla ei ole lomaa lainkaan (eikä lomarahoja!), mutta on 8 viikkoa opetuksesta vapaata kesällä, joulun aikaan 2 viikkoa ja lisäksi viikko syysloman ja hiihtoloman aikaan. Monet tekevät vapaajaksolla töitä, mutta en näe siinä mitään järkeä.
Vierailija:
Tämä ei nähtävästi ole vielä mennyt av-mammoille jakeluun, joten yritetään vielä kerran: opettajilla on samat vuosiloma kuin muillakin eli viisi viikkoa (neljä viikkoa kesällä ja yksi viikko talvella). Ne loput noin yhdeksän viikkoa on palkatonta ns. opetuksetonta aikaa. Opetusajan palkka on vain jaettu koko vuodelle. Jokainen voi halutessaan neuvotella oman esimiehensä kanssa ylimääräisen parin kuukauden palkattoman loman, jos tosiaan haluaa lomailla samoilla ehdoilla ja yhtä paljon kuin opettajat.
niin se vain on, että iso osa meistä nuorista opettajista on kesän ilman palkkaa ja rahaa! Mulla työsopimus loppui 2.6. ja seuraava alkaa 14.8. Ja tosiaan palkka ei juokse kesällä, joten kesätöitä on tehtävä jos mielii maksaa asuntolainan!
Nimim. moniko teistä on " kesälomalla" kesätöissä?! ME OLLAAN
Mutta vielä koskaan en ole tavannut opettajaa joka tekisi työpaikalla täyttä 8 tunnin päivää tai edes niin että kokonaisuudessa 8 tunnin päivää mukaanlukien kotona tehty työ.
Missä ne opettajat luuraa? Kun tuttuihin kuuluu ala- ja yläkoulun opettajia, lukion ja ammattikoulun opettajia. Missä koulussa opettajat paiskivat töitä vuorokaudet ympäriinsä?
Toinen mitä en ole havainnut on työskentely loma-aikana. Joskus on vuosia että työt venyy kesäkuun puolelle tai elokuussa aloitetaan työt elokuun 1. Mutta ei läheskään joka vuosi. Missä koulussa opettejat tekevät töitä myös lomilla tai ajalla jolla ei ole opetusvelvollisuutta. Minä en heihin ole vielä törmännyt.
Toisaalta opettajat voivat suunnata katseensa ammattiliittoihinsa. Siellähän nämä asiat aikoinaan näin sovittiin. Mikäs sen estää sopimasta uudelleen. Ovathan koulunkäyntiavustajatkin kesät lomautettuna. Ei puhettakaan että heille tulisi palkka samalla mallilla kuin opettajille.
Itseasiassa sama systeemi voisi mennä päiväkoteihinkin. Ollaan tietyt ajat lomalla ja kiinni, hoitakoot vanhemmat lapsensa sitten miten tykkää.
Kirjoituksestani huolimatta kaikki kunnioitus opettajille. Teette aivan upeata työtä minunkin lasten kanssa!!! Helmiä ja sikoja on joka ammatin edustajissa. Meille on enimmäkseen osunut superhelmiä:))
Yleensä työaika on jotain 36-38 tuntia viikossa.
ja tiedän myös sekunnilleen, mitä he tekevät kotonaan. Miten ihmeessä sinä kykenet näiden tuttavaopettajien kotielämän tarkkailuun? Valvotko esim. kameroilla, milloin he valmistelevat tunteja tai korjaavat kokeita?
Tiedän sen mitä kuulen ja huomaan. Tietenkään en kaikkea tiedä, nyt olikin kyse minun kokemuksistani sen perusteella mitä nämä tuntemani opettajat työstään puhuvat. Lopun voi päätellä vapaa-ajan perusteella, tai siitä miten pitkään ovat kesäisin mökillä.
Kaikkea ei aina tarvitse sanoa ääneen, tarvitaan vain hiukan päättelyä :)
Mutta oikeasti jos laskee miltä tunneilta he palkkansa ansaitsee ja vertaa sitä esim. teollisuuden toimihenkilöön ja hänen (todellisiin) tehtyihin tunteihinsa, niin veikkaan, että opettaja menee edelle.
Minusta nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä enkä ymmärrä, miksi opettajat heti hermostuvat, jos joku uskaltaa mainita heidän työssään myös jotain etupuolia. Sehän on vain hyvä, että tärkeää työtä tekevillä on joitain etuja.
Ja tiedän kyllä usean opettajan koulutuksen saaneen, joka on vaihtanut toimihenkilön töihin eli etunsa se on toimihenkilön duuneissakin.
Olen opettajan lapsi ja vaikka olin todella hyvissä tarkkailuasemissa kotona, tuli opettajan työn vaativuus itselleni selväksi vasta sitten, kun menin valmistumisen jälkeen ensimäiseen työpaikkaani opena. Nyt jo useamman opevuoden jälkeen haluaisin todellakin tehdä jotain muuta työtä, mutta se tarkoittaisi uusia opintoja ja kun noita lainojakin on, ei opiskelu ole mahdollista.
En suostu arvioitavaksi ilman, että muutkin siihen joutuvat. Vaadin palkanalennusta kassalle, joka ei ollut minusta ihan kympillä mukana ostotapahtumassa. Bussikuskin palkkaa voisi nostaa vähän, hymyili ja tervehti, kun astuin bussiin. Kauhea homma tässä arvioinnissa, pitää rajoittaa päivittäisiä kontakteja. :O