**LOKAlutuset ma-to
Kommentit (27)
Viikoloppu täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10868061&p=2&tm…
Nyt en enää muista, kuka sen " ahaa-elämyksen" oli saanu 30 rv:n täyttyessä, että pitäisi alkaa vauvan tavaroita yms laittaa jo valmiiksi. KIITOS muistutuksesta, tajusin itsekin vasta sen viestin luettuena, että tosiaan, voisihan sitä jo pikkuhiljaa alkaa valmistautumaan vauvan tuloon. Etenki, kun esikoinenki tuli vähän etuajassa, niin jos tämä tapaus on yhtä hätäinen, ei mulla oo ku kuukaus aikaa laittaa paikkoja valmiiks. Niin se aika vaan menee nopsaan. :)
Tänä aamuna oli kyllä vauva selvästi kääntyny pää alaspäin. Viikonloppuna oli kyllä niin ahdistava olo koko ajan, nyt tuntu askel kepeältä ja jotenki niin kevyeltä olo muutenkin, kun ei ollu palloa tuolla alamahalla. Tässä tosin työpöydän ääressä istuessa huomaa miten tuo vielä pääsee kääntymään tosi helposti, kun välillä tuntuu olevan ihan poikittainki. Kummasti kuitenki kun vähän aikaa silittelen ja taputtelen tuosta kohdunpohjan korkeudelta, alkaa potkuja tulemaankin ylöspäin. Hää vissii monottaa takasi, ku toista vallan häiritsen.
Viikonloppuna oltiin miehen kanssa kavereilla iltaa istumassa. Mie tietysti ainoana alkoholittomalla linjalla. Oli ihan kivaa, vaikka muut oliki enemmän tai vähemmän hiprakassa. Ainut ikävä juttu oli hirvittävän kovalla soitettu musiikki. Iteki kyllä humalapäissänä joskus sillon satavuottasitten tykkäsin musiikkia soittaa välillä varmaan liianki kovalla, mut nyt selvästi vauva häiriinty siitä eikä se itestäkää ollu kivaa, kun puhua piti huutamalla. Niin se vaan vanhuuskin vissiin tulee..
S rv 29+3
Viime yönä mies ei oikein ollut unta saanut ja sen huomasi taas minun omista unista.
Kun toinen pyöriny vieressä, niin mulla meni koko yö aika hurjissa merkeissä, kunnon toiminta unia koko yö.
Aamulla oli niska ja olat kipeänä, nyt särkee päätä=(
Yritän aina siirrellä tota panadolin ottoa, mutta kai se on taas otettava kuitenkin.
Silmiä painaa ja korvissa särisee, eli ihan kunnon väsy nyt iski.
Nyyttinen masussa kovasti juuri potkustelee, yleensä ollut virkeimmillään aamulla ja illalla.
Parin päivän päästä olis neuvola lekurin aikaa, ollut tosi paljon ennakoivia suppareita, niin ihan hyvä katsella tilannetta.
Paljon jaksuja kaikille mahojensa kanssa arkeen.
Tuttiina ja nyyttinen 27+2
Tänään ekaa päivää töissä. Pomo tulee huomenna ja ajattelin sitten jutella hänen kanssa voisinko tehdä osittaista työpäivää, ihan normaaleja 8 tunnin päiviä en jaksa koneen ääressä istua - masu painaa kovasti alimpiin kylkiluihin ja alaskin jo. Sairaslomallekaan en haluaisi vielä jäädä - aika käy pitkäksi jos kökin 2 kk kotona.
Väsymys: mulla on helpottanut selvästi kun sain hemiksen nousuun, se oli viikko sitten maanantaina noussut 120 ja ero oli kyllä selvä verrattuna siihen 107. Paljon vähemmän olen puuskuttanut nyt. Olen siis ottanut rautatabletit yöllä (2 kpl) ja ne on näköjään siten imeytyneet paremmin. Se vaan että maha on ollut ärtynyt niistä :(
Mulla on kanssa paniikki päällä että kohtahan se vaavi jo tulee ja kaikki on kesken... Vähän masentunut ja kärttyinenkin olen ollut.
Yrjö-Lunni: tsemppiä, mulla kanssa on ollut vähän sellaista pelkoa että synnytyksessä käy jotain ikävää, mutta varmaan ne on aika yleisiä pelkoja kuitenkin, kun kyse on niin hallitsemattomasta tilanteesta.
Riza 29+5
Ihanaa oli nukkua viime yö omassa sängyssä. Kaksi viikkoa ollaan oltu reissussa ja mökillä. Miten tilavalta tuntuikaan oma sänky mökin satanelikymppisen jälkeen. Onneksi esikoinen on aina nukkunut omassa sängyssä. Suonenvetoa on ollut nyt lähes joka yö jaloissa -aivan hirvittävää. Esikoisesta ei ollut joten en voinut edes kuvitella millaista se on.
Mäkin kävin esikoista odottaessa pelkopolilla mutta nyt tuntuu että olen samassa jännityksessä kuin viimeksi vaikka olenkin alatiesynnytyksen
jo kertaalleen kokenut. Mistähän sitä tietää vielä tulevasta synnytystavasta mutta alakautta toivoisin sen tapahtuvan.
Huomenna on neuvola ja vaaka varmasti räjähtää =). Sen verran on tullut kuukauden aikana herkuteltua. Eipä tässä enää auta kevyt maanantai...
Joachim
Empä ole aikoihin ehtinyt kirjoitella enkä lukeakaan kun ollaan oltu sukulaisissa ja meillä on ollu paljon vieraita.
Samat vaivat jatkuu ja vauva potkii ja möyryää ihan kivasti.
Aloitin tänään vauvan vaatteiden,petivaatteiden yms pesun kun kelan sivuilta huomasin että parin viikon sisällä miulle on tulossa äippä pakkaus niin jos saisi vanhat pestyä ennen niitä ettei tartte sitten koneen laulaa syksyyn saakka. Pinnasängyn olisin tänään kasannut mutta ruuvit on hukassa. Ladoin sitten laatikoista kaikki vanhat ja uudet tavarat jo yhteen kasaan hoitopöydän laatikoihin valmiiksi. Ajattelin että pikkuhiljaa voisi alkaa laittaa ettei kaikki jää lopuksi ja ehtii sitten vielä ostamaan jos jotain puuttuu.
Miulla on lääkäriaika kesälomien vuoksi vasta elokuun puolessa välissä mutta eipä tuo haittaa eikä tässä ole neuvolaakaan välissä,pitkä aika on kun viimeksi kävin, ainaskin kuukausi.
Eipä sitä muuta sitten kun pitää lähteä saunan lämmitykseen.
Pepsi rv 28+3 jos en ihan väärin muista:)
Kamalaa, miten te ootte monet olleet ahkeria jo laittamaan vauvanvaatteita ja -tavaroita valmiiksi. Ihan hävettää, kun mä en ole saanut mitään aikaiseksi.
Tai olenpas, tyhjensin kaappeja, et mahtuu vaavin vaatteet sitten hoiotason lähelle.
Mulla ei ole alle 60cm vaatteita kuin äitiyspakkauksen vaatteet. Kaikki vanhat on menossa. Ehdin kyllä saada ne takaisin ennen vaavin syntymää, ovat nyt käytössä muualla.... Oikeestaan ihan kivakin, kun ei kaikki ole heti siinä tilaa viemässä...
Vauvan asennosta on ollut puhetta. Luulisin, että tällä hetkellä on rt:ssä kun potkuja tuntuu oikealle kylkiluiden alle ja alhaalla pienempää räpistelyä... Vaikka, mitäpä väliä sillä, meidän kaks mukulaa on kääntyneet viimeisillä viikoillä perätilaan. Toinen ei kääntynyt yrityksestä huolimatta ja leikattiin ja toinen käännettiin ja hyvin onnistui!
ONKO muilla KOKEMUKSIA kääntämisestä? Miltä on tuntunut ja onko pysynyt oikeinpäin?
Mulla siis käännettiin, ekalla yrittämällä kääntyi, eikä sattunut yhtään. Ja pysyi pää alaspäin synnytykseen saakka!
Tällä viikolla on sit äitipolin käynti, kiva saada tietää, minkä kokoinen vaavi siellä potkii..
Nellinii 30+4 (jos oikein laskin)
Viikko on alkanut harmaana ja sateisena. Olotilassa ei suurempia muutoksia, väsyttää ja laiskottaa, siivotakkin taas pitäisi...Suppareita tulee yhä edelleen lääkekuurista huolimatta, mutta ehkä tämä n.20 on ihan normaalia päivässä(siis suurin osa kiuvttomia)hmm...mistäs vielä purnais....joo ristiselkääkin jomottelee välillä oikein mukavasti. Siis ihan hyvää kuuluu =)
Meillä ei olla oikeastaan laitettu vauvaa varten juuri mitään. Lakanoita olen pessyt ja silittänyt kaappiin(yhdelle hyllylle jolta vielä löytyi tilaa)Kohta pitäisi tosiaan raivata enemmänkin tilaa kaappiin. Syöttötuoli tuohon keittiön nurkkaan on ilmestynyt. Sänky ja rintareppu odottaa varastossa, vaunut, kaukalo ja sitteri ovat tulossa siskolta. Kaikki pienet vaatteet ehdin laittaa jo menemään joten kunhan äitiyspakkaus saapuu niin voin käydä hieman ostelemassa niitä. Tosin kunhan vauva syntyy ja sukupuoli selviää niin vaatteita luultavasti tulee tutuiltakin. Tällä kertaa ajattelin tulla toimeen ilman hoitopöytää ja ehkäpä ilman matkasänkyäkin.
Synnytyskin tuntuu pyörivän monella jo mielessä. Meillähän kumpikin on syntynyt alakautta normaaliin tapaan, tosin poitsu syntyi kasvot ylöspäin tähtiä katsellen =) Tämä vauva tuntuu istuskelevan, mutta toivon mukaan kääntyy vielä toisin päin, ainakin edelliset ovat olleet rt:ssä jo aika alusta asti. On vain aika ilkeän tuntuista kun istuu ja vauvan pää tulee tuohon kylkiluiden pääle ja sitten supistaa...
no eipäs tällä kertaa taas tämän enempää. Jaksamisia kaikille tasapuolisesti!!
moonshine 28+0
Aivan kamala ilma ulkona, ihan kuin olisi jo syksy tullut. Onkohan sitten tälläiset säät, kun ruvetaan hakemaan nyyttejä laitokselta.
Eilen kävin hyväntekeväisyyskirppiksellä, kun jäi kaupungilla asioiden hoidon jälkeen aikaa. Empä ole miesmuistiin käynytkään, mutta pari kivaa vaatekappaletta löytyi vauvalle. Pikkusiskon kanssa ajateltiin ottaa kirppispöytä lähiaikoina, kun molemmilla tota rompetta on nurkat täynnä. Oman vaatekaapinkin voisi myydä kokonaisuudessaan.. En taida enää koskaan niitä ylikireitä bilevaatteita päälleni laittaa. Tai sitten eivät sovi =)
Miehen kanssa oli viikonloppuna tiukkasanainen keskustelu lapsen kasvatuksesta. Täytyy myöntää, että näkemykset eroavat jonkun verran.. Kiukutteli minulle, ettei vauvaa sitten paapota, ja olla koko ajan hössöttämässä, ettei tulisi samanlainen kuin sen kaverilla, jossa vauva ei osaa olla ilman äitiä kahta minuuttia. Viittasi myös siihen miten olen eläimeni kasvattanut ( no onhan ne vähän väuvoja ja minun perään, myönnetään). Suutuin tietysti, että uskaltaakin arvostella eläinteni hoitoa, kun huolehdin niistä paremmin kuin jotkut lapsistaan.. Pitäisihän ukon ymmärtää, etten tietenkään voi enkä halua koko ajan vain hössöttää vauvaa, kun on nämä karvaisetkin lapset, jotka tarvitsevat huomiota. Jos olisinkin yksin vauvan kanssa, niin äkkiähän siinä niin kävisi, etten enää muuta näkisi tai kuulisi..
No piti purkaa kiukku aiheesta, kun vieläkin ottaa pannuun ukon kommentit.. saa kyllä tulla typerine ajatuksineen valmennukseen mukaan, että saisi realistisemman kuvan lapsen hoidosta. Miehellä kun ei oikeastaan ole kokemusta vauvojen tai pienten lasten hoidosta. Itselläni onneksi on jonkun verran, kun olen täti ainakin jo 20.lle lapselle =)
Täytyisi kai piakkoin kasata pinnasänky ja käydä ostamassa siihen kaikki tarpeellinen. Lupasin ottaa tässä jossain vaiheessa kummipojan yökylään, että veli ja avokki pääsisivät johonkin keskenään. Poika ei vielä ole ihan vuotta, niin ajattelin, että voisi koekäyttää sitten meidän vauvan sängyn.
Ajattelin odotella ä-pakkausta, ja sitten alkaa tehdä muita hankintoja pikkuhiljaa.
Silloin kun en vielä ollut raskaana, kuvittelin hullun lailla ostelevani vauvalle kaiken tosi ajoissa.. no nyt kun sitten pitäisi, niin shoppailu tuntuu kaikkein vähiten kiinnostavan.
Masussa kaikki on hyvin, liikkeitä on päivittäin. Neuvola on vasta ensi viikon lopulla, mutta eipä ole mitään ihmeempää ilmennyt, niin ei mikään hoppu sinnekään. Töissä olen jaksanut aika hyvin vielä toistaiseksi, tai olen kyllä keventänyt omaa työtaakkaa jonkun verran.
Synnytystä en ole suuremmin edes miettinyt. Sinne mennään kanssa periaatteella, että ulos tulee tavalla tai toisella. Stressiä en vielä ainakaan siitä ota.
No nyt tuli kyllä tekstiä, vaikka aloitaessa pää oli suht tyhjä..
Pepiliina 27+2
Tuntuu olevan monella tuota väsymystä.
Mulla myös hb oli 100 pintaa viimeksi neuvolassa n. kk sitten.
Voi olla että sekin pistää väsyttämään ja hiukkasen heikoksi tän olon.
Rautaa olen saanu näköjään otettua vaan noin joka kolmas päivä..Mulle tekee noi tabletit huonon olon vielä päälle=(
Että saa nähdä, onko se arvo yhtään noussut.
Paino ei sitten varmaan ihmeemmin ole ainakaan noussut, kun ei tuon kuvotuksen takia oikeen hirveästi ole ruoka tai muukaan maistunut.
Onpahan melkein herkuttelut jääny, hyvä niin.
Mulla olis seuraava projekti se vauvan vaatekaappi hyllyjen ostaminen, kun uupuu muutama hylly, jotta saa tulokkaalle oman kaapin kuntoon.
Ulkona sataa ja lapset tylsistyy sisällä.
Tuntuu että on yhtä valitusta tän olotilan kanssa=(
Ei vaan olo ole nyt ihan hehkeimmillään.
Ihan mukavaa kun syksy tulee.
Päivään tulee ihan kivaa uutta rytmiä, kun kolmonen menee eskariin.
Nelonen kysellyt kovasti milloin pääsee kerhoon, niin sitä pitäisi sitten alkaa myös järjestelemään.
Sellaisia pohdintoja tältä erää, eli ei mitään maata mullistavaa ihmeellisempää=)
säätievot ei oo kyllä täällä suunnalla pitäneet ollenkaan paikkaansa koko kesänä, aina on tullut erilainen sää kun mitä on luvattu, jos on aurinkoa luvattu ni satanut vettä ja toisten päin sama=O
miranneli kirjoitteli jalkojen kuumotuksesta öisin, mulla alkaa jalkapohjia kuumottamaan aina illalla ja se on tosi inhottavaa, öisin en onneksi moiseen vaivaan herää, olen käyttäny välillä jotai virkistävää jalkavoidetta, mutta siiitäkään ei hirveästi hyötyä kun sisältää mentholia ja sitte kissa on kynsin hampain kiinni jaloissa jos ei jalkoja kätke syvälle peittoon.... en esikoisesta muista tämmöistä vaivaa..
tuttiina kirjoitteli puolimasuasennossa nukkumisesta, minä tunnustaudun masunukkujaksi, mutta nyt se tuntuu niin inhottavalta että olen minäkin joutunut tyytymään puolimasuasentoon... niin nukuin esikoisenkin aikana ja ai että sitä ekaa yötä synnytyksen jälkeen kun pystyi taas nukkumaan mahaltaan=) vauva ei tunnu tykkäävän tuosta puolimasuasennosta, ei kyllä selältää nukkumisestakaan, heti alkaa hirveä ryttyytys, itse taas kyleltää nukkumisesta en hirveästi tykkää, tuntuu et joka paikka puutuu.. mutta eihän tätä odotusta enää kauhean pitkästi ole..
vauva tuntuu olevan pääsääntöisesti pää alaspäi, peppu viuhottaa molempien kylkiluitten väliä, välillä vauva tuntuu pyörähtelevän kokonaan ympäri, se tuntuu tosi tukalalta! potkuja satelee tuonne oikealle kylkiluihin, välillä on iho ihan hellänä kun on pitkään pingottuneena kun vauva päättää jäähä samaan asentoon.
ens viikolla olis toinen lääkärineuvola, sen piti kyllä olla keskiraskaudessa mutta venähti nyt sit loppuraskauteen..
viimeneuvolassa 28+2 oli sf-mitta 24cm ja painoakaan ei ollut juuri tullut, joten terkkari meinasi laittaa seurantaan, ja seuraavan ajan jo samalle viikolle, mutta sanoin että olemme reissussa niin laittoi seuraaavan ajan elokuun alkuun, oli sitä mieltä että sf-mitta saisi olla isompi, kun ihan alakäyrillä meni, no oli kuitenkin käyrillä. mutta sitähän ei tiiä kuinka lukemat ja käyrät ensi neuvolassa muuttuu kun on mitä luultavammin eri mittaaja (tämä oli tuuraaja) jokainenhan mittää vähä erillälailla.
synnytys on alkanut täälläkin pyöriä mielessä, esikoisen synnytystä ei osannut pelätä, mutta nyt kun tietää mitä tuleman pitää mahollisesti niin kyllä se pelottaa.. eniten tietenki ressiä tuottaa se että mihin esikoisen laittaa siksi aikaa, pitännee isovanhempien työvuoroja pitää silmällä että tietää sitten mihin viedä kun synnytys käynnistyy..
viikonloppuna pesin neutraalin väriset 50 ja 60 senttiset vauvan vaatteet, en niitä silitellyt (en silittänyt esikoisellekkaan), aika vähän oli sellaisia jotka käyvät molemmille, pojan vaatteita sentäs oli ihan kiitettävästi, mutta ne ehtii pestä sitten jos niille on käyttöä eli jos toinen poika tulee, vähän kyllä on sellainen tutina et toinen poika sieltä tulee, mutta sen näkee sitten synnärillä..
nyt tarttee aamupalalle suunnata, alkaa hiukomaan
piipii & masukki 30+3
Nostan, kun oltiin pudottu jo aika alas...
Sateinen päivä täälläkin, mitään ei innosta tehdä.
Keskimmäinen takkuaa mahansa kanssa, pitää kai alkaa seuraamaan syömisiä ja sitten lääkärille, jos ei helpota... Kun ei mitään allergiaa löytyis....
Nellinii (jännittyneenä odottelen äitipolin käyntiä...)
Oltii taas pudottu aika alas...
Kyllä on syksyinen ilma. Melkein vois kuvitella, että mennään jo syyskuuta. Ja sit oliskii jo lokakuu :)
Vauvan asennosta ja kääntymisestä/kääntämisestä:
ootteko koskaan kuullu, että vauvaa voisi yrittää kääntää vyöhyketerapian voimin, jos näyttää siltä, että muuten mennään synnyttämään vauvaa peppu edellä? Mie jotenki muistasin ehkä kuulleeni moista, mut voi olla, että oon kuvitelluki koko jutun..
S rv 29+5
Voi kun on tosiaan jo kun syksy, tykkään kyllä syksystä ja sitä odotankin.
Mutta kyllä tämän kesän mieluummin kesänä ottais, kun on niin lyhyt muutenkin.
Olo on parempi kuin eilen.
Otettiin pienimmäisen kanssa kaksin päiuväunet eilen.
Laitettiin isommille elokuva siksi aikaa.
Pakko oli, silmät ei vaan pysyny auki.
Toki se on itsellä sellaista koiranunta, havahtuu kaikkeen, mutta auttoi se torkkuminen kuitenkin yliryvettyneeseen oloon kummasti.
Tuossa kaksi pienintä touhuaa keskenään.
3vuotias (pian kyllä 4v) vetää peittoa perässä ja 1 1/2 vuotias istuu kyydissä naama hymyssä, tuo onkin nuiden lempipuuhaa.
Ruokaa jäi eiliseltä, niin ruoan teolta säästyy tänään, ihan kiva.
Pyykkiä sen sijaan on taas pestävä, niinkuin joka päivä kone tai kaksi.
Nykyään sentään olen oppinut jopa tykkäämään siitäkin hommasta=)
Meidän pienin on aivan tohkeissaan ollut, kun sai ensimmäiset kumisaappaansa tuossa parisen viikkoa sitten.
Lätäköissä potkuilu on aivan huippua nyt, voi sitä kujerrusta.
Masussa nyyttinen on tänä aamuna ollut oikein aktiivinen, pitkät aamujumppa tuokiot vietti.
Tykkäsi kun paijasin vatsan läpi, vastasi aina potkuilla.
Ihan mukava tunne, tullut jo ihan läheisempi side vauvaan, kun on tavallaan jo vähän tutustuttu, hih.
Eilen mietinkin, että tosiaan täällä asustaa taas aivan uusi persoona, että onpa ihanaa tutustua lokakuun tienoilla.
Noo, nyt tulikin turistua taas kaikenlaista.
Kai se on ryhdyttävä hommiin.
Mukavaa päivää kaikille.
Tuttiina ja nyyttinen 27+4
Olen käynnyt lukemassa pinoa, muttei ole tullut kirjoitettua mitään.
Joten jos nyt sitten kirjoittelis välillä.
Tympii nämä sateet jo välillä, kun ei pääse tuon vauhti kaksikon kans ulos höyryjä päästeleen pois. Kauheaa kiukkuamista kun ei pääse ulos,huh!
Kävin eilen taas neuvolassa ja no painoa tullut +500g viime käynnistä.
Verenpaine ihan ok,yläpaine hieman koholla.Turvotuksisa ei ole.
Pissassa leukkarit plussalla joten taas kerran otettiin tulehdus näytteet.
Sykkeet 150 ja liikkeet ++. SF-mitta 26 joten tasaisesti keskikäyrillä mennään. Mutta syykin siihen selvisi,vauva raivotarjonnassa ja asettunut jo lähtö uomiinsa ihan alas, mutta onneksi ei vielä ole kiinnittynyt,mutta lähellä kuulemma on sekin. Supistuksia olis vältettävä,mut kun niitä tulee ilman mitään tekemättäkin ja kovia.
Vauvan liikkeet tekee kipeää aina välillä ja kamalalta tuntuu kun pää painattaa tuonne alas jo niin paljon.
Onneksi on äitipolilla käynti 13 pvä niin saa sit ihan kunnon tietoa asiasta.
Sokerirasituksessa kävin maanantaina jo toisen kerran ja puhtaat paperit sain.Nyt on sekin ohi:)).
Ihanaa nyt näyttäis aurinkokin pilkottavan pilvien lomasta, jokohan pääsis tänään ulos,jipii:))
Mut nyt taas mentävä yritän kirjuutella nyt enemmän tästä lähtien.
Tari rv 27+5
Eipä tässä ihmeempiä, mutta nostellaan. Loma tuli ja meni, viikko kun vain oli. Ei paljon kerinnyt lepäilemään eikä kotosalla oleskelemaan, mutta ihan oli mukavaa touhuta koko porukalla viikko, aivan alkasin jo tulevaa äippälomaa odottelemaan.
Sokerirasitus on takana ja kun vain paastoarvo oli hivenen koholla, niin ei sen kummempia seurantoja tai ruokavalioita määrätty. Paino oli kyllä noussut huimaan tahtiin ja sf-mitta yläkäyrällä (rv 26+2 sf 27), joten aika möhköfantti olo on! Turvotus jaloissa on myös valtaisa, mutta ei onneksi mitään suurempia vaivoja.
Nyt kun seuraava neuvola-aika määrättiin jo kahden viikon päähän niin vasta oikein tajusinkin, että tosiaan ollaan jo näin pitkällä. Tuli heti kiire ruveta touhottamaan kaikkien vaatteiden laiton, tuplavaunujen ja kaukalon hankintaa ym. Touhottamaan, koska tuskin kumminkaan saan mitään valmiiksi vielä aikoihin :)
mussu ja napu rv 27+3
En ole kirjoitellut pitkään aikaan, mutta olen kyllä lukenut palstaa ahkerasti.
Mulla alkoi eilen kesäloma ja äitiysloma alkaa elokuun lopulla. Hassua ajatella, että olen kotosalla seuraavan vuoden. Nyt elokuussa olisi tarkoitus saada hoidettu tarpeellisia hankintoja vauvaa varten. Mitään isompaa ei ole vielä osteltu ainoastaan jotain vaatteita on tarttunut kaupasta mukaan. Niin ja kantoliina tuli ostettua. Äitiyspakkausta en ole vielä saanut, mutta viime viikolla sain viimein päätöksen äitiysrahasta ja ilmoituksen, että pakkaus saapuu kahden viikon kuluessa. Kauanko teillä muilla on mennyt tuota ilmoituksesta pakkauksen saamiseen? Alan olla jo vähän malttamaton, kun hakemuksen käsittelyssäkin meni 6 viikkoa.
Töiden lopettamisen jälkeen oma vointi on parantunut. Supituksia tulee vähemmän ja lonkkakivut lievittyneet. Vessassa saan kyllä rampata joka yö vähintään kerran. Seuraava neuvola on ensi viikolla.
Terveisin Nelli rv 31+0 taas tuli uusi viikko täyteen :)
Nyt on loma pidetty ja vielä tämä kuu töissä ja sitten mammalomalle.
Selkä keljuilee, kun teen istumatyötä... mutta ei kai se auta kun kestää.
Meillä vauva on perätilassa, niin kuin esikoinenkin aikoinaan. Toivotaan, että tämä nyt suostuisi kääntymään, ettei jälleen päädytä sektioon. Viikkojahan on vasta kasassa 30+, joten aikaa on.
Sukupuolesta: Ollaan kysytty kahdelta lääkäriltä sukupuolta ja toinen sanoi, että tyttö ja nyt tämä viimeisin, että poikahan tämä on... tuossa on pallit. Itsellä tyttöolo joten oletan, että tyttö on tulossa. Kumpikin kyllä käy:)!
Nyt työt kutsuu,
Mammana 30+3
Moikka!
Joku kyseli/jutteli perätilasta niin meidän herra myöskin viihtyy 80% ajasta perätilassa ja loput poikittain. Joskus harvoin on potkuja tullu ylös. Neuvolalekuri ei asiasta vielä ollu huolissaan, sano, että saattaa ottaa asennon vasta isoillakin viikoilla. Hän opasti liike ohjeeksi, että päivittäin pitäisi olla ns. muslimiasennossa eli rukoilla kohti mekkaa- tyyliin pää alas ja peppu ylös. En tiedä onko se auttanut mutta ehkä vähän enemmän on herra kiepunut pää alaspäin. Sitä asentoa pitäisi harjoittaa päivittäin... se on aika raskasta mutta harjoittelu tekee mestarin :)
Itse en ulkokääntöön tule suostumaan vaan sectioon mennään sitten jos peräasennossa pysyy niin olen tässä ajatellut..
Muuten menee ihan ok. Väsyttää aika ajoin mutta päivittäiset torkut helpottaa oloa. Rautalisääkin olen sapsinut jos se vähän piristäisi oloa..
katarina 29+1
Moi, laitanpa tannekin viestia, kun vihdoin saan taas palstan aukeamaan koneella. En tieda mika on, mutta en todella usein paase naille sivuilla, olenkin kirjoitellut lahinna yahoo-palstalla. Olo on juuri nyt oikein loistava, ei voi valittaa. Ainoa joka vaivaa on puolitoista kuukautta sitten revahtanyt vatsalihas, joka ei ota parantuakseen, kun vatsa vaan kasvaa : ) Ei voi siis paljosta valittaa. Tunnen itseni kylla holmoksi, mutta vauvalle on lahes kaikki valmiina vaippoja myoden, onhan tassa viela kuitekin aikaa. Toisaalta oma aitiyslomani taalla Yhdysvaltojen erittain ¿perhekeskeskaisessa¿ liike-elamassa alkaa siita hetkesta, kun synnytys kaynnistyy (niin ja kestaa ruhtinaalliset 3 kk). Kun toissa taytyy se viimeinen kuukausi kayda, niin ajattelin, etta silloin en ainakaan halua stressata mistaan ylimaaraisesta vauvajuttujen jarjestelyista vaan ottaa niin rennosti kuin kolmevuotiaan aiti vaan voi ottaa. Eli katsellaan varmaan pojan kanssa paljon muumivideoita viimeinen kuukausi sohvalla lohoten: ) Mies matkustaa joka viikko toissa maanantaista perjantaihin, joten kahdestaan ollaan pojan kanssa suurin osa ajasta. Hieman kauhistuttaa, etta mita jos synnytys kaynnistyy, kun mies on matkoilla (suuri todennakoisuus). Onneksi synnytyssairaala on todella lahella ja naapurit ovat luvanneet katsoa poikaa silla aikaa, eli eikohan kaikki jarjesty.
Voi, lahettakaa sita syksyista saata tanne¿taalla viela kuukauden ajan ainakin jatkuvat yli 30 c helteet, onneksi olemme niin lahella vuoria, etta illaksi viilenee kivasti. Ultrassa selvisi todella, etta tytto on tulossa. Vauva on oikein aktiivinen, mutta mulla ei oo mitaan kasitysta, miten pain tama neiti oleilee; Mista sen tietaa? Ylavatsassa tuntuu muljahteluja ja alavatsassa toykkaysyita. Paa ylospain?
Tallaista¿ Toivottavasti paasen tanne taas useimmin lukemaan juttuja.
07Mamma 30 + 3
Pitkästä aikaa taas.
Eli mun pelkopoli lähete oli sitten unohtunut tehdä ja ens viikon neuvola aika sitten siirrettiin huomiselle, että tehdään lähete kiireellisenä.
Sitten lisänä kun keväästä asti on tosiaan kilpirauhasarvot ollut mitä sattuu ja neuvolalääkärin mielestä kuitenkin raskaudesta johtuvaa vaan ja nyt vielä kontrolloitiin kun viikkoja yli 30 jolloin pitoisuudet pitäis olla korkeimmillaaan ja normaalit niin eihän ne normaalit ole edelleenkään, nyt taas sitten konsultoivat naistenklinikan sisätautilääkäriä asian suhteen.
Turvotusta on kyllä niin hirveät määrät että, jalat on iltaisin kuin puhalletut kumihanskat, olen kyllä yrittänyt ilman suolaa olla, mutta vichy kun maistuisi ja se kerää nestettä.
Selkä vaivaa koko ajan ja kipeät supistukset, joten tää koko teksti tuntuu vaan olevan valitusvirttä...
Olen ja alkanut pestä vaatteita vauvalle, esikoisen jäljiltä olikin toki jo pestyjä, mutta piti nekin pestä uusiksi :o) Muutenkin tilaa tuntuu olevan loputtoman vähän, joten järjesteltävä kaikki uusiksi että saa kaappitilaa vauvan vaatteille. Esikoiselle on vielä hankkimatta sänky kun kahta pinnasänkyä en kyllä aio pitää. Pitäis kyllä pikkuhiljaa saada se jo hommattua että tyttö siinä sitten tottuu nukkumaan ennen uuden tulokkaan tuloa.
Meidän 1 v 2 kk:tta ei kyllä uudesta tulokkaasta ymmärrä mitään tai äitin masustakaan, kovasti kyllä masua silittelee ja ihmettelee sen isoutta.
Liikkeitä on kyllä kovasti, ei enää niinkään potkuja vaan mun mielestä kokonaisvaltaisempaa möyrintää eli koko vatsa pullistelee suunnasta jos toisesta. Pitäis olla jo raivotarjonnassa viime neuvolan tätin mukaan, mutta mulla olis kyllä itselläni sellainen tunne että kyllä siellä vielä istuskellaan, juuri tuonne alavatsalle sijoittuvat satunnaiset iskut viittaisi siihen. No huomenna vihdoin OMA neuvolan täti josta tykkään suunnattomasti (on siis ollut pois huhtikuusta asti, siksi mulla pelkopoli lähetekin jäänyt tekemättä) ja oma täti osaa kyllä sanoa onko jo rt:ssä vai vieläkö istutaan.
Katuska ja 31+3