Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyötyä ja haittaa on vuokratontista?

Vierailija
30.07.2007 |

Olisi sopiva talo sopivalla paikalla, mutta tontti on kaupungin vuokratontti.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme yksityisen vuokratontilla omakotitalossa melkeimpä kaupungin keskustassa, torille 800m. Tontin vuora 300€/v. Sopimusta jäljellä runsaat 20 vuotta.  Tontista kiinteistövero meillä 0 €  Omistamme  myöskin purkukuntoisen  mökin  jossa OMA TONTTI. ( n. 3 km keskustasta )Tästä tontista menee kiinteistöveroa 360/v, jossa tuntuu nousupaineille selityksiä riittävän.  Olen kuullut, on ihmistyyppejä joiden on saatava ostettua OMAKSI jopa hautapaikkaKIN. Nämä on niitä "arvostuskysymyksiä", hienoa kun meiltä löytyy vaihtoehtoja .

Vierailija
22/31 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaara vuokratontissa on, että vuokra-ajan päättyessä vuokra nousee reilusti. Eli jos ostaa vuokratontilla olevan talon, jossa on edullinen vuokra ja vuokra-aikaa jäljellä 10v niin budjetissa kannattaa huomioida, että 10v kuluttua tonttivuokra nousee reippaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratontilla vuokra nousee tontin arvon noustessa. Omistustontilla omaisuutesi arvo nousee (mutta toki myös kiinteistövero).

Voukratontille kannattaa rakentaa jos aikoo myydä muutaman vuoden päästa, kun taloista näyttää myydessä saavan ihan saman verran hintaa kuin omalla tontillakin olevista. Sen sijaan itse en ostaisi taloa vuokratontilla, enkä rakentaisi "loppuiäksi", ei ole hyvä sijoitus.

Vierailija
24/31 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vero ostettaessa. Omasta tontista maksetaan kaupungille vuosittain kiinteistöveroa, mutta se on halvempi vaihtoehto kun vuokra.

Vierailija
25/31 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme talon vuokratontilla ja vuokra-aika vuoteen 2056. Oman tontin olisi saanut jos olisi ostanut talon syrjemmästä tai sitten viereiseltä alueelta mutta silloin kyseessä olisi ollut 1950-60 luvun talo. Viereiseltä alueelta kun aikoinaan oli saanut tontin omakseen mutta tontit puolestaan todella pieniä ja talot tätä nykyä vanhoja. Kun emme näillä näkymin tule asumaan nykyisessa talossa kuin maksimissaan 6 vuotta ei vuokratontti mikään ongelma.

Vierailija
26/31 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin katselemme taloa ja pari ihan kivaa on hylätty sen vuoksi, että ovat sijainneet vuokratonteilla. Syynä hylkäämiseen ei ole ollut itsessään vuokratontti, vaan se, ettei ko. asia ole oikeastaan näkynyt hinnassa mitenkään.

Jos ostaa talon omalla tontilla, ostaa kiinteistön eli tontin, jolla sijaitsee talo. Kokonaispaketti. Ja maa on tällä hetkellä ainakin pk-seudulla kallista. Jos taas kyseessä on vuokratontti, ostettavana on " vain" talo, maahan on vain käyttöoikeus vuokrasopimuksen ajan. Tämän pitäisi näkyä hinnassa selvästi, mutta aina ei näy.

Yleensä kaupungit käsittääkseni noudattavat ihan hyvin vuokrasopimuksia, mutta eivät välttämättä uusi niitä, jos alueelle onkin syntynyt painetta muunlaiseen rakentamiseen. Ostohetkellä kannattaa selvittää kuinka pitkäksi aikaa kaupunki tekee vuokrasopimuksen uuden vuokralaisen kanssa. Tekeekö uuden esim. 50-v sopimuksen vai sopparin vain edellisen jäljellä olevasta ajasta (esim. 15-v.).

Tällaisia mietteitä minulla, onnea kodinhankintaan!

Vierailija
27/31 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on iso etu jos saat kaupungilta tontin jolle rakennat ( ei tarvitse ottaa niin isoa lainaa) mutta valmista taloa ostaessa talo on usein yhtä kallis kuin omalla tontilla oleva mutta sen lisäksi pitää maksaa vuokraa...

Vierailija
28/31 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratontteja on usein kaupungin keskustoissa ja huippu paikoilla. Tasta syysta ei valttamatta nay hinnoissa. (On vuokratontteja siis muuallakin, mutta esim. entisessa kotikaupungissani kaikki parhailla paikoilla sijaitsevat omakotitalot olivat kaupungin vuokratonteilla.)

Itse huomaa tosiaan eron siina, etta maksaa muutaman satasen vuokraa hyvasta sijainnista kaupungille vuodessa. En olisi valmis asumaan huonommalla sijainnilla ja kauempana keskustasta ja pitamaan kahta autoa taman muutaman sadan euron (vuodessa) takia.

Jos mielii rakentamista ja omaa paaomaa ei ole koko projektille niin vuokratontti voi olla tosiaan hyva vaihtoehto. 100 000 euron tonttilainalle vuotuiset korot ovat jo ihan jonkin verran ... ja jos talon joskus realisoi niin enemman maksaa aina sijainti, pihatyot, rakennusoikeus jne. kuin se onko vuokratontti vai oma kiinteisto.

Vierailija
29/31 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ostohetkellä kannattaa selvittää kuinka pitkäksi aikaa kaupunki tekee vuokrasopimuksen uuden vuokralaisen kanssa. Tekeekö uuden esim. 50-v sopimuksen vai sopparin vain edellisen jäljellä olevasta ajasta (esim. 15-v.).

Tällaisia mietteitä minulla, onnea kodinhankintaan!

Vierailija
30/31 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yleinen hintojen nousu tuo itselle kuin kustannuksia, kun maa pysyy vuokramaana ja nousee samassa suhteessa

Vierailija
31/31 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää on ihan periaatekysymys, ei mitään muuta. Jos mulla on omatalo, niin haluan myös sille oman tontin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän