~*Maalismussukat*~ viikko 31
Kommentit (100)
Täällähän on kova kuhina päällä siitä kun viimeksi ilmottauduin! Olimme viikon Kreikan saaristossa ja Ateenassa. Helteessä tuli kiivettyä Akropolikselle.. Kuumuus vaivasi ajoittain ja joka saarella oli maastopaloja, yksi päivä meni rannalla katsellessa vastarannan sammutuslentoja. Ihanaa olla Suomessa taas! Mulla ei ole mitään kuvotuksia saati pahaa oloa. Ihan kerran tai kaksi on yhtäkkiä tullut huono olo. Neuvola on ensi viikolla, jänskättää!
eihän mupsi mistään sukupuolista puhunut :o/ anteeksi sekoilu!
Tuolla suurperheellisissä oli puhetta sukupuolista :o)
Pahoinvointi vaivaa niin, ettei paljoo pysty koneella istuskella, mut tulin kertoon et mäki kävin tänään neuvolassa ja ultrassa näkyi pieni vauvanalku ja sydän pompotti kovasti :)))
Laskettuaika ja viikot vieläkin epäselvät, maanantaina varailen äitiyspolille ultraan aikaa niin sit selvii nekin
Neuvolassa kävin tänään,ja kaikki oli ok..mut mä menin kyllä ihan päästä pyörälle kaikista jutuista kun pitäis ottaa ties mitä näytteitä??Tampereella ei ollu semmosta käytäntöä ollenkaan..
Olo on muuten ihan hyvä mut väsyttää ja oksettaa lähes kokoajan,aamullakin herään aina siihen että pitää mennä nopeasti vessaan oksulle:(
mansemamma rv 8+3
Naksu! Hurjasti onnea hienoista ultrakuulumisista! Tuli niin hyvä mieli sun puolesta! =)
Paljon on taas uusia, kovasti tervetuloa ja onnea jokaiselle odotukseen!
Me ollaan oltu koko päivä ipanoiden kanssa zoolandiassa ja nyt on ihan " pikkasen" väsy olo. Eli sohvalle..! =)
piipaa ja VilleVee 8+2
Ultrassa siis käyty tänään ja siellä se pieni sydän sykki. Viikkoja olisi kasassa nyt 8+6 ja laskettu aika olisi 7.3.2008. Ensin lääkäri sanoi, että joo, viikkoja on tämän ja tämän verran ja laskettu aika on 7. MARRASkuuta. Arvasin hänen sanovan väärin tuon kuukauden, mutta silti hätkähdin, että häh, kuinka pitkällä tässä muka ollaan. ;-)
Eli tänne maaliskuisiin siis kuulun. :)
Miten on, ovatko kaikki tuolla msn-yhteisössä ts. onko ketään yahoon keskustelupalstalla? (http://groups.yahoo.com/group/maalismasut/)
Itse kun tykkään enemmän yahoosta ja sinne on jo tunnukset, mutta jos suurin osa on jo msn:llä, täytynee hankkia nekin tunnarit.
Nyt tv:tä katsomaan. :)
Sirius
Tännehän tulee juttua niin vauhdilla ettei pysy mukana =)
On vielä teidän nimimerkit ihan hakusessa ku juttelin viime vuonna joulukuisissa ja edelleen jutellaan vauva-puolella, joten menee jonkun aikaa tutustua ihan uuteen porukkaan... Vieläkin meinaan mennä aina joulukuisten pinoon kun tuun tänne odotus-puolelle =D
No, jospa tässä jossain vaiheessa oppis olemaan " maalismasu" =)
Kiva kuulla kun monet on käyny ultrassa ja pienillä on ollut kaikki hyvin ja sydän voimissaan =)
Meillä on se ensimmäinen - ja ainoa - ultra vasta viikolla 20 että jonkun aikaa saa odottaa... Täällä ei ole edes neuvolassa minkäänlaista ultralaitetta vaan kuuntelevat vain sydänäänet semmoisella iänikuisella hökötyksellä =)
[b]Aatuska[/b]lla(?) kuulostaa olevan aika paha migreeni =/ Toivottavasti pysyy pois tämän raskauden ajan - varsinkin jos kohtaus voi mennä noin pahaksi... Mullakin on migreenitaipumusta - kuin myös koko suvulla - mutta nyt ei ole onneksi tullut pitkään aikaan. Päätä särkee kyllä vähän väliä ja sitä teki myös edellisen raskauden aikana, mutta ei onneksi ole mennyt niin pahaksi että huippais tai oksettais.
Mulla buranasta ei oo oikein mitään apua vaan jos menee kovin kipeäksi olo niin 1000 mg panadol naamaan ja sänkyyn makaamaan. Monesti myös mies auttaa niskahieronnalla =)
Me ei olla kerrottu vielä kuin mun parhaalle ystävälle ja miehen sisko sai tietää tän vauva-lehden palstan kautta. Kaverille oli pakko kertoa ku en vaan pystyny pitämään suuta kiinni =)
Sukulaisille ja muille kavereille kerrotaan vähän myöhemmin ku mulla on tuo keskenmenon pelko vielä päällä. Tai no, vieläkin enemmän pelkään tuulimunaa =(
Apua! Mä unohdin teho-osaston! Nyt täytyy mennä =)
Pimmi 6+0
Olin tänään siellä alkuraskauden ultrassa: pienen pieni sikiö sieltä tosiaan löytyi sekä sydämen syke. Laskettuaika tämän päivän lääkärikäynnin perusteella on 24.3 (eikä 21.3 niinkuin olin itse nettilaskurilla laskeskellut). Nyt onkin hyvä mieli ja lähdetään huomenna koko perhe viikoksi mökille. Tietysti nämä kriittiset viikot aina huolettaa varsinkin kun olen yhden keskenmenon kokenut ennen esikoisen syntymää. Olo on ollut aikalailla huono (huomattavasti huonompi kuin esikoista odottaessa) vaikka en varsinaisesti ole vielä vessanpyttyä halaillutkaan.
Parempia vointeja kaikille! toivottaen, Kuutamoheinä
pari kysymystä...
Siis oottekos kaikki (en nyt muista muita kuin Naksu:), mutta oli teitä muitakin) käynyt yksityisellä ultrassa, kun noin aikaisilla viikoilla ootte käyneet?! Vai onko kenties neuvolassa tehty?
Itse soitin tänään neuvolaan ja kyselin noista ultrahommista, niin sanoi, että ei näe mitään syytä käydä aikaisemmin ultrassa, kuin sillon viikolla 12! Oli mun mielestä jotenkin jännästi sanottu...ja sanoi, ettei viitsi varmaan edes ruveta sydänääniä yrittämäänkään vielä ekalla käynnillä(siis ensi keskiviikko, rv 7) saamaan, kun ei kuulemma melko varmasti kuulu:(
Tiedänhän minä sen, mutta kuitenkin tuntu vähän...no ei nyt ihan tylyltä, mutta kuitenkin.
Soitin sitten sen jälkeen parille eri lääkärille, että josko sitä ultraa olisin kuitenkin varaillut, mutta ekat ajat vasta joskus vk 34...ja mullahan on silloin menossa jo rv 9 tai 10!!! Että onko siinä vaiheessa edes järkeä käydä ultrassa, kun jo siitä parin viikon päästä on kumminkin ultra neuvolan kautta?!
No menipä hankalaksi, mutta ne jotka jotain ymmärsi, niin olisin kiitollinen kommenteista!:)
Olen tässä sitäkin jo ruvennut miettimään, että ehkä olisi vain viisainta jo kertoa vanhemmille raskaudesta...voisivathan ainakin neuvoa(lähinnä äippä) näissä asioissa enemmän..jos vielä jotain muistaa:D
Ja tuleehan mulle kohta taas uusi pikkusiskokin, niin ehkä " äitipuoli" ...(haha,kuulostipa hasulta:D) voisi myös neuvoja antaa. Ja olisi kaikkia näitä juttuja muutenkin niin paljon helpompi suunnitella, kun ei tarvitsisi " salassa" olla....
Koska olette koulussa kertoneet raskaudesta? Olisiko hyvä vaikka sen ekan ultran jälkeen? Ja ootteko kertoneet opettajalle vai? Vitsi, kun on vielä ihan hukassa..niin monelle ja niin moneen paikkaan pitäisi kertoa, eikä itsekään ole vielä saanut varmuutta, että kaikki on hyvin!
No jaa...plaa,plaa...menipä taas pälätykseksi!:)
Naksulle vielä...täälläkin ollaan tosi onnellisia sun ihanista ultrakuulumisista!!:D Tosi mahtavaa, että kaikki on hyvin! Niin kävitkö yksityisellä? Kuinka aikasin oikein varasit ajan, kun ei täällä ainakaan lähimpään pariin viikkoon aikoja ole ollenkaan:(
nyt...öitä kaikille maaliskuisille ja oikein hyviä unia!
-Aleida
On tullutkin tosi vähän oltua koneella kun ollaan oltu reissussa ja kauheen huonon olon kourissakin välillä. Joinain päivinä ihan suht ok olo kunhan muistaa syödä jatkuvasti ettei vaan kerkiä tulla nälkä. Sit taas välillä on niitä päiviä et yrjö vaan lentää.. no eiköhän tämä tästä joskus.
Mä kävin maanantaina ekassa neuvolassa ja liput ja laput tuli täyteltyä ja kaikki perussetit. Varasivat samalla mulle aikaa np-ultraan ja tuntui olevan kovin tarkkaa et täytyy olla vkojen 12+6 ja 13+6 välisenä aikana. Kuinka muilla on varattuna niitä np-ultra-aikoja? Mun pitäs meinaan olla reissussa tollon, ja mietin vaan et eikö sitä olis voinut parilla päivällä aikaistaa, mut oli tosi tiukkana täti siellä neuvolassa...
Niin ja mulla oli tullu painoo kolme kiloo!!! Tietty syynä varmaan mun täydellinen liikkumattomuuteni puoleentoista kuukauteen, kun normaalisti liikun suht paljon. Mitkään housut ei kyllä mahdu päälle, ja rinnat vaan pursuilee rintsikoista ulos. Vähän masentaa et nytkö jo. No kaippa tämä tästä, heh... Joo no tulipa tilitettyä, nyt syömään et loputkaan vaatteet ei varmasti kohta mahdu :o)
Ninnutar 9+4
Onpas tämä poppoo kyllä aktiivista ja suuren suuri. Ei millään meinaa keritä lukemaan ja kirjoittamaan. Olisi kiva kuitenkin jotain pyrkiä kommentoimaankin =)
äitykkäx3: Mä oon huomannu tota lyhytpinnasuutta, mut se johtuu varmaan myös väsymyksestä. Ja oon kyllä aika lyhytpinnanen muutenkin. Vastapainoksi olen lyhytvihainen =)
Katotaan, koska pomolle kerron tai koska maha tekee sen, että on pakko kertoa. Mua vaan pelottaa, etten nyt saa sitä vakinaista paikkaa, jonka on luvannut. No sitten se ei ollut mua varten ja en mä tonne varmaan loppuiäkseni ole jäämässä.
Väsymykseen sen verran, että nytkin olisin voinut nukkua seitsemään, mutta heräsin tuossa vähän ennen kuusi =O
Naksulla oli ainakin hyviä ultra-uutisia. Ja Siriuksella ja kuutamoheinällä =) Katsotaan, kuinka meidän käy tiistaina. Tänään on muuten eka neuvola ja hirveästi ahistaa tuon luvattoman suuren painon takia =/ Nt-ultrakin on jo varattu (ninnutar siitä taisi vähän kysellä) ja mulla on sillon viikkoja 11+4.
mama050308: Me ollaan kerrottu oikeastaan kaikille läheisille. Jos jotain sattuu, kaipaamme kuitenkin heidän tukeaan. Ja mä oon niin malttamaton ihminen, etten pysty pitämään tällästä uutista sisälläni kauaa.
Mut nyt pukemaan ja laittamaan tytön puuroa valmiiks, ku varmasti heräilee kohta.
Iglu rv6+5
Mulla on aina ollut lyhyt pinna, ja raskauden aikana mielialanvaihtelut ja äkilliset kiukunpuuskat on kyllä vaan yleistyneet. Mieshän niistä saa kärsiä.. mut josko se jaksais :)
Muutamalle kaverille on sanottu että ollaan jätetty ehkäisy pois, että tulee kun on tullakseen :) Ei haluta tosiaan kertoa vielä ennen ekaa ultraa, johon on vielä parisen viikkoa aikaa.
Huono olo on hieman hellittänyt, kuin myös väsymyskin. Nyt tuntuu että ruokaa alkaa uppoamaan kahden edestä :D Hajuaisti on entisestään vahvistunut, aamulla etoi kahvin haju! Iho on tosi huonossa kunnossa :( Siinäpä ne tärkeimmät kuulumiset tais olla.. Useamman sivun kun luki niin ei enää muista että mihin piti kommentoida mitäkin :D
Rv 6+2
tervedys maalismussukat! Täällä en ole ehtinyt paljon vierailemaan ja nytkin vain ikäviä terveisiä tuomassa...
Meille ei maalismussukkaa sitten tullutkaan; km 7+1 (kaavintaa ei tarvinnut).
Miehen kanssa on käyty pitkät keskustelut ja olemme päättäneet että meidän perheessä vauvakuume loppui tähän; kierukan asennus on seuraava tapahtuma.
Teille kaikille muille: ihanaa odotusta!
-vauvaksi-
OIkein suuret pahoittelut sinulle, vauvaksi. Keskenmeno on jotain, mitä en osaa edes kuvitella (minulla raskautuminen ylipäänsä on ihme, joten ei juuri ole kokemusta muista kuin negoista).
Voimia ja jaksamisia sinulle. Onneksi olet voinut keskustella miehesi kanssa ja olette saaneet päätöksen tehtyä. Se yleensä helpottaa, toivottavasti sinullakin tässä tilanteessa.
Kiitos kauniista toivotuksista. Hyvää jatkoa!
Mupsi
Niiloakseli, ei haittaa. Onnittelut on aina kivoja :) Sukupuolesta pikkasen. Olen hiljaa mielessäni ajatellut, että nyt voisi tulla tyttö. Sen verran kauniisti kukkii naama (pojan odotuksessa oli tosi kaunis iho) ja pahaolo on moninkertainen pojan odotukseen verrattuna. Mutta voin olla väärässäkin. Saapi nähdä
Minulla on välillä pää niin sekaisin väsymyksestä ja pahastaolosta, että menee kaikki muu sekaisin, paitsi oma ja lapsen nimi :(
Kiitos vielä tuosta apteekin inkiväärivinkistä. Täytyy heti töitten jälkeen mennä sitä hakemaan.
Hyvää viikonloppua kaikille pinoa lukeville!
Mupsi
Hei vaan kaikki! Osa olette tuttuja vauvakuume-puolelta. Täällä viikkoja siis 7+1, hyvin menee ajoittaisesta pahoinvoinnissa huolimatta, neuvola-aika on varattu parin viikon päästä maanantaina eli viikolla 8. Ja ekaa siis odotellaan.
Aleida kysyi alkuraskauden ultrasta, joissa moni näyttää täällä käyvän. En ole käynyt, en kokenut tarpeelliseksi. Olen tulkinnut, että alkuraskauden ultrassa (yksityisellä) käydään, kun takana on keskenmenoja tai muuten on ollut vaikea tulla raskaaksi - tai jos on edessä matka ym. ja haluaa olla varma.
Mikään pakko tuohon alkuraskauden ultraa ei siis todellakaan ole mennä, eikä tietääkseni ole mikään " yleinen käytäntö" ! Saati sitten palvelu, jota kannattaisi tarjota kaikille - monestihan käy niin, että hyvällä tahdolla nion aikaisilla viikoilla tehdyissä ultrissa näkyy pieni ruskuaispussi, ei enempää.
Niskaturvotus-ultran aika on viikolla 12-13, koska se on oikea aika sikiön kehityksen kannalta tarkkailla niskapoimua.
Joten älä huoli, kyllä se vauva siellä masussa on, jos ei ole mitään syytä epäillä toisin!
kalliope
Minultakin kovasti jaksamista teille ja suuren suuri halaus.
Minulla yksi tuulimuna takana ja se menetyksen tunne on kauhea... Sanattomaksi vetää =(
Ninnutar: Meidän kaupungin ensimmäinen ja ainoa ultra on noin viikon 12 kieppeillä, mutta esimerkiksi minulle annettiin aika, kun viikkoja 10+6, kun silloin oli sopivasti vapaa aika. Toisilla paikkakunnilla ainoa ultra on vasta loppuraskaudesta. Eli en kyllä ymmärrä, miksi siellä teidän alueella sen ultran pitäisi olla juuri sen tietyn viikon kuluessa. Ehkä se mahdollinen niskaturvotus näkyy kaikkein parhaiten tietyn viikon aikana.
Iglu: Niin minäkin olen tässä nyt ajatellut, että jos kaikki ei menisikään hyvin, olisi tuulimuna tai tulisi keskenmeno, niin varmasti haluaisin siitä joidenkin läheisten kanssa jutella. Eli miksi en sitten kertoisi raskaudestakin jo?
Huomasin muuten eilen, että housut ei meinaa pysyä oikealla kohdalla mahan päällä, vaan rullautuvat tosi alas. Eli sen verran taitaa jo masu pömpöttää, vai onkohan vain turvotusta? Musta olisi ihana, jos masu jo näkyisi!
Onko kenenkään paikkakunnalla käytössä verestä otettava ATP-seula? Täällä meillä päin kaikille tarjotaan mahdollisuutta osallistua. Jos siinä tulee poikkeava arvo, se SAATTAA VIITATA esim. hermostoputken tai vatsan sulkeutumishäiriöhin tai maksasairauteen. Sitten pitäisi mennä lapsivesitutkimukseen/ultraan. Tiedättekö, selviääkö ko. sairaudet sitten lapsivesitutkimuksessa tai ultrassa täysin varmasti? Emme osaa päättää, haluanko osallistua veriseulaan vai en. Mies on kallistumassa kyllän puolelle, minä taas ehkä en haluaisi tietää, etenkin jos sairauden mahdollisuus siltikin jää epävarmaksi.
Voi kun muhkea pino on tullut!! Ahkeria olette kirjottelemaan :)
Vauvaksi, isot pahoittelut täältä ja lohdutushaleja! Kokemuksia keskenmenoista on itsellä kolme ja kyllä se rankkaa on. Voimia!
Onpas monet käyneet ultrassa :) Onnittelut " ensitapaamisesta" . Meillä ei ole kun yksi ilmainen ultra, siis se rakenneultra ja kun lähimmälle yksityiselle on 200km matkaa, taitaa jäädä välistä :S
Sain vihdoin sen neuvola-ajan 22.8. Täytyy pyytää että kätilö edes ne sydänäänet voisi kuunnella niin ei tarvitse huolia kovasti. Saa nähdä joudunko ottamaan ipanan mukaan kun en ollut varma miten mies on töissä..
Onnittelut vielä uusille tulokkaille! Nyt täytyy mennä apuun kun ei tuo neiti meinaa millään nukahtaa päikkäreilleen vaikka heräsi jo klo 7 :S
Mamasaurus rv 8+4
Eksyin vasta nyt näille sivuille, maalisvauvaa täälläkin odotellaan. Vähän hakusessa tämä näiden sivujen käyttö, tulikohan viestini nyt oikeaan kohtaan...
Ultrassa en ole vielä käynyt, vasta 11. viikolla on tulossa, joten kovasti jännittää, onko kaikki kunnossa. Pahoinvointi on kyllä ollut niin rajua, että kyllä tuolla masussa jotain on pakko olla :) Jotenkin olen sinnitellyt yhdeksäksi töihin heräämällä oksentamaan kuuden aikoihin, pahimpina aamuina oksensin jopa 6 kertaa. Viime päivinä on alkanut vähän helpottaa, jospa tämä tästä. Ja vielä asiakastyötä teen.
Kyselisin, minkälaisella aikataululla olette kertoneet/ajatelleet kertoa raskaudesta muille? Mun oli pakko kertoa muutamalle ystävälle - kysyivät suoraan kun kieltäydyin oluesta ja tupakasta terassilla. Äidille ajattelin kertoa, kun nyt tulevana viikonloppuna tapaamme. Töissä kerroin esimiehelle, että ymmärtää, miksi saatan aamuisin tulla myöhässä. Kovasti tekisi mieli kertoa kaikille, mutta kun ei edes sitä ultraa ole vielä ollut..