***SUURPERHEODOTTAJAT VKO 31***
Kommentit (72)
Tämä on ihan kauheeta kun ensin heräsin siihen yöstä että nään pahaa unta ja kun viimein nukahdan uudelleen niin herään taas yöstä kun nään uutta pahaa unta ja nyt aamusta kun herään niin pahaan uneen han sitä herään mulla on tän raskauden aikana joku ennätys näissä pahoissa unissa kun voin nähdä yhden yön aikan jopa kolme eri pahaa unta eli hulluksi mä kohta tulen.
Ultran jälkeen muutama päivä menee sillein hyvin että oon toivekkaalla mielellä ja tuntuu niin onnelliselta saada vauva mutta sitten taas tuntuu siltä että riskejä on niin paljon että miten on ylipäänsä mahdollista saada terve vauva kun pelkästään raskausaikan voi tapahtua miljoona pahaa asiaa saati sitten kun vauva syntyy tai on syntynyt niin moni asia voi mennä pieleen ja jotenkin tunnen itseni oikein emä ahneeksi kun viisi tervettä lasta ei riitä eli onko ylipäänsä mahdollista saada vielä kuudes lapsi.
Onko kellään muulla samoja tuntemuksia ja pelkoja. Miten mä selviydyn siihen syyskuun alkuun kun mulla on seuraava ultra. Niin no onhan mulla neuvola aikojakin tässä välissä että saa ainakin sydän ääniä kuunnella.
Täällä paistaa aivan ihanasti aurinko joten on varmasti pakko lähteä lasten kanssa jonnekin retkelle.
Annlinn+lapset ja pikku-Sören
minä kans näen painajaisia ja pahoja sellaisia joissa teen asioita joita en iki mailmassa tekisi oikeasti. Joskus aamuisin olen ahdistunut ja kauhuissani noiden unien takia. Mutta aina olen nähnyt kauheita unia raskaus aikoina.
Mulla ei kertakaikkiaan yhtään mikään huvita... Mies yritti saada minua kaveriksi varastoa siivoamaan mutta kun ei kertakaikkiaan huvita. Voisin maata sohvalla päivästä toiseen tekemättä yhtään mitään... Ja aina olen ollut tekevää sorttia enkä ole pystynyt 15 minuuttia paikallani istumaan tekemättömänä... Kyllä kait sitä varastoa voisi penkoa saisipahan edes vauvan vaatteita hipelöidä :o)
Nyt syömään ettei vaan laihtumaan pääse ;o)
Niiloakseli rv8+5
Torstaina illalla kävin vaa' alla perjantaista neuvolakäyntiä varten. Lukema oli 77.5 ja oli hieman laskenut edellisestä kerrasta joten olin tyytyväinen. Menin nukkumaan. Perjantaina aamulla heräsin ja sormet oli aivan turvoksissa. Hyvä että käden nyrkkiin sai. Turvotus sormista laski nopeasti niin että neuvolassa vähän vaille klo10 ne eivät olleet enää turvoksissa. Neuvola vaaka kuitenkin huiteli huimissa lukemissa 78,9 lisäystä edelliseen viikkoon kilon verran =). Muuten kaikki oli kunnossa. Päivällä leivoin sämpylöitä ja huolehdin vedenjuomisesta.
mies kävi kaupassa ostamassa saunajuomat ja kyseli puhelimessa mitä haluan. Sanoin että jos tuo purkin ananasta. Heti puhelun jälkeen pohdin että olisiko pitänyt sanoa että tuo sellaisen isomman purkin ei sitä pienintä. Onneksi en sanonut mitään sillä jos olisi vielä isomman purkin tuonut niin olisin saanut kellua ananaksessa. Mies osti sellaisen 3kg jättipurkin ananasta, että nyt sitä riittää =) ! Illalla oli sauna ja sielä katselin, että näkyy nilkatkin alkavan turvota. Saunan jälkeen kotiin ja lapset nukkumaan. Telkkarin ääressä mutustin ananasta ja join vettä. Sitten alkoin väsyttämään ja menin nukkumaan n. klo 23. Klo1 asti ravasin vessassa pissalla varmaan 3 kertaa tuon parin tunnin aikana. Sitten iski närästys. Istuin ukon seuraan telkan ääreen join puoli litraa maitoa ja närästys helpotti menin takaisin nukkumaan ukkokin tuli ja nukahti miltein heti. Minä pyörin, kierin ja paukuttelin kunnes totesin että on paras nousta vessaan. Vessa käynti tuotti ripulia pöntöllisen ja kun vielä tuntui että sitä tulee lisää niin jäin hetkeksi koneelle istumaan. Klo 3 aikaan päätin että nyt on pako mennä nukkumaan että tänäänkin jaksaa olla jotenkin ihmismäisesti eikä ihan tokkurassa. Klo6 kävin vessassa istumassa taasen kerran ja mietin mistä moinen vatsapöpö on minuun iskenyt. Totesin että ainoa mahdollisuus on että pöpö pesi puolukkapuurossa jota olin ainoana syönyt illalla. Sain sitten vielä nukkua ja torkkua tuonne klo10 asti. Kiitos miehen joka heräsi lasten kanssa riekkumaan.
Se ilo tästä oli että turvotus hävisi ja painokin oli tippunut tuonne 75,5 kg. Nyt siis näyttää siltä että pystyisin sen 80kg rajan pitämään ;o). Kyllä sitä olisi tuon nesteen vähemmälläkin vessaravauksella mielellään poistanut mutta menihän se näinkin. Tänään on vielä päivällä ollut vatsa löysänä mutta eiköhän se tuosta kovetu. Vauva liikuu eikä supistele joten mahassa voidaan hyvin kaikesta huolimatta. Tänään otan rauhallisesti ja pitää muistaa nyt juoda taaskin =).
nuttu rv 36+5
Nuttu...minullakin ollut turvotusta välillä sillain, että joudun sormukset ottaan pois. Ja painoa tällä hetkellä 74.5 kg...välillä turvotuksen takia parikin kiloa enemmän. Se veden juonti auttaa...tosin sillä seurauksella, että saa rampata yhtä mittaa vessassa.
Me lähdettiin jo aamupäivällä koko perhe anoppilaan. Ulkoiltiin ja paistettiin makkaraa. Nyt on porukka niin naattina, että katsovat dvd:ltä Lehmäjengiä. Illalla vielä saunaan niin nukkumatti tulee kyläileen nopeasti.
Risella rv 34+1
Onnea Luminalle pikkuneidin johdosta!! Ihanaa!! :)) Nauti!!
Kalajoen reissu tuli tehtyä ja olinhan minä väsynyt kun puoli neljältä aamuyöstä kömmin ukkokullan ja kuopuksen viereen. Onneksi sain aamulla nukkua pitkään. :) Tulipa taas tuolla reissulla todettua, että ilman juomistakin pärjää. Oli aika surkuhupaisaa selvänä seurata toisten örvellystä.. ;0)
Annlinn ja muutkin, kuulin eilen, että kaverin sisko oli saanut toissapäivänä vauvan. Ultrassa oli sanottu kolme kertaa, että tyttö tulee. Olivat laittaneet kaikki neitijutut valmiiksi, mutta niin vain oli syntynyt potra poika!! Että näinkin voi käydä! Heillä on ennestään tyttö ja poika, että varmasti kotoa pojantavaroitakin vielä löytyy, mutta näin metsään meni ultraus kolmella kerralla. Oisko ollut kikulit jalkojen välissä tai pussit vielä laskeutumatta.. ;0)
Ja Annlinn, ilmoittelen kyllä varmasti heti jos urkin sukupuolen etukäteen selville. Enhän malttaisi pitää sitä omana tietonani! ;) Ja meilläpäin on oikein rauhallista ja väljää asua. Itse asumme kaupungista 16 km maaseudulle ja on lääniä huutaa pihalla sydämensä kyllyydestä. Tontit eivät ole kalliita. Lähin ruotsinkielinen alue lienee Kokkolassa. Ja asumisestakin kyseltiin.. Me asumme 160m2 omakotitalossa. Isommat lapset valloittavat yläkerran kolme makkaria ja pienin asuu meidän kans alakerrassa. Makuuhuoneita on viisi. Tällä hetkellä kaikille oma, mutta pienimmät joutuvat uudesta tulokkaasta johtuen sitten jakamaan. Isukki ei aio laajentaa. Luhtiaitasta ollaan kyllä haaveiltu ja pojat jo sanoivatkin, että asuisivat siinä kesät jos sellainen laitettais. :)
Ja voi plääh, mulla on huono olo tämän kuumuuden takia! Eilen ja tänään olen ollut ihan vetelä.. Mahassa velloo ja on niin vetämätön olo.. ankeaa! Isukki ottikin kuopuksen mukaan asioilleen, että saan huilia. Isommat aikoivat lähteä vielä lähimetsään mustikkaan piirakan toivossa. :9
Pyykkivuori odottaa... Miksei sekään ikinä katoa itsestään!
Leppoisaa loppuiltaa!
Love!
Omppis
Nuttu ja Risella: Onneksi teillä lähtee aina ne turvotukset pois. mä kun muistan kauhulla kolmannen raskauden jossa mulla tuli ensimmäisen kerran se raskausmyrkytys ja mä turposin ja turposin. Parissa päivässä kertyi 10kg nestettä elimmistöön ja mun kasvot oli kuin kuukasvot jollaiset on esim. aivokasvaita sairastavalla kortisonihoidosta ja mun jalat oli kuin elefantin pelkkään pötkylää ilman nilkkaa. Sen jälkeen mä en kestä yhtään turvotusta ja neljännessä raskaudessa en turvonnut yhtään ja viides raskausmyrkytys raskaus taas päätyi sektioon samana päivänä kun tilanne tuli kahdessa tunnissa niin pahaksi. Monet kyllä on kertoneet mulle että normaali raskauteen kuuluva turvotus ei tunnu tolta kuin mun olo oli kun sairastuin, vaikea vaan kuvitella.
Niiloakseli: Mulla sama vaiva kun ei oikein huvita tehdä mitään ja kauhulla odotan ensi viikkoa kun ne helteet alkaa ja mä kärsin niistä aivan tosissaan. Täällä mä vaan löhöän ja syön ja silittelen mahaani ja ajattelen vauvaa.
Omppis: arvaas Omppis kun mä sain ultrassa tietää neljännen kohdalla että odotan tyttöä mä en millään voinut sitä uskoa ja olin aivan varma että tämä mun lääkäri on erehtynyt ja kun sitten synnytys koitti en vieläkään voinut uskoa että tyttö meille olis tulossa ja kun kätilö näytti että katsos nyt kumpi tuli näin jopa siinä synnytyssalissa kivekset tytärelläni ja sanoin " mä arvasin että meille tulee poika" niin että mieheni ja tämä kätilö pyysivät mua katsomaan uudelleen.
Aika noloa!
eli jos meidän poika nyt vaihtuiskin tytöksi menisi varmaan hetki ennen kun sen todella uskoisin. Mutta luotan todella tähän lääkäriini kun hän nimenomaan sanoi että jos pitää jompaa kumpaa veikata niin kyllä hän poikaa veikkais, voitto mahdollisuus olisi suurempi.
Nyt täytyy taas hakea vähän ruokaa, voi miten päivästä ajattelin kun tossa torilta kävin marjoja ostamassa miten ihanaa olisi oma viinimarjapensas ja karviaispensas kyllä se maalla asuminen kaupungin voittaa kun omassa maassa voi vaikka mitä kasvattaa.
Annlinn+pikku-Sören
Lapset alkoivat katteleen kakkosen lasten ohjelmia ja minä pinkasin heti koneelle kahvikuppini kanssa. ( Mies saa sunnuntaisin nukkua kymmeneen kun joutuu työnsä takia herään joka arkiaamu 02.00). Minäpä aattelin lähteä äitini kanssa penkomaan kirpputorille jos jotain kivaa löytyis. Vauvan vaatteita pääasiassa etsiskelen.
Mies lupasi ulkoilla lasten kans ja hoitaa ruuanlaitot sillä aikaa. Kolmas kun syntyi niin päätin etten halua enää lapsia, mutta kas kummaa...vauvakuume alkoi rajuna kun kuopus täytti 3v. ( Ehdin jakamaan ja myymään kaikki vauva tavarat ja vaatteet pois). Vuoden ajan miehelle leikilläni puhuin neljännestä ja se tuotti tulosta sen verran, että nyt se neljäs sitten pian tulee.
Olen taatusti pöhköpää, mutta leikin ajatuksella, että meille tulisi vielä se viides villahousu nelosen kaveriks...Olenko seonnut???? Mietin vaan, että nuo kolme ekaa ovat 2v. välein tulleet ja leikkivät kolmisin. Nyt tulee vauvalle ja kuopukselle ikäeroa 4v. 10kk siis melkein 5v. En kyllä uskalla mainita edes miehelle asiasta vaikka hän sanoikin joskus, että hommataan 7 paikkanen auto kun vauva tulee niin mahtuu sit vielä vaikka viideskin lapsi jos innostutaan. OLETIN SEN KYLLÄ OLEVAN VITSI!
No nyt meen katteleen mitä lapset touhuaa...
Risella rv 34+2
me lähdetään katsomaan yhtä myynissä olevaa ok-taloa. Mua jännittää aivan kauheasti oikeastaan eniten se että jos se talo onkin aivan super ihana neliöitä siinä on yli 300 ja kaikille lapsille saisi oman huoneen ainoa ongelma kuka ne 300 neliötä siivoaisi en kai vaan minä siis totaalisen varmasti minä. Ei kyllä olla aiemmin mitään taloja käyty katsomassa että jos tämä onkin nyt joku kohtalo tälle meidän tilanteelle. Lapset on aivan kauhean innossaan ja ne jo suunnittelee miten sitten meille täytyy hankkia koira. Tämä talo on mun miehen jonkun tuttavan tutun joka ulkomaille muuton takia myy sen.
Muuten miten suuret ristiäiset te muut aina pidätte eli montako vierasta tulee ja kutsutteko ystäviä perheineen vai vaan sukulaiset. Meillä oli noin 100 vierasta viidennen lapsen ristiäisissä oli niin vaikeeta jättää ketään kutsumatta ja kun ne pidettiin seurakuntasalilla niin tilat sopi isommallekin porukalle. Meidän vauva sai aivan kauheasti lahjoja ja meillä oli lämminruoka tarjoilu sekä kakkutarjoilu eli järjesteltävää riitti moneksi viikoksi. Anoppi oli ainoa jonka mielestä tilaisuudessa oli aivan liikaa porukkaa ja anoppi valitti koko ajan kaikesta hänen mielestään meidän ristiäiset olivat Jumalan pilkkaa kun ne hänestä muistutti joulumarkkinoita. Kaikki muut sukulaiset ja ystävät antoi vaan positiivisiä kommentteja. Tämän kuudennen tulokkaan ristiäisiin ajattelin kutsua kaikki jotka vaan mieleen tulee eli saattaa tulla vielä suuremmat juhlat. Täytyy vaan toivoa että anoppi jättäis tulematta niin vois vaikka kaikille lapsille järjestää jotain kivaa ohjelmaa joka ei ihan ristiäisiin kuulu.
Eipä tässä muuta kuin heissuli vei
Annlinn
Meillä on tässä talossa 280 neliötä ja kyl tän kokoisen jaksaa vielä hyvin siivota,kunhan ei oo hirveästi ylimääräistä tavaraa ympäriinsä...
Ristiäiset:meillä on ollut noin 30-30 vierasta,nyt ei kutsuta kuin ihan lähimmät.
Ruokatarjoilua ei ole ollut kertaakaan,3 ensimmäistä kastettiin kirkossa,4 lapsemme kastettiin ja tämä pikkuinenkin kastetaan kotona.
Lumina
Meillä ihan lähisuvusta (mummit, kummit, siskot) tulee n.20 henkeä. Pienessä asunnossa tuo määrä ihmisiä tuntuu tosi ahtaalta eteenkin kun siihen lisää vielä meidät 6 henkeä. Vain kolmonen on kastettu kotona ja sen jälkeen totesin että ei enää ikinä koti kastetta. Siispä tämä viideskin kastetaan kirkossa ja juhlat juhlitaan surakuntasalissa. Löytyy sitten astiat ja nopeat tiskikoneet talon puolesta. Kaikki mahtuu katsomaan kasteen istualteen ja juoda kahvinsa ihan pöydän ääressä rauhassa. Tarjoiluna on ollut kakkua, kuivakakkua, keksiä. Lisänä jotain suolaista karjalanpiirakkaa munavoita nakkeja ja lihapullia taisi olla viimeksi. Nyt ajattelin laittaa kinkkupiirakkaa ja pasteijoita tai sämpylöitä pitää nyt vielä miettiä. Meillä isälläni on diabetes niin tarvitsee aina sen suolaisenkin kun ristiäiset on järjestetty klo14 aikaan niin usein ei ole ehtinyt syömään ruokaa ennen ristiäisiä kun tulee 200km takaa ja on muillakin pitkänmatkalaisilla aina nälkä.
Nyt olen päättänyt kutsua kaikkien lasten kummit perheineen, mummit ja vaarit ja lisäksi sellaiset lähisukulaiset jotka ei kuulu näihin edellä mainittuihin joukkoihin. Alustavasti laskin että n.40 henkeä tulee tällä porukalla ja siitä puuttuu vielä sellaisia sukulaisia joita vähemmän nähdään mutta voisi heitäkin kutsua.
Kutsuihin ostin jo valkoiset pohjat ja muut tarvikkeet sellaista luonnonvalkosta/kermaa että sopii sekä tytölle että pojalle sitten vain liimailen kutsuihin kuvan vauvasta ja sisään tekstit kun vauva on syntynyt. Suunnittelin että pistän tekstiksi sellaisen sormilorun kun sopii viidennelle hyvin. Peukalopotti,suomensotti, longermanni, kultaralli, pikkutöpö ja töpsistä siinnä on viisi höpsistä. =) Pitää tuota vielä katsoa näyttääkö vauva yhtään pikkutöpöltä =).
Suunnitelmia siis jo löytyy. Ajattelin että pidetään sitten pienimuotoinen kummipäivä siinnä samalla ja olisi hienoa saada kuva missä olisi kaikki lapset ja heidän kumminsa. Katsotaan nyt ketä pääsee juhliin saadaanko mitenkään onnistumaan tuota kuvaa. Pitääkin alkaa jo nyt psyykkaamaan omat lapset siihen että kuvia otetaan ja niissä ei irvailla!
Se alkaakin olla taas jo iltapuuhien aika. Mies meni tuohon pihalle grillaamaan makkarat lapsille iltapalaksi jokohan ne on syöty että pääsevät iltapesulle ja sänkyihin pian.
nuttu rv 36+6
Milloin te huomaatte olevanne suurperheellisiä? Minä huomaan sen kaupan kassalla kun ostokset maksaa järjettömästi ja kotona etenkin niinä päivinä kuin kaikilla on känkkispäivä. Tänään sitten molemmat samalle päivälle, jes.
Esikoinen (7v) on kiukunnu ihan älyttömistä asioista koko päivän, vaikuttanut jotenkin väsyneeltä, itse olen ollu väsyny koko päivän huonopsti nukutun yön jäljiltä, viisivuotias on käyttäytynyt kuin just viidakosta haettu apina etenkin paikallisessa Cittarissa ja kuopus on kitissyt hampaitaan ja vierastanut yllätysvierailulle tullutta isomummoa (siis miun mummoa) huutaen kuin palopilli. JA mummo viipyi KOLME tuntia.....olen kuin hakattu henkisesti. Mummo on ihana ja kiva, mutta kolme tuntia on ehdottomasti liika annostus yhdellä kertaa.
Ristiäiset; Nutulla on jo suunnitelmat hyvälä mallilla, meillä ei mitään katkua edes siitä, ketä kummeiksi pyydetään...tyhmänä pyydettiin esikoiselle ja toiselle 4hlöä/lapsi, kolmas sai tyytyä kahteen ja neljännelle ei siis vielä ideoitakaan. Meillä kaksi ekaa on kastettu kotona, mutta kun rakennettiin olohuoneeseen väliseinä, pieneni tila nin että kolmonen kastettiin seurakuntasalissa. Meillä on aina ollu aika suuret kastejuhlat, ihan lähimmistä kertyy meidän kanssa jo se 20henkeä ja siihen vielä kummit perheineen niin 30henkeä tulee helpostikin kasaan eikä siinä todellakaan ole ketään " ylimääräisiä" . Harmittaa vaan taas maksaa 100¿ siitä seurakuntatalosta, on seitkytlukulainen laatikko, ei kovin kaunis siis, tekis mieli vielä karsia sakkia ja pitää kotona, mutta kun keksis mistä karsis ketään loukkaamatta..
Päästiin miehen kanssa yhteisymmärrykseen nimiasiassa jo näin varhain!! Ihmeellistä! Voihan se olla ettei tulokas sitten näytäkään nimeltään ja iskee paniikki vielä ennen kastetta, mutta se on sen ajan murhe se.
Nyt sohvalle tuijottamaan aivottomana telkkaria hetkeksi ja sitten nukkumaan...
Minjuska ja Manteli 23+0
hyvin piti jälleen siulla alkuajan arvailut paikkansa ja neiti saapui!
T. Mittumaari ja neitinelikko