mikä on bluetooth?
Kommentit (10)
Kaikki puhuvat BT:sta niin asiantuntevasti etten itse kehtaa myöntää etten tiedä kunnolla mikä se on. Liittyy internetverkkoon eli verkkoon voi kytkeytyä jotenkin langattomasti... mutta siis miten tarkemmin? Kertokaa, oikeeesti!
Aina siitä kuulee, mutta mikä se on?
Eli esim. puhelimesta voit lähettää kuvia tietokoneelle ilman mitään johtoa. Samoin on sellaisia " treffipalveluja" eli kytket vaan bluetoothin päälle ja sitten se etsii tietyltä alueelta (olisiko joku 50 metrin sisällä) ihmisiä, joilla on myös bluetoot päällä ja voit sitten ottaa yhteyttä tai jotain vastaavaa. En mä kyllä mitenkään tarkasti tuosta bluetoothista tiedä, ei ole ikinä ollut.
Onko Bluetooth siis esim. läppärin sisällä asennettuna oleva ohjelma jonka avulla tuo yhteyden luonti onnistuu? Voiko Bluetoothin asentaa /ostaa ohjelmana sellaiseen koneeseen jossa sitä ei ole aikaisemmin ollut?
Siis ei liity internettiin sinänsä vaan kyse on langattomasta yhteydestä esim. kahden läppärin tai kännykän ja läppärin välillä? Jos mulla ja mun kaverilla on läppärit molemmilla ja niissä esim. Office-ohjelma ka Bluetoothit molemmilla muttei internet-yhteyttä ja haluan lähettää vaikka jonkun WOrd-dokkarin kaverini läppäriin omaltani niin se onnistuu? Vai onko siis internetyhteys oltava?
Bluetooth on radiotekniikkaan perustuva standardi tiedonsiirtomekanismi. Se ei ole siis mitään asennettavaa softaa, eikä sillä ole välitöntä tekemistä internetin kanssa.
Wikipedia auttaa.
asentamatta toimi. Eli saattaa joutua ostamaan lisälaitteen ja ohjelman.
Alla on jonkun jyväkylän yliopiston harjoitustyö, en enää muista kenen. Mutta se on kuitenkin netistä löydettävissä googlettamalla laajana versiona. Tässä siis perustietoa
Itse Bluetooth sai alkunsa kun 1994 ruotsalaisen Ericssonin tutki menetelmiä langattomaan tiedonsiirtoon matkapuheliemien ja niihin liitettävien oheislaitteiden välillä. Vuonna ¿97 Ericsson halusi hankkeeseen lisää kumppaneita ja mukaan lähtivät Nokia, Intel, IBM ja Toshiba. Nimi Bluetooth annettiin 900-luvulla eläneen tanskalaisen viikinkikuninkaan Harald Blådtandin mukaan.
Bluetooth yhteys on toteutettavissa suhteellisen edullisella radiotekniikalla. Itse siru mahtuu hyvinkin pieneen tilaan, joten se soveltuu erityisen hyvin juuri kannettaviin laitteisiin. Pienimmällä 1 milliwatin lähetysteholla päästään maksimissaan noin 10 metrin toimintaetäisyyteen. Lähetystehoa kasvattamalla on mahdollista jopa yltää 100 metrin toimintaetäisyyksiin eri laitteiden välillä.
Bluetoothissa voi olla samanaikaisesti toiminnassa sekä kahden että useamman laitteen yhteyksiä. Keskenään kommunikoivat laitteen muodostavat niin sanotun pikoverkon, johon voi kuulua samanaikaisesti jopa kahdeksan eri laitetta.
Kukin yksittäinen laite voi liittyä verkkoon ja poistua sieltä vapaasti. Bluetoothin käyttämällä 2,45 GHz taajuusalueella toimivat mm. mikroaaltouunit ja yrityksissä käytössä olevat langattomat lähiverkot.
Bluetooth pystyy jopa 1 Mbps:n siirtonopeuksiin. Tietoturvallisuus taataan erilaisilla käyttäjätunnisteilla ja salauksilla. Kullakin laitteilla voi olla yhteydessä vain käyttäjän määrittelemään laitteisiin.
Samannäköinen pulikka kun USB-muistitikut. Maksaa alle kakskymppiä.
Eli hampaat muuttuu sinertäviksi, on siis joku tulehdus, onneksi harvinainen. Mutta jos näin käy niin ehdottomasti hammaslääkäriin!