Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten pärjätään kotihoidon tuella?

Vierailija
29.07.2007 |

nyt en kysy tyhmyyttäni vaan ihan silkasta uteliaisuudesta: miten pärjäätte hoitovapaalla? onko teillä keikkatöitä? onko mies rikas? onko omistusasuntoa?

ja ennen kaikkea: kuinka paljon teillä menee rahaa arjen pyörittämiseen?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en todellakaan jää hoitovpaalle...

Vierailija
2/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pärjäätte alle 1500 kuussa? laskin omat kulumme ja me tarvitsemme vähintään 1170¿ kuussa elämiseen, siinä ei ole senttiäkään ylimääräistä.

minulla on omistusasunto (kulut 800¿ kuussa), pitääköhän minun myydä se? kannattaako hoitovapaalla ennemminkin asua vuokralla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin 800 euroa on normaali, kenties jopa alakanttiin oleva vuokra, joten täällä ainakaan en lähtisi myymään. Myöskään jos pärjäätte noin, en menisi kämppää myymään hoitovapaan takia. Jossain pitää elää vielä sen jälkeenkin. Lainanmaksu kannattaa tehdä ripeää tahtia, joten en pienentäisi kuukausierääkään.

Kannattaa budjetoida ruokaostokset. Laskeskelin, että jos meidän perhe ostaa maidot kalleimmasta lähikaupasta, menee siihen 100 euroa enemmän vuodessa kuin halvimmasta ostaen. Iso säästö jo yhden tuotteen kohdalla. Sentitkin merkkaavat!

Ostetaan vaatteet yms. tarvittava käytettynä ja aleista. Ei tilata lehtiä kotiin, vaan luetaan ne kirjastossa. Kyllä sitä rahaa saa säästymään.

Vierailija
4/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos! olin miettinyt epätoivoissani että myisin asunnon. myyntivoitolla voisimme elää ainakin vuoden ilman, että menisin töihin. vuokralla asumistahan tuetaan 75% joten asumismenot pienenisivät radikaalisti.

miehen tulot ovat tällä hetkellä 900 miinus verot ja työpaikka on kovin epävarma. tai ainakaan itse en luottaisi hetkeäkään työn jatkumiseen.

lisäksi minulla on vielä 2800¿ kulutusluottoa jota kadun syvästi. kun saan sen maksettua pois, olemmekin jo paljon selvemmillä vesillä!

Vierailija
5/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pieni/keskituloinen

teen keikkatyötä rahan tarpeen mukaan

joitakin satoja euroja otetaan säästöstä/kk

vuokra 620¿

autolaina 340¿

vakuutukset 60¿

opintolaina, osamaksut 200¿

tv 18¿

puhelimet x 2 50¿

sähkö 20¿

vesi 20¿

---

bensaan 150¿

ruoka, hygienia 500¿

plus päälle muut menot kuten vaatteet, kampaaja, terveydenhuolto, virkistysmenot

ei matkustella, ei tupakoida , ei juoda alkoholia, ostetaan vaatteita harkitusti

Vierailija
6/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki ja lapsilisä olisivat sitten ne perheen muut tulot. Omistusasuntoonkin voi saada hieman asumistukea eli ota siitä selvää.

Jos kolmelle (?) ihmiselle jää ruokaan ja laskuihin n. 470e niin kyllä te olisitte todella tiukoilla. Jos tuohon päälle saisitte edes vähän asumistukea niin se auttaisi. Periaattessa tuollaisella summalla kituuttaminen onnistuisi ainakin vähän aikaa, mutta se tarkoittaisi että muita laskuja ei saisi juuri olla.

Vierailija
7/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies äkkiä hakemaan uutta työpaikkaa!! vaikka jotain ns. hanttihomaa, ei tuolla palkalla kannata jäädä työpaikkaan

Vierailija
8/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen vuoksi en haluaisi lähteä työhön vielä ollenkaan! vasta nyt tideän mitä tarkoittaa " taloudellinen pakko mennä töihin" !

Vierailija
9/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä joskus menee näin. pitäiskö erota miehestä kun hän jää työttömäksi tai bruttotulot ovat pienet? meillä on tiukkaa nyt ja kieltämättä se vaikuttaa meidän suhteeseemme kovasti, mutta erota en tällaisen takia aio.

työttömäksi jäämisestä: ai että jättäisin vapaaehtoisesti vakituisen työpaikkani?!

no, kiitos kaikille vastaajille. halusin vain tietää, miten muut pärjäävät kotihoidon tuella.

Vierailija
10/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miten pärjäätte alle 1500 kuussa? laskin omat kulumme ja me tarvitsemme vähintään 1170¿ kuussa elämiseen, siinä ei ole senttiäkään ylimääräistä.

minulla on omistusasunto (kulut 800¿ kuussa), pitääköhän minun myydä se? kannattaako hoitovapaalla ennemminkin asua vuokralla?

Mistä ihmeestä sä ton 1500 e tohon repäsit? aloituksessa ei ollut mitään mainintaa 1500 eurosta.

Vastasin miten vastasin sillä kysyit " miten pärjäätte kotihoidontuella" ja kerroin että emme mitenkään pärjäisi sillä meillä menee joka kk noin 4000 e. Mieheni nettopalkka on valitettavasti vähemmän kuin 3800 e.

Vierailija
11/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä siis menee 4000 e / kk, vähintään.

Vierailija
12/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mistä ihmeestä sä ton 1500 e tohon repäsit? aloituksessa ei ollut mitään mainintaa 1500 eurosta."

- kolmosen viestistä. myönnän että unohdin kohdistaa viestin hänelle vaikka olin khodistanut viestin alun sinulle, kakkonen.

" Vastasin miten vastasin sillä kysyit " miten pärjäätte kotihoidontuella" ja kerroin että emme mitenkään pärjäisi sillä meillä menee joka kk noin 4000 e. Mieheni nettopalkka on valitettavasti vähemmän kuin 3800 e."

- kun kyse olikin että " miten pärjäätte" , ei " miten pärjäisitte" . eli kysymys ei ollut kohdistettu sinulle lainkaan.

- ap -

Vierailija
13/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli välillä työttömänä ja silloin teki tosi tiukkaa. Toinen lapsi oli jo tulossa joten minulla ei onnistunut töihin meno. Mies sai töitä ja vissiin keskituloinen on (2500¿ brutto). Mulla nyt tuloina kh-tuki ja lapsilisä. Ostettiin viime talvena asunto, kulut 900¿/kk, muita lainakuluja (kulutusluottoa, opintolainaa) on kuukaudessa maksettava 450¿. Säästöön menee joka kuukausi pieni summa molemmilla.

Loput menee ihan laskuihin, bensaa ja ruokaan sekä vaatteisiin. Harrastukset eivät juurikaan meillä maksa. Nyt kuopus kohta vuoden ja tarkoitus on olla pari vuotta vielä kotona.

Vierailija
14/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 1300e menee laskuihin (lainanlyhennys, auto, vesi, sähkö, vakuutus, puhelin, netti ym..)

Ruokaan joku 500e ja bensaan 200e Säästötilille menee 50e ja kaikki ylimääräinen (miehen ylityöt, veronpalautukset)

Minä siis hoitovapaalla, mies töissä. Syksyllä mun tulot nousee kun aloitan opiskelun ja saan kotihoidon tuen lisäksi opintotuen. Omassa talossa asutaan.

Vierailija
15/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Talolaina+muut talomenot 800e

- autolainat+ muut automenot 800e

-ruoka neljälle (yksi erikoisruokavaliollinen) + vaipat ja muut 500e

-vakuutukset 130e

-puhelimet+ adsl 70e

-muita yllättäviä menoja 100e kk

Menot vähintään 2400e/kk.

Eli mies tienaa alle 2000 nettona, itse taas voin tehdä sairaanhoitajana keikkahommia ollessani vakityöstäni hoitovapaalla ja saan max 500e kuukaudessa. Lapsilisät ja kodinhoidontuki yht. 470e/kk. Eli tulot ovat kuukaudesta riippuen 2200-2600.

Meidän menoilla tekee ainakin todella tiukkaa pärjätä. Asumme korvessa, joten kaksi autoa on pakko olla, että voin isompaa lasta kuskata kerhoon, kun julkiset eivät täällä liiku. Autolainaa lyhennämme nyt paljon, että saamme autot pois pankin nimistä. Itselläni on pääomaa jemmassa, mutta se on tulevaisuuden varalle, jotta voimme joskus ostaa isoman talon kohtuullisen pienellä eli alle 100 000 euron lainalla. Pärjäämme siis tekemällä molemmat töitä (minä vähemmän), mutta matkusteluista ja kaikesta ns. ylimääräisestä huvituksista pitää vain osata luopua.

Vierailija
16/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa asuminen oli samanhintaista kuin vuokralla. Yksi lyhennysvapaa vuosi, säästöt peliin.

Vierailija
17/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rakennetaan elämä valmiiksi ennen lapsia. Isoa lainaa ottaessa ei tule heti mieleen, että samalla se pakottaa viemän lapset pieninä hoitoon.

Pienet lapset eivät tilaa tarvitse kuin välttämättömään. Heti toisenkin vanhemman palattua töihin voi ostaa mieleisen asunnon.

Vierailija
18/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta, minun tulot kotihoidontuki n. 300e kk + 200e lapsilisää = yht. n. 500e/kk.

Miehen palkka n. 1400e jää käteen, yht. tulomme siis 1900e kk.

Meillä asuminen vie noin 800e kk, omaa maksetaan pois. Vuokra saman kokoisesta kämpästä näin hyvällä sijainnilla olisi kalliimpaa kuin asua omassa.

Reilut tonni riittää muihin menoihin ihan heittäen, joka kk jää säästöön vaikka shoppailen kovasti, ollaan aina viimeisen päälle puettuja ja nytkin uusin kotimme sisustusta.

Itse vaan kannattaa tehdä ruokia ja katsoa tarkkaan mitä ostaa, ts. köyhällä ei ole vara ostaa halpaa ja osan voi ostaa käytettynä.

Kyllä menoja on toki karsittu, ulkomailla ei käydä, lehtitilauksia ei ola eikä kukaan meistä käy kampaajalla/parturissa vaan leikkaan itse perheen hiukset ja värjään oman tukkani.

Lidlissä kannattaa myös käydä ostoksilla, sieltä voi tehdä löytöjä! Sama makaroni ja maito maksaa siellä vähemmän kuin vaikkapa Prismassa.

Vierailija
19/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nettotulot on 2200 (sis. lapsilisät kolmesta). Asumiseen ja lainoihin menee puolet. Meillä jää joskus vähän säästöönkin.

Vierailija
20/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3/4 perheestä erikoisruokavaliolla joten itse pitää ruokaa tehdä paljon. Kännylasku perheellä yht. 10-20e kk.