Työttömyyspäivärahasta: miten suuret pitää puolison tulojen olla, jotta pienentävät toisen rahaa.
Minä valmistuin ammattiin, hoidin lastani pari vuotta, sitten vuoden sairaspäivärahalla ja nyt ajattelin ilmoittautua työttömäksi. Mieheni tienaa 2500/kk. Saanko minä mitään työkkäristä?
Miten se menee. Saanko ensin muutaman sata päivää semmoista, mihin puolison tulot ei vaikuta ja sitten alan saada semmoista rutiköyhien rahaa, jota saa, ellei puolisokin köyhä?
Toivottavasti joku tietää.
Kommentit (25)
Et ainakaan minusta ole missään välissä täyttänyt työssäoloehtoa. Muutama vuosi sitten miehelläni oli jonkin verran pienemmät tulot kuin sinun miehelläsi nyt ja sain työmarkkinatukea 4 euroa päivässä. Mutta lapsia meillä ei kyllä silloin ollut. En tiedä, miten lapset vaikuttavat asiaan.
Muistelisin, että sen tuen nimitys muuttuu jotenkin muutaman kuukauden kuluttua, joten siksi arvelin, että myöskin tuo miehen tulojen vaikutus olisi vaihtelevaa.
Jos jollain oli ollut miehen tulot hieman vähemmän kuin mun miehellä ja sai 4 e / kk, niin eipä ole mulla hääviä tienistiä luvassa. Harmin harmi, kertakaikkiaan.
On meillä yksi lapsi. En tiedä, vaikuttaako se jollain lailla. Olemme naimisissa. Mies tuossa räyhää, kun nyt pelkää, etten saakaan rahaa. Ärsyttävää. Harmittaa se minuakin tosiaankin. (Sanoo irtisanoutuvansa, mitä sitä kannattaa enää töissä käydä ja toinen vaihtoehto on, että erotaan. Ihan asiatonta minusta.)
Tottakai ensisijaisesti haluan töihin. On vaan hieman vaikea työllistyä, kun on terveydellisiä rajoitteita.
ap
Neljän viikossa saisit siis 20*4,95 - verot.
Eli tämä olisi noin 80 euroa kuukaudessa.
Hienoa, että joku oli laskenut kelan laskurilla tarkan summan. Eipä ole häävi summa, mutta siihen on sitten pakko tyytyä ja elää miehen siivellä. Ei ole herkkua. Hyvä tietää. Kiitos.
Muuttuuko tukitilanteeni, kun siirryn toisenlaiselle tuelle. Työmarkkinatuelta peruspäivärahalle. Tms?
Kiitos vielä oikein paljon. Ihanaa, kun neuvoitte.
Vierailija:
Minä valmistuin ammattiin, hoidin lastani pari vuotta, sitten vuoden sairaspäivärahalla ja nyt ajattelin ilmoittautua työttömäksi. Mieheni tienaa 2500/kk. Saanko minä mitään työkkäristä?Miten se menee. Saanko ensin muutaman sata päivää semmoista, mihin puolison tulot ei vaikuta ja sitten alan saada semmoista rutiköyhien rahaa, jota saa, ellei puolisokin köyhä?
sen yli menevä vaikuttaa päivärahan suuruuteen.
Vierailija:
Minä valmistuin ammattiin, hoidin lastani pari vuotta, sitten vuoden sairaspäivärahalla ja nyt ajattelin ilmoittautua työttömäksi. Mieheni tienaa 2500/kk. Saanko minä mitään työkkäristä?Miten se menee. Saanko ensin muutaman sata päivää semmoista, mihin puolison tulot ei vaikuta ja sitten alan saada semmoista rutiköyhien rahaa, jota saa, ellei puolisokin köyhä?
Sitä en taas tiedä kannattaako hoitomaksujen takia. Voihan sitä toki työhönkin päästä.
Hyvä tietää.
Luulin, että alkuun saa jotain parempaa korvausta ja sitten muutaman kuukauden kuluttua putoaa huonommalle, vaikka ei olisikaan mitään noita työssäoloehtojuttuja tai liiton päivärahoja.
Tylsää, että nyky-Suomessa joutuu tuolla tavoin olemaan miehestä riippuvainen. ap
Suomi on silleen hassu maa, että täällä oletetaan ihmisen käyvän työssä ja hankkivan niinku itse elantonsa.
Maailma on vielä silleen hassu paikka, että monissa maissa ei makseta ees tätä vähää, mitä täällä meillä. Metkaa.
Tulen kyllä töihin, jos vaan joku tarjoaa sopivan työn. Onko sinulla tarjota sellaista. Ellei ole, niin älä viitsi arvostella toisia. ap
Vai siitä että olet täydellinen tollo? Enpä kuule usko!
13
joudut verovaroillasi kustantamaan muiden tukia. Sellaisten, jotka eivät joudu raatamaan töissä, kuten sinä jossain mielestäsi ikävässä työssä. Maksat niille, jotka vaan rentoutuvat kotonaan. Näinhän sinä ajattelet. Muuten et tuollaisia tyhjäpäisyyksiä laukoisi.
Kiitos kuitenkin kaikille asiallisille vastaajille. ap
Vau, mitä jos suuntaisit osan tuosta tarmosta siihen työnhakuun? Katos kun Suomi on vielä silläkin lailla mäntti mesta, että sinä siellä himassa istumalla niitä työtarjouksia saa. Vaan pitää niinku ittekin tehä jotakin. Niinku kuvittele!
13
Onko sulla oikeasti sairautesi ja koulutuksesi kanssa mahikset työllistyä? Voit hakea kuntoutusrahaa, jotta sut koulutetaan johonkin sopivaan ammattiin, lisäksi siinä voidaan tehdä työkokeiluja. Kysy lääkäriltäsi. Missään tapauksessa ei kannata sitä sairauputkea katkaista ja lähteä suoraan vapailta markkinoilta ettii töitä. Jos se rajottaa, niin sitten hyödynnät sairaan edut.
Tuntuu hassulta, ettei hoitava lääkäri ole jo huolehtinut kuntoutuksesta, jos olet vajaakykyinen.
Vierailija:
Suomi on silleen hassu maa, että täällä oletetaan ihmisen käyvän työssä ja hankkivan niinku itse elantonsa.Maailma on vielä silleen hassu paikka, että monissa maissa ei makseta ees tätä vähää, mitä täällä meillä. Metkaa.
Mutta että joku viitsii sitten vielä valittaa!
et ole ollut ollenkaan töissä ja miehesi kuitenkin tienaa suht hyvin.