Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä äidit pitävät lomaa kun koulut alkavat?

Vierailija
27.07.2007 |

Olen kuullut moneltakin tulevan ekaluokkalaisen äidiltä viime päivinä, että säästävät pari viikkoa kesälomaa siihen, kun koulu alkaa. Ymmärtäisin tämän ehkä, jos lapsen olisi tarkoitus tulla iltapäiväksi yksin kotiin ja äiti haluaisi harjoitella sitä yhdessä lapsen kanssa, mutta kun näillä on kaikilla olemassa iltapäivähoitopaikka!

Minä en edes esikoisen kanssa enkä missään nimessä tämän kuopuksen kanssa uhraa kesälomaani siihen, että saatan lapsen kouluun, saatan lapsen iltapäivähoitoon ja haen lapsen sieltä kotiin. Noita matkoja me ollaan harjoiteltu jo etukäteen ja sovittu tarkkaan mitä lapsi tekee jos jokin menee pieleen. Kouluun toki saatellaan ekat päivät, mutta sen jälkeen minä menen tekemään normaalin työpäivän. Arvokkaampaa lapselle on yhteinen loma nyt kuin se, että äiti istuu kotona jännittämässä hänen ekoja koulupäiviään.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen tämän osaston ainoa tämän alan osaaja, niin vaikea sitä hommaa on tehokkaasti delegoida ylimäääräisten lomien ajaksi. Normaalit lomat tietenkin hoituu ja lyhyet poissaolot, mutta tuollainen ylimääräinen kahden viikon loma olisi jo hankala.

19

Vierailija
22/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti on hoidettu, jos on noin korvaamaton. Mitäs firma sitten tekee, jos sairastut tai vaihdat työpaikkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkakin kestää oman aikansa ja se päiväkotilainenkin on haettava sovitun ajan puitteissa sieltä päiväkodista puhumattakaan, että se ekaluokkalainenkin pitää vielä hakea sieltä ip-kerhosta. Ja kyllä se on hyvä varautua siihen, ettei se koulutaival alakaan ihan tosta vaan edes sillä ylireippaalla huippuitsenäisellä ekaluokkalaisella.

Vierailija:

Mutta tiedän silti ainakin kaksi äitiä, joilla olisi mahdollisuus järjestää omia työaikojaan, niin että voisivat saattaa lapsen kouluun ja mennä vasta sen jälkeen töihin. Ja silti he " haluavat olla lapsen tukena tuossa suuressa muutoksessa" ja ovat siis lomalla koulun ekat viikot. Jotenkin tuntuu että äidit ottavat sen koulun alun vähän turhan vakavasti eivätkä usko että koulut ja iltapäiväkerhot osaavat kyllä hoitaa ja opastaa näitä pikkukoululaisiakin.

Kuten sanoin, mekin saatetaan lapset kouluun, onneksi on joustava työaika, mutta koulupäivän ja iltiksen he hoitavat alusta asti itse. Se on ollut minusta itsestäänselvää.

ap

Vierailija
24/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten otetaan uusi työntekijä. Sairausloma tarkoittaa sitä, että esimieheni joutuisi tekemään pidempää päivää ja osa töistäni pitäisi laittaa free lancereille - eli firmalle tulisi lisäkustannuksia aika paljon. Mitä ihmeen työtä sinä teet, jos voit olla pari ylimääräistä viikkoa pois tuosta vaan eikä se näy missään?

Vierailija
25/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen itsenäisyys on nostettu hyveeksi. Mitä varhemmin pärjää yksinään, sen parempi!

Lapsella pitää olla oikeus olla lapsi.

Vierailija
26/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtajana, alaisia löytyy paljon jne. mutta onpa pitänyt monta kuukauttakin yllättäen vapaata lasten takia. Meillä lapset ovat etusijalla ja työpaikat on valittu myös sen perusteella, miten siellä suhtaudutaan työn ja perheen yhdistämissen.

Vierailija
27/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heistähän ei ole mitään hallintokuluja yms.

Vierailija
28/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että lapsen itsenäisyys on nostettu hyveeksi. Mitä varhemmin pärjää yksinään, sen parempi!

Lapsella pitää olla oikeus olla lapsi.

Vitut, me 70-luvulla kasvaneet on kyllä pärjätty ihan omillaan jo oitis ja nykyään on kaikesta huolehdittu, on taksikuljetuksia, on iltapäiväkerhoja jne jne....

En usko tähän paskaan ollenkaan, siksi mulla onkin pärjäävät lapset.

Vierailija
29/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan julkiseksi huolenaiheeksi nostettu asia. Ja syy taitaa löytyäkin sieltä lapsuuden kolkoista kokemuksista! Ei osata huolehtia lapsistaan, kun ei itsestäkään ole huolehdittu!

Vierailija
30/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vitut, me 70-luvulla kasvaneet on kyllä pärjätty ihan omillaan jo oitis ja nykyään on kaikesta huolehdittu, on taksikuljetuksia, on iltapäiväkerhoja jne jne....

En usko tähän paskaan ollenkaan, siksi mulla onkin pärjäävät lapset.

Itse me sinne kouluun menimme. Kävelimme koko matkan naapureiden lasten kanssa. Ylitimme vielä vilkkaan moottoritien, missä ei ollut edes suojatietä. Nykyään siihen kohtaan on rakennettu alikulkusilta.

Näin oli minulla ja siskoillani. Mutta meidän äiti vei serkkupojan usein kouluun. Tämä johtui siitä, että serkkuni molemmat vanhemmat olivat alkkiksia. Serkun isä oli äitini velipuoli, joka oli joutunut mierontielle. Vanhemmat olivat eronneet ja äiti asui aivan eri kaupungissa. Serkkupoika olisi mennyt usein koulun sijaan muuanne, joten minun äitini vei hänet kouluun. Minä olin silloin vielä kuusivuotias ja jäin odottamaan yksin kotiin. Muut sisareni olivat minua vanhempia, joten he olivat jo itsekseen menneet kouluun.

Vierailija
31/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa tää kertakaikkinen hyysääminen nykyään.

Vierailija
32/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mainitsemistasi avainlapsista ja heidän lapsistaan.

Minusta on tosi hyvä asia, että lasten hyvinvoinnista välittää edes joku. Ihme asenne äidille!! Tuo että kaikki muu kuin heitteillejättö on hyysäämistä...

Vierailija
33/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kun oli tarkoitus ihmetellä, miksi moni äiti käyttää puolet kesälomastaan saattaakseen lapsen kouluun eikä suinkaan vaatia, että kaikki ekaluokkalaiset jätetään alusta asti oman onnensa nojaan. Ilmeisesti en tosiaan ole ymmärtänyt millaisessa tilanteessa moni sitä lomaa pitää ja miten vaikea monen on saada edes kahdeksi viikoksi pientä joustoa työaikoihinsa. Minusta itsestäni vaan tuntuisi loman tuhlaamiselta istua kotona kun lapsi on koulussa ja iltiksessä...

Kertaan nyt vielä meidän perheen järjestelyt teille, joiden mielestä minun pitäisi hoitaa lapsiani paremmin: Meillä on 3-luokkalainen ja koulunsa aloittava. Molemmat lapset ovat olleet lomalla kesäkuun puolivälistä (esikoinen oli kaksi viikkoa päiväleirillä ja kuopus jatkoi tarhassa). Olemme mieheni kanssa pitäneet lomamme peräkkäin ja isovanhemmat ovat hoitaneet lapsia viikon.

Koulun ekana päivänä saatamme yhdessä molemmat lapset kouluun. Kuopuksen kanssa on jo aiemmin katsottu reitti koulusta iltikseen ja se on niin lyhyt ja lapselle ennestään tuttu, että sujuu varmasti. Hädän tullen hän voi mennä vaikka koulun vieressä olevaan entiseen päiväkäkotiinsa pyytämään apua. Ekana päivänä siis menemme molemmat miehen kanssa tavallista myöhemin töihin ja minä myös teen lyhyemmän päivän jotta ehdin hakemaan kuopuksen neljältä. Ekan päivän jälkeen mieheni saattaa kuopuksen koululle aamuisin ja minä lähden aikaisin töihin jotta pääsen lähtemään ajoissa ja hakemaan kuopuksen ennen 16.30.

Tietenkin voisin jäädä vuorotteluvapaalle ja hoivata lapsia vielä enemmän, mutta suoraan sanottuna, en näe siihen mitään syytä. Ai niin, pitää varmaan vielä leveillä sillä että olin kolme vuotta kotiäitinä kuopuksen synnyttyä - eikä esikoinen ollut päivääkään päiväkodissa ennen eskaria :-))

Vierailija
34/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 35

Vierailija
35/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta itsestäni vaan tuntuisi loman tuhlaamiselta istua kotona kun lapsi on koulussa ja iltiksessä...

Ja kun meillä kuopus menee kouluun, kun tämä nyt koulunsa aloittava on kolmannella, on meilläkin asia ihan eri. Silloinhan on isoveli vahtimassa kotona, että kuopus selviää....

Vierailija
36/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettimättä pidemmälle.

Vierailija
37/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vievät aamulla lapsen kouluun, koulun jälkeen käyvät katsomassa että matka iltikseen sujuu hyvin ja parin tunnin päästä hakevat iltiksesta.

Ja tottahan lapsi on hyvä opettaa menemään sinne iltikseen jo koulun alusta asti. Kurjempi sinne on mennä vasta sitten kun muut ovat jo pari viikkoa siellä olleet ja oppineet kaikki toimintatavat ym.

ap, joka nyt poistuu tästä keskustelusta

Vierailija
38/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen menee neljännelle luokalle. Tilanne on ihan eri kuin nyt, kun esikoinen aloittaa koulun, koska silloin on isosisko, jolta nuorempi saa apua. Osittaisen hoitovapaankin voisin käyttää niin, että tekisin 6 tuntista työpäivää, jolloin sekä aamusta että iltapäivästä olisi joustoa, mutta kun MEIDÄN perheen tilanne nyt vaan on se, että mun on kuopuksesta johtuvista syistä pidettävä tuo osittainen hoitovapaa yhtenä vapaapäivänä ja ne neljä muuta päivää onkin sitten täysmittaisia työpäiviä työmatkoineen ruuhkaliikenteessä.

Varmaan nuo tuntemasi äidit ovat miettineet ihan itse, mikä heistä tuntuisi parhaimmalle lapsen aloittaessa koulun ja varautuneet myös siihen, että lapsi tarvitsee tukea, saattajaa yms. enemmän kuin ekana päivänä. Kiva aloittaa koulu, jos on epävarma selviytymisestään. Tulee koulukammo heti alusta, kun pelkää, ettei osaakaan tehdä asioita oikein. Kaksi viikkoa on kuitenkin vaan kaksi viikkoa. Ja kyllä mä ainakin keksi kotona ihan yllin kyllin tekemistä en mä täällä vain istuksi kahta viikkoa.

terv. 6 vuotta lasten kanssa kotona ollut (tarttee varmaan ylpeillä)

Vierailija:

vievät aamulla lapsen kouluun, koulun jälkeen käyvät katsomassa että matka iltikseen sujuu hyvin ja parin tunnin päästä hakevat iltiksesta.

Ja tottahan lapsi on hyvä opettaa menemään sinne iltikseen jo koulun alusta asti. Kurjempi sinne on mennä vasta sitten kun muut ovat jo pari viikkoa siellä olleet ja oppineet kaikki toimintatavat ym.

ap, joka nyt poistuu tästä keskustelusta

Vierailija
39/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äitini oli kotona siihne asti, kun olin 11-vuotias. Aina oli joku lähettämässä kouluun ja vastaanottamassa sieltä pois. Yhden puoli vuotta jopa kuljetti minua bussilla musiikkiluokalle ja oeptti näin 3-luokkalaista selviytymään.

Nyt olen itse se äiti, joka uhraa yhden lomaviikkonsa siihen, että käydään vielä ekaluokkalaisen kanssa käytännössä läpi, sitä kuinka homma pyörii. Ehkä tämä olisi sujunut ilmankin tätä minun lomaani, mutta keväällä kun lomista piti päättää, niin se tuntui omasta mielestäni tarpeelliselta.

Vierailija
40/41 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keksisin mainiosti tekemistä. Kaapit, komerot ja autotallit pitäisi siivota. Järjestää ja lajitella kaikkien vaatteet, pestä ikkunat, laitella valtava piha talvikuntoon... Sulattaa pakastin, hoitaa paperitöitä kuntoon jne.

Minä kun en ole niitä äitejä, jotka käyttää sen perheen yhteisen loman kotitöihin...