**Marrasmammat to-pe 26.-27.7.**
Kommentit (25)
Pitipä tulla komentoimaan tuosta nukkumisesta. Itselläkin alkaa maha vaivata nukkumista, tai kääntyily kyljeltä toiselle. Tuntuu, että sänky on käynyt ahtaaksi (ahdas se kyllä onkin, vain 140cm leveä). Kohta varmaan siirryn olohuoneeseen sohvalle nukkumaan, että mies saisi yönsä nukkua rauhassa.
Eilen närästi koko päivän, sitä ei aikaisemmin ole ollutkaan. Otin sitten miehen Renniet esille.
Sohaisinpa arkaan asiaan eli tuohon päivähoitoasiaan. Harmi, että se meni täälläkin enemmän kiihkoilun puolelle. Olisin ehkä kaivannut asiallisempaa kommenttia, kuten taisi Taraldilta tulla, kiitos siitä.
Meillä ei kyllä laiskuuden takia tyttöä hoidossa pidetä. Vaan ihan jo siksi, että mielestäni tyttömme on siinä kehityksen vaiheessa, että tarvitsee ikäistään seuraa (3½v). Meillä neiti on kyllä ilman muuta lomien aikaan kotona, ja jos mies tulee poikkeuksetta aikaisemmin töistä, niin ensimmäisenä hakee tytön hoidosta. Tosin pääsääntöisesti mies tulee iltaisin 19-21 aikaan töistä ja tekee viikonloppuisinkin töitä, joten kyllä tässä perheessä äidin jaksaminen on aika koetuksella, ja siinä mielessä katson tuon hoitopaikan tarpeelliseksi. Tuleepahan siinä sivussa hoidettua perheen koirakin, joka kylläkin on enemmän apu jaksamiseen kuin rasite.
Mutta joka tapauksessa hyvää ja rentouttavaa viikonloppua kaikille. Ensi viikolla pitäisi keskiviikkona sitten lyllertää töihin, plääh.
Rv 26+1
Isäni tuli kylään ja viipyy pari yötä. Kiva nähdä häntä, nykyisin kun niin harvoin tulee käytyä kotipaikkakunnalla. Tai harvoin ja harvoin, kai se vaan tuntuu siltä :).
Huomenna olisi appiukon synttärikahvit ja illalla kesäteatteri. En oikein tuosta teatterireissusta jaksanut innostua, kesän alussahan kävin viimeksi. Eikä se huono esitys ollut.
Nukkumisesta -nukun vielä toistaiseksi hyvin, maha ei haittaa. Nukun selälläni, ja sitähän ei kai pidetä hyvänä asiana. Edellisessä raskaudessa pyrin nukahtamaan kyljelleni mutta kuitenkin heräsin aina selälteen ja terve lapsi syntyi kuitenkin :). Mihinkään " tennispallo selkään" -kikkoihin en aio turvautua.
Omppu-75, kyllä minäkin pidän koiraa enemmän ilona kuin rasitteena. Tuleepa liikuttua -säällä kuin säällä... Nyt kun mies on ollut lomilla on hoitanut pitkät lenkitykset (1-1,5 h) ja minä sellaiset lyhyemmät pissatukset. Ensi viikolla loppuu loma ja minä pääsen lenkille.
Ja närästyksestä -kuvitelkaa, että ennen en edes tiennyt mitä närästys tarkoittaa. Siis ennen raskautta. Onneksi närästys tuli kuvioihin vasta loppuraskaudesta ja silloinkin melko lievänä. Pahimmillaan se oli synnytyksessä, mutta meni siinä sivussa :).
Tulppa, tämä ei helpota yhtään mutta koeta kestää, tiedän tismalleen miltä sinusta tuntuu.
Esikoiselle pöperöä ->
KL.
Päivähoitoasiassa mielipiteeni on selkeä: kaikki, jotka pystyvät itse maksamaan lastensa päivähoidon saavat pitää paikan. Kannatan siis subjektiivistä päivähoitoa, mutta sillä edelletyksellä, että kaikki maksavat aina palvelusta saman verran. Mua meinaan ärsyttää suunnattomasta tämä Suomen systeemi, että kun maksaa paljon veroja ja vieläpä progressiivisesti, niin vielä sen lisäksi maksaa suurempaa päivähoitomaksua. Rajat ovat suht matalat, joten aina keski- ja suht hyvätuloisia sorretaan. Palvelu on sama kaikille ja kaikkien pitäisi maksaa siitä saman verran. Ei kaupassakaan ole eri hintoja! Tiedän, että on paljon sosiaalisia yms. perusteita, niistä on turha tulla kertomaan, mutta jos ne nyt unohtaa ja ottaa asian asiana, niin kyllä kaikilla pitäisi olla samat mahdollisuudet hoitopaikkaan elämäntilanteesta riippumatta ja myös samat maksut.
Itse en ole vielä päättänyt mitä tuon 2+ vuotiaan kanssa tehdään. Meillä oli kylässä meidän poikaa päivää vanhempi poika, joka ihan näin nätisti sanottuna oli todella perässä kehityksessä verrattuna meidän poikaan ja muihin tuntemiini saman ikäisiin. Osittain uskon, että ihan siksi, että meidän poika on ollut hoidossa saamassa virikkeitä ja äiti (sekä isä) on jaksanut myös iltaisin kotona panostaa eri tavalla poikaan kun on päivät tekemässä jotakin itselle mielekästä. Tämä toinen on ollut kotona koko ajan ja äitinsä ei ole ihan niitä " liikkuvaisempia" , vaikka mukava ihminen onkin. Sanamuotoihin on turha puuttua, kun normaaliälyllä varustettu tasan tietää mitä tarkoitan.
Sille, joka aiheen päivähoidosta aloitti, niin ei tarvitse mielestäni pyytää anteeksi. Jokainen voi ilmaista mielipiteensä tässä valtiossa ja se miten paljon joku muu niistä sitten ottaa palkokasvia nenäänsä on ihan sen toiseen ongelma! Ihan hyvä kun näistä keskustellaan, vaikka mihinkään suurempiin päätöksiin turinamme tuskin vaikuttavat. Peace!
Rv 24+
Olo on helpottunut sen äidin ja mun riidan jälkeen. Olen sillä kannalla että pidän välimatkaa niin ei tule ongelmia ja muita.
Onko teillä jollain ollut välillä valkovuoto runsaanpaa ja välillä niukempaa? Mulla tuntuu välillä " hölväävän" , normaalia enemmän. Kaitpa kuuluu asiaan kun ei haise jne...
Olen taas vaihteeksi töissä, eilenkin olin. Maanantaina on seuraava vapaa ja sitten on vasta viikonloppuna. Sen jälkeen oli hamassa tulevaisuudessa vapaata.
Hyvää viikonloppua kaikille!
-tulppa ja hiplaaja-
rv 25+2
Hömme1:
" Lapsen vanhempien tai muiden huoltajien, jotka haluavat lapselle lasten päivähoidosta annetun lain 11 a §:n mukaisen päivähoitopaikan, on tehtävä sitä koskeva hakemus viimeistään neljä kuukautta ennen kuin lapsi tarvitsee päivähoitopaikan.
Mikäli päivähoidon tarve kuitenkin johtuu työllistymisestä, opinnoista tai koulutuksesta eikä tarpeen alkamisajankohta ole ennakoitavissa, on päivähoitopaikkaa haettava niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin lapsi tarvitsee hoitopaikan." (Asetus lasten päivähoidosta 16.3.1973/239)
" Työnhakija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos hän itse asettaa sellaisia rajoituksia, jotka estävät tarjotun työn vastaanottamisen työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin tai estävät osallistumisen tarjottuun hänelle soveltuvaan koulutukseen. Työnhakijalle on työtä tai koulutusta tarjottaessa varattava kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen." (Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290)
KL.