**Marrasmammat to-pe 26.-27.7.**
Kommentit (25)
kysyn vain, kun viime pinossa oli puhetta, että mistä olette hankkineet ja mihin hintaan noita tukivöitä? Olen ajatellut että oman hyvinvoinnin kannalta se olisi varmaan aika hyvä .Varsinkin kun kohtu on aika ulkoneva.
Kirjoittelen toiste lisää.
Germit ja perhonen 25+4
Kuulumisia: kovasti potkitaan masussa täälläkin. Käytiin rakenneultrassa, jossa kaikki ok. Ultraaja ei kuitenkaan nähnyt sukupuolta (tai ei tahtonut katsoa/sanoa kysyttäessä, Treen keskusneuvolassa kun ei ilm. kuulu palveluun :-) Nyt asiaa mietitty ja viimmosen shoppailukierroksen kierroksen jälkeen tulin tulokseen: tää TAHTOO tietää kumpi sieltä on tulossa! Isoveljellekin on niin hankala sanoa että kun se sun pikkusiskos tai veljesi syntyy...joten ihan itsekkäistä syistä ollaan menossa elokuun alussa ns. hupiultraan eli 4d:hen terveystalolle. Moralisoikaa vaan ;-) (itse kävin kovaa jaakobinpainia asiasta, mitä sillä sukupuolella nyt merkitystä kun on terve jne. mutta uteliaisuus voitti). Ja neuvolantätikin sitä kehaisi, kun oli itse ollut.
Vakuutuksista sen verran, että meillä kun muutkin vakuutukset ifissä, niin tilasin sieltä vauvavakuutuksen. Esikoistahan ei vakuutettu ja yksityisiin allergiatutkimukseen (kiitos myös neuvolantädin joka ei itkujani lapsen oireista ja järkkyjä iho-oireita ottanut tosissaan) olisi saanut pitkän pennin uppoamaan, joten nyt ollaan kait viisaampia. Esikoisen kanssa mies " taisteli" hänet lopulta tutkimuksiin, koska yleislääkärikin näin kehotti neuvolantädistä huolimatta ja vaikea maitoallergia sitten diagnosoitiin kun vauva oli 6kk. Olin itse silloin jo niin loppu etten jaksanut asiasta tapella. Ja vasta sitten alettiin vasta meidän perheessä nukkua ja äiteekin pääsi takaisin elävien kirjoihin:-) Nyt sitten varmaan kiikutetaan yksityiselle heti jos epäilys herää. Ei se tosin rahasta olisi ollut kiinni silloinkaan, en vain tietänyt esikoisen kanssa mikä on ns. normaalia ja uskoin ja luotin liikaan ammattilaisen mielipiteisiin.
No, toivoa sopii että nyt päästäis vähän helpommalla :-) Neuvolantätikin on jo vaihtunut, heh, edellisen kanssa ei tuon episodin jälkeen ollut oikeen lämpimät välit. Nykyinen vaikuttaa tosi kivalta.
Töissä pitäisi vielä 2kk jaksaa, väsyttää joskus aivan kamalasti. Olen työpaikan sohvalla joskus aina tirsaillut, järkkyä vaan että on niin väsynyt että pelottaa jottei herää edes lähtemään kotiin... :-)
Mukavia päiviä muillekin marrasmasuille, ehkä sitä aurinkoakin vielä tänä kesänä saadaan!
Siirsin tämän vielä tuolta eilispäiväisistä tähän pinoon kun niin harvoin kirjoittelen.
Lomilta palanneena istun täällä ekaa viikkoa töissä :). Tosi vilkasta täällä jo keskustelu :) - hienoa! Kesäloma meni hienosti mummoloissa ja maalla pääasiassa, osittain myös esikoisen huonetta maalaillen: seinät uusiksi ja ihana safarisabluunamaalaus melkein jo valmis - oli kyllä melkoisen työläs mutta hieno siitä tulee :). Nyt olisi seuraava operaatio siirtää esikoisen sänky meidän makkarista sinne (huokaus.. ei tule olemaan helppoa sinne nukuttaminen kun on muutenkin tottunut nukahtamaan aina meidän keskelle ja siitä nostettu omaan sänkyyn). Toinen projekti on sitten esikoisen kuivaksi opettaminen joka on kyllä jo aika hyvällä mallilla, joten toivossa elämme ettei ainakaan yövaippoja kummempia enää marraskuussa tarvitsisi.
Mulla loman aikana maha muuttui oikein kunnon vauvamahaksi, nyt alkaa jo painaakin siihen malliin, että ihmettelen että mitä se on loppuraskaudessa.. Koko päivän toimistossa istuminen ei selvästikään tee hyvää, kun varsinkin illalla tuntuu maha tosi painavalta. Meinasinkin taas ottaa paikalliseen terveysasemaan yhteyttä, sieltä nimittäin lainasin viime raskaudessa tukiliivin joka toimi hyvin sekä selkää että mahaa tukien eikä tullut yhtään raskausarpiakaan **kop kop** (ok, vähän sellainen raskas ja paksu ehkä vanhanaikainen malli mutta tosi hyvin toimiva, eikä se ainakaan syys- ja talvivaatteiden alta erotu ollenkaan).
Aiheisiin mistä viimeksi juteltu täällä: Lapsivakuutuksen otimme ennakkoon esikoiselle Tapiolasta ja ekan korvien putkituksen ja viimeistään toisen aikana maksoi itsensä reippaasti takaisin. Nyt olisi tarkoitus myös varata tälle kakkoselle ja ehkä saman tien perua esikoisen ja toivoa sormet ristissä ettei sitä enää juuri tarvitsisi (ei oikein olisi varaa kahdelle pitää sitä yhtäaikaa). Olen värjäillyt hiuksia harvakseltaan sekä itse että kampaajalla värjäyttänyt raskaudenkin aikana. Eipä ainakaan esikoisella ole mitään värjäilystä aiheutuneita ongelmia ainakaan vielä ilmennyt ;).Kestovaippailusta en ole innostunut, liian laiska olen siihen. Tietty kirpaiseehan se kun haluaisi säästää luontoa, mutta... Mä olen pitkähkö n. 174 cm ja pitkäselkäinen joten maha mahtuu hyvin kasvamaan, siksi näkynytkin vasta nyt keskiraskaudessa selvästi. Nyt vasta ihmisten katse selvästi hakeutuu sinne mahan suunnalle.
Miten te muut ratkaisette takkiongelman? En oikein tiedä minkälaista syystakkia katselisi kun nyt tuntuu kaikki olevan niin tyköistuvia trenssejä ja muita... Ei kuitenkaan mitään ihan tätimäistä haluaisi..
t. Mauku rv 24+0
En ole tänne juurikaan kirjoitellut,mutta jos nyt muutaman rivin...
Kolmatta odotellaan meiän perheeseen.
Nyt on menossa rv 25+1.Väsymystä on ollut viime päivinä.Kovasti vauva liikuskelee masussa!
Sukupuolesta...Edellisissä raskauksissa ei olla haluttu tietää sukupuolta etukäteen.Eikä nytkään haluta salaisuuden paljastuvan liian aikaisin.Se on niin ihana hetki,kun se paljastuu vasta syntymän hetkellä:)
Ajattelin tännekin purkaa pahaa mieltäni. Olimme aikeissa ottaa vauvavakuutuksen IF:stä kun kaikki muutkin vakuutukset siellä on ja mites kävikään.....hylkäsivät sen, koska mulla on ollut viime vuonna tuulimunaraskaus. Tuntuu aivan uskomattomalta, sillä mitään muuta ongelmaa mulla ei ole ollut. Eihän tuulimuna ole kenenkään vika, ei johdu äidistä vaan huonosta tuurista. Jokaisellehan kehittyy viallisia munasoluja. Eikä ole siis mikään sairaus, ei vaikeuta seuraavia raskauksia. Nooh....muissa vakuutusyhtiöissä vähän ihmettelivät käytäntöä ja päätimmekin siirtää kaikki vakuutukset toiseen yhtiöön.
Tulipas pitkä valitus....no, varoituksen sanaa tässä kaikille....
Muuten täällä masussa kaikki ok. Vauva potkii ihanasti ja arvot ovat kohdallaan. Masu tuntuu edelleenkin pieneltä vaikka jo selvästi haittaa nukkumista. Sf-mitta oli kuitenkin 22, joten aika normaali pitäis olla kai.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!
Dragondream 26+1
Neiti heräsi tänään klo 6.15, ehkä pikku hiljaa päästään arkirytmiin, tuo arki koittaa ensi viikon keskiviikkona jälleen. Pitää kyllä kohta laittaa neiti pienille nokosille, muuten ei jaksa iltaan saakka. Eiköhän onnistu, kun ollaan oltu 9-11.30 ajan ulkona puistossa ja kaveriseuraakin oli.
Meillä on kaikki kodin vakuutukset (myös koiran) Pohjolassa, ja sieltä otin nyt vauvallekin vakuutuksen. Joku aikoi irtisanoa vakuutuksen esikoiseltaan. Itse en sitä suosittele, koska viimeistään kun/jos menee päiväkotiin, niin tulee kaikenlaisia flunssia ja korvatulehduksia, ja silloin vaakuutus on kyllä tarpeen. Meillä ei esikoinen sairastanut ollenkaan, kun vasta sitten kun meni päivähoitoon 2 vuotiaana. Sitten on ollut korvatulehduksia yms. Pohjolassa on yksi omavastuu vakuutuskauden aikana, laittoi sitten joka sairauden jälkeen hakemuksen tai kaikki könttänä.
Vauva liikuskelee kovin, esikoinen ei muistaakseni näin vilkas ollut ollenkaan. Väsyttää edelleen, saa nähdä miten töissä sitten jaksaa. Onneksi teen lyhennettyä työpäivää eli 6 tuntista päivää. (mutta työmatka yhteen suuntaan lähes tunnin, plääh). Nyt olen päättänyt, että niitä ylitöitä ei kerätä tässä kahden kuukauden aikana. Eli enpä aio paljoa joustaa siinä asiassa, kun ei sitten tiedä pystyykö niitä takaisin ottamaan koskaan.
Joku tuttu tässä taannoin sanoi, että meikäläisellä on iso maha. Mutta nyt naapuri yllättyi, kun kerroin monenellako viikolla ole. Siis naapurin mielestä on pieni maha. No ympärysmitta on 90cm, eli ei taida huikean iso olla. Tuo mun lyhyys voi tietty joitakin hämätä, maha näyttää suuremmalta kuin mitä on.
Alapäässä on alkanut jonkin verran painetta tuntumaan. Iltalenkillä tuntuu, että maha repeää ja tipahtaa, heh. Ja viime yönä oli migreeni, jota ei aikoihin ole ollut. Onneksi otin lääkkeen jo yöllä ja tänään on ollut ihan hyvä päivä. Joskus kun on sateista, niin mulla laukeaa migreeni. Tänään kylläkin on aurinkoista.
Tässä olen pähkäillyt, mitä tekisi esikoisen päivähoidon kanssa. Uskaltaisikohan hoitopäiviä vähentää jo kun jää äippälomalle (esim 3krt/vko), vai vasta sitten kun vauva on syntynyt. Hulluahan se on olla kotona ja viedä neiti joka päivä hoitoon. Mutta sitten taas, kun ei tiedä miten synnytys sujuu ja millainen oma vointi on. Meillä kun ei ole ketään lähellä, joka voisi tulla auttaan päivisin, jos itse on huonossa kunnossa (toivottavasti ei kuitenkaan). Ja mies on yrittäjä, ja taloussyistä ei voi pitää juurikaan ylimääräisiä vapaita. Joka tapauksessa tulen pitämään neidin hoidossa 2-3 kertaa viikossa, koska pk-kaverit on tytölle niin tärkeitä.
Ehdotuksia? Mielipiteitä?
No nyt pitää mennä tytön kanssa päivälevolle.
Rv tasan 26
Ihanan aurinkoista nyt ulkona ja lämmintäkin....ainaisen sateen jälkeen kyllä piristää kummasti :)
Germit: minä ostin (tai äiti ja täti osti mulle) tuon Anita-tukivyön Oulussa ihan vaan äitiysvaateliikkeestä...se makso 40eur...mutta luultavasti niitä sais varmaan ihan jostain netistäkin tilaamalla ja muistakin liikkeistä, missä vaan kaikenlaista äitiyskampetta löytyy :D mutta ostin ekasta mistä löysin, kun ei jaksettu kierrellä kauheesti ja mulla oli jo tosi tarvetta vyölle. Se kyllä on auttanut selkävaivoihin ja ihan suppareihinkin kävelyn aikana ja pitkällisen seisomisen aikana.
Vauveli taas myllersi koko aamun tuolla massussa :D jännän tuntosta..hehe...ku tuntuu että koko maha ja rinnatki pomppii välillä kun oikein vauhtiin pääsee ;) Olispa jo mieskin paikalla näkemässä ja tuntemassa...:) mutta onneksipa on jo viikon päästä. :)
Nyt pitää lähtä suihkuun ja sitten ulkoilemaan ja neljältä kampaajalle uutta lookia hakemaan. :)
Onko kellään muuten ollu sellasta tuntemusta, ettei välillä tahtoisi puhua kenenkään ihmisen (tuttavan) kanssa jos siis on tuolla kaupungilla liikkeellä? Mulla oli eilen jotenki sellanen ahistava tunne, että halusin vaan äkkiä kotiin, kun tuntu että vaatteet ahisti ja ei tuntenu oloansa yhtään nätiksi ja vaikka ja mitä....hassuja tuntemuksia...onneks ei joka päivä oo ihan noin :D
Oikein hyvää torstaita kaikille.
Rv 24+3
Onkos kenelläkään tuo kumpu jo niin iso että ahistaa? Ruokailu onnistuu täällä enää pienissä erissä ja ähky olo on silti vielä tuntikausia. Yöllä tuntuu olevan mahdoton löytää hyvää asentoa kun tuo maha painaa rintalastaa niin paljon... Jee, vielä 15 viikkoa edessä... Mahan ympärys on komiat 102cm joten mittaa tullu jo vajaa 30cm tuohon kummulle =).
Äitiysavustus kilahti tänään tilille. Nyt täytyisi mennä osteskelemaan kaikkea pikku tarviketta (patja sänkyyn jne) ennenkuin raha kuluu ruokakauppaan. Tuntuu näin kroonisessa rahapulassa helposti käyvän niin et se kuluu päivittäisiin juttuihin...
Nyt lyllerrän maate. Uni maistuu hetken...
Eppuliina 24+6
Meillä on kaksi alle kouluikäistä (+ yksi koululainen) ja aion ehdottomasti ottaa lapset hoitopaikasta kotiin. Lapsetkin tuntuvat jo kovasti odottavan, että mamma jäisi lomille, vaikka heillä tosi kiva hoitopaikka onkin. Meidän seudulla on ainakin päivähoitopaikoista jopa pulaa, joten tuntuisi nurinkuriselta viedä hoitopaikat niitä oikeasti tarvitsevilta. Onneksi on olemassa kuitenkin esim. seurakunnan kerhoja, jossa lapset voivat solmia sosiaalisia suhteita muihin lapsiin. Lisäksi on harrastuksia, kuten jumppakerhoja ja temppukouluja yms. Ja jos leikkikenttä sattuu olemaan lähellä, niin kyllä sieltä yleensä löytyy seuraa niin äideille kuin lapsillekin.
Tämä taitaa olla kyllä sellainen ikuisuuksien vääntö, mitä olen palstalta joskus seurannut ja jokainen tekee valintansa tietenkin oman tilanteen mukaan:)
Minäkin kuulun niihin, jotka ei ymmärrä, että lapsi pidetään hoidossa vaikka äiti on kotona. Itse odotan kovasti, että päästään esikoisen (kohta 2-v)kanssa jäämään kotiin. Leikkikavereita löytyy puistostakin ja koska meidän tyttö puhua pälpättää jo hienosti, niin hänestä on mullekin paljon seuraa:) Kotona ne lapset on aina hoidettu eikä kotona vaadita niin paljon " jaksamista" , ku tarhan melskeessä. Kesälomalla huomasi valtavan eron pirpanan käytöksessä, ku se tarhapäivän jälkeinen kiukuttelu jäi kokonaan pois ja on ollut ihanalla tuulella koko loman. Niin ja meillä päin ainakin on hirveä pula hoitopaikoista, niin kuin ilmeisesti koko Suomessa.
Se siitä saarnasta:)
Kävin tossa lukemassa heinäkuisten synnytys-tarinoita ja täytyy myöntää, että kyllä se lähestyvä synnytys taas jännittää!!! Vaikka tietää jo ne tuskat ym, niin synnytyksethän saattaa olla ihan erilaisia eikä voi tietää etukäteen, että mitä tulee tapahtumaan. Eniten mietityttää, että ehditäänkö mulle laittaa taas se spinaalipuudutus, joka oli aivan loistava. En tuntenut lainkaan ponnistuskipuja ja niitä juuri jännitän tulevassa synnytyksessä.
Mukavaa loppu viikkoa kaikille!
Hömme ja pikku-i 24+5
Olin se joka kyseli mielipidettä tuosta päivähoitoasiasta. Selventäisin vielä, että esikoisemme otetaan mahdollisesti pois päivähoidosta ensi vuoden kesällä, jos saan kerhopaikan hänelle. Niin ja että saamme oman kodin valmiiksi, ennen kuin palaan työelämään, jolloin hoitopaikka joka tapauksessa vaihtuu. Siis hoitovapaalla ollessani ei ole aikomusta neitiä enää hoidossa pitää.
Täällä on nuo kerhot jonkin verran kauempana, ei ihan jalkapatikalla mennä niihin. Seurakunnan kerho on naapurissa, mutta kuten noihin muihinkin kerhoihin, niin srk:n kerhoon on kova tunku eli ei ole varmaa saako lasta sinne kesken vuoden.
Minulla on myös kokemusta lapsen viemisestä kauemmas hoitoon (vieläpä eri suuntaan kuin oma työpaikkani, tymatka yhteen suuntaan kesti tuolloin väh 1½ tuntia), joten haluan varmistaa, että lapsi pääsee nykyiseen lähipäiväkotiin jatkossakin, jos siis töihin paluu on aikaisemmin kuin haluaisi eli ensi vuoden lopulla. Jos siis nyt otan neidin pois hoidosta, niin vaikeaa on saada takaisin samaan hoitopaikkaan. Ja me ollaan maksettu mukavasti korkeinta hoitomaksua, ette tuo meille ihan ilmaista ole.
Ja meidän neiti on jo 3½ vuotta ja todellakin kiintynyt hoitokavereihin, ja viihtyy todella hyvin siellä.
No eipä tehdä tästä mitään kiihkomielistä juttua, sitä on tuolla muualla ihan riittämiin. Taidan päätyä siihen, että neiti on aluksi 3 päivää viikossa hoidossa (alle 7tuntia) ja sitten vähennetään kahteen päivään viikko.
Toista odottaessa on niin paljon erilaista mietittävää kuin ensimmäistä odottaessa. Itse aina murehdin kaikkea jo hurjan paljon etukäteen, vaikka asioilla on tapana järjestyä.
Kohta pitää lähteä lenkille.
Sanle: edget maksoi 620e, kun en ottanut sporttirungolla. Sporttirungolla olis ollut muistaakseni jotain 640e. Kävin eilen hakemassa vaunut, kun tuli just sen väriset mitkä halusimme. Eli puna-harmaat. Ensi kuussa käymme ostamassa turvakaukalon.
Tein taas pesäeron äitiini, kun on niin ........ Taustaa sen verran että vanhempani ovat eronneet ja sen jälkeen en ollut äidin kanssa missään tekemisissä 14-vuoteen. Soitin tiistaina äidille ja kerroin että kävimme tilaamassa vaunut ja kerroin kuulumisia. Sitten alkoi sota. Äidin mielestä emme olis sisarusteni kanssa saaneet edes miettiä 45-vuotis lahjaa isälle, kun hänen mielestä hän ei tarvitse ja häntä paapotaan liikaa.... Äiti on ostellut meille vaikka sun mitä, vaikka olemme kieltäneet että ei saa, koska emme tarvitse mitään, tuli sitten siitäkin sanomista. Äiti rupesi kaiken lisäksi kaivamaan vanhoja asioita ja mulla meni hermot. Mieheni soitti minun äidille että mikä se tämmöinen puhelu sitten oli ja yllättäen äiti löi luurin korvaan.
Anteeksi tämä vuodatus, mut tuntuu että en jaksa yhtään mitään ylimääräistä.
rv 25+1
Tää on kyllä kans yksi sohaisu muurahaispesään, mutta sohitaan nyt kun tuli puheeksi :).
Täällä meidän moniin muihin maihin verrattuna hyvin tasa-arvoisessa Suomessa on lainsäädännöllisesti olemassa nk. subjektiivinen päivähoito-oikeus eli jokaiselle lapselle pitää tarvittaessa järjestää kunnallinen päivähoito. Oikeus päivähoitoon on lapsen oikeus. Voidaan siis päätellä, että jos kerran on oikeus, sitä on mahdollisuus käyttää. Piste.
Mielipiteensä voi toki jokainen ilmaista, mutta niin kauan kun subjektiivinen päivähoito-oikeus säilyy voi jokainen vanhempi tehdä ratkaisunsa just ja tarkkaan oman tilanteensa mukaan. Ja kosken minäkään tiedä mikä tilanne naapurin äidillä on uuden vauvan tai esikoisensa kanssa en ryhdy mussuttamaan vaikka vie esikoisen päiväkotiin. Se vielä puuttuisi että tässä ryhtyisin syyllistämään äitejä, jotka ovat vauvan kanssa kotona ja esikoinen " vie jonkun tarvitsevan paikan" . Minäkö se olen sanomaan kuka sitä paikkaa eniten tarvitsee? Onko se niiden äitien vika, että päivähoitopaikat paukkuvat?
Ollaan asuttu tällä samalla seudulla Tampereen kupeessa seitsemän vuotta, ja sinä aikana tänne on rakennettu valtavasti uusia omakoti- ja paritaloja, voisi sanoa että tyypillisiä lapsiperheiden koteja (ainakin suomalaisten unelmissa...). Tavallisilla työssäkäyvillä pulliaisilla kun alkaa olla jo vaikeuksia toteuttaa punainen tupa ja perunamaa -unelmiaan isossa kaupungissa. Arvatkaapa, onko tämän kunnan puolesta panostettu samaan tahtiin päivähoitopaikkoihin? Ei? Viime vuonna saatiin yksi hikinen viipalepäiväkoti, joka oli saman tien tukossa.
Muistaakseni vuonna 2004 tehtiin kunnille kysely, jossa selvitettiin kotona olevien vanhempien lasten päivähoitotilannetta. Edelleen muistelisin, että äitys- tai vanhempainvapaalla olevien lapsista alle kolme prosenttia käytti päivähoitopaikan. Mistään kovin suuresta ongelmasta ei mun mielestä voi puhua.
Meidän perheen tilanteesta sen verran, että mies käy töissä ja minä olen työttömänä kotona lapsen kanssa. Vasta vähän aikaa sitten mulle selvisi, että myös meillä olisi oikeus päivähoitoon. Ei käynyt edes mielessä viedä lasta hoitoon. Mitä mä sitten täällä kotona tekisin työnhaun ohessa? Ei siihen työnhakuun nyt _niin_ paljon aikaa mene, ainakaan minulla, vaikka erittäin aktiivisesti töitä etsinkin. Joku työtön joskus yleisönosastolla kirjoitti, että mitenkäs siellä työhaastattelussa muka pystyy käymään lapsen kanssa? No joo.
Selvä, tämä oli sitten mun osuuteni marrasmassujen vuodatuksista. Se sallittakoon :).
Hyviä öitä toivotellen,
KL.
Olipas ihanan lämmin päivä tänään: tytöt pääs uimaanki leikkipuistossa ja mies laitto meijän pihalle uima-altaaseen vettä. Jospa vielä huomenna sais nauttii uimariemuista. Käytiin ostamassa kauheet kasat ruokaa ku huomenna mun vanhemmat tulee meille grillaamaan ja iltaa viettämään.
Vein tänään äippäavustus ja -raha paprut kelaan joten nyt jään odottelemaan millon äippäavustusrahat tulee. Muutama hankinta ku ois edessä.
germit: mä ostin mamalin -tukivyön täältä vauva-lehden osta&myy sivuilta sillon ku ootiin kuopusta. En muista tarkkaa hintaa enää mut edullisesti sain ku oli käytetty. Lastentarvikeliikkeistä noita varmaan saa.
mauku kyseli takkiongelmasta: Mä ku oon vielä kotona ni en tarvii kovin kummosta takkia. Yhen ison fleecetakin omistan ja se on ihan hyvä alkusyksystä. Mulla on myös sellanen levee musta sadetakkimainen vuorellinen syystakki eli seki menee ehkä viel syksyllä. Muuten jos ei mee ni sit täytyy keksii jotain.
Dragondream: En tiennykään et tuulimunaraskaus voi olla syy et hylätään vakuutuksen anto. Aika outoo! Hyvä ettei muissa vakuutusyhtiöissä ollu samanlaista käytäntöä!
Omppu-75: . Ehkä se vois olla tytölle kivaa et ois hoidossa 2-3 päivää viikossa ku on tottunu hoidossa olemaan. On se kuitenki kiva et on pari arkipäivää viikossa et voitte olla kaikki yhessä kotona tai puuhata jotain kivaa mm. nähä kavereita tms. Meillä tytöt menee syksyllä kerhoon (samaan jossa esikoinen on jo käyny 2 vuotta) joka on 2 kertaa viikossa ja 3 tuntia kerrallaan. Saan vähän sit olla vauvanki kaa mut kuitenki voidaan puuhastella kaikkee tyttöjenki kaa yhessä.
tulppa: Jaksamista ikävään tilanteeseen äitisi kanssa!
Tarald ja tiitiäinen 23+5
Taas on ollut niin monenlaista keskustelua ja galluppia että katsotaan nyt mitä muistan :) Ainakin tuon esikoisen hoitoonvienti/kotiinjäänti asian.
Itse olemme ratkaisseet asian niin että pidämme 2v5kk lastamme hoidossa 9vrk/kk eli keskimäärin varmaan pari päivää viikossa.
Tärkein syy tähän on se että tyttömme todella tykkää olla hoitopaikassa. Pph on tytön kummi emmekä halua menettää loistavaa hoitopaikkaamme, tulijoita kun on paljon...
Lisäksi kyllä ajattelen hiukan itsekkäästi että niinä päivinä kun tyttö on hoidossa niin voin keskittyä itseeni sekä vauvaan. * haaveilee päiväunista* =)
Mutta tosiaan, tähän on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin meitä äitejä. Mikä sopii yhdelle niin ei välttämättä toiselle.
Tukivyöstä on ollut puhetta. Minä ostin esikoista odottaessa sellaisen käytettynä mutta tosiaan Lastentarvikeketju myy ainakin minun suosimaani Anita tukivyötä. Samainen valmistaja tekee mielestäni hyviä imetysrintaliivejä.
Onko Taraldilla ihan " oikea, iso" uima-allas vaiko sellainen puhallettava? Meillä on ihan tuollainen puhallettava versio johon mahtuu kaksi tenavaa hyvin. Ihan kätsy ja meidän " iso vesi" kammoinen tyttö tykkää. Ei siis halua mennä välttämättä järveen.
Sorry, nyt en muista enää muita juttuja joten hiukan omaan napaa. Johon ei kuulu mitään uutta. Onko kaikilla muilla ollut jo lääkärineuvola-aika? Miulla se on vasta 7.8, ensimmäinen aika siis. Meillä karsittiin toinen lääkärineuvola-aika pois kun saimme toisen ultran tilalle, nyt siis kaksi ultraa ja yksi lääkärineuvola-aika. Tai en tiedä onko se vielä sitten myöhemminkin.
Heippa kaikille!
T: Nasulina rv 25???
Nyt on sitten uusi lookki kun eilen tuli kampaajalla käytyä ja jopa kyllä olo koheni kummasti :D Hiuksetki tuntuu kevyemmiltä ja elävämmiltä ;)....semmosta...
täällä on puhuttu paljon päivähoidoista....mullapa ei oikeestaan voi siihen omalta osaltani olla mitään kantaa, koska ensimmäistä vauvaa odotan, mutta mitä nyt on muita lukenut, niin mielestäni ei pitäisi " arvostella" ketään miten käyttää noita hoitopaikkoja. Sehän varmaan on ihan itsestä kiinni, miten haluaa tehdä ja koska hoitopaikkoja on liian vähän tarjolla ja sen on saanut ja lapsi tykkää, niin miksi sitä vaihtamaan poiskaan? Noh, se nyt oli vaan mun mielipide. Mutta jokainen tallaa tavallaan :) Enpä tiedä miten itse toimisin, riippuisi varmaan tilanteesta :)
pitäs lähtä käymään kävelemässä taas...joku mainitsi, että tuntuu olo ahistavalta jo kun maha on niin iso ja ettei löydy oikein nukkuma-asentoa. Mulla alkaa olemaan samanlaisia tuntemuksia :D Tuntuu että pitää lyllertää ja mitään ei oikein jaksa..heh...jos pitää kyykistellä tai kumarrella, niin sekin jo tuntuu puuskuttavan :D hehe ja yöllä tosiaan on tosi vaikeeta löytää se oikee asento, mutta se on jännää, että vielä pystyn ainakin hetkittäin jopa nukkumaan puolimahallaankin, mutta se ei kyllä kauaa tosin kestä...ja kääntyminen on työlästä jotenki :D tulee herättyä aika monta kertaa yössä jo :)
Jeps, mutta tämmöstä tänään. Nyt touhuilemaan.
Päivänjatkoja kaikille! :)
Rv 24+4
Pieni sohaisu vielä arkaan hoito-asiaan:) Subjektiivinen hoito-oikeus on mielestäni kaksipiippuinen juttu, kuten moni asia tuppaa olemaan. Koska kun on oikeuksia niin on AINA myös väärinkäyttäjiä. Esim. mieheni sukulainen on pitänyt esikoista (nyt 2v9kk) tarhassa,kun on ollut vauvan kanssa itse kotona. Samainen esikoinen oli myös koko isän kesäloman siellä tarhassa, vaikka oli siis molemmat vanhemmat kotona. Ja syy tähän on vain ja ainoastaan oma laiskuus ja mukavuuden halu (huom. tässä tapauksessa). Kyllä tällainen herättää ainakin minun mielessäni kysymyksen, että miksi lapsia tekee jos ei heidän kanssaan jaksa olla. Ja kyllähän minulla saa asiasta olla mielipide vaikka jotkut pitävät sitä toisten arvostelemisena.
Tänä päivänä ihmiset tuntuvat olevan hirmu tarkkoja omista " oikeuksistaan" :) Mutta eihän kaikkia oikeuksiaan tarvitse aina käyttää hyväkseen. Itse olen iloinen siitä oikeudesta, että saan olla äitiyslomalla huomattavasti kauammin kuin oma äitini aikoinaan. Ja samalla saan nauttia siitä, että minulla on mahdollisuus samalla olla kotona esikoiseni kanssa. Vaikka taatusti tällä kertaa tulee olemaan raskaampaa, kun ei pysty ottamaan vauvan kanssa yhtä usein päiväunia!!
Työttömyydestä sellainen asia, että olen ollut siinä uskossa, että työttömän on PAKKO pitää lapsi hoidossa, koska työttömän on oltava valmis työn saatuaan aloittamaan työn HETI. Jos on lapsi kotona, se katsotaan hoitovapaaksi ja työttömyystukea ei makseta vaan maksetaan sitä tukea, mitä hoitovapaalla nyt saa. Eli kyse ei ole siitä, että lapsi hankaloittaa työhaastatteluja! Meillä hoitopaikkaa pitää hakea ainakin 4kk ennen hoidon tarvetta ja siinä ajassa työpaikka olisi mennyttä.
Toivotaan aurinkoista viikonloppua!
Hömme 24+6
Huh, olipa taas tullut paljon luettavaa yhdeksi kerraksi, kun olin muutaman päivän poissa koneelta :-)
Neuvolassa kävin tällä viikolla ja kaikki oli oikein hyvin. Verenpaine tosin oli melko alhainen, kuten minulla aina tuppaa olemaan (102/64). Painoa on ekasta neuvolasta tullut nyt kaksi kiloa, mutta SF-mitta huiteleekin sitten jo aivan omilla käyrillään. Ekassa mittauksessa rv 18 se oli 19,5 cm ja nyt rv 22+1 jo 23 cm!
Sen lapsivakuutuksen päätimme sitten hakea Lähivakuutuksesta, vakuutuspapereita odotan nyt postista. Samoin KELA:n hakemukset jätin ja odottelen äitiyspakkausta jo innolla :-)
Tuohon päivähoitokeskusteluun en koe voivani paljoa sanoa, lapsen myötä perusteet mielipiteille varmasti vasta vahvistuvat. Nyt tuntuisi siltä, että itse en esikoista laittaisi hoitoon kuopuksen syntyessä. Saa nähdä sitten joskus, olenko oikeasti sitä mieltä...
En enää muista, mitä kaikkea muuta piti kommentoida. Seuraavalla kerralla sitten.
RvaRuljanssi ja Nuu rv 22+3
Kerrankin pääsin päivällä koneelle ku mies on lomalla. Oltiin tossa aamupäivällä leikkipuistossa taas syömässä ja leikkimässä ja parin tunnin kuluttuu tulee mun vanhemmat iltaa viettämään. Oikeesti mun pitäis kohta alkaa valmistaa ruokaa yms.
nasulina: Meil on ihan puhallettava uima-allas. Halkasija muistaakseni 110cm joten siihen mahtuu hyvin kummatki tytöt polskimaan. Ostettiin tää Kanarian saarilta ku ihastuttiin Ariel -kuviin ja vaaleenpunaseen väriin :) Mulla on kanssa neuvolalääkäri muistaakseni just toi 7.8.
Malaika_vaavi: Kyllä se kummasti oloo kohentaa ku saa hiukset laitettuu tai värjättyy. Itte vielä jaksan ihastella punertavaa värii jonka ite värjäsin pari viikkoo sit. Sitä ennen ku oli värjäyksessä taukoo ja juurikasvu oli aikamoinen.
Nyt sit laittamaan feta-salaattia ennen ku avataan kuohari jota en tietenkään ite ota vaan nautin limusta tyttöjen kanssa :)
Aurinkoista perjantaita!
Tarald ja tiitiäinen 23+6
Olin lomalla kolme viikkoa ja jostakin kumman syystä silloin ei ehdi koneen ääressä olla:). Alkuviikkokin on töissä mennyt vikkelästi, kun kummasti niitä rästitöitä ehtii loman aikana kertymään, kun mitään sijaista ei varsinaisesti ole.
Vointi on ollut yllättävän hyvä ja vieläkään ei ole pahemmin loppuraskauden vaivoja ilmennyt (liitoskipuja, paineen tunnetta alapäässä, selän jomotusta jne.). Olin ihan varma, että kun neljäs on tulossa, niin vaivat alkavat vain koko ajan aiemmin. Mutta hyvin siis vielä porskutellaan eteenpäin. Ensi viikolla pitäisi mennä uudelleen sokerirasitukseen, kun ensimmäisellä kerralla arvot olivat kunnossa. Nyt sitten halutaan vielä uudemman kerran tsekata, että josko ne arvot olisivat kuitenkin kohonneet, kun edellisestä sokerirasituksesta on kuitenkin jo kymmenen viikkoa. Kahdessa edellisessä raskaudessa minulla on todettu raskausajan diabetes.
Vauva potkii jo kohtuullisen säännöllisesti. Nyt vaavilla on vielä tilaa touhuta kohdussa. Pian on varmasti jo ahtaampaa ja akrobaattitemppujen mahdollisuudet vähentyvät. Eilen hypistelin kaupassa vauvanvaatteita ja yhtäkkiä iski ihan hirveä vauvakuume ja olisin halunnut saada vauvan syliini ja äkkiä. Vauvakuume toki on ollut koko ajan, mutta nyt se iski jotenkin konkreettisesti.
Viikonloppuna pitäisi puuhata keskimmäiselle 6-vuotissynttärijuhlia. Ihan kivaa mielestäni, kun tykkään leipoa ja valmistella kaikkia herkkuja vieraille. Taka-ajatuksena tietenkin, että itsekin saa kaikkea hyvää:).
Vakuutus pitäisi käydä tänään ottamassa, eilen jo täytin lomakkeen. Ensisijaisesti olisin halunnut vakuutuksen Tapiolasta, kun meillä on muidenkin lasten vakuutukset siellä ja se on toiminut moitteettomasti. Mutta siirrettiin tuossa taannoin kaikki vakuutukset Pohjolaan ja Tapiolasta ei saa vakuutusta, jos siellä ei ole kotivakuutusta. Siellä jo olevat lapsivakuutukset saivat kuitenkin jäädä. Eikä niitä olisi mitään järkeä siirtääkään, kun uudessa yhtiössä sitten eliminoitaisiin korvattavien sairauksien piiristä kaikki ne sairaudet, mitä pojat ovat ehtineet sairastaa. Oma vastuu on vain Pohjolassa korkeampi, mutta onneksi sielläkin on sama systeemi kuin Tapiolassa, että korvauksia saa hakea useampaa sairautta kohden kerralla (esim. kerran vuodessa), jolloin pääsee yhdellä omavastuulla.
Nyt pitää kai tehdä välillä töitäkin...
Viikkoja tänään 25+4