Onko yksi lapsenlapsi isovanhempien suosikki? Syy voi olla tämä
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisit tilanteessa jossa sinun lapset on ne suvun mustat lampaat? Kun olet yhteydessä äitiisi, hän tilittää sisaresi lasten tekemisiä, olemisia jne. Kerrot jostain lapsesi pienestä edistysaskeleesta. Tämä saa mummin vertailumielelle ja hän alkaa kilvan kertoa, miten suosikkilapsenlapsi Eljas Antero osaa sitä, sitä ja sitä. Kaikki kuulumiset on näiden lastenlasten kuulumisia. Miten sanoisit nätisti, että esim. haluaisit kuulla lapsen kuulumiset tämän omalta vanhemmalta tai että sinua ei oikein kiinnosta tämän tyyppiset jutut.
Eihän tuo ole kivaa, ja on ihmisiä, joille sanominen ei edes auta. Kieltää, että hän ei ikinä ole epäreilu, vaikka todisteitakin on.
Meillä anoppi oli tulossa hoitamaan lapsia. Kerroin, että vähän on ollut toisella maha löysällä, eli vaippaa olisi hyvä tarkistella taajaan. Melkein ehdin lauseen loppuun, kun anoppi alkoi paasata tyttärensä koiran ripulista, voivoi kun oli tullut sotkuakin. Harmittaahan se koirankin ripuli, mutta silti. Tytär on anopin lempilapsi, toistaiseksi lapseton. Voin kuvitella, mikä show siitäkin tulee, jos hän joskus päättää lisääntyä.
Omilla sisaruksillani ei ole lapsia, joten lapeni ovat vanhemmilleni ainoat lapsenlapset.
Heidät on äitini pistänyt järjestykseen omien, käsittelemättä jääneiden lapsuustraumojensa takia.
Jako on sama kuin omassa lapsuusperheessäni.
Esikoinen on ihana palvonnan kohde. Muille ei saa antaa huomiota ettei esikoinen kokisi tulevansa syrjäytetyksi.
Tuntuu että äitini on ensin terapoinut itseään omilla lapsillaan ja nyt sitten vielä lapsenlapsilla. Hän kostaa meille sitä, että hänen pikkuveljensä oli perheen lellikki. Tämä pikkuveli on kuollut jo vuosia sitten, mutta kostamisen tarve ei ole kadonnut mihinkään.
Pahinta tilanteessa on se, että hän vaatii minua kohtelemaan lapsiani samoin kuin hän itse kohtelee.
Kärsin lapsena siitä asetelmasta todella paljon, enkä todellakaan vie samaa eteenpäin omille lapsilleni.
Olen myös pitänyt huolen siitä etten ala kostamaan esikoiselleni omia lapsuustraumojani.
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhuksella on lähes terveys menny omia lapsia hoidellessa niin on ihmeellistä jos vielä lapsenlapset pitää hoitaa ja siitä mangutaan. Jos isovanhemmat hoitaa niin hoitaa sitten, mutta ei sitä pidä vaatia. Se pitää ottaa suurena lahjana vastaan jos hoitavat...ei se ole itsestäänselvyys. Ihan hirvittää, jos kuulee että aletaan vaatia hoitamista tai vaan työnnetään hoitoon. Hyvin on kasvatettu nämä nuoret aikuiset. Energiaa ei riitä kaikille. pitää ottaa huomioon tapauskohtaisesti. Vanhukset tarvitsevat jo vihdoinkin lepoa itsekin vaikka onhan ne lapsenlapset ilona silmälle. kaikki ei kuitenkaan ala hoitamaan ja sitäkin pitää kunnioittaa.
Kukahan nämä nuoret aikuiset on kasvattanut? Ne isovanhemmat ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhuksella on lähes terveys menny omia lapsia hoidellessa niin on ihmeellistä jos vielä lapsenlapset pitää hoitaa ja siitä mangutaan. Jos isovanhemmat hoitaa niin hoitaa sitten, mutta ei sitä pidä vaatia. Se pitää ottaa suurena lahjana vastaan jos hoitavat...ei se ole itsestäänselvyys. Ihan hirvittää, jos kuulee että aletaan vaatia hoitamista tai vaan työnnetään hoitoon. Hyvin on kasvatettu nämä nuoret aikuiset. Energiaa ei riitä kaikille. pitää ottaa huomioon tapauskohtaisesti. Vanhukset tarvitsevat jo vihdoinkin lepoa itsekin vaikka onhan ne lapsenlapset ilona silmälle. kaikki ei kuitenkaan ala hoitamaan ja sitäkin pitää kunnioittaa.
Kukahan nämä nuoret aikuiset on kasvattanut? Ne isovanhemmat ihan itse.
No vieläkö sellaisille hirviöille sitten oman lapsesi laittaisit hoidettaviksi?
Tähän vanhaan ketjuun vastaan, että kyllä se vaan tuntuu niin pahalta lapsieni puolesta kun molemmat isovanhemmat suosivat heidän serkkujaan (eli minun ja mieheni sisaruksen lapsia). Me asumme kauempana ja näämme harvemmin, ja silloin kun näemme, isovanhemmat viettävät (silloinkin) aikaa muiden lastenlastensa kanssa. Olen kärsinyt tästä itse lapsena ja näköjään lapseni saavat saman kokemuksen isovanhemmista.
Up