Miten käyttäydyt kaupassa oikein? Lue 31 tärkeintä ohjetta
Kommentit (30)
yks puuttuu tuosta! jos tavara piipataan eikä sille jostain syystä löydy hintaa. niin EI se ei ole ilmainen eikä siitä kannata viisastella kassahenkilölle.
Ex kassaneitinä ja ulkomailla asuneena voin sanoa että tuo 29 rikkoutuu ihan liian monilla suomalaisilla. Kun ostat 200e edestä ruokaa niin niiden piippailussa menee kymmenen minuuttia, miksi rupeat pakkaamaan ostoksia vasta sitten kun olet maksanut?! Kerran eräs hienostorouva itki minulle kun jogurtit menivät lyttyyn vaikka itse vain seisoi vieressä katsomassa kun sieltä hihnalta tuli tuotetta toisensa perään ja pakkausosio täyttyi elintarvikkeista.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 00:32"]
Ex kassaneitinä ja ulkomailla asuneena voin sanoa että tuo 29 rikkoutuu ihan liian monilla suomalaisilla. Kun ostat 200e edestä ruokaa niin niiden piippailussa menee kymmenen minuuttia, miksi rupeat pakkaamaan ostoksia vasta sitten kun olet maksanut?! Kerran eräs hienostorouva itki minulle kun jogurtit menivät lyttyyn vaikka itse vain seisoi vieressä katsomassa kun sieltä hihnalta tuli tuotetta toisensa perään ja pakkausosio täyttyi elintarvikkeista.
[/quote]
Pahimmillaan vielä käy niin, että asiakkaan mukana olevat lapset heittävät niitä sivuun laitettuja herkkiä tavaroita hihnalle ("kun on niin kiva katsoa niiden menoa hihnalla").
Kun ei ehdi lapsenvahtia leikkiä, asiakkaan seistessä tumput suorina, niin lopputuloksena herkät tavarat paskana ja tämä on myyjän vika. Mutta ainakin lapsilla oli tosi kivaa!
Vaativaa tuo kaupassakäynti. Ulkomailla kun voi tilata ostokset kotiovelle (noin 50cent-1€/kuljetus ja usein täysin ilmaisia kuljetuksia). Kyllä kauppiailla olisi paljon parannettavaa. Nyt siellä rikastutetaan kauppiaita samalla kun työntekijöillä surkeat palkat ja asiakkaat saavat surkeaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä aina näitä kaikkia ohjeita noudata! Enkä vaadi muiltakaan!
Ai mitä näistä et noudata? Jokainen sääntö on ihan paikallaan, joten sori: olet törppö!
Tuo ostosten pakkaaminen on taas yksi asia jossa kaupan huonosta suunnittelusta syyllistetään asiakkaita. Se on asiakkaan täysi oikeus ja niistä kasvoista voitaisiin tehdä isompia jos haluttaisiin palvella asiakasta. Pakkaaminen ennen kuin maksaa on supererogatorinen teko eikä missään nimessä velvollisuus. Myös kaupan hyllyjä saa asiakas järjestellä helpottaakseen henkilökunnan ja omistajien elämää mutta velvollisuus ei sekään ole.
Minulla on näkymätön vamma (aivovamma) enkä voi multitaskata eli hoitaa useita asioita yhtä aikaa kassalla asioidessani. Joten sääntö 29 on syrjivä meikäläisille ja loukkaa esim. minua :( Se poistoon listalta. Ymmärrän kyllä, että listan laatija ei tajunnut tätä ja annan sen anteeksi, mutta nyt, kun se on kerrottu, pitää se poistaa.
Noudatan kaikkia paitsi nelosta. Asun yksin ja ruokaa ostaessa on pakko katsoa päiväyksiä, että ehdin syödä ne ennen vanhentumista. Esim. jos maitopurkissa on samana päivänä päiväys, en todellakaan osta sitä jääkaappiin happanemaan, koska se purkki on mulla kaapissa viikon. Sama homma leikkeleiden ym. kanssa.
En pakkaa ennekuin olen maksanut koska haluan pakata järkevästi järjestyksessä. Kärryyn laitan tavarat niin että painavat ovat pohjalla jotta mikään ei litisty tai hajoa ja sitten loogisesti kärrystä kassalle ne menevät päinvastaiseen järjestykseen. Kasveihin haluan ne kuitenkin taas painavat pohjalle ja niin että paino jakautuu kasveihin tasaisesti. Pakatessa katson myös että pakasteet ja kylmätavarat ovat lähekkäin jotta eivät sula matkalla. Tällainen valikointi on luonnollisesti aika vaikeaa siinä vaiheessa kun kaikkia tavaroita ei ole piipattu
No tuota....
-Joskus on pakko pistää kersa kärryyn. Lapsia kun on kaksi, ja pienempi istuu jo siellä kärryn lapsilokerossa... enkä todella tule "huomenna uudestaan", sen verran pitkä on kauppamatka.
-Sairaana ei pitäisi viedä lasta kauppaan, eikä aikuisenkaan ole hyvä tautiansa mennä levittämään. Joskus vaan ei ole vaihtoehtoa. Kersoille ei aina löydy hoitajaa kun on kaupassakäyntitarve.
-Maitohyllystä kaivan varmasti parhaalla päiväyksellä olevat tuotteet, kun niistä kerran täyden hinnan maksan.
-vihanneksista valikoin virheettömät mukaani. Tarkistan myös munia ostaessa, ettei ole rikkinäisiä joukossa.
En varmaan saisi käydä kaupassa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä näistä et noudata? Jokainen sääntö on ihan paikallaan, joten sori: olet törppö!
Minuakin kiinnostaisi kuulla mitä noista et noudata. Itselleni tosi helppoa noudattaa, koska nuo kuuluvat hyviin käytöstapoihin. Ei ole vaikeita.
Hyviä ja järkeviä ohjeitahan nuo olivat. Itseä ärsyttävät ihmiset, jotka eivät ymmärrä pakata ostoksiaan ripeästi kassiinsa toisten asiakkaiden tieltä, vaan jäävät seurustelemaan jonkun tuttavan tai kaupassa mukana olevan ystävän kanssa tai vatuloivat muuten vain ostostensa pakkaamisessa. Pahimpia ovat tässä suhteessa mummelit, joilla on aina mukana pari kolme kassia ja aika menee arpomiseen, mikä tavara laitetaan mihinkin kassiin. Sama pätee puhelimeen puhuviin ostostensa pakkaajiin. Kun toinen käsi pitää luuria korvalla, yhdellä kädellä on vaikea pitää kassin suuta auki ja samalla lappaa tavaroita kassiin.
Vierailija kirjoitti:
No tuota....
-Joskus on pakko pistää kersa kärryyn. Lapsia kun on kaksi, ja pienempi istuu jo siellä kärryn lapsilokerossa... enkä todella tule "huomenna uudestaan", sen verran pitkä on kauppamatka.
-Sairaana ei pitäisi viedä lasta kauppaan, eikä aikuisenkaan ole hyvä tautiansa mennä levittämään. Joskus vaan ei ole vaihtoehtoa. Kersoille ei aina löydy hoitajaa kun on kaupassakäyntitarve.
-Maitohyllystä kaivan varmasti parhaalla päiväyksellä olevat tuotteet, kun niistä kerran täyden hinnan maksan.
-vihanneksista valikoin virheettömät mukaani. Tarkistan myös munia ostaessa, ettei ole rikkinäisiä joukossa.
En varmaan saisi käydä kaupassa.....
Jos näen kersasi kärryssä, nostan sen sieltä pois. Ei kuulu mun kaupan käyttäytymissääntöihin eikä ole muutenkaan ns. ajattelevan ihmisen valinta. Kauppaa saatte vapaasti vaihtaa.
T: Kauppias kolmannessa polvessa
Ei todellakaan ole "pakko pistää kersa kärryyn"!!! Jos pienempi lapsi on kärryn lapsilokerossa, isompi osaa taatusti jo itse kävellä. Eli missäs se pakko olikaan?
Valoja päälle!
Aika ilmiselviä kaikki, mun mielestä. Kohta 14 lipsuu välillä, esim kirpparilla juurikin. No en varsinaisesti anna lasten "leikkiä" millään, mitä ei aiota ostaa, mutta joskus annan hetken tutkia kuitenkin.
Kohta 31 on vähän hankala, jos yllättäen tulee aivastus, eikä ole nenäliinaa käsillä. Mihin sit pitäis aivastaa? Pärskiä ympäriinsä? Hihaan? Sori, mut käsi menee kyllä automaattisesti nenälle kun aivastus uhkaa tulla.. yritän kyllä sen jälkeen pyyhkäistä johonkin, jos suinkin mahdollista, ja varsinkin olla sitten tarpeettomasti koskettelemassa tuotteita/ovenkahvoja ym paikkoja. No eipä kyllä ole muutenkaan tapana lääppiä muita tuotteita, kuin niitä jotka meinaan ostaa.
Missä ne 31 ohjetta on, en ole niitä nähnyt saisko ne tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan noudata tuota maitopurkkisääntöä. Ei minulla asiakkaana ole velvollisuutta nöyrästi ostaa maitoa jonka viimeinen käyttöpäivä on huomenna, jos takarivissä nököttää tuoreita maitoja jotka ehdin jopa käyttääkin ennen vanhentumista. Ihan sama periaate kuin vihannestiskillä: ei kenenkään täydy ottaa homeisia yksilöitä vain siksi, että ne ovat etualalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota....
En varmaan saisi käydä kaupassa.....Jos näen kersasi kärryssä, nostan sen sieltä pois. Ei kuulu mun kaupan käyttäytymissääntöihin eikä ole muutenkaan ns. ajattelevan ihmisen valinta. Kauppaa saatte vapaasti vaihtaa.
T: Kauppias kolmannessa polvessa
Kerro mikä on kauppasi, niin tiedän pysyä sieltä pois. Kiitos jo etukäteen.
Ps. Onhan kaupassasi valittavana sellainen kärry, johon saa kaksi lasta istumaan samaan aikaan? Harvinaisia ovat, näin kahden pienen lapsen äidin näkökulmasta. Enkä nyt tarkoita niitä kamalia ja kömpelöitä autokärryjä, vaan ihan tavallisia kärryjä.
Autokaupassakin pitää varmaan ostaa se auto josta kauppias eniten haluaa päästä eroon ja tietysti koeajamatta? Jos kauppaan on rakennettu niin pieni ovi että auto ei mahdu siitä ulos kokonaisena se on myös asiakkaan vika?