Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on handlattu nämä päiväkotien syys- yms. lomat?

13.10.2008 |

Meidänkin kaupungissa suurinpiirtein puolet päiväkodeista suljettu tällä viikolla, jouluna ovat pari viikkoa kiinni ja samoin talvilomalla. Meidän lasten päiväkoti on kesälläkin kiinni puolitoista kuukautta. Meillä aikuisilla taas ei tietenkään ole noin paljon lomia. Mutta kun tirrit ovat vasta reilu vuotiaita, niin emme mistään hinnasta halua heitä varapäiväkotiin (joka muuten taitaa vielä joka lomalle olla eri.) Tämä syysloma saatiin järjestymään, mies on tänään kotona, samoin torstaina iltapäivän, minä perjantain ja torstaina aamun ja siinä välissä parin tunnin välin, jolloin lapset päiväunilla, vahtii naapurin vanha rouva. Huomenna yhden lapsemme kummisetä tulee hoitamaan lapsia ja keskiviikoksi saimme MLL:n hoitajan. Joululoma on helpompi meillä järjestää, voin tehdä silloin etätyötä, mutta voisin kuvitella, että vaikka välipäivät monella vielä onkin mahdollista järjestää vapaaksi, niin monien päiväkotien kiinni pitämä tammikuun ensimmäinen viikko on jo aika haasteellista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän kuopus, joka normaalisti on puolipäiväinen, on siellä nyt täydet päivät ilman lisäkustannuksia.

Hän on kyllä jo 4-vuotias ja rakastaa kavereitaan.

Miksette te pidä lomaa? Noin pienet lapsetkin.

Vierailija
2/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

napsauttamalla. Ja ihan palkallisten, lakisääteisten lomienkin ajankohtia joutuu kyllä miettimään muultakin kannalta kuin lasten päiväkodin loma-aikojen mukaan. Kaikki työt kun eivät kiltisti vain odota, vaan töissä pitää olla silloin, kun tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ala-asteikäisillä lapsilla se on ongelma. Vanhempien lomat ei riitä kaikkiin koululaisten lomiin,vaikka pidettäsiin miehen kanssa peräjälkeen (näinkin monta vuotta tehty)

Vierailija
4/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset lähtee isovanhempien kanssa reissuun, isovanhempien toiveesta.

Vierailija
5/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita, joista en voi olla pois. Samoin miehelläni on tällä viikolla parikin tärkeää kokousta ja yksi matkakin. Isoissa organisaatioissa eivät yhden ihmisen toiveet hirveästi sanele aikatauluja. Ja tosiaan niitä aikuisten lomapäiviä nyt vain on paljon vähemmän kuin lasten päiväkotien sulkuja ja palkatonta vapaata ei työnantajien ole mikään valvollisuus antaa. Omani ei esimerkiksi takuulla antaisi täksi viikoksi. Olen nuo vapaaksi järjesyämäni keinotellut muilla keinoin.

Vierailija
6/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa olla lomalla kuin yksi kerrallaan (päivystystyötä kolmessa vuorossa, 8 työntekijää yksikössä). Kun työntekijöistä neljällä on ala-asteikäisiä lapsia ja yhdellä lisäksi päiväkoti-ikäisiä, niin vaikea niitä lomia on saada juuri niihin koulujen loma-aikoihin. Onneksi työvuorojen tekijä sai nytkin syysloman ajaksi järjestettyä vapaapäiviä niin, että kaikki saivat loma-ajan järjestettyä! Hankalampi aikoja ovat sitten joulu- ja talvilomat, jotka ovat pidempiä.

Itse olen siinä kyllä onnellisessa asemassa, että mieskin voi pitää lomia ajoittain joustavasti, ei tosin ympäri vuoden. Lisäksi minulla on sisaruksia, jotka pääsevät lastenhoitoavuksi melko hyvin. Lasten isovanhemmat sen sijaan ovat vielä tiukasti työelämässä.

Vierailija
7/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos meillä olisi hoidossa vain tuo 5-vuotias, niin saisi kyllä mennä tutustumaan uusiin ihmisiin varahoitopaikkaan. Mutta Tirrit ovat tosiaan vasta hiukan yli vuotiaita, joten heidän kanssaan haluaisi kyllä näitä varahoitopaikkoja ainakin vuoden tai kaksi vältellä.

mutta ala-asteikäisillä lapsilla se on ongelma. Vanhempien lomat ei riitä kaikkiin koululaisten lomiin,vaikka pidettäsiin miehen kanssa peräjälkeen (näinkin monta vuotta tehty)

Vierailija
8/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että silloin on kouluissa ja päiväkodeissa loma, ei vaikuta meillä mitenkään enkä usko, että se on mitenkään poikkeuksellista työpaikoilla. Yhtä kiireistä on. Usein jopa kiireisempääkin kun elo-syyskuussa. Lomaa on 4 viikkoa kesällä ja 1 talvella, joten siitä ei paljon ylimääräistä pidetä. Alkaa näkyä palkkapussissa jos joka syysloma ja joululoma pitää palkatonta lomaa. Onneksi jään pian äitiyslomalle, joten ei tarvitse miettiä miten joulunajan järjestää.

Missä työssä tapahtuu nimenomaan viikolla 42?

Vierailija
9/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollista ottaa vapaaksi siinä kuin mikä muu viikko tahansa. Aivan, juuri tätä tarkoitin.

Kannattaa laittaa ne lapset vähän isompina hoitoon niin ei se varahoitokaan ole maailman.

Vierailija
10/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5 viikkoa lomaa, 4 kesällä ja 1 vko käytettäväksi muina ajankohtina. Aika nopeasti se on käytetty, jos otan sen jo lokakuussa. Kun vielä jää joulunaika, hiihtoloma, pääsiäinen jne. Ja ei, palkatonta lomaa ei saa. Lomaoikeus on se mikä on ja that`s it.

Meillä siis lapset menee varahoitoon, jos oma päiväkoti on kiinni.

Mahdollista ottaa vapaaksi siinä kuin mikä muu viikko tahansa. Aivan, juuri tätä tarkoitin.

Kannattaa laittaa ne lapset vähän isompina hoitoon niin ei se varahoitokaan ole maailman.

Vierailija
11/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkähän syy se sitten on?

Vierailija
12/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku päikky päivysti. Mutta eka-tokaluokkaisenk kanssa onkin sumplimista. Onneksi jotenkin on saatu hoitaja järkättyä.

Vierailija
13/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse esimerkiksi teen työtä, jossa minun poissaollessani minun töitäni ei kukaan tee, vaan ne odottavat minua. Silti työni on riippuvainen monen muun työpanoksesta ja heidän työnsä minun ja minun poissaoloni pahaan aikaan voi sotkea jopa kymmenien ihmisten kuvioita. Työni on myös siten aikataulutettua, että tiettyinä aikoina vuodesta voin järjestää työni hyvinkin vapaasti (esimerkiksi tuo joulun tienoon vapaa ei minulle tuota ongelmia) ja toisina aikoina en. Esimerkiksi ensi viikon olisin voinut järjestää lähes kokonaan vapaaksi, tätä viikkoa en.

Miehelläni aika samanlainen tilanne, vaikka työmme hyvin erilaista onkin. Jos joutuisimme vaikka auto-onnettomuuteen ja tiedossa olisi yhtäkkinen pitkä poissaolo, töihimme etsittäisiin tietysti talon sisältä sijaiset, mutta todennäköisesti asiat olisivat pari kuukautta aika sekaisin ennen kuin sijainen saisi asiat pyörimään. Se taas ei onnistu, että organisaatiossa olisi kokoaikaisesti joku henkilö tyhjänpanttina, jolla olisi sama tietotaitous kuin minulla tai miehelläni. On tietenkin ihmisiä, jotka säällisessä ajassa perehdytettyinä omista töistään täysin vapautettuina olisivat kykeneviä siirtymään meidän töihimme, mutta ei sellaisia, jotka pystyisivät tekemään kaikki työmme lyhyen poissaolon aikana. Kun esimerkiksi mieheni siirtyi edellisestä työstään (talon sisällä) nykyiseen, häntä perehdytettiin yli kaksi kuukautta täysipäiväisesti ja sitä ennen useita lyhyempiä jaksoja edellisen samaa työtä tehneen toimesta.

Osan päivittäisistä töistämme joku muu pystyy tekemään kyllä, osa voi hyvin odottaa töihin paluuta, mutta paljon sellaista joudutaan esimerkiksi sairaslomien takia perumaankin, mistä taas on haittaa muiden töille. Ja näiden muita haittaavien juttujen takia työnantaja ei suostu palkattomiinkaan vapaisiin silloin, kun tällaisia juttuja on. Sairaslomille ei voi mitään, mutta ylimääräiset vapaat ovat aivan toinen juttu.

7, isoissa organisaatioissa on yleensä sijaisia tarjolla.

Vierailija
14/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmiä saatetaan yhdistää kun ja jos on lapsia paljon pois.

Meillä on päiväkoti kiinni vain heinäkuun = silloin ei ole varahoitopaikkaa ollenkaan, mutta kaupungin kanssa siitäkin voi neuvotella jos on tarve.

Vierailija
15/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko ikävä asenne sinulla.

Miksi minun pitäisi etsiä syyllistä siihen, etten ole "tarpeeksi korkealla hierarkiassa?"

Totesin vain, että palkatonta lomaa ei meillä saa (kukaan).

13

Kenenkähän syy se sitten on?

Vierailija
16/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tapahtuu "normaali-ihmisten" lomien aikaan ja silloin KAIKKI työntekijät on töissä!

Mutta minä voin kyllä olla syys- ja hiihtoloma-ajan töissä, kunhan saisin jouluna edes aattoillan vapaaksi!

Me lomaillaan perheen kanssa sitten, kun muut on töissä ;)

Paitsi sitten pitää tietysti rueta miettimään tilanneta uusiksi, kun lapsi menee kouluun.

Vierailija
17/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle viikolle saattaa sattua useita tärkeitä asiakastapaamisia tai projektien deadlineja tai seminaareja tai mitä tahansa muuta vastaavaa ja toisella viikolla työt taas voivat olla sellaisia, että ne on helpompi ottaa esimerkiksi mukaan kotiin tai niitä voi jopa lykätä seuraavaan viikkoon. Joihinkin näistä asioista voi itse vaikuttaa, mutta suurimpaan osaan ei.

Vierailija
18/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin raportointiviikko sattuu hyvästikin juuri tälle viikolle. Siitä ei niin vaan olla pois, eikä myöskään korvata tekijää jollain mattimeikäläisellä. Ne "pakolliset" 5 viikkoakin, jotka on vuosilomalla oltava, ovat usein pitkien järjestelyjen tulos, eikä usein saa edes sittenkään olla juuri ko. viikkoa pois (eli lomalla vain max. 2-3 viikkoa kerrallaan).

[

Missä työssä tapahtuu nimenomaan viikolla 42?

Vierailija
19/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää palsta on kyllä ainut paikka maailmassa, jossa joutuu selittelemään useaan otteeseen sitä, että miksi a) käy töissä b) miksi siellä joutuu käymään ihan joka päivä eikä vain ainoastaan silloin kun huvittaa

aptä en osaa auttaa, meillä on joustava työaika, isovanhemmat hoitaa eikä toisaalta ole mitään syyslomia ja kesälläkin vain 5 viikkoa kiinni

Vierailija
20/22 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mahdollista ottaa vapaaksi mitä tahansa viikkoa. Esimerkiksi juuri syyslomaviikkoa.

On olemassa vielä sellaisiakin työpaikkoja, joissa todellakin pitää olla paikalla tekemässä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän