Mista johtuu, etta suomenruotsalaiset ovat niin kopeita? Ja eivat suostu puhumaan suomea kuin pakon edessa, vaikka osaisivatkin hyvin suomea?
Kommentit (79)
Se ei myöskään ole pois muusta, toisin kun aiemmin luultiin. Ennen kuviteltiin, että ihmisellä on vain rajallinen kapasiteetti oppia kieliä, mutta nykytiedon valossa näin ei ole, toki kielellinen lahjakkuus vaihtelee.
Itse en ole havainnut suomenruotsalaisten ylimielisyyttä olevan yhtään sen enempää kuin suomenkielisilläkään. Minulle ovat myös kaikki ne jotka miehen sukulaisista ja kavereista suomea osaavat sitä puhuneet, kun oma ruotsinkielentaitoni ei ole hyvä (kehittynyt kyllä paremmaksi). Ja kyllä he puhuvat suomea myös muualla ihan vapaaehtoisesti.
Esimerkiksi minun mieheni suku on alunperin Virosta, mutta sattui vaan rantautumaan ruotsinkieliselle rannikkoseudulle.
Suomenruotsalaisten kieli näyttää ärsyttävän monia, ihan vaan sen kielen takia (ymmärtävät tai eivät).
Joku jopa luulee että suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia vain KIUSATAKSEEN suomenkielisiä :))
Menkääpä jokainen itseenne ja miettikää, kuinka uisein joudutte esim. kuukaudessa osallisiksi ruotsinkielen kanssa (ei vaan että sitä kuulee bussissa tai kahvilassa) ja miten se vaikuttaa teidän elämäänne.
toinen ikkuna maailmaan. (ei 57)
Vierailija:
...En voi millään käsittää, että suomenkielisen äidin lapsi menee ruotsinkieliseen kouluun, mutta oli mielenkiintoista lukea perustelujasi.
19
Olen siitä aikoinaan laudaturin kirjoittanut, mutta nykyään osaan ehkä juuri sen " hej, jag heter sejase och jag är niinjaniin gammal" . Tiedän, että joudun koulun ja työn ja asuinpaikan puolesta vielä joskus puhumaan ruotsia, tähän asti olen onnistunut onneksi välttymään siltä, mutta se tulee väistämättä eteen jossain kohtaa. Ahdistaa, teen kaikkeni ettei minun tarvitsisi. Olen suorittanut virkamiesruotsin mutten sillä parin viikon mittaisella kurssilla oppinut kyllä yhtään mitään. En tajua miten voisin hoitaa työni kunnolla ruotsinkielisten kanssa, en minä pysty kommunikoimaan ruotsiksi. Ammattisanasto pitäisi kai opetella täysin itsenäisesti, siihen ei kursseja ole, silti kielioppi on hukassa ja ääntäminen karmeata. Mulla on vielä r-vikakin niin kuulostaa oikein tosi hyvältä se ruotsin vääntäminen.
Ja kyllä vaan ruotsin osaaminen vaikuttaa työllistymiseen. Jos osaisin ruotsia hyvin/kiitettävästi voisin jo ensi kesänä mennä töihin joissa tienaa 8000¿/kk brutto, näin suomenkielisenä tulen tienaamaan sellaiset 1200¿/kk.
Minä en enään osaa ruotsia. Aikoinani opin hollannin ja sen takia en voi ruotsia puhua. Kun yritän kääntää ruotsiksi niin hollanninkielinen sana tulee mieleen koska osaan sitä paremmin kuin ruotsia.
Sanoisin että tuo 2 kielen yhtä-aikainen oppiminen on puppua. Se on mahdollista oppia 2 kieltä vierekkäin, toinen toisen jälkeen. Ei ole pakko osata kaikkea 5 vuotiaana!!!
Rauhoittukaa.
Ja nyt olen ollut niiiiin kauan poissa että suomea puhun aksentilla joten mua on luultu ruotsinkieliseksi.
älä kuitenkaan pyydä mua puhumaan ruotsia.
Jag är baie jammer, men jag kan inte die hele tyd kommer ihog wat die woorde in din tale is nie.
Olen hakenut 4 krt lääkikseen Helsinkiin ja itkuhan tässä jo pääsee, kun eka krt lukuunottamatta oisin aina päässyt ruotsin kiintiössä. Lapset on ruotsin kielikylvyssä. Tästä alkaa tulla mulle pakkomielle. Hakevat sitten opiskelemaan minne hakevat, niin toiv vielä silloin on ruotsin kielestä hyötyä. Eivät tosin aloittaneet ummikkoina. Ensi kevään kokeita odotellessa olen päättänyt, että nyt on pakko alkaa opiskelemaan ruotsin-kiintiön kielikoetta varten. Ja mennä esim. kuukaudeksi pariksi Ruotsiin töihin.
Vierailija:
Oikeasti. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka ei olisi saanut jotain työtä vain, koska on suomenkielinen. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka ei olisi saanut haluamaansa opiskelupaikkaa, koska ei ole ruotsinkielinen.
!
Esim. ruotsinkielinen lääkis on vain 1 (vai 2?) paikassa ja suomenkielinen useammassa. Jos kaikki paikat lasketaan yhteen on ruotsinkielisten paikkojen osuus jotain 5-6 % kaikista lääkispaikoista.
vain ruotsia vaikka osaisivat suomea - mua ärsyttää, etteivät sitten puhu sitä ruotsia KUNNOLLA! Toisinaan suomenruotsi on todella korviariipivää sekasikiökieltä - joo, det är jättekiva juttu!
Sehän on ihan eri kieli kuin oikea riikinruotsi.
Vauvapalstalle sopiva anekdootti onkin tarina suomenruotsalaisesta pariskunnasta, jotka Tukholmassa menivät ostamaan vauvalle uutta tuttia kadonneen tilalle: " Har ni tuttar här?" HAHAHA.... jo meinasi ruotsalainen myyjätär luulla, että hänelle ehdotellaan...
Anna mun kaikki nauraa. Älkää jauhaka paskaa siitä, että jos ei osaa ruotsia, ei opi muitakaan kieliä.
Itse olen unohtanut ruotsin kokonaan. En puhu, en ymmärrä enkä edes halua ymmärtää.
MUTTA: englantini on erinomaista (=ymmärrän, puhun ja kirjoitan sujuvaa englantia, tietty mulla on puheessa aksentti, mutta ei mikään hirmu paha). Saksa on kohtalainen (ymmärrän hyvin, puhun hyvin ja kirjoitan hyvin, mutta koska tuota ei ole tarvinnut käyttää pitkään aikaan, saksankielen taitoni alkavat ruostua, katson kuitenkin saksalaisia telkkarisarjoja, ettei tuo kokonaan ruostu). Ranskaa opiskelin neljä vuotta lukiossa, ymmärrän hyvin, kirjoitan hyvin, mutta puhun huonosti (=äännän). Espanjaa ymmärrän, vaikken ole sitä edes opiskellutkaan.
Serkkuni on suomenruotsalaisen kanssa naimisissa ja jouduin asumaan heidän luonaan opiskeluaikoinani (kämppä oli remontissa kaksi kuukautta) ja täytyy sanoa, että nuo kaksi kuukautta olivat elämäni paskimmat. Meillä oli tapana istua joka ilta koko perhe + minä syömässä ja perhe puhui keskenään ruotsia ja mä olin ihan pihalla kuin lumiukko, vaikka he tiesivät tasan tarkkaan, etten ymmärrä heitä.
HALOOOOOO???!!!!
Ensinnäkin suomenruotsi on kaukana riikinruotsista. Jos osaa tuota, ymmärtää helpommin tanskaa, norjaa ja islantia.
Kyllä se englanti on edelleenkin se " tärkeämpi" kieli oppia kuin ruotsi. Ja esim. idässä ja kaakossa venäjäkin on tärkeämpi kieli osata kuin ruotsi. Venakkojen takia.
suurin osa suomenruotsalaisista on vähintäänkin " vähän koppavia" . :) Täytyykin olla, kun on niin pieni vähemmistö..
Mun mielestä kielet on kivoja ja niitä saa puhua, mutta järjetöntä, että ruotsia pitäisi puhua, jos joku sitä vaatii. Suomi on tämän maan pääkieli ja nykymenolla saadaan kohta ottaa se venäjä kolmanneksi kotimaiseksi. Ruotsihan ei ole kotimaista, ruotsi on.. no, Ruotsalaista. Heh.
Vierailija:
Esim. ruotsinkielinen lääkis on vain 1 (vai 2?) paikassa ja suomenkielinen useammassa. Jos kaikki paikat lasketaan yhteen on ruotsinkielisten paikkojen osuus jotain 5-6 % kaikista lääkispaikoista.
Vierailija:
Ei ole
Vierailija:
Vierailija:
Minä olen suomenkielinen ja mies ruotsinkielinen. Molemmat aiomme puhua lapsille äidinkieltämme, mutta lapset laitetaan ruotsinkieliseen tarhaan ja kouluun, jotta ruotsista tulisi heille se ns. ykköskieli kuitenkin. Ruotsi on kansainvälisempi kieli kuitenkin kuin suomi ja kuuluu samaan kieliperheeseen mm. englannin ja saksan kanssa. Hyvästä ruotsintaidosta on etua opeteltaessa mm. näitä kieliä.Arvostan myös suomenruotsalaista kulttuuria, joka on korkeatasoisempaa kuin perisuomalainen (anteeksi nyt vain), suomenruotsalaiset ihmisinä ovat kokemukseni mukaan keskimäärin sivistyneempiä, mukavampia, iloisempia ja onnellisempia kuin me suomenkieliset, joten sekin on syynä siihen että tahdon lapsiemme omaksuvan suomenruotsalaisen kulttuurin ja identiteetin.
En enää aio tulla lukemaan tätä ketjua (koska se saa veranpaineeni nousemaan) joten turhaan vaivaudutte vastaamaan viestiini. Halusinpahan vain sanoa mielipiteeni tiedoksenne! Enkä muuten ole ajatuksineni yksin, samalla lailla kuin minä ajattelevia on tuttavapiirissäni paljon!
Miksi ihmeessä me suomenkieliset haluamme antaa ruotsinkielisille helpomman elämän, paremmat koulutusmahdollisuudet yms.??????? Toimikaa ja vastustakaa SUOMENKIELISTEN SORTOA! Maamme ekonomien koulutuspaikoista 20% on ruotsinkielisiä, miksi ihmeessä???? Ruotsinkielisiä koulutuspaikkoja on liikaa, suomenkielisellä ei ole samanlainen mahdollisuus kouluttautua omalla ÄIDINKIELELLÄÄn kuin ruotsinkielisellä on. Suomi harjoittaa syrjintää kielen perusteella.
Vierailija:
olen mäkin lukenut lehdistä ym. että suomenruotsalaiset ihan tosissaan olis onnellisempia kun suomenkieliset, jonkun tutkimuksen mukaan ne olis kuulemma maailman " parhaiten voiva vähemmistö" siis sosioekonomisesti sekä kulttuurisesti. Mutta varmaan tästä toki on yksilöllisiä poikkeamia tässäkin kuten muissakin asioissa.Ite oon ihan suomenkielinen ja samoin on lapset ja mies.
Ja 10 pisteen merkitys: Skaalattuja pisteitä tarvitaan yleensä noin 55, joten 45 pisteellä sisäänpääsy vaikuttaa ihan älyttömän paljon. Noin prosentuaalisesti. Siinä on varmaan toista sataa suomenkielistä hakijaa, jotka saa 45-54.9 pistettä ja ei pääse sisään.
Tuntuu hirveältä riistolta lukea 19:n jutut siitä, kuinka on pakottanut oman miehensä luopumaan ruotsinkielestään, ja tekee lapsistaan täysin yksikielisiä, vaikka mies haluaisi jakaa lapsilleen myös omaa kuttuuriperimäänsä.
Omat lapsemme ovat kaksikielisiä. Puhuvat minulle/suvulle ruotsia, ja lennosta suomea miehelle/suvulle. Mitään ongelmaa tai sekakielisyyttä ei ole, kunhan vaan haluaa nähdä vaivaa ja lukea/kommunikoida lapsille kummallakin kielellä kieliopillisesti oikein.
19:n kirjoituksesta paistaa läpi itsekeskeisyys, oma kateus ja mustasukkaisuus, ja sen takia riistää lapsilta mahdollisuuden edes tutustua isänsä kieleen. Surullista, sanon minä.
suomenruotsalainen palstailija