Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mista johtuu, etta suomenruotsalaiset ovat niin kopeita? Ja eivat suostu puhumaan suomea kuin pakon edessa, vaikka osaisivatkin hyvin suomea?

Vierailija
23.07.2007 |

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkielisten asenne vaatia ruotsin puhumista, vaikka osaavat suomea täydellisesti. Ärsyttää tämä kaksikielisyys vaatimuksineen. Ärsyttää pakkoruotsi. Ärsyttää, että Ruotsi piti Suomea vallassaan monta vuotta ja alisti. Sitten täällä vielä ylläpidetään entisen isännän kieltä kalliilla rahalla.

Vierailija
22/79 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mäkin lukenut lehdistä ym. että suomenruotsalaiset ihan tosissaan olis onnellisempia kun suomenkieliset, jonkun tutkimuksen mukaan ne olis kuulemma maailman " parhaiten voiva vähemmistö" siis sosioekonomisesti sekä kulttuurisesti. Mutta varmaan tästä toki on yksilöllisiä poikkeamia tässäkin kuten muissakin asioissa.

Ite oon ihan suomenkielinen ja samoin on lapset ja mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni ystävissä on paljon alkoholia käyttäviä ja vähän koulutettuja juntteja. Ihan täysiä surkimuksia monet. Vain yhdellä hänen kavereistaan on yliopistotutkinto kuten on nykyään miehelläni.

On kyllä täysin totta, että ruotsinkielisillä on rikas kulttuuriyhteisö. Heillä on paljon tasokasta toimintaa monellakin alueella. Mieheni täti esim käy monenlaisessa toiminnassa, mistä suomenkielinen vanhus saa vain uneksia. Heillä on ihanan tiivis ja monipuolinen yhteisö. Yhdistävänä tekijänä kieli.

Mieheni kautta huomasin, että myös ruotsinkielinen nuorisotoiminta oli huomattavasti tasokkaampaa kuin suomenkielinen. He tosiaan panostavat yhdessä viihtymiseensä. Se on vähän niinkuin vaikka jehovan todistajat, vapaamuurarit tms. Suljettu yhteisö, joka puolustaa omiaan ja jossa kaikki en viihtymiseen panostetaan. Tuntuisi vaan todella oudolta, että lapseni liittyisi tällaiseen koko elämän kestävään ryhmään, jonne en itse kuulu ollenkaan. Vähän niin kuin työntäisin lapseni mormoneihin ja sanoisin, että liity ja sopeudu sinne.

19

Vierailija
24/79 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Ruotsin vallan ajoista johtuen niillä on kokoonsa nähden aivan liikaa valtaa. Rikkaita kun ovat, niin sitä kautta sitä valtaa on tullut. Esim ruotsinkielinen pikkukunta Karjaa sai pilattua pikaradan Turku-Helsinki -välillä. Eli turhaakin turhemman Karjaan vuoksi Turun ja Helsingin väillä matkaavat joutuvat istumaan melkein tunnin kauemmin. Ihan sairasta. Syynä vaan tämä ruotsinkielisten valta.

Vierailija
25/79 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kärsivätpähän ne ruotsinkielisetkin sen tunnin lisää;)

T. 45

Vierailija
26/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin etelä-pohjanmaalla. Sitä luulisi että osaisivat, vaan ei.

Vierailija
27/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pääkaupunkiseudulla suomenruotsalaiset puhuu aina suomea suomenkielisille (vaikka alottaisit itse ruotsiksi)

Vierailija
28/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat olla asuneet suomessa jo useamman vuoden, joten varmasti osaavat kieltä (ja jos eivät osaa niin oma vikansa ettteivät ole viitsineet opetella). Silti tuntuvat lähes kaikki puhuvan oman perheen kesken sitä omaa kieltään vaikka olisi suomalaisia ympärillä. Ja monet puhuvat mielummin suomalaisten kanssa vaikka englantia kuin suomea.

Tulee mieleen yksi tuttu maahanmuuttaja-lapsiperhe jossa 5v ja 3v lapset ovat jopa syntyneet suomessa ja puhuvat hyvin kieltä. Silti vanhemmat puhuvat heille vain omaa kieltään, myös silloin kun meidän lapsia on heillä leikkimässä. Kiva siinä vieraiden lasten on olla kun eivät ymmärrä mitä toiset puhuu. Ei kovin vieraanvaraista.

Vierailija
29/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinkieli. Jos vaadit heitä puhumaan suomea esim kaupoissa - mikset itse asioi vaikka englanniksi? Ihan yhtä hullua.

Meillä isä ja lapset on kaksikielisiä ja on todella hyvä että puhuvat kotona vain ruotsia keskenään. Itse ymmärrän täysin ja voisin osallistua ruotsiksi keskusteluun, mutta puhun heille suomea koska se on taas minun äidinkieleni. Itse haluan että lapsille kehittyy vahvaksi myös tuo toinen kotimainen.

Vierailija
30/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka heidän päänsä ehtii käännyttää heti maahan muutettuaan? Ovatko ruotsinkieliset salamana oven takana kehottamassa ruotsin opiskeluun? Säälittävää!

Vierailija
31/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan muu osaa ja ymmärrä ruotsia ja sitten puhuvat puuta heinää toisten vieressä. Idiootteja!

Vierailija
32/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruotsi on helpompi kieli oppia kuin suomi.

Mun tuntemista maahanmuuttajista tosin kaikki osaa suomea, vaikka asutaan kaksikielisessä kaupungissa.

Vierailija:

Kuka heidän päänsä ehtii käännyttää heti maahan muutettuaan? Ovatko ruotsinkieliset salamana oven takana kehottamassa ruotsin opiskeluun? Säälittävää!

Vierailija
33/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan lähellä helsinkiä on asunut koko ikänsä. Nyt on muutamassa vuodessa oppinut kieltä niin että pärjää appiukkonsa kanssa hyvin.

Vierailija
34/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne teidän lapsille puhuu sitä omaa kieltään, vaan suomea?

Se, mitä he puhuu omille lapsilleen tai toisilleen, ei olekaan teidän lasten korville tarkoitettu.

Meillä minä puhun ihan aina lapsille suomea, ja isä ihan aina omaa äidinkieltään, oli meillä sitten kuka tahansa käymässä. Vieraille puhutaan sitten sitä kieltä mitä he ymmärtävät.

Kun olet ulkomailla, puhutko muka perheesi kanssa englantia, että kaikki ympärillä olevatkin ymmärtäisivät? Tuskin. Suomea te puhutte...

Jokaisella on oikeus puhua oman perheensä kanssa omaa äidinkieltään, piste.

Vierailija:

Saattavat olla asuneet suomessa jo useamman vuoden, joten varmasti osaavat kieltä (ja jos eivät osaa niin oma vikansa ettteivät ole viitsineet opetella). Silti tuntuvat lähes kaikki puhuvan oman perheen kesken sitä omaa kieltään vaikka olisi suomalaisia ympärillä. Ja monet puhuvat mielummin suomalaisten kanssa vaikka englantia kuin suomea.

Tulee mieleen yksi tuttu maahanmuuttaja-lapsiperhe jossa 5v ja 3v lapset ovat jopa syntyneet suomessa ja puhuvat hyvin kieltä. Silti vanhemmat puhuvat heille vain omaa kieltään, myös silloin kun meidän lapsia on heillä leikkimässä. Kiva siinä vieraiden lasten on olla kun eivät ymmärrä mitä toiset puhuu. Ei kovin vieraanvaraista.

Vierailija
35/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ottaa vastaan n. 40 000 pakolaista/maahanmuuttajaa vuodessa. Suomi n. 1000. Olisivatkohan nämä ruotsia puhuvat maahanmuuttajat tulleet tänne Ruotsin kautta?

Vierailija
36/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät edes osaa suomea, tai ainakaan kovin hyvin, ruotsi on heidän äidinkieli ja se on suomen toinen virallinen kieli, joten minusta ihan ymmärrettävää, vai osaaks kaikki suomalaiset täydellistä ruotsia?

Vierailija
37/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ruotsinkielinen, mutta onneksi puhumme koko perhe suomea. Hänen tätinsä ei ole viitsinyt opetella suomea, joten minä joudun hänen kanssaan puhumaan ruotsia. Ärsyttävää.

On myös loukkaavaa, jos mieheni kaveriporukka puhuu ruotsia, kun minä olen myös osallisena keskustelussa. En pysty osallistumaan kunnolla, kun en osaa läheskään yhtä hyvin ruotsia kuin he suomea.

Ei tullut mieleenikään opettaa lastamme kaksikieliseksi.

Vierailija
38/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
39/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ensinnäkin, jos miehesi äidinkieli on ruotsi, hänen tulisi puhua vain sitä lastensa kanssa.

Kaksikielisyys on rikkaus. Työelämässä ja opiskelussa kaksikielisyydestä on suunnaton hyöty. Suomenruotsalaisella on paremmat mahdollisuudet päästä opiskelemaan korkeakouluun, kun voi hakea sekä suomenkielisiin että ruotsinkielisiin oppilaitoksiin. Ja joka työpaikkahan vaatii nykyään sekä suomen että ruotsin kielen taidon. Kaksikielisyys myös todistettavasti helpottaa muiden vieraiden kielten oppimista.

Teette lapsellenne suunnattoman karhunpalveluksen kun riistätte häneltä mahdollisuuden oppia ruotsia pienestä pitäen. Oma isoäitini oli ruotsinkielinen, mutta isoisäni ei halunnut että perheessä puhutaan ruotsia. Isäni ja hänen sisaruksensa ovat kironneet tätä monesti, kuten myös me lapsenlapset.

Vierailija
40/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia, joiden molemmat vanhemmat on suomenruotsalaisia, jotka ovat käyneet ruotsinkieliset tarhat ja koulut ym. oppilaitokset ja joiden kaveripiiri koostuu pääosin ruotsinkielisistä! Näitä ihmisiä löytyy ihan Helsingistä, ei tarvitse mennä pohjanmaalle asti...

Hölmöähän se on, jos vanhemmat pidä huolta että lapsi oppii myös suomen, mutta yhtä tyhmää on syyttää näitä ihmisiä ylimielisyydestä tai siitä etteivätkö he muka haluaisi puhua suomea. Siitä ei nimittäin ole kyse!

t. Suomenkielinen, jolla on paljon ruotsinkielisiä ystäviä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi