Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostuisitko laittamaan omaan autoosi ystävän 1,5 vuotiaan lapsen kasvot menosuuntaan?

Vierailija
23.07.2007 |

Vähän kinkkinen tilanne, kun ystävä tuo lapsensa hoitoon, ja vannotti, että heidän tyttöään täytyy kuljettaa nenä menosuuntaan, ettei voi sietää matkustaa toisin päin.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja noiden tietojen perusteella en kuljettaisi 1,5-vuotiasta kasvot menosuuntaan Suomen olosuhteissa.

Vierailija
22/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen lapsen niska ei kestä kolaritilanteessa.

Täällä joku vähemmän fysiikkaan perehtynyt henkilö vieläpä väittää, että kaikki on kiinni siitä mistä suunnasta törmäys tulee. Höpö höpö! Ei tietenkään ole vaan siitä mihin suuntaan auto liikkuu, eteen- vai taaksepäin. Minun autoni ainakin liikkuu kovilla nopeuksilla aina eteenpäin...

Annetaan vaan alle 2-vuotiaiden itse päättää miten autossa istuvat vai seisoisivatko ihan katolla.

Tieliikenteessä kuoli 70-luvulla 800 ihmistä joka vuosi, kun tuo lukema on nyt 200-300. Turha siis söpöttää, että miten itse olet lapsena istunut, kun olet vielä hengissä. Lisäksi pyörätuolissa istuu paljon työikäisiä, jotka ovat 70-luvulla lapsina vammautuneet vaikeasti autokolarissa puutteellisten turvallisuusvälineiden vuoksi.

Uskomatonta, että tämmöistä asiaa vähätellään!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaissa mainitaan " asianmukainen turvalaite" . Tällä viitataan lapsen ikään liittyviin turvallisuustekijöihin. Jos 1,5-vuotias matkustaa kasvot menosuuntaan, jää varmaan tosipaikan tullen oikeusasteiden määriteltäväksi, onko kyseessä asianmukainen turvalaite. Liikenneturvan mukaan ei ole.

Vierailija
24/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä parikymmentä vuotta sitten oli yli tuhat

Vierailija:

Tuon ikäisen lapsen niska ei kestä kolaritilanteessa.

Täällä joku vähemmän fysiikkaan perehtynyt henkilö vieläpä väittää, että kaikki on kiinni siitä mistä suunnasta törmäys tulee. Höpö höpö! Ei tietenkään ole vaan siitä mihin suuntaan auto liikkuu, eteen- vai taaksepäin. Minun autoni ainakin liikkuu kovilla nopeuksilla aina eteenpäin...

Annetaan vaan alle 2-vuotiaiden itse päättää miten autossa istuvat vai seisoisivatko ihan katolla.

Tieliikenteessä kuoli 70-luvulla 800 ihmistä joka vuosi, kun tuo lukema on nyt 200-300. Turha siis söpöttää, että miten itse olet lapsena istunut, kun olet vielä hengissä. Lisäksi pyörätuolissa istuu paljon työikäisiä, jotka ovat 70-luvulla lapsina vammautuneet vaikeasti autokolarissa puutteellisten turvallisuusvälineiden vuoksi.

Uskomatonta, että tämmöistä asiaa vähätellään!!!

Vierailija
25/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole minkäänlaista velvollisuutta kuljettaa lasta selkä menosuuntaan olevassa istuimessa. Kasvot menosuuntaan oleva istuin on asianmukainen ja hyväksytty turvalaite myös 1,5-vuotiaalle.

Vierailija:

Tieliikennelaissa mainitaan " asianmukainen turvalaite" . Tällä viitataan lapsen ikään liittyviin turvallisuustekijöihin. Jos 1,5-vuotias matkustaa kasvot menosuuntaan, jää varmaan tosipaikan tullen oikeusasteiden määriteltäväksi, onko kyseessä asianmukainen turvalaite. Liikenneturvan mukaan ei ole.

Vierailija
26/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 400 on kokonaismäärä. Henkilöautossa kuolleiden määrä on jäänyt ainakin koko 200-luvun 300:n alle.

Vierailija
27/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska omatkin kulkevat, eikä ole laitonta.

Vierailija
28/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on lapsi joka todellakin oksentaa ja itkee koko matkan jos selkä menosuuntaan. Hänet käännettiin toisin päin 1,5 vuotiaana ja siitä lähtien automatkat on sujuneet mukavasti usein nukkuen.

Tiedättehän, että peräänajossa lapsen on turvallisempi olla kasvot menosuuntaan. Olen ollut kolarissa kaksi kertaa, molemmilla kerroilla perääni ajettiin.

Mulla on tuttuja jotka kuljettaa pieniä lapsia ihan ilman vöitä lyhyitä matkoja tai 10vuotta vanhoissa istuimissa. Se on laitonta ja väärin, mutta mokomat mammat vaan nauraa kun huomautan asiasta. Kasvot menosuuntaan kunnollisessa istuimessa ei ole laiminlyöntiä.

Vierailija
29/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei homma kaadu sinun niskaasi.

En toisaalta usko, että nenä menosuuntaan olisi laitonta. Missä laissa niin sanotaan?

Vierailija
30/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos selkä menosuuntaan ollessa lapsi itkee koko ajan niin miten se vaikuttaa ajajan ajamiseen? Varmasti on turvallisempaa kun lapsi on hiljaa niin kuljettajakin saa ajorauhan. Muistakaa se asia että suurin merkitys turvallisuuteen on kuljettajassa, ei istuimessa!

Vierailija
31/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kasvot menosuuntaan kunnollisessa istuimessa ei ole laiminlyöntiä.

Ja lisäksi se, onko lapsen turvallisempaa matkustaa kasvot vai selkä menosuuntaan, riippuu ihan siitä millainen kolari ajetaan. Jos kolaria ei ajeta ollenkaan niin on ihan sama miten päin lapsi autossa istuu ;) No, vakavasti ottaen: tilastot sanoo yhtä, mutta käytännössä voi tapahtua toisentyyppinenkin onnettomuus, vaikka miten oltaisiin Suomessa jossa tilastojen mukaan kolarit on yleensä nokkakolareita.

Vierailija
32/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman istuinta on lapsia tarjottu kyytiini useita kertoja, siihen en ole suostunut koskaan.

Vierailija
33/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vaan, kyllä meidän turvaistuimessa (naama menosuuntaan) sanotaan nimenomaan, että sitä voi käyttää 9kk alkaen. Ja myös meidän mummolaistuimessa lukee, että lapsen ollessa yli 10kg täytyy istuin kääntää naama menosuuntaan.

Lapsemme ovat vielä hengissä. Mutta turvallisinta olisi tietysti jättää auto kotiin - tai oikeastaan autokauppaan. No, meillä ei olekaan kyllä omaa autoa. Satunnaisesti lainaillaan / vuokrataan / ollaan jossain kyydissä. Aika paljon hirvittää tuo nykyliikenne, kun ei edes vilkkua näytetä ennen kuin ajetaan nenän eteen... HUH!

Vierailija
34/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanut kaverin ja sen lapsen mun kyytiin, vaikka lapsella ei ollut minkäälaista lastenistuinta.

Vierailija
35/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 1 vuoden ikäisistä kulkeneet nenä eteenpäin. Ei ole laitonta vaan turvallista. Onkohan edes olemassa muita maita kuin pohjoismaat joissa on tämä suositus? Tokikin voi olla et koko muu maailma ei tiedä turvallisuudestä mitään? Hieman kyllä epäilen. Joten kuljettaisin äidin pyytämällä tavalla tai sit ehkä ostaisin istuimen omasta pussistani. Ainakaan äitiä ei voi velvoittaa ostamaan uutta istuinta.

Vierailija
36/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme Suomeen ja toimme turvaistuimen mukanamme, jossa oli vain tuo asennusmahdollisuus. Se on laillinen ja monissa sivistyneissä maissa ainoa käytetty tapa. En ymmärrä tätä vouhotusta. Suomessa suositellaan, että olisi selkä menosuuntaan, mutta turvallinen tämä toinenkin suunta on! Ja muistaakseni autoliiton sivuilla lukee, että tärkeintä on istuimen oikea asennus ja hyvä istuin, ei suunta!

Vierailija
37/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omakin istuu kasvot menosuunnassa, niin miksei sitten kaverinkin mukelo??

Vierailija
38/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani pidän vähintään kolmevuotiaaksi selkä menosuuntaan, mutta jos kaverin lapselle on asianmukainen istuin, tietenkin ottaisin kyytiin kasvot menosuuntaan. Kuljettavathan he lasta omassa autossaankin kasvot menosuuntaan, joten he ovat itse päättäneet ottaa riskin loukkaantumisesta (toki selkä menosuuntaankin voi loukkaantua, mutta riski on paljon pienempi).

Ilman istuinta en ottaisi kyytiin, koska se on laitonta. Ja jos kaverillani olisi tapana kuljettaa lasta autossa sylissään, siitä pitääkin jo moralisoida. Pelkästä kasvot menosuuntaan kuljettamisesta en kehtaisi huomauttaa.

Vierailija
39/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, että täällä Suomessa oltaisiin jotenkin urpompia tai varovaisempia tai mitään muutakaan ihmeellisen salaperäistä. Kyse on siitä, että esim. Keski-Euroopassa peräänajokolarit ovat huomattavasti yleisimpiä kuin nokkakolarit, jotka taasen harvaan asutussa Suomessa ovat yleisempiä kolareita.

Peräänajoja Suomessa sattuu lähinnä kaupunkialueilla kaupunkinopeuksilla. Saksassa peräänajokolareita sattuu enemmän autobaanalla kovilla nopeuksilla.

Itse olen sitä mieltä, että Suomessa on ihan hyvä juttu kuljettaa lasta selkä menosuuntaan niin kauan kuin lapsi istuimeen mahtuu tai se on muutoin hyväksi havaittu keino matkustaa. Jos joku kääntää istuimen naama menosuuntaan ennen kuin lapsi on 3v, niin minusta se on ihan täysin sen perheen oma valinta. En käy arvostelemaan muita tuon takia.

Vierailija
40/62 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt ihan oikeasti miettisit näitä törmäystilanteita. Jos joku ajaa sinun perääsi, mihin suuntaan pääsi ensin retkahtaa? Poispäin penkistä, jos selkä on menosuuntaan, eikö? Jos ajat taas itse jonkun perään tai törmäät johonkin, miten käy? Ensin painaudut penkkiin ja sitten taas poispäin, jos taas siis penkki on samoin päin. Eli hiukan on kuitenkin merkitystä sillä, mistäpäin törmäys tulee? Jospa se kuitenkin lopulta määräisi aika paljonkin, vaikka en nyut fysiikasta juurikaan tiedä;) Kuten edelläkin joku sanoi myös. Toki siihen vaikuttaa myös nopeus, auton kunto ym. Mutta siis se selkä menosuuntaan ei ole se autuaaksi tekevä juttu. Siksi tosiaan suositukset on erilaiset, sen mukaan, miten päin ko maassa enemmän törmäillään;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi