**ISOT ENSKAT VKO 30**
En ainakaan nähnyt uutta pinoa, ja tässä linkki viime viikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10781408&p=2&tmo…
Kommentit (51)
Onnea Karssulin Ainolle hienosta konttausmenestyksestä! Joo ei varmaan öitä kyllä helpota nuo uudet taidot...
Meillä Noel alkaa osoittaa merkkejä innostuksesta lähteä tukea pitkin kävelemään... Tänään seisoi sohvalla selkänojaa vasten, ja otti jo pari askelta tullakseen mun luokse. Miksiköhän tuon pitää noin aikaisin näitä uusia taitoja opetella, kun sitten ei ole vielä ihan pää mukana touhuissa?! No, oon ollut itse ihan samanlainen, että ensin kokeillaan ja sitten vasta mietitään mitä tuli tehtyä :)
Onkos täällä siis ollut istuttamisesta puhetta? Me ei itseasiassa istutettu Noelia ilman tukea yhtään, ennen kuin oppi sen itse vähän vajaa kuusikuisena. Puoli-istuvaan pääsi vaunuihin muistaakseni päälle nelikuisena, ja syöttikseen vasta reilusti päälle viisikuisena. Mut Noel oppikin sitten tosi nopeasti hallitsemaan kaatumista, kun oli itse hoksannut istumisen ja siitä poistulon. Eli ei ollut mitään vaihetta et ei osaisi mennä istumaan/tulla pois siitä, vaan kaikki tuli samalla harjoittelulla.
Viiperollekin sympatiat yöhulinoista! Kyllä ne vaan väsyttää. Me haluttaisiin vähitellen siirtää Noel omaan huoneeseensa nukkumaan, mutta ensin pitäisi päästä niistä yöheräämisistä eroon... Tällä hetkellä syö 2-3 kertaa yössä, mutta heräilee kyllä enemmänkin. Kun ei edes ole sitä tuttia, minkä voisi vaan laittaa suuhun. Pitää aina tassutella, ja joskus laulaakin.
Elovenalle ja Rasmukselle tervetuloa tälle puolelle! Niin ne vaan vauvat kasvaa - musta tuntuu, että vastahan te tulitte tänne vauvapuolelle :)
Pitää vielä lopuksi hehkuttaa, että sain mieheltä synttärilahjaksi lahjakortin aromaterapiaan. Täytyykin yrittää varata aika mahdollisimman pian..!
Kandi & Noel 7kk
Heidin päiväkahvit on juotu ja poikkesin tänne..
Karssuli: Voi kurja jos siellä töissä on huono ilmapiiri. :( Mun työpaikassa oli sama homma sillon ennen ku jäin äitiyslomalle, mutta nyt kun palasin, ni meno oli muuttunu paljon. Johtu suurimmaks osaks siitä, että kaks pahinta ilmapiirin pilaajaa vaihtotyöpaikkaa.
Toivottavasti sun paikassa paranis se ilmapiiri! On se aika rankkaa muuten...
Elovena: Me ollaan ostettu kaupasta soseet.
Nukkumisesta -> iltarutiinit on: iltapuuro, iltapesut, yökkäri + vaippa, iltarukous + -maito ja omaan sänkyyn. Joskus tarttee kumota vaihteleva määrä Heidiä takas pitkäkseen (muuten alkaa huutaa siellä seisaallaan) ja ehkä silittää pari kertaa päästä, mutta nukahtaa kuitenki yksin.
Tehkää niinku on hyvä teille... Sit kun alkaa tuntuu jotenki huonolta/pahalta tai muuten vaan siltä, että pitäsi saada muutosta, ni sit siirtykään muihin nukutus juttuihin. Tarkotan siis, että muiden " painostuksesta" tai siitä, että " kaikki muut tekee toisin" - ei mun mielestä kannata alkaa muuttaa omia juttuja.
Burde ja heidi 10kk
Kiukkupussi on vihdoin nukkumassa..ei meinannut iltapuuron syömisestä tulla mitään kun tyttö huusi ja kiukkusi koko toimituksen ajan, ensi söi jotenkuten mutta sit kun touhu meni ihan mahdottomaksi niin heitin loput puurot pois..no sekään ei käynyt ja siinäpä olikin uusi raivarin aihe kun paha äiti ei anna ruokaa;) No siinä tehtiin sitten sovintoa ja neiti mutusteli vielä talk-muruja vatsan täytteeksi..
Niameylle pitikin sanoa tuosta puuro hommasta, meillä tökki yhdessä vaiheessa puurot pahemman kerran mutta huijasin tyttöä sekoittamalla puolet sileäksi surautettua puuroa ja puolet jugurttia (vauva-jugurtteja vielä silloin)..noi talk-muruthan on vissiin myös aika kuitupitoisia jos teidän neiti ne kelpuuttaa:)
Elovena kyseli nukuttamisesta: Meillä syödään vielä iltapesujen jälkeen unitissiä,sit laitan tytön omaan sänkyyn ja silittelen/hyssyttelen uneen, monesti siinä on vielä kiipeilyä,kikatusta ja itkua ennen unen tuloa..
Mä en henk.koht. pidä mitenkään tavoiteltavana sitä että vauva nukahtais itsekseen omassa huoneessa enkä ole sitä ees yrittänyt tehdä,musta vaan tuntuu luonnollisemmalta ja mukavammalta paijailla pieni uneen, se on tissittelyineen sellainen kiva ja rauhallinen hetki päivän lopuksi:) Jokainenhan toteuttaa nuo asiat niin kuin itsestä tuntuu sopivalta ja toki se riippuu vauvastakin.
Mä oon vihdoin saanut Liian syömään omatekemiä ruokia, pakastan ne ikeasta ostetuissa pikkuisissa muovikipoissa, teen yleensä pari-kolme kertaa viikossa ruokaa niin että teen vuoron perään kanaa,lihaa ja kalaa, pakkasessa on yleensä kahta eri laatua, nyt esim. lohi-kasviskiusausta ja peruna-jauhelikastikemössöä.
meidän viime yö olikin sitten taas näitä ei niin kivoja,tyttö tais herätä 8 kertaa:/
Mies tulee vasta puoliltaöin töistä ja munkin täytyis mennä vielä pariksi tunniksi alakertaan töihin,oltiin vaunulenkillä päikkäreiden aika niin en ehtinyt silloin niitä tehdä..paljon mieluummin kyllä kömpisin peiton alle nukkumaan viime yön univelkoja pois..:)
Queen ja Liia 11kk
Kävin tänään katsomassa uuden Harry Potter -elokuvan. Kyllä sen taas kelpasi katsoa. Vaikka edelleen kirjat on parempia. Mä olen uusimmassa vasta jossain alle 200-sivulla, mutta hitaasti ja varmasti...
Ja kun tulin kotiin, täällä odotti yksi valveilla oleva ipana. Pienen leikkihetken ja rauhoittelun jälkeen sain likan nukkumaan. Mies katsoo uutta Bondia dvd:ltä ja mulla on aikaa kirjoitella tänne. Rauhallista siis!
Emmillä oli eka suuhygienistillä käynti tänään. Kauheasti neitiä kiinnnosti hammaslääkärin tuoli ja kaikki uudet tavarat ja hajut ym. Touhuili omiaan lattialla, kun minä kuuntelin ohjeita. Kuulemma ei ole paniikkia, vaikkei nuo kökköisemmät ruuat vielä menekään. Helpottuu kuulemma, kun poskihampaat puhkeaa. Itku Emmiltä pääsi vain silloin, kun täti tuuppas sormensa neidin suuhun. Mutta onneksi se kesti vain hetken. Ja lopuksi neiti sai valita ekan hammasharjan itselleen. Tähän saakka meillä on siis vain huuhdottu vedellä Emmin hampaat iltaisin. Tänään ekaa kertaa koitettiin harjaa, ja sepäs vasta olikin hauskaa. ;o)
Pikkuhiljaa olen kyllä alkanut Emmiä totuttaa noihin 8-kk ruokiin. Välillä menee oikein hyvin ja välillä alkaa kauhea kakominen. Mutta eiköhän ne ala mennä vähän kerrallaan enemmän.
Elovena: Emmi on siis ollut aikas sihtikurkku ja edelleen mieluummin syö ihan sileää. Alkuun ei syönyt lainkan mun tekemiä mutta nyt nekin jo menee. Mä olen käyttänyt ainakin perunaa, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, palsternakkaa, kukkakaalia, parsakaalia, tomaattia, tomaattipyrettä, sipulia, possua, nautaa, broileria, lohta ja mausteina ainakin tilliä, basilikaa, persiljaa, pippuria, paprikaa ja currya. Ja olen laittanut myös makaroonia ruokiin. Kasvikset olen tehnyt erilaisina sekoituksina pilttipurkkeihin ja lihat jääpalarasioihin. Mutta aikasta usein kuitenkin tulee annettua ihan kaupan purkeista. Odotan innolla aikaa, jolloin voidaan syödä samaa ruokaa.
Iltarutiinit menee meillä niin, että ensin iltapesu (kylpy tai suihku) sitten yökkäri päälle ja iltapuurolle. Sitten hämärään makkariin ja maitopullo peliin. Maidon jälkeen huuhdellaan suu vedellä. Joskus uni tulee jo siinä, mutta useimmiten siitä laitetaan hereillä oleva tyttö omaan sänkyyn, jossa häntä sitten vaihteleva aika tassutellaan ja hyysytellään ja soitellaan soittorasiaa. Tämä voi siis vaihdella nukkuvan lapsen sänkyyn laskemisesta reilun tunnin rauhoittelu ja nukuttamissessioihin. Meillä on siis se tausta, että ekat 6kk Emmi nukahti vain mun liikkuvaan syliin ja sekin saattoi kestää tunteja. (Koliikkia alkuun ja siitä jäi tavaksi) Kun neiti täytti puoli vuotta, minä päätin, että nyt riittää. Ja kyllä edistystä on tapahtunut ja joinain iltoina likka saattaa nukahtaa sänkyynsä vaikka itse ei olis vieressäkään.
Polttareista: mulla oli aikanaan sellaiset perinteiset, että puettiin hassusti ja pyörittiin kylillä ja illalla lähdettiin laivalle. Mä en suostunut myymään mitään, joten kaverit laittoi mut keräämään neuvoja avioliiton taipaleelle. No, ei auttaneet ne neuvot kovin kauan... ;o) Jos joskus mennään Emmin isän kanssa naimisiin, niin toivoisin kyllä polttarit, mutta ehkä enemmän sellaisen hemmotteluillan: hyvää ruokaa, juomaa ja seuraa ja vaikka hierojaa, meikkaajaa tms. Ja illalla sitten rimpsalle. =) Yksissä polttareissa, missä olin mukana käytiin laskeutumassa kalliolta köysien varassa, toisilla ajeltiin mikroautoilla. Talvella joku luistelu, mäenlasku, avantouinti, rekiajelu tms. vois olla aika kiva. Ja jos löytyis paikka missä pääsis pakkasella ulkona olevaan höyryävän lämpöiseen paljuun, niin se ois tosi ihana.
Aino konttaa, Eve nousee istumaan ja Noel jo kovasti tahtois kävellä. Onnea kaikille uusista taidoista! Emmi on tosiaan vajaan viikon kontannut ja olen kyllä nyt täysin sitä mieltä, että onneksi vasta nyt! ;o) Aikanaan meinasin jo tosissaan stressaantua, kun ei toinen mihinkään edes yritä yksin, mutta oli se vaan rauhallista aikaa...
Se piti vielä kertoa, että Emmin mummi antoi mun mukaan, kun siellä käytiin, sellaisen kirjoittamansa päikäkirjan siltä viikolta, kun me oltiin reissussa ja Emmi mummin kanssa kotona. Luin sitä tänään ja voi, mitkä itkut tuli niistä ihanista ja haikeista jutuista. Ikävä voi siis tulla jälkeenpäinkin. Täytyy tallettaa tuo teksti Emmin vauvakirjan väliin.
Mutta, mutta: nyt muutama sana myös tuonne pienenmpien puolelle ja sitten jotain ihan muuta taas... Eli siis sen Potterin pariin. =)
-Amy ja Emmi 9kk
Onpas täällä hiljaista! Huhuu, missä kaikki on?
Mä nyt aattelin kirjoittaa, kun mies on isänsä kanssa hommissa pihassa, ja Eetu mun vanhemmilla, niin on aikaa kerrankin rauhassa kirjoittaa¿ Ja ens viikolla kun en välttämättä jaksa/kerkeä täällä hirveesti notkumaan¿
Mulla alkaa sitten keskiviikkona työt, ei kyllä pätkääkään kiinnosta mennä! Mä en vaan haluais viedä Eetua vielä hoitoon, varsinkaan kun ei saatu Eetua sinne minne oltais haluttu! Mutta pakko mikä pakko!
Me käytiin torstaina Särkänniemessä, ja voi että kun Eetu nautti, ihan hirmuisesti paikasta! Mun kaksi serkkua oli mukana (ikää heillä 15v ja 13v) joten oli vähän apuakin heistä. Oli tarkotus mennä heidän kotiin syömäänkin, mutta aika vaan jotenkin venähti, ja sitten olikin jo kiire kotiin päästämään koiria pissalle, joten jäi ruokailut väliin.
Ja maanantaina käytiin asuntomessuilla. Eetu oli todella kiltisti koko päivän, vaikka päikyt jäi vähiin. Ja löytyi sieltä muutama ihan hyvä talokin, ja saatiin ideoita, miten tätä taloa EHKÄ sais vielä järkevämmäksi, kun olis vaan rahaa/aikaa laittaa¿ No, ehkä sitten ens kesänä.
Ja Serranoja täälläkin kattellaan, onneksi ostettiin tuo tallentava digilaite, niin saa sinne talteen ne¿ Joten voi mennä sinne töihinkin. Heh!
Joo, mutta eipä nyt tänne muutakuin, että itku kurkussa täällä vietetään nää viimeset kolme ja puoli päivää, mitä ¿lomaa¿ on jälellä¿ Niisk!
Napero ja Eetu 1v5,5kk
Siis ton viestin kirjotin jokin aika sitten tuonne taaperopuolelle, mutta tän piti tulla tänne...
Huh, kun tuolla taaperoissa on niin hiljaista, niin aattelin tulla tänne vielä moikkaamaan ¿vikaa¿ kertaa... Siis kun ens ke olis pakko vääntäytyä sinne töihin, vaikken kyllä yhtään haluis... Tällä viikolla soittelin työpaikalle, ja sama meno jatkuu, kuin mitä ennenkin, eli kun meiltä on yksi hoitaja lomalla niin sijaista ei saada! No, tuleepahan ylitöitä, vaikkei niitäkään sais tulla, mutta mä en ainakaan voi jättää työkaverille kymmentä lasta, ja häipyy! Sanokoot pomo mitä sanoo!
Ensiksi Poppikselle ja Miamikille pahoittelut menetyksistänne!
Polttareista oli ollut puhetta. Mulla oli itelläni (sillon kuus vuotta sitten) ihanat ja itseni näköiset polttarit, kaverit tulivat hakemaan mut kotoa kaheksan maissa, aamupalan kera. Ja siitä lähdimme ratsastamaan, ja sitten ¿pukeutumisen¿ kautta Tampereelle (mut puettiin pupuksi, koska meillä oli sillon kaks pupuu) ja Tampereella luistelin rullaluistimilla, kävimme Särkänniemessä, sieltä pizzalle, ja erään lapsuudenkaverin isän mökille saunomaan ja juomaan... Ja sieltä kotiin nukkumaan.
Kaksi vuotta sitten järkkäsin ite kahet polttarit, toiset olivat kaasoni polttarit, ja ensiksi mentiin hänen luokseen aamupalalle (tykkää kokata) ja hän pääsi mm ralliauton kyytiin, jätskikiskalle tekemään jäätelöitä, syömään, mökille saunomaan (ja juomaan) ja loppuillasta lähtivät sitten muut baarikierrokselle, minä kotiin, koska Eetu oli sillon massussa... Niin ja hänet puettiin ensiksi cheerleaderiksi (harrastanut joskus) ja loppuillasta keijuksi.
Ja toiset polttarit, olivat Tampereella, ja siellä käytiin eka pelaamassa minigolfia, ja sitten syömään, mökille saunomaan ja uimaan ja juomaan ja loppuillasta muut lähtivät baariin, minä kotiin... Ja hänen pukunaan oli ampiainen, koska inhoaa niitä ylikaiken!
Veljeni taasen sai herätyksen klo 6! Armeijan tyyliin ja oli päässyt ampumaan erilaisilla aseilla, niittämään nurmikkoa siimaleikkurilla (ollut töissä puistolla), ja loppuillan he olivat olleet baarissa. Kulkuneuvona heillä oli vanha armeijan kuljetusauto (yhden kaverin oma)
Olipa täällä käynyt oikein oppimisen puuska pienokaisilla! Moni oli oppinut konttaamaan, eikä kauhean kaukana ole monelta ensiaskeleetkaan! Vautsi vau!
¿Ihana¿ kuulla että muillakin on kiukkupusseja, kuin vain meillä! Eetu on ihan hirveä riiviö kotona! Välillä ei kelpaa mikään, ei syli, ei lattialla leikki, ei titinalle, ei lelut, ei mikään! Sitä kahen vuoden uhmistä kauhulla odottaen!!!
Ja hienoa että Karssuli olitte saaneet noin hyviä uutisia sairaalasta!
Ja sitten bongasin, että täällä on moni aloittanut vast ikään taikka aloittamassa laihista... Oisko kiinnostusta lähtee ¿porukalla¿ laihduttamaan? Musta olis ihana saada vertaistukea myös siinä asiassa teiltä...
Turvaistuimesta.. Meillä on kanssa tuo Britax Two Way Elite, ja meillä kyllä on ahasta siinä apukuskin penkillä... Siis toisessa autossa, joka on farmari, mutta toiseen mahtuu taasen ihan hyvin, vaikka onkin sedan... En sitten tiedä mistä johtuu, mutta eipä meillä kauhean usein siinä edessä ketään istu, niin eipä tuo haittaa.
Joo, mutta nyt tais tulla taas vähän liikaa tekstii... Joten taidan lopettaa tähän.
napero ja Eetu 1v5,kk, niisk!
Täällä ollaan MiaMik! Olipas kiva, kun joku oli oikein kaipaillut meitä. :)
Ihan aluksi MiaMikin ja Poppiksen perheille syvät pahoittelut suuresta menetyksestänne!
Ja kaikille konttaaville, istuville ja seisoville pikkuisille tasapuolisesti onnittelut! Luin pinon nopsaa läpi, mutta kaikkia nimiä en millään muista. Joka tapauksessa jäi sellainen kuva, että kaikki on oppinut ihan hirmuisesti uusia temppuja!
Vähän on ollut palstailutaukoa, kun tuntuu, että tää elämä on nyt tämmöistä tasaista taapertamista. Siis kirjaimellisesti taapertamista, kun toi meidän touhu-ukko tosiaan kävelee, lähes juoksee jo ympäriinsä ihan jatkuvasti! Melkoista haipakkaa on meillä siis nykyään, ei perässä meinaa pysyä. Vaipanvaihtokin menee ihan rimpuiluksi, kun quulla olis niin kiire päästä takas leikkimään.
Ei meillä siis ole mitään erityistä tapahtunut, vaan muuten vaan tosi mukavaa eloa ja oloa. Nautitaan nyt näistä viimeisistä seesteisistä ajoista kotona, kun syyskuun alussa mullakin sitten alkaa työt. Teen tosin vaan kolmena päivänä viikossa töitä. Ens viikolla aukeaa pikku-quun päiväkoti. Täytyy joku päivä mennä siitä ohi ja kuikuilla vähän millasta meininkiä siellä on.
Naperolle tsemppiä!!! Nauti nyt ihan täysillä vikoista päivistä!!! Ja toivottavasti sun työt alkaa mukavasti etkä ikävöi Eetua ainakaan liikaa. Sopivasti tietenkin. :)
Pikku-quu sai mummilta ja ukilta lahjaksi kolmipyöräisen. Se on ihan hitti nykyään! Jos otan varastosta vaan rattaat ja quu sattuu näkemään vilauksen pyörästä, se alkaa itkeä, jos ei lähdetäkään pyöräilemään. Siinä on siis sellainen työntökahva, josta voi työntää nyt kun lapsi on vielä niin pieni, että ei yletä itse polkimille polkemaan. Ens kesänä quu varmaan osaa jo rullailla itsekin. Vähänkö poika on ylpeänä pyörän selässä, kun mennään puistoon! ;)
Seuraa hieman vuodatusta:
Meillä on syömiset mennyt ihan huulunmyllyksi! Siis ihan mieletön sotku! En tiedä ketään muuta näin sotkuista tyyppiä kuin meidän quu... Kaiken poika kaivaa suustaan ulos ja kaikki lentää lattialle. Lusikan ja nokkikse käytön harjoitteluakin hieman lannistaa se, kun ne pitää myös viskata lattialle. Nyt uusin metku on hieroa puuro ja kaikki muutkin löysät kastikkeet korviin ja tukkaan! Joka aterian jälkeen pitää putsata paikat varmaan 5m säteeltä, kun se jälki on aivan kaameeta. Ne varmaan antaa quulle potkut tarhasta, jos sama meininki jatkuu siellä... Mutta hitsit, että on vaikeeta vetää rajaa siihen, missä vaiheessa syöminen menee pelleilyksi ja missä vaiheessa se on kuitenkin vielä ihan selkeästi syömisen harjoittelua. Esimerkiksi se, että quu ottaa ruokaa sormilla ulos suusta ei mun mielestä ole pelleilyä, jos se katsoo mitä suuhun on laitettu ja sitten laittaa sen itse takaisin suuhun ja syö. Samoin, jos se edes yrittää sohia lusikalla lautaseen päin tai ottaa sieltä omin sormin ruokaa ja laittaa suuhun, se on mun mielestä harjoittelua eikä tahallista sotkemista. Mutta heti, jos quu alkaa selvästi tahallaan sotkea eli ottaa ruokaa lautaselta ja heittää sen suoraan maahan, kyseinen ruokalaji loppuu siihen. Saatan muutaman kerran tarjota jotain muuta lajia (esim. jos leipä on lentänyt lattialle, annan kurkun jne), mutta sitten jos seuraavakin menee suoraan lattialle niin sitten ukko lentää pois pöydästä. Me ei siis anneta ottaa mitään leluja ruokapöytään ja muutenkin, jos syöminen ei jollain kertaa kiinnosta, niin sitten ei voi mitään. Kyllähän tää vähän turhauttaa tää älytön sotkeminen, mutta aina sinnikkäästi tarjotaan kaikki ruoat. Ilta- ja aamupuurot menee meillä hyvin, samoin välipala. Yleensä lounas ei kovin hyvin uppoa, mutta sitten onneksi päivällinen taas maistuu hienosti, joten eiköhän quu saa tarvitsemansa määrän ravintoa kuitenkin. On se pieniruokainen, kun vertaa esimerkiksi quun serkkutyttöön, mutta uskon silti, että kaikki on meilläkin ihan hyvin. Kohtahan se nähdään, kun 1v.-neuvola ja mittaukset lähestyy! ;)
Me ollaan nyt siirtymässä kokonaan ihan kevytmaitoon. Muutama Nan-tölkki on vielä kaapissa, mut sitten se tarjoilu loppuu. Ei quu edes ole huomannut oikeastaan kai eroa, kun ollaan jo monesti annettu pelkkää kevytmaitoa. Tänäänkin kun käytiin sellaisessa lounasravintolassa puistossa syömässä, ostin quulle ihan tavallisen lastenannoksen eli makkarakeittoa ja salaattia, leipää ja maitoa. Hyvin maistui! Hassua, että kohta ei enää tartte aina raahata mukana quulle omaa ruokaa ja maitoa.
Sivumennen sanoen vielä tohon imetysasiaan, niin kyllä mustakin tuntuis tosi hassulta jo ajatus, että imettäisin quuta, kun korvikkeenkin anto tuntuu jo hieman turhalta. Mutta siis älkää Queen ja muut pidempään imettävät pahoittako mieltänne tästä kommentista. Kuten aikaisemminkin olen sanonut niin jokainen tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä ja mihin on tottunut. Itse lopetin imetyksen 5kk sitten ja siitä tuntuu olevan ikuisuus!
Laihdutuksesta ja pointseista teillä oli ollut puhetta. Mulla on oikeastaan käynyt vähän samalla tavalla kuin NapNapilla, eli oon yhtäkkiä laihtunut aika paljonkin. Tai siis ei niin paljon kuin NapNap, mutta toukokuun alusta lähtien on tippunut 4kg ihan huomaamatta, ja se kyllä jo tuntuu! Muut ei varmaan huomaa mitään, mutta itsellä on parempi olo. Oon nyt muutaman kilon hoikempi kuin ennen quuta, ja ihanaa, kun kaikki vanhat kesävaatteet mahtuu enemmän kuin hyvin. :) Tarkoitus ei ole kiusallaan kehuskella teille, mutta tulipahan nyt kerrottua, kun tästä oli puhetta. Tsemppiä siis kaikille points-kerholaisille! Sehän olis ihan hauska idea, jos Enskat pitäis yhteislaihista. :)
Mitäs vielä pitikään kertoilla...? Ne eiköhän tässä ollut taas aika pitkästi, joten palailen taas toiste. Nauttikaahan kesästä Enskat!
-Q- ja -q- 11,5kk
Napero, täältä saat ainakin tsempitystä laihdutuksen suhteen! Mä olen selvinnyt kohta viikon pointseilla, ja jopa tiistain Turun-reissu mahtui pisteiden sisään, vaikka söin herkkuja :) Olin nimittäin unohtanut ottaa imetyspisteet (5 saisi osittaisimetyksestä, mut mä aion käyttää vain 3) mukaan laskuihin, joten mullahan on ihan hirveästi säästössä pisteitä :) Voidaan tänään mennä myöhästyneelle synttäripitsalle, kun ei perjantaina ehditty.
Kiva kuulla Quustakin! Teillä on kyllä ollut oikea ulkoilukesä, kun pikku-q on niin hyvässä iässä pihaleikkeihin. Mekin ollaan nyt muuton jälkeen yritetty käydä joka päivä tuossa pihassa keinumassa ja syömässä hiekkaa hiekkiksellä (Noel siis). Harmi vaan, kun näin loma-aikaan kaikki lapsiperheet on maalla, ja Noel joutuu usein yksinään leikkimään. Ihan satunnaisesti vaan löytyy leikkiseuraa, vaikka tässä talossa asuukin paljon lapsia.
Nyt pää tyhjeni taas ihan totaalisesti. Täytyy yrittää illemmalla uudestaan, jos tulisi ne loputkin jutut mieleen :)
Kandi & Noel 7kk+
tässä hyvin omanapainen viesti, kirjoittelen sit huomenissa paremmin...
Oltiin viikko mummolassa ja mökillä, oli oikein kivaa. typy oppi hirveen kasan uusia temppuja: nyt osaa taputtaa, naksuttaa kieltä, kävellä muutaman askeleen tukea vasten, tiputtaa tavaroita pöydältä lattialle (ja suuttua, jos jostain syystä jäävät tuolille tai pöydälle eivätkä menekään lattialle asti), säikyttää ihmisiä, ja pitää ääntä kun teen inkkarihuutoliikettä suun edessä tai pärisytän huulia sormilla. :D
Sen lisäksi järvessä uiminen oli huippua ja joka kerta alkoi hirveä huuto, kun tyhmä äiti otti pois, vaikka hampaat kalisi ja huulet sinersi... Lisäksi ruokaa meillä syödään nykyään huudon kera, suu kyllä aukee, mut huutaa pitäää koko ajan, ja välillä ei sit suukaan aukea. Kaikkea söis kyllä sormiruokana, mut se on vähän turhan sottaista puuhaa pelkkänä ruokintamuotona. Mut pääasia, et jotain menee.
Taidan palata HP:n pariin, vielä olis viimeiset 50 sivua jäljellä, enkä millään malttais lukea, kun sit se on ohi...
-Osse ja typykkä 8,5kk
[color=blue]Onpas hiljaista, kaikilla näyttää olevan elämää :) Pikkuenskoihinkaan kukaan ei ole tainnut eilisaamun jälkeen kirjoittaa, vaikka siellä yleensä vilkkaampaa keskustelua kuin täällä (nimim. yksi jolla tänään ei ole ollut elämää..)
Kiva kuulla Quun ja Naperonkin kuulumisia pitkästä aikaa!
Quulle tsemppiä ja pitkää pinnaa pikku quun syömisharjoitusten kanssa :)
Apua, pian se teidänkin poika on jo vuoden vanha!
Rasmukselle onnea ½ -vuoden etapin saavuttamisesta, ja tervetuloa isoihin :)
Soseista, teen itse joitain kasvissoseita, lihasoseet ja hedelmä-/marjasoseet ostan. Meidän sihtikurkku ei huoli itsetehtyjä lihasoseita, en osaa tehdä niistä tarpeeksi sileitä. Nuo kasvissoseet olen pakastanut pilttipurkkeihin. Meillä syödään samaa " porsaanlihaa ja kasviksia" -sosetta joka päivä, kasvisoseissa ja marjasoseissa alkaa olla pikku hiljaa jo vaihteluakin. Tämä siksi, että ollaan jouduttu etenemään hitaasti allergioiden takia, ja moni ruoka-aine ei ole sopinut.
Joten hyvin pärjää pienelläkin vaihtelulla, samat soseet uppoaa hienosti päivästä toiseen :) Eli ihan oman maun mukaan voit vaihdella eri soseita, tuskin sillä niin väliä on antaako joka päivä eri makua vai muutaman päivän samaa.
Nukkumaanlaittorituaalit on meillä iltapesut ja pyjaman vaihto, tissittely ja hampaiden pesu. Sitten _pitäisi_ alkaa nukkumaan, nukuttaminen kestää nykyään puolesta tunnista tuntiin.. Eli ei nukahda itsekseen (tosin ei ole koskaan nukahtanut), vaan hilluu seisaallaan ja riehuu ympäri sänkyä ihan väsyneenä. Lopulta nukahtaa joko rinnalle tai sitten tiukkaan otteeseen sylissä tai kyljellään masu äidin masua vasten tuttia lutkuttaen. Siitä nostan sitten pinnikseen. Osan yöstä nukkuu tosin meidän välissäkin, jos ei yöllä saa muuten rauhoittumaan. (Perhepedissä nukuttu täysin 2kk-8kk)
Polttareista, mulla on sama edessä, eli polttareita tässä olen järkkäämässä juuri kun omista häistä selvittiin. Vielä ei ole mitään erityisiä ideoita.. Itsekään en ole ollut kuin omissa polttareissa. Siellä jouduin myymään jäätelöä musiikkijuhlilla ja patukkoja festareilla, lisäksi käytiin hevosajelulla ja saunottiin.
Oltiin eilen serkun häissä, ja oikein mukavaa oli. Aleksi jaksoi taas tosi hienosti ja oli innoissaan uusista naamoista ja tapahtumista. Kymmeneltä lähdettiin kotiin, tarkoituksena että nukahtaa autoon josta siirretään sänkyyn. Kuinkas kävikään...ei nukahtanut tunnin ajon aikana autoon vaikka oli väsy, ja senkin jälkeen kotona hulinat jatkui, nukahti lopulta 00.10... Mies lähti viihteelle piiiitkästä aikaan, ja minä pelkäsin yöllä kun ukkonen oli ihan päällä, salamoi ja rytisi oikein kunnolla :/
Huomenna lähdetäänkin sitten taas Aleksin kanssa ajelemaan kohti mummolaa. Pari yötä ollaan reissussa.
Hyvät yöt!
Viipero & Aleksi 8½kk+[/color]
Eveliina nukkuu ja mies vielä töissä, niin jos vähän kirjoittelisi..
elovena: Onnea 6kk johdosta ja tervetuloa! :)
Soseista: Mä teen Evelle vihennessoseet itse, ja pakastan piltti-purkkeihin, esim. peruna-porkkana, peruna-bataatti, kesäkurpitsaa, maissia.. Niitä sit yhdestelen tai annan sellaisenaan. Lihat pakastan ainoastaan jääpalamuotteihin. Nii ja kukkakaali ja parsakaali on pienissas erissä pullopusseissa, mut niitä en kovin usein anna kun tuntuu ettei masu kestä niitä.. Ja tosiaan yritän vaihdella makuja päivästä toiseen, ja sit tietysti eri lihat tekee (kai) eri makuisiksi.. Nii ja hedelmäsoseet ostetaan kaupasta ja reissussa myös lihasoseet..
Oon tehny nukahtamisesta ehkä liian vaikeaa, eli pienempänä Eve nukahti viereen tissille ja sit siirsin omaan sänkyynsä mut nykyään nukahtaa omaan sänkyynsä. Mut jos ei nukahda pullolle, niin sit pitää tassutella tai ainakin pitää kädestä kiinni. Saa nähdä milloin osaa nukahtaa itse, jos nyt osaa..
Polttareista vielä, veljeni polttarit oli viime syksynä ja morsiamen sisko oli kaaso ja ideo polttarit.. Porukka oli pieni ja ohjelma oli seuraava: Päivällä miehet haki sulhasen ja me naiset morsiamen ja molemmat joutuivat pukemaan päälleen " tyylikkäät" urheilu asusteet jonka jälkeen menimme läheiseen kaupunkiin hohtokeilaamaan. (Pidimme yhteispolttarit kun yhteensä meitä oli vain 7..) Keilauksen jälkeen syömään, paikalliseen hotelli-ravintolan saunaosastolle ja siellä tuleva pari sai illan asusteet, puputyttö ja " parittaja" eli honey bunny ja sudar daddy.. ;) Asusteet oli todella hyvät! Sitten ilta jatkui baari+yökerho kierroksilla... En tiedä oliko mitään ideaa sinulle, mutta meillä oli ainakin kivaa. :) Paitsi että minä oli kuski jo raskauden takia..
Onnittelut Ainolle konttaamistaidosta!
Muuta ei nyt jääny mieleen..
Eilen oli Even ensimmäisen nimen nimpparit, Martan päivä kun oli. Pitää sit tulevaisuudessa juhlia niitä enemmän, muuten kaikki juhlat todella tiheässä: 24.12 joulu+ Eveliina päivä, 28.12 synttärit ja sit uusi vuosi.. :(
Eveliina on nyt sit oppinut itse nousemaan istumaan. :D Ja tietysti myös nyt tulee niitä muksahduksia ja itkuja.. Outoa ajatella et nyt vasta saatais rueta Eveä istuttamaan (kuulostaa hassulta :D ) kun tyttö on pitkään istunut vaunuissa, syöttiksessä ja lattiallakin aina välillä.. Eli joku oli sitä kysynytkin, emme odottaneet siihen että pääsee itse istumaan..
Lähdemme tänään taas Valkeakoskelle miehen siskon luokse.. Ja jännityksellä odotan tietoa milloin veljeni vaimon pikkusisko saa lapsensa. LA oli jo sunnuntaina, ja kuulemma 3.pvä käynnistäävät jos ei mitään tapahtu sitä ennen. :) Pitää päästä näkemään sitten pikkuinen. Ja kaverillani on LA helmikuun lopulla, ihanaa! :)
Pitäis vissiin syödä jotain ennen kuin mies tulee töistä.. Sit Lidlin kautta reissuun.. Hyvät viikonloput kaikille jos en pääse nettiin!
Bejpi ja Eveliina huomenna 7kk (Hui! :) )