Haihin ilmoittatui sahkopostitse eras ihminen, jota ei ole kutsuttu! Kuinka ihmeessa ilmoitan, ettei han ole tervetullut juhliin?
Kommentit (77)
Hei Kalle
Olet ilmoittautunut Matin ja Riinan häihin, valitettavasti sinua ei ollut laskettu mukaan. Hääpaikkaan mahtuu vain 100 ruokailijaa ja vielä ei ole kukaan perunut tuloaan.
(ja unohtaa sitten koko asian vaikka joku peruisikin)
Pahoitellen
Kaisa Kaasolainen
Vierailija:
Nehän ovat heidän ja heidän suhteensa juhla! Ihan samaovatko häät isot vai pienet, onko paikalla sukulaisia vai kavereita vai molempia. Miksi kenelläkään muulla olisi oikeus valittaa siitä keitä juhlien järjestäjä haluaa kemuihinsa? Jos jollain on rahat ja tila tiukassa ja vieraita joudutaan karsimaan rankemmalla kädellä, niin on heillä silti ihan yhtä iso oikeus pitää häät kuin niillä jotka kutsuvat kaikki isoäidin serkun lapset perheineen.
Ihan samaa mieltä. Meille tuli enemmän väkeä kuin oli kutsuttu tai edes ilmoittautunut. Vain kaksi jäi pois, mutta paikalla oli sellaisia, joita emme olleet tavanneet. En edelleenkään tiedä edes heidän nimiään. Isoin ongelma tuli siitä, että osa vieraista loukkaantui, kun kuvitteli nämä kutsumattomat kutsutuiksi. Eli ajattelivat, että heidän aikuisia lapsia perheineen ei kutsuttu, mutta nämä jotkut sitten kutsuttiin. Tila myös loppui kesken yms. Jos nämä kutsumattomat olisivat edes vaivautuneet etukäteen ilmoittamaan tulostaan, niin olisi sitten varattu juhlapaikasta toinenkin tila.
Minut kerran kutsuttiin häihin, mutta avomiestäni ei. Hieman ihmettelin sitä, kun en häissä tuntenut kuin hääparin. Ihan hyvin ilta meni, mutta ei siellä kauaa kyllä viihtynyt.
että serkun vanhemmat ovat läheisiä ystäviä morsiamen vanhempien kanssa ja vanhemmat maksavat häät ja haluavat kutsua nämä. Mikäli setiä ja tätejä ei ole kovinkaan montaa mutta serkkuja perheineen taas tulisi kymmeniä, on päätetty jättää kaikki serkut kutsumatta.
omalla nimellä olevan kutsun, ei halunnut avec kutsua. Parille muullekin sinkkukaverille lähtee kutsu vain omalla nimellä.
Siis saahan nyt jokainen pitää juuri sellaiset häät kuin haluaa ja juuri niille ihmisille kuin haluaa! Missä sanotaan, että on pakko kutsua kaikki kummin kaimat? Ja jotkut vielä jaksavat valittaa sukulaisten rahastuksesta! Meillä häät pidettiin aika pienellä budjetilla: puku käytettynä, tuttu kampaaja, opiskelijat tarjoilemassa, juomat virosta, tehtiin itse mahdollisimman paljon jne. Mutta silti häämme noin sadalle hengelle maksoivat taatusti enemmän kuin lahjojen arvo on! Jos lahjat vain haluaisi, niin olisi järkevämpi marssia itse kauppaan ja ostaa lahjat itselleen ja jättää häät pitämättä. Taatusti tulisi halvemmaksi. Ellei nyt kyseessä olisi tyyliin nyyttärit kymmenelle hengelle.
Ja me todellakin tunnemme monet sedistä ja tädeistä melko hyvin, mutta heidän lapsiaan emme ollenkaan (tavattu viimeksi lapsena 20 vuotta sitten), joten aivan luontevaa oli jättää lapset kutsumatta. Ja olisivat varmaan itse ihmetelleetkin kutsua jos sellaisen olisimme heillekin lähettäneet. Ei kai nyt täysin vieraat sukulaiset nyt edes halua lähteä vieraiden häihin. Itse en ainakaan haluaisi.
ja sama juttu kavereiden avec-kutsuista. Ehkä on tosiaan etiketin vastaista laittaa kutsuja ilman avec-mainintaa. Mutta me emme halunneet parikymmentä sinkkua tuovan vieraita aveceja häihimme. Ja kaveriporukka tuntee toisensa ja toivon mukaan viihtyivät häissämme ihan ilman seuralaisiakin. Ainakin juhlivat aamuun saakka, joten tuskin nyt kovin tylsää oli.
Eivät nämä setä tai täti aviopuolisoineen voi kovin läheisiä olla, kun heidän lastaankaan ei tunneta tai olla koskaan edes nähty.
Onko sitten pakko kutsua setää tai tätiäkään aviopuolisoineen.
Minusta sellaiset häät on umpitylsiä, joissa pariskunta on tarkkaan rajannut ketkä saa osallistua ja ketkä ei. Ymmärrän, jos kyseessä on pienet häät, mutta kun näihin apn mainitsemiin häihin on kuitenkin sitten kutsuttu niitä setiä ja tätejäkin, jotka ei kovin läheisiä ole.
Ihan varmasti on kyseessä häät, joista vain pyritään hyötymään mahdollisimman paljon.
Parhaat häät on ne, jotka ei ole niin kontrolloituja ja joihin kutsutaan kohteliaasti ihmiset eikä niin että toiset joutuu kokemaan itsensä syrjityksi.
Olen ollut viisissä häissä tänä vuonna, ja vain kaksiin oli kutsuttu sukua paikalle. Kolmet häät olivat ainoastaan kavereille (vihkiminen hoidettu lähiperheen kanssa aiemmin), kavereihin kuului tietysti sisaruksia ja läheisimmät serkut. Kaikissa kaverihäissä vieraat ovat viihtyneet äärettömän hyvin, ainakin omien havaintojeni mukaan.
Tiedän myös yhden parin, joka ei kutsunut morsiamen alkoholisoitunutta isää, jottei tämä pilaisi juhlaa. Olisiko hänet teidän järjenjuoksun mukaan pitänyt kutsua, kun on kerta sukuakin?
Olen lähettänyt tädeilleni, sedilleni ja joillekin serkuille joka vuosi joulukortin, ulkomailla käydessäni kortteja ja yrittänyt vierailla heidän luonaan aina, kun olen samoilla seuduilla.
Havahduin tässä äskettäin, etten ole saanut kuin yhdeltä tädiltä joulukortteja (tätejä siis 7), enkä mitään muuta postia koskaan. Ainoastaan yksi serkku on kerran vieraillut meillä, ja olen kuullut usein, että se ja se on ollut samassa kaupungissa esim. työmatkalla ja yöpynyt hotellissa mutta ei ole sitten ottanut meihin yhteyttä.
Että paskanmarjat minä ketään näistä häihini aio kutsua.
Vierailija:
Siis saahan nyt jokainen pitää juuri sellaiset häät kuin haluaa ja juuri niille ihmisille kuin haluaa! .ja sama juttu kavereiden avec-kutsuista.
Ja sitten on vain tyydyttävä siihen, että vieraat kenties ovat närkästyneitä. Ja heillä on siihen aivan yhtä suuri oikeus kuin mitä morsiusparilla on oikeus nyppiä kutsutuiksi vain osa perheestä.
Aivan kuin hän ei olisi tiennyt poikaystäväni nimeä, vaikka ihan kiinteästi seurusteltiin ja mentiin mekin puoli vuotta myöhemmin naimisiin. Niin kyllä poikaystäväni naureskeli, että kenet minä nyt aion sinne häihin viedä avecikseni, kun häntä ei olekaan kutsuttu.
No tämä morsian oli saanut jostain päähänsä, että vain naimisissa olevat kutsutaan molemmat omilla nimillään ja muut saa avec-kutsun. Oli tainnut vain ihastua noin hienoon ulkomaankieliseen sanaan...
jos serkku/täti ei vaivaudu pitämään yhteyttä esim. 2-3 vuoteen - mikä velvollisuus on kutsua jos parin elämäkään ei kiinnosta.
tuota 73 viestiä.. kun oikein MINÄ kutsuin.
siinä se paistaa nyt oikein kirjoitettuna, mitä ne häät ovat. ne ovat morsiamen yksityisbileet, joissa sulhanen on pelkkä muodollinen koriste.
Itse vihkiminen on tietysti kahden kauppaa, mutta ne hääjuhlat.. huh huh!
Eihän se yksi " ylimääräinen" kai missään tuntuisi. Eivät kaikki kutsutut kuitenkaan pääse tulemaan.
Ja ei ole tervetullut, koska hääpari ei ole koskaan edes tavannut koko tyyppiä. Tilaa on muutenkin rajallisesti ja tarjoilu maksaa melkein 60 e / hlö.
ap
ps. mä en ole muuten morsian vaan ihminen, joka ottaa ilmoittautumisia vastaan.
Olen pahoillani, mutta koska en löydä nimeänne kutsuttujen listalta, en myöskään voi ottaa ilmoittautumistanne vastaan.
henkilön vanhemmat ja he kuvittelivat et kutsu koskee koko perhettä?
että on ns. pienet häät? Paljonko vieraita on kutsuttu?
kysynyt jo mitä mieltä hääpari on?
sanoivatko he ettei saa tulla? Miten he toivovat sinun toimivan?
Vierailija:
Etiketin mukaan on todellakin yksi oikea tapa kutsua; avioparit ja seurustelevat parit aina yhdessä, molempien nimet mainiten. (eli sen tuntemattoman nimi pitää selvittää jos sitä ei tiedä, suhteessa olevalle ei koskaan avec kutsua)
Ja sinkuille aina avec kutsut, jotta heidän ei tosiaan tarvi tulla yksin.
Tämä on siis etiketin mukaisesti oikea tapa, eli sinun ystäväsi eivät nyt olleet niitä jotka mokasivat...