Haihin ilmoittatui sahkopostitse eras ihminen, jota ei ole kutsuttu! Kuinka ihmeessa ilmoitan, ettei han ole tervetullut juhliin?
Kommentit (77)
Vierailija:
henkilön vanhemmat ja he kuvittelivat et kutsu koskee koko perhettä?
Tämä lapsi on kyllä jo sen ikäinen, ettei oikein pelkkä väärinkäsitys voi olla kyseessä. Tai sitten kyseessä on tosi dorkaa sakkia.
Hoh, tarttee vaan vissiin kirjoittaa tosiaan, että nimeä ei valitettavasti ole listalla. Inhottava tilanne.
ap
Vierailija:
sanoivatko he ettei saa tulla? Miten he toivovat sinun toimivan?
Eli sinänsä ihan vieras tyyppi. Hääpari vaan sano, että ilmoita, ettei voi tulla.
Mä en vaan tajua, kuinka mä saan sen sanottu mahdollisimman kohteliaasti.
Häät ei ole kauhean isot, mutta tilaa on silti rajallisesti.
ap
en löydä nimeäsi listalta jne
ei sen sulle luulis niin kiusallista olevcan ku et tunne henkilöä etkä koskaan joudu häntä näkemään, hän ei edes tiedä kuka olet.
hei. Nimeäsi ei valitettavasti löydy kutsuttujen listalta, joten en voi ottaa ilmoittautumistanne vastaan.
tosin olen itsekin ollut vastaavanlaisena kuokkavieraana, kun anoppi ja appiukko sanoivat ilmoittaneensa meidät ja ollaan kutsuttuja jne. Sitten kun saavutaan paikalle, niin morsian kysyy onnittelujonossa " ketä te olette" " miksi te täällä olette" *noloa*
sinähän olet luultavasti ihan ulkopuolinen henkilö...
eri asia jos esim morsmaikku joutus sukulaiselleen ilmotteleen...
Mitä te teitte? lähdittekö pois vai kärvistelittekö loppuun saakka?
Sun ei tarvi esittääkään tuntevasi ko henkilöä. Eikä sun tarvi alkaa tunteilemaan, sillä eihän sulla ole mitään tunnesidettä tähän ihmiseen. otat asian ihan vain asiana. Kerran se vain kirpaisee. Tuskin tämä ihminen sinulle sitten enää takaisin kirjoittelee ja tuskin asia enää muutenkaan nousee esille.
Juhlan pitäjä kutsui vanhempani, mutta ei minua. Ihmetteli sitten, kun en ilmoittautunut, miksi en ole vastannut, koska tarkoitti tietysti koko perhettä: siis isäni ja äitini kutsu sisälsi ilman erillistä mainintaa meidät n. kolmekymppiset lapset omine perheineen.
Jos tälle kuokkavieraalle on käynyt joskus myös näin ja siksi on nyt siinä uskossa, että kuuluu kutsuttuihin? Itse en kyllä edelleenkään ole menossa, jos ei älytä kutsua vanhempia + omaa perhettäni erikseen, kun eri osoitteessakin on jo yli 10 vuotta oltu.
...kohteliaasti vain sähköpostia, kuten monet ovat jo neuvoneet.
Tämä on muuten minusta kiinnostava aihe! En tajua, että ihmiset eivät ymmärrä edes yksinkertaisinta etikettiä kutsujen suhteen. Meidän häissä oli vähän sama juttu. Pari sinkkukaveria olisi välttämättä halunnut tuoda kavereita mukaan häihimme, koska eivät olisi yksin halunneet tulla (lue: jostakin syystä eivät kehdanneet näyttäytyä sinkkuina, tuttuja heillä olisi häissä ollut, yksin ei siis olisi tarvinnut nyhjätä...). Kysymys ei edes ole teineistä vaan ihan kolmekymppisistä muuten reippaista ja seurallisista ihmisistä. Me kohteliaasti ilmoitimme, että emme halua häihimme ventovieraita, joita emme ole koskaan tavanneet tai joista emme ole koskaan ennen edes kuulleet! Nämä kaverit vetosivat juuri siihen, että ei kai nyt yksi ihminen lisää voi budjettia kaataa ja ei sinne kaikki kutsutu kuitenkaan tule. Mutta kai minä nyt itse saan päättää ketä häihini tulee! Ja en todellakaan ala maksaa ventovieraiden ruokailuja. Ja mihin rajan sitten vetäisi, ketkä kaikki saisivat tuoda kuokkavieraita tulleessaan? Toinen näistä kutsutuista veti niin lujasti herneen nenäänsä, ettei ole sen jälkeen ollut meihin kuin aivan harvakseltaan yhteydessä (lähinnä joulukortin merkeissä). Ja ei siis tullut häihin.
Toinen asia on tämä kutsuttuna oleminen. Meidän kummankin vanhemmille on viime vuosina tullut muutamia kutsuja häihin tms juhliin ja vain heidän omalla nimellään. Ja me emme siis ole kumpikaan asuneet vanhempiemme luona yli kymmeneen vuoteen. Emme siis tietenkään ole olettaneet, että meidätkin olisi kutsuttu. Kuitenkin sitten juhlissa on ihmetelty, että missä me olemme ja jopa loukkaannuttu poissaolostamme! Luulisi, että aikuisille pariskunnille (joilla on jo omaakin perhettä muutaman lapsen verran) tulisi oma kutsu juhliin! Mutta ei näköjään ;)
kyllä minun tietoni mukaan kutsuttuja ovat tasan ne joita kutsussa lukee...
Niin minäkin asian käsitän että kutsu koskee mainittuja henkilöitä.
Luultavasti kyseessä on epäselvyys siitä, kuuluuko kutsuttujen aikuiset lapset mukaan vai ei. Etiketin mukaan ei, mutta useissa suvuissa on tapana laittaa kutsuja vain vanhemmille ja aikuiset lapset (ne kolmikymppiset perheineen) kutsutaan sillä samalla kutsulla. Näin ainakin mieheni suvussa. Itse kutsun aikuiset ihmiset omalla kutsulla.
" Kuokkavieraita" oli meidänkin häissä, tosin syy oli se, että isovanhempani tarvitsivat kuljettajaa, kun kaukaa tulivat, eivätkä uskaltaneet ajaa pääkaupunkiseudulla.
Mieheni serkku on menossa naimisiin ja mieheni vanhemmat on kutsuttu häihin. Nooh, anoppi sitten itsekseen päätti, että kutsu koskee myös meitä. Sanoin, että ei koske, koska kutsu oli HEILLE, ei meille, jotka asumme ihan jossakin muualla, emmekä tunne koko hääparia (ok, mies tunnistaa serkkunsa).
Anoppi oli sitten soittanut sille serkulle ja vaatinut vahvistamaan, että kutsu koskee myös hänen poikansa perhettä. Mitäs muuta kohtelias morsian voi sanoa kuin että kyllä.
Noh, anoppi jatkoi painostustaan. Sitten luin kutsun, jossa nimenomaan sanottiin, että ei lapsia paikalle. Mainitsin siitä anopille. Hän sanoi että kyllä sinne yhden lapsen saa ottaa. Ja oli ilmoittamassa meitä kaikkia.
No mehän emme sinne mene, missään nimessä. Ja nyt on anoppi vihdoinkin sen sisäistänyt.
Että tahattomuuttaankin voi joutua kuokkavieraaksi :)
jotta voisi tutustua niihinkin, joita ei ole koskaan tavannut.
Ei se, että ei ole koskaan tavannut ketään henkilöä ole syy olla kutsumatta häihin.
Miksi pitää häät, jos ei ole varaa kutsua sinne niitäkin jotka haluaisivat tulla.
Ja miksi tämän ei-kutsutun vanhemmat on kutsuttu, mutta tätä heidän lastaan ei.
Ihme hääpari.
Vierailija:
...kohteliaasti vain sähköpostia, kuten monet ovat jo neuvoneet.Tämä on muuten minusta kiinnostava aihe! En tajua, että ihmiset eivät ymmärrä edes yksinkertaisinta etikettiä kutsujen suhteen. Meidän häissä oli vähän sama juttu. Pari sinkkukaveria olisi välttämättä halunnut tuoda kavereita mukaan häihimme, koska eivät olisi yksin halunneet tulla (lue: jostakin syystä eivät kehdanneet näyttäytyä sinkkuina, tuttuja heillä olisi häissä ollut, yksin ei siis olisi tarvinnut nyhjätä...). Kysymys ei edes ole teineistä vaan ihan kolmekymppisistä muuten reippaista ja seurallisista ihmisistä. Me kohteliaasti ilmoitimme, että emme halua häihimme ventovieraita, joita emme ole koskaan tavanneet tai joista emme ole koskaan ennen edes kuulleet! Nämä kaverit vetosivat juuri siihen, että ei kai nyt yksi ihminen lisää voi budjettia kaataa ja ei sinne kaikki kutsutu kuitenkaan tule. Mutta kai minä nyt itse saan päättää ketä häihini tulee! Ja en todellakaan ala maksaa ventovieraiden ruokailuja. Ja mihin rajan sitten vetäisi, ketkä kaikki saisivat tuoda kuokkavieraita tulleessaan? Toinen näistä kutsutuista veti niin lujasti herneen nenäänsä, ettei ole sen jälkeen ollut meihin kuin aivan harvakseltaan yhteydessä (lähinnä joulukortin merkeissä). Ja ei siis tullut häihin.
Miksi ei saisi ottaa avecia mukanaan vaan tulla yksin? Kuka ihme näiden nykyajan nipomorsiainten häihin edes haluaa tulla.
Itse suunnittelen omia häitäni juhlapaikkaan josta olen aina haaveillut. Paikan ainoa ongelma on tila. Jos on kaunis ilma 120 henkeä mahtuvat kaikki järkevästi suunnilleen samaan tilaan juhlimaan, jos sataa, joudutaan istumaan eri huoneissa erillään toisista.
Toisin sanoen meillä on tanssilava ja sinne voi kattaa osan pöydistä ja lavan eteen pihalle osan pöydistä, sateella ei onnistuisi.
Ollaan kuitenkin kutsumassa se 120 henkeä senkin uhalla että sataa. Yksi tai kaksi kuokkavierasta ei vielä budjettia kaada, mutta jos tulee se kolmas, ei hänelle ole sitten enää kyllä istumatilaa jos sataa. Kauniilla ilmalla hänet saadaan sijoitettua kyllä jonnekin. Että kuokkimaan saa tulla sillä ehdolla että sitten seisoo tarvittaessa.
Vierailija:
jotta voisi tutustua niihinkin, joita ei ole koskaan tavannut.Ei se, että ei ole koskaan tavannut ketään henkilöä ole syy olla kutsumatta häihin.
Miksi pitää häät, jos ei ole varaa kutsua sinne niitäkin jotka haluaisivat tulla.
Ja miksi tämän ei-kutsutun vanhemmat on kutsuttu, mutta tätä heidän lastaan ei.
Ihme hääpari.
Vierailija:
Vierailija:
...kohteliaasti vain sähköpostia, kuten monet ovat jo neuvoneet.Tämä on muuten minusta kiinnostava aihe! En tajua, että ihmiset eivät ymmärrä edes yksinkertaisinta etikettiä kutsujen suhteen. Meidän häissä oli vähän sama juttu. Pari sinkkukaveria olisi välttämättä halunnut tuoda kavereita mukaan häihimme, koska eivät olisi yksin halunneet tulla (lue: jostakin syystä eivät kehdanneet näyttäytyä sinkkuina, tuttuja heillä olisi häissä ollut, yksin ei siis olisi tarvinnut nyhjätä...). Kysymys ei edes ole teineistä vaan ihan kolmekymppisistä muuten reippaista ja seurallisista ihmisistä. Me kohteliaasti ilmoitimme, että emme halua häihimme ventovieraita, joita emme ole koskaan tavanneet tai joista emme ole koskaan ennen edes kuulleet! Nämä kaverit vetosivat juuri siihen, että ei kai nyt yksi ihminen lisää voi budjettia kaataa ja ei sinne kaikki kutsutu kuitenkaan tule. Mutta kai minä nyt itse saan päättää ketä häihini tulee! Ja en todellakaan ala maksaa ventovieraiden ruokailuja. Ja mihin rajan sitten vetäisi, ketkä kaikki saisivat tuoda kuokkavieraita tulleessaan? Toinen näistä kutsutuista veti niin lujasti herneen nenäänsä, ettei ole sen jälkeen ollut meihin kuin aivan harvakseltaan yhteydessä (lähinnä joulukortin merkeissä). Ja ei siis tullut häihin.
Miksi ei saisi ottaa avecia mukanaan vaan tulla yksin? Kuka ihme näiden nykyajan nipomorsiainten häihin edes haluaa tulla.
eli edellämainitun kerroimme kaverille syyksi, minkä takia olimme alunperin ajatelleet jättää tuntemattomat ulkopuolelle. Seurusteleville oli kylläkin mennyt avec-kutsut vaikkemme olleet kumppaneita tavanneet. Kun sitten tajusimme ystävämme närkästyksen, ilmoitimme kyllä heti, että teemme poikkeuksen hänen kohdallaan. Mutta ei auttanut enää vastaan tuleminen asiassa, hän ei siis enää halunnut osallistua ollenkaan. Myönnän, että moka tuli, että olimme lähettäneet sinkuille kutsut vain omalla nimellä, mutta on se silti minusta aika röyhkeää alkaa kutsuttuna kinaamaan siitä ketä kaikkia saisi häihin tuoda tulleessan. Kyllä kohteliasta on noudattaa (tai edes yrittää...) kutsujien toiveita.
terveisin nipo morsian
Meidänkin häihin kutsuttiin avecin kanssa sellaiset kaverit, joilla vakisuhde. Vannoituneet ikisinkut saivat kutsun vain omalla nimellään..
laittaa yksinäiselle ihmiselle avec-kutsu. Jos ei ole sellaiseen varaa / tilaa, kannattaa miettiä vieraslistaa uudelleen.
Joka tapauksessa kutsutuista noin viidesosa jättää tulematta, muihin juhliin jopa useampi. Ja jos huonosti käy, kutsutuista vain puolet pääsee paikalle, ja silloin on noloa kun pöydät huutaa tyhjyyttään.
Minua ärsytti omissa häissäni eniten se, että kutsutut ilmoittautuneet vieraat (serkkuni perheineen) eivät sitten tulleetkaan. Olimme tilanneet tarjoilut heidän 4-henkiselle perheelleen, ja kukaan ei vaivautunut paikalle. Siis eivät vain viitsineetkään lähteä. Kyse ei ollut sairastumisesta. Oikutteleva tyyppi tämä serkku.
Kurjaa kun oli tyhjä pöytä maksettuine tarjoiluineen ja sen takia oli jokunen muu vieras jätetty kutsumatta.
Mutta avec-kutsut lähti kyllä kaikille.
josko soittaisit tai meilaisit ihmiselle ihan suoraan, että anteeksi mutta en löydä nimeäsi kutsuttujen listalta, oletko varmasti saanut hääkutsun. jos ihminen on yhtään normaali, luulisin nolostuvan tuosta sen verran että hoksaisi jättää kutsumatta.
oletko kysynyt hääparilta mitä heidän mielestään kannattaisi tehdä?