Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haihin ilmoittatui sahkopostitse eras ihminen, jota ei ole kutsuttu! Kuinka ihmeessa ilmoitan, ettei han ole tervetullut juhliin?

Vierailija
22.07.2007 |

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse loukkaantuisin ja varmasti vanhempanikin loukkaantuisivat, jos vain vanhempani kutsuttaisiin, mutta ei minua. Jos siis olisi sukulaisesta kyse. Jos olisin ap, en ikimaailmassa kehtaisi vastata ilmoittautujalle, ettei hän ole tervetullut. Monissa suvuissa on vaan sellainen käytäntö, että ne kutsut lähetetään vanhemmille, olipa virallinen etiketti mitä ikinä tahansa.

Todellakin nykyajan morsiamet ovat itseään täynnä ja itsekkäitä.

Vierailija
2/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsunut yhtäkään serkkua, mutta kylläkin tädit ja sedät, koska niitä ei nyt niin kauhean paljon ole.

Eräs serkkuni (jota en ole nähnyt sitten lapsuusiän) lähetti minulle sähköpostia (oli udellut osoitteeni isältäni) ja pyysi suoraan saada tulla mukaan juhliin.

No, en tietty kieltäytynytkään, mutta kovasti ihmettelin hänen käytöstään; itse en olisi kehdannut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Serkuista: ymmärrän hyvin, jos hääpari haluaa rajata vieraslistaansa. Itse kutsuin kaikki (viisi) serkkuani vain, koska äitini pakotti. En näe ideaa kutsua serkkuja häihin, jos en ole nähnyt heitä viimeisen 15 vuoden aikana paitsi kerran isoisäni hautajaisissa. Serkuistani kaksi saapui paikalle. Mulle tärkeimpiä ihmisiä häissäni oli lähisukuni (vanhempani ja sisarukseni sekä kummitätini)

b) Kun yksi häävieras maksaa n. 50 ¿, niin halusin, että avecina tulevat vain tärkeät kumppanit, siis sellaiset, joiden kanssa asutaan yhdessä tai seurustellaan muuten tiiviisti. Sinkkukavereille järjestin kaikille paikan, missä heillä oli tuttuja vieressä. By the way, en nyt omissa häissäni, mutta muuten kun ollaan häitä juhlimassa, huomautan aina miehelleni, että kävisi paria sinkkukaveriani tanssittamassa. Näin eivät hekään joudu olemaan tanssimatta koko iltaa.

c) Noi kutsut on kyllä kummia, luulisi ihmisten ymmärtävän, että kutsu tarkoittaa vain niitä ihmisiä, ketkä kutsussa mainitaan.

d) Meidän häät loppui yhdeltä yöllä, koska paikat laitettiin silloin kiinni. Ja yli puolet vieraista oli ihan loppuun asti. Osa noista vieraista lähti vielä jatkamaan baariin tuon jälkeen. Hääpari lähti kyllä tuossa vaiheessa hääyötä viettämään:-)

Vierailija
4/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Pekka Virtanen/Maija!

Valitettavasti en löytänyt nimeäsi XX:n ja YY:n häihin kutsuttujen listalta joten en siis voi ottaa vastaan ilmoittautumistasi. Tarkistin vielä varmuuden vuoksi vihkiparilta teidän välisen (sukulais)suhteenne mahdollisen erehdyksen varalta ja he totesivat että kutsuvieraiden määrä on tarkkoin laskettu ja harkittu eikä siihen ole aihetta tehdä muutoksia.

Ystävällisin terveisin:

Sinun nimesi

Ei ole sinun asiasi eikä sinun tarvitse murehtia jos tämä sukulainen pahoittaa mielensä, selvittäköön morsiusparin kanssa välejään. Sinun tehtäväsi on ottaa vastaan ilmoittautumiset ja olla asiallinen. Ei sinun tarvitse selitellä tai pahoitella ylettömästi.

Tuo ylläoleva viesti on selkeä ja asiallinen, koita sitä. Jos jätät epäselväksi että onko nyt ok tulla vai ei, niin ei tuo sukulainen tiedä mitä tehdä.

Ja muille vastanneille: Häät eivät tosiaankaan ole sitä varten että ovat hyvä tilaisuus tutustua tuntemattomiin sukulaisiin. Niissä pari menee naimisiin ja juhlii sitä ystäviensä ja sukulaisten kera, ei tutustu uusiin ihmisiin.

Vierailija
5/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tateja ja setia yhteensa 30 ja siihen viela aviopuolisot paalle. Serkkuja on n 50. Joillakin serkuillakin on jo lapsia ja kaikilla aviopuolisot/ elamankumppanit. Eli kutsuttuihin tulisi n 150 vierasta, joiden kanssa en ole missaan tekemisissa. Tahan sitten viela paalle ihmiset, joiden kanssa oikeasti haluaisin viettaa haajuhlaa... Haista tulisi massiiviset, jatkuvasti tapaisimme ihmisia, joita emme tunnista edes kasvoista. En halua tallaisia haita. Haluan haat, joissa tunnen kutsutut enka halua velkavankeuteen ikivanhojen tapojen vuoksi. Joskus suuresta perheesta/ suvusta ei ole hyotya.

En tieda kutsuisinko koko suvun, jos se olisi pienempi, mutta en missaan nimessa tuhlaisi rahaa 300 hengen haihin, joiden vieraista suurin osa on ihmisia, joista en valita.

Kaikki siis tavallaan, Kenenkaan haihin ei ole pakko menna, ketaan ei myoskaan ole pakko kutsua. En usko sukuni olettavankaan minun kutsuvan heita, enka itse odota kutsua heidan juhliinsa. Nain on hyva!

Vierailija
6/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi sitten laskea ne vanhemmatkin pois, jos kerran lapset ei kelpaa tulla mukaan. Itse en ikinä menisi tulevaisuudessa sellaisiin häihin, joihin aikuiset lapseni ei ole tervetulleita. Millä perusteella sedät ja tädit on kutsuttu, kun kerran näiden lapset ei kelpaa, tuskin te niitä setiänne ja tätejännekään tunnette, kun kerra ette heidän lapsiaankaan ole nähneet.

Vai onko tässä kenties ideana maksimoida lahjojen määrä. Kun joka sukuhaaraa tulee vain 1 tai 2 niin saadaan paljon lahjoja.

Mitä vetoa niin tässä on taustalla puhdas materialismi. Hääpuvuista ja sormuksista ei takuulla tingitä, mutta häävieraiden määrästä tingitään ja laskelmoidaan heidän määränsä niin, että jokainen tuo varmasti lahjan tullessaan.

Vierailija
7/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setiä ja tätejä on useimmat ainakin lapsena nähneet ja ovat läheisempää sukua kuin serkut. Itsellä paljon serkkuja ja johonkin raja on vedettävä ellei halua 300 häävierasta. Veikkaanpa että kukaan näistä närkästyneistä ei ole isosta suvusta...

Vierailija
8/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja muille vastanneille: Häät eivät tosiaankaan ole sitä varten että ovat hyvä tilaisuus tutustua tuntemattomiin sukulaisiin. Niissä pari menee naimisiin ja juhlii sitä ystäviensä ja sukulaisten kera, ei tutustu uusiin ihmisiin.

Mekin olimme kerran kutsuttuja sellaiseen hääjuhlaan, jossa suurin osa tämän morsiusparin opiskelukavereita. Tosi kiva palloilla joukossa, jossa suurinta osaa ihmisistä ei tunne eikä heihin ole mitään yhteyksiä ei edes sitä sukuyhteyttä.

Harvoin nimittäin on niin, että ne morsiusparin läheiset ja kaverit tuntisivat toisensa.

Häät on nimen omaan sukujuhla.

Vierailija
9/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä kutsuttiin minun puolelta pelkkiä sukulaisia n. 90, siinä oli ne läheisimmät. Eli tädit, enot, sedät sekä serkut perheineen. Serkut, joiden kanssa olin ollut tekemisissä about viiden-kymmenen viimeisen vuoden sisällä. Ja kaikki tädit, enot ja sedät. Lisäksi kutsuttiin kavereita. Miehen puolella tehtiin samoin. Miehellä pieni suku, joten yhteensä taisimme kutsua n. 160 henkeä, joista lapsia nelisenkymmentä.

Paikalle tuli suunnilleen sata henkä (ehkä vähän alle - en enää muista). Ja lapsia lähes viidesosa. Meillä porukkaa jäi paljon pois sen takia, että menimme naimisiin syksyllä, eikä pitkänmatkalaiset näin ollen voineet tulla, kun ei ollut lomaa. Harmillista. Näen mielelläni sukulaisiani, samoin tietenkin ystäviäni. Suku on tärkeä minulle, mitä vanhemmiksi tädit, sedät ja enot tuleva, sitä tärkeämmäksi suku muuttuu.

Vierailija
10/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Setiä ja tätejä on useimmat ainakin lapsena nähneet ja ovat läheisempää sukua kuin serkut. Itsellä paljon serkkuja ja johonkin raja on vedettävä ellei halua 300 häävierasta. Veikkaanpa että kukaan näistä närkästyneistä ei ole isosta suvusta...

Toisekseen on outoa, että tämä ap-morsian kyllä kutsuu setänsä ja tätinsä, mutta ei kutsu heidän lastaan, koska ei ole kertaakaan nähnyt häntä. Herää kysymys kuinka monta kertaa hän on nähnyt sitten setänsä ja tätinsä, kun kerran heidän lapsensakin on jäänyt näkemättä. Miksi setä ja täti sitten pitää kutsua, kun ei luulisi, että hekään niin läheisiä ole aplle. Jättäisi kutsumatta.

Kyllä katsoisin, että tässä on kyseessä nimenomaan hyödyn maksimointi, nämä 3 kun kerran toisivat tullessan todennäköisesti yhteisen lahjan.

Vierailija
11/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäni puolella (osa lestadiolaisia) on tätejä ja setiä 15, serkkuja nelisenkymmentä, samoin äitini puolella... tulis isot häät jos serkutkin tulis perheineen jo mun sukulaisista! onneks en ole vielä =) meneillään naimisiin, ei tarvi murehtia =)

Vierailija
12/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni suku on pieni, mutta en usko, etta heitakaan kututaan, kun emme ole tekemisissa. Tama on ollut kaytanto kaikissa haissa, joissa olen ollut. Itsekkin menen haihin, jonka parin tunnen. En siis mene tyokaverin haihin, jos emme ole laheisia ystavia, enka mene suvun haihin.

Mita vikaa siina on? En ymmarra?

Vierailija
13/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vieraat vain laskeskelevat minuutteja, että koska kehtaisi lähteä pois.

Ei lapsia paikalle, ei aveceja, ei kaukaisempia sukulaisia, paikalle saapukoot militantissa järjestyksessä vain se kenet kutsuttu on, ja tuokoon hän muassaan vähintään 150 euron arvoisen häälahjan. Ja auta armias sitä, joka kehtaa vahingossa ilmaista hääleikkien oksettavuuden tai unohtaa hymyillä lammasmaisesti jokaiselle typerälle kommentille joka hääparin suunnalta lausutaan. Kyllä häät ovat ihana juhla!

ISO peesi!!! :D

Vierailija
14/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni olisi halunnut suuremmat mut mua stressaa jos on liikaa ihmisiä ympärillä. Toisekseen en edes viitsityt laittaa kokoa sukua tilanteen eteen et olisivat joutuneet tulemaan ulkomaille häihin. Näiden viestien perusteellahan mä olisin voinut vetää herneen syvälle nenuliini jos joku täti ei olisi vaivautunut maksamaan lentolippujaan tänne keski-eurooppaan. Mun häät joten kai nyt koko suvun olisi tultava oli rahaa tai ei? ja pankistahan saa pikaluottoa just esim sukuhäitä varten vai mitä av?

Vierailija
15/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelin että häihin kuuluu nekin ihmiset kutsua, sukua kun nyt sitten ovat. Nolostuin sittemmin, kun huomasin että nimenomaan ne serkut pitivät häänsä siten, että jättivät serkkunsa perheineen kutsumatta, kutsuivat vain vanhempansa. Olemme kaikkina näinä vuosina tavanneet mieheni serkkujen kanssa 1. omissa häissämme, 2. isovanhempien hautajaisissa. Nyt jos olisin menossa naimisiin, ei pieneen mieleenkään tulisi kutsua kaiken maailman serkkuja, joiden kanssa emme ole tekemisissä ja joita nähtävästi ei edes kiinnosta tutustua meihin ja meidän tekemisiimme. Silloin n. 10 vuotta sitten ihan totta luulin että häät ovat sukujuhla, ja siellä tutustutaan koko sukuun kerralla. Ääliö minä.

Vierailija
16/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kutsussa ollut selvästi, että kutsu kuuluu vain vanhemmille. Meillä pojan häissä oli ainakin selvästi mainittu ketä kutsu koski, heillä myös rajattu vieras määrä, koska paikkaan ei mahtunut enempää, nytkin juuri ja juuri kaikille löytyi istumapaikka.

Vierailija
17/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mieheni olisi halunnut suuremmat mut mua stressaa jos on liikaa ihmisiä ympärillä. Toisekseen en edes viitsityt laittaa kokoa sukua tilanteen eteen et olisivat joutuneet tulemaan ulkomaille häihin. Näiden viestien perusteellahan mä olisin voinut vetää herneen syvälle nenuliini jos joku täti ei olisi vaivautunut maksamaan lentolippujaan tänne keski-eurooppaan. Mun häät joten kai nyt koko suvun olisi tultava oli rahaa tai ei? ja pankistahan saa pikaluottoa just esim sukuhäitä varten vai mitä av?

Minä kutsuin myös ne ulkomaaneläväsukulaiset, mutta tiesin, etteivät tule. Ja he tiesivät ettei tarvi tulla. Ei edes rakas kummisetäni Tanskasta tullut, kun ei ollut varaa. En pahastunut kenenkään poisjäännistä, en edes kotipaikkakuntalaisten serkkujeni, joidne kanssa olin lapsena paljonkin tekemississä. Omapahan oli arvotuksensa, kun eivät häihimme halunneet.

Meidän suvussa kukin serkku on viettänyt sukuhäät. Ja kaikkien häissä on ollut mukavaa. Mukava sekoitus sukua ja ystäviä. MOLEMPIA.

Vierailija
18/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ovat heidän ja heidän suhteensa juhla! Ihan samaovatko häät isot vai pienet, onko paikalla sukulaisia vai kavereita vai molempia. Miksi kenelläkään muulla olisi oikeus valittaa siitä keitä juhlien järjestäjä haluaa kemuihinsa? Jos jollain on rahat ja tila tiukassa ja vieraita joudutaan karsimaan rankemmalla kädellä, niin on heillä silti ihan yhtä iso oikeus pitää häät kuin niillä jotka kutsuvat kaikki isoäidin serkun lapset perheineen.

Meillä oli tosi pienet häät, paikalla vain perheet (vanhemmat ja sisarukset) ja homma hoitui maistraatissa. Jos jotakuta harmittaa, niin siitä vaan. Me olimme naimisiin mennesäs köyhiä opiskelijoita, emmekä kehdanneet maksattaa isoja häitä vanhemmilla. Lainaa ei haluttu ottaa kun ei ollut takeita miten rahatilanne tulisi kehittymään. Parhaat häät missä olen ikinä olleet olivat kaverini, joissa puolet vieraista oli sukulaisia ja puolet hääparin kavereita. Menoa riitti niin sukujen kuin kavereidenkin osalta aamuneljään asti (morsiuspari oli tietysti lähtenyt aiemmin).

Vierailija
19/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Ei kyllä todellakaan ole häiden tarkoitus olla mikään sukujuhla. Se on niiden ihmisten juhla, jotka menevät naimisiin, ei kummin siskon kaimojen. Ei tulisi mieleenikään kutsua juhliini kaukaisia sukulaisia joita näkee ehkä kerran viidessä vuodessa, jotta he saisivat seurustella muiden sukulaistensa kanssa.

Mun juhliin kutsun niitä ihmisiä, jotka mulle ovat tärkeitä. Aika harva sukulainen ikävä kyllä on.

On luontevaa, että suku kokoontuu juuri sukujuhlien yhteydessä ja tutustuu niihin, joita ei ole ennen tavannut. Fiksut morsian ja sulhanen ottaa tämänkin huomioon, muuten häistä voi tulla varsin tylsät.

Ennen kaikkea se juhla on morsiamelle ja sulhaselle ja tarkoituksena on kutsua ihmiset, jotka heidän elämäänsä jotenkin kuuluu ja joiden haluavat todistavan tuota onnea.

Jokainen viettäköön omanlaisensa häät, mutta ihmettelen ihmisten asenteita miten kenenkin pitäisi juhlansa järjestää. Meidän häihin on tulossa vain 20 ihmistä ja ne vietetään meidän kotona. Mulla ei ole varaa EIKÄ halua kutsua täysin vieraita tuntemattomia ihmisiä jakamaan minun ehkä onnellisinta päivää.

Käytöstapoja tai ei, niin meillä ei edes kaikkien poika/tyttöystävät saa kutsua, koska juhla on pienimuotoinen ja useita ihmisiä jää kutsumatta muutenkin. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi pitää suuret häät?

Me ihmiset olemme erilaisia ja me ihmiset emme kaikki piittaa samoista asioista. Ainahan kaiken voi pistää huonon käytöksen piikkiin ja vedota vaikka mihin etiketteihin, mutta tosiasia on, että kaikkein mukavinta on vierailla, kun juhlat ovat morsiusparin näköiset, eikä tekohauskat prinsessahäät. Ja ennenkuin tähänkin joku puuttuu, joku voi toki tykätä sellaisistakin häistä, mutta silloinhan se on morsiusparin valinta.

Vierailija
20/77 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hääparin rakkauden juhla johon hääpari voi kutsua aivan kenet halauvat. Oli ne sit vain lähimmät tai suku + ystävät ja tuttavat. Häät ovat rakkauden juhla eikä ainakaan minun häihin kuuluneet sukulaiset jotka tunnistan vain nimen perusteella enkä ole edes koskaan tavannut. En ole edes tavannut kaikkia serkkujani joten...