Miten kertoa lapselle Jumalasta?
Vajaa 3-vuotiaan kanssa luetaan iltarukous (päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää...) Lapsi kysyy, joka kerta "oonks mä jumala?", kun siinä sanotaan: hyvää yötä Jumala.. =/
Kommentit (43)
jään miettimään, mitä tällaiselle ihmiselle on tehty, että on täytynyt rakentaa näin vahvat puolustusjärjestelmät "aivopesua" vastaan.
Joo joo on se aivcopesu aloitettava varhain ettei vain vääräuskoiseksi taivu.
Pitäähän kolmivuotiaan jo pelätä perkeleitä ja varsinkin ateisteja.
Uskoa että vaikka naulaa siskonsa puuhun niin ehei hätiä mitiä katuu vaan ja anteeksi pyytelee niin homma hoidossa.
Mutta jos vähänkin väärästi aattelee niin hirmuisia tapahtuu.
Kyllä sen natiaisen pitää pissiä housuunsa pelosta vähintään kerran yössä kun demonit vaanii sängyn alla syntistä pikkuista.
Pitäähän kolmivuotiaan jo pelätä perkeleitä ja varsinkin ateisteja.
Uskoa että vaikka naulaa siskonsa puuhun niin ehei hätiä mitiä katuu vaan ja anteeksi pyytelee niin homma hoidossa.
Mutta jos vähänkin väärästi aattelee niin hirmuisia tapahtuu.
Kyllä sen natiaisen pitää pissiä housuunsa pelosta vähintään kerran yössä kun demonit vaanii sängyn alla syntistä pikkuista.
Kun lapsella ja isommallakin ihmisellä on turva Jumalassa ei tarvitse pelätä niin minkäänlaisia mörköjä. Uskossa oleminen on sitä, että on sisäinen rauha myllerrystenkin keskellä, sillä Jeesus antaa meille rauhan.
"Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa."
Itse en ole edes painajaisia juurikaan nähnyt uskoontuloni jälkeen. Toki olen ollut masentunut ja ahdistunutkin välillä, mutta jollakin ihmeellisellä tavalla pelko on väistynyt elämästäni.
Jumalan kämmenellä
ei pelkää lintunen,
Jumalan kämmenellä
ei pelkää ihminen.
Kaikille tilaa riittää,
kaikille paikkoja on.
Jumalan kämmenellä
ei kukaan ole turvaton.
.Jumala meitä kutsuu
nyt suojaan turvaisaan.
Jumala meitä kutsuu
ja kantaa voimallaan.
Milloinkaan ei hän hylkää,
lastensa kanssa hän on.
Jumalan kämmenellä
ei kukaan ole turvaton.
Toivottavasti sinä et opeta näin avaraan ajatteluun omia lapsiasi. Fundamentalismi uskonnollisuudessa ja uskonnottomuudessa saa aikaan pahaa jälkeä.
Jos kuitenkin yritettäisiin mahtua samalle maapallolle ja kasvattaa lapsemme itseämme laveampaan suvaitsevaisuuteen ja erilaisen sietokykyyn.