Miten kertoa lapselle Jumalasta?
Vajaa 3-vuotiaan kanssa luetaan iltarukous (päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää...) Lapsi kysyy, joka kerta "oonks mä jumala?", kun siinä sanotaan: hyvää yötä Jumala.. =/
Kommentit (43)
Voi sanoa että se on vähän kuin joulupukki, satuhahmo johon on kiva uskoa, josta tulee hyvä mieli.
oon yrittäny kertoakin. Joka ilta vaan sama kysymys toistuu... Miten paljon ton ikänen pystyy ymmärtämään? Ois varmaan eri asia, jos käytäis kirkossa yms. jolloin asia tulisi eri tavalla tutuksi. Haluaisin kuitenkin kertoa lapselle Jumalasta vaikken kirkossa käykään.
ap
"sinulle sanon tässä erikseen: hyvää yötä xxxx"
(jos näitä satujuttuja on pakko kertoa...)
jotkut ihmiset uskovat aikuisten satuihin ja Jumala on aikuisten satua. Jumalaan uskovat kuuluvat kerhoon nimeltä seurakunta.
Me taas emme kuulu mihinkään seurakuntaan, emmekä usko satuihin, mutta suurin osa ihmisistä kuuluu. Ja niitäkin on vielä erilaisia.
Miten se on teiltä pois jos joku saa rauhan ja toivon elämänsä uskosta?
Terv. syvällä käynyt vaan nyt onnellinen ja uskossa.
Koska ei ymmärrä selitystäsi, unohtaa selityksesi ja kysyy uudestaan joka ilta. Etkö voi jättää toistaiseksi sen Jumala sanan pois tai koko sen lopun siunaa meitä kaikkia. Lopetat siihen hyvää yötä.
4-v lapselle voisi ehkä selittää Jumalasta.
Osta ap. hengellisiä lastenkirjoja, esim.Kotisataman nettikaupassa on hyvät valikoimat ja lukekaa niitä yhdessä. On myös erilaisia lapsille suunnattuja rukouskirjoja, usein meillä luetaan niistä joku lapsen valitsema iltarukous.
Enemmän taitaa olla kiinni siitä, että ei ole vielä sisäistänyt sitä yhtä iltarukouksen kohtaa vaan ajattelee, että siitä puhutaan hänestä.
Kannattaa vaihdella iltarukouksia ja rukouskirjat on tässä hyvä apu. Meillä ainakin lapsesta on mukavaa valita kuvan perusteella rukous, jonka hän haluaa kuulla. Toki välillä meillä luetaan tuo sama perinteinen iltarukouskin.
Miten se on teiltä pois jos joku saa rauhan ja toivon elämänsä uskosta?
Terv. syvällä käynyt vaan nyt onnellinen ja uskossa.
puhutte raamatusta ym. totuutena ja todellisena asiana. Etkö sinä voi ymmärtää sitä, että kaikki eivät usko samoihin asioihin?
Mene lapsen tasolla ja jätä ne jumalajutut toistaiseksi pois. Lapsen mielikuvitus alkaa kehittymään vasta n. 5 v:n iässä, siihen saakka hän ottaa kaiken totena.
(siksihän Jokelan ja Kauhajoenkin sekopäät tekivät laajennetun itsemurhan) ja se johtuu tasan tarkkaan siitä, että ette usko Jumalaan.
Mutta onko pakko tulla oksentamaan sitä törkyänne uskovien ketjuun.
Muuten Jumala ei lakkaa olemasta sen vuoksi, että te kiellätte Jumalan. Joka tapauksessa olette vastuussa elämästänne Jumalalle ja joudutte Hänen eteensä tilille jokaisesta teostanne.
Minä olen nähnyt, että Jumala on totta ja Jumalan vihollinen, Saatana on totta ja kaikkein parhaiten se näkyy siinä vimmassa, millä nämä ateistit hyökkäävät Jumalaa, Jeesusta, Raamattua ja Israelia vastaan. Jos asia olisi heille yhdentekevä, niin miksi terrorisoida ja vainota niitä, jotka uskovat.
Jeesuskaan ei tehnyt yhdellekkään ihmiselle pahaa, vaan siunasi, rakasti ja paransi ihmisiä, siitä huolimatta tämä maailma vihasi häntä ja vihaa yhä. Tämä syntiinlangennut, Saatanan hallinnoima valhetta täynnä oleva maailma vihaa totuutta, koska Jumala on totuus.
vaikka itse ole onnelisesti uskossa, pystyn kyllä neutraalisti kertomaan omille lapsilleni, että ihmiset uskovat eri asiohin ja minä uskon Jumalaan.
Ei minulla ole mitään tarvetta aliarvioida myöskään muiden uskoa ja julistaa niita "saduiksi".
Minusta se on ainoa oikea tapa kasvattaa lapsia, se jos opetan muiden tapojen oleva satua, on aivopesua parhaimmillaan.
nalle puhin tms olemassa olon. Satuhahmo, johon osa ihmisistä haluaa uskoa.
päinvastoin, elämäni on tasapainoista ja onnellista.
Jokelan ja Kauhajoen tapahtumien selittäminen sillä, ettei usko on hyvin hyvä esimerkki uskovien typeryydestä: yritetään hakemalla hakea esimerkkejä ja oikeutusta omalle uskolle. Miksi ihmeessä olette niin epävarmoja? Miksi ihmeessä ette usko pyyteettömästi vaan yritätte etsimällä etsiä uskomattomuuden vaikutuksia?
Tässä maailmassa on tapettu huomattavasti enemmän ihmisiä uskon ja jumalan nimissä kuin ateismin nimissä.
En kylläkään tee sitä millään pahalla, vaikka mun sanomiset nyt näemmä pahalla otettiin.
Kai minä voi opettaa lapselleni ihan samalla tavalla, että minä en usko, kuin sinä voit opettaa lapsellesi, että sinä uskot? Mikä siinä on muka ero?
noin 200 miljoonaa kristittyä elää vainon tai sen uhan alaisena uskonnollisen vakaumuksensa takia. Raportin mukaan kristittyjä vainotaan tai syrjitään 60 maailman maassa.
http://www.espoohsrk.fi/html/vainotut.htm
Miksi kristittyjä vainotaan?
Miksi Israelia vainotaan?
Miksi juutalaisia vainotaan?
Miksi Hitler halusi tappaa kaikki juutalaiset? Miksi Iranin nykyinen presidentti haluaa tuhota Israelin ja juutalaiset Miksi muslimit haluavat tappaa juutalaiset ja sen jälkeen kristityt, ensin kuulemma lauantai-ihmiset, sen jälkeen sunnuntai-ihmiset?
Miksi Israel, pieni Uudenmaan läänin kokoinen rääpälevaltio, jossa asuu n. 5 miljoonaa ihmistä on aina uutisissa?
Miksi tämä kaikki vaino Jumalan omaisuuskansaa ja kristittyjä kohtaan?
Ehkä siksi, että Raamattu on totta, Jumala on totta ja Saatana on totta.
Satoja miljoonia ihmisiä on kuollut ateististen diktatuurien seurauksena, näissä diktatuureissa ihmishengellä ei ole ollut mitään arvoa ja merkitystä.
Kauhajoen ja Jokelan koulumurhat olivat suoraa seurausta ateismin ja jumalattomuuden myrkkykylvöstä.
Päivi Räsäsen blogista:
"Olen pääministerin kanssa samaa mieltä siitä, että koulusurmissa kohdataan uusi pelottava ilmiö - ihmisviha. Jokelan ja Kauhajoen surmaajat ilmoittautuivat myös ateistikseiksi. Tämä ilmiö on käänteinen kristinuskon lähimmäisenrakkaudelle. Jumalalle jokainen ihminen on rakas - siksi meidänkin tulee rakastaa toisiamme. Kun elävän kristillisyyden vaikutus yhteiskunnassa on ohentunut, jotain astuu tilalle. Sen jäljet ovat synkät ja pelottavat. Tarvitsemme yhteisöllisyyden vahvistamista, mutta tarvitsemme myös kansallista heräämistä siihen ihmisrakkauden sanomaan, jota kristillinen usko on synnyttänyt kautta vuosisatojen."
että kuolleet lentää enkeliksi Jumalan luokse.
Uskoisin olevani tätänykyä toinen ihminen, jos minulle olisi vastattu, että mullan alle matojen syötäväksi, niinkuin täällä olen lukenut lapsille vastattavan.
Minun vanhemmat ovat ateisteja. Ja minulle kerrottiin, että kuoleman jälkeen ihminen tunne mitään, ei tiedä ja jne. Maatuu maassa mullaksi. Olin 5-6 v, muistan sen tuskan. Kävelin epätoivoisena ympäri olohuonetta ja hoin etten halua koskaan kuolla. Ihan hirveää oli kun tajusin kuolevani joskus.
Vanhempani vain katsoivat tuskaani tekemättä mitään. Vastasivat vaan, että niin se on. Minusta olisi ollut parempi jos joku olisi edes valehdellut minulle taivaasta.
rakastaa kaikkia ihmisiä ja on luonut maan sekä ihmiset ja eläimet.. Ja jolle voi rukouksessa puhua kaikesta. :)