Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko masennus syy huostaanottaa lapsi?

Vierailija
03.05.2012 |

Jos on lääkitys, ja masennus pysyy sillä kurissa. Ei muita ongelmia. Voidaanko lapsen kunnollinen isä, joka on toinen huoltaja, sivuuttaa ja ottaa lapsi pois muualle?

T. pelokas äiti, joka on joskus hakenut apua lastensuojelusta (lastenhoitoapua), ja ei tarvitse enää palvelua. Pelko että avusta kieltäytyminen johtaa huostaanottoon.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole. Vain silloin jos masennus haittaa vakavasti lapsen hoitoa, eli lapsella ei ole kotona riittävän hyvät olot.

Vierailija
2/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi sairastua mihin tahansa sairauteen, myös masennukseen. Ei se automaattisesti tietenkään tarkoita huostaanottoa. Minä olen myös saanut lastensuojelun kautta apua jaksamiseeni ja sitten kun aloin voida hyvin, niin sanoin etten tarvitse apua tällä erää enempää. Asia oli sillä selvä, ei siitä mitään seuraamuksia tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim lapselle alkaa tulla lintsaamista tms, huostaanotto voidaan katsoa parhaammaksi.

Mutta jos lapsesi masentuu, se on syy huostaanottoon koska tukitoimia ei saada muuten avohuollon kautta toimimaan puuttumattomien resurssien vuoksi. Ja ehkä livien välistä voi lukea. että lapsen masennus katsotaan vanhempien/perheen syyksi.

Vierailija
4/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuten ole syy huostaanottoon.

Tiedän tapauksen, jossa lapsi oli esim. syyslukukaudella 30% koulupäivistä pois, eikä johtanut yhtään mihinkään.

Vierailija
5/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lastensuojelu voi silloin esim tarjota lapselle keskusteluapua tai leikittäjää.

Masennus voi olla huostaanoton peruste, jos on oikeasti olemassa mahdollisuus, että masentunut tappaa itsensä kun lapset on kotona tai lapset löytää ruumiin, jossain määrin myös silloin, jos masennus uhkailee lapsille tekevänsä itsemurhan.

Vierailija
6/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menis kyllä masennusta mainostamaan jos ei ole pakko. Riippuu ihmisestä miten sitten asiat rullaa vai ruvetaanko syynäämään jne.

Vierailija
7/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelusta, koska koskaan ei tiedä, mikä luonnevikainen siellä niitä tietoja mahdollisesti lukee, eikä myöskään sitä miten ne asiat sinne kirjataan.

Vierailija
8/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voidaan ottaa huostaan jos vanhemmat eivät huolehdi että lapsi käy koulussa. Katsos kun on oppivelvollisuus. Opiskelu ei ole vapaaehtoista.

Vierailija
9/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana masentuneensa ja hakeneensa apua ja nyt, kun vauva on (mitä? en muista tarkalleen) parikuinen, katsot, että kotikäynnit ja lapsenhoitosi videointi on tarpeetonta? Oletko sama kirjoittaja?

Masennus ei ole syy huostaanottaa lasta, jos pystyt hoitamaan lapsen ja olet itse aktiivisesti hakemassa hoitoa itsellesi.

Mutta masennus voi olla yksi peruste huostaanotolle, jos on syytä epäillä, että et kykene lastasi hoitamaan, etkä tunnista masennuksesta johtuvia ongelmiasi ja päinvastoin torjut tukitoimet.

Jos olet se kirjoittaja, joksi sinua epäilen, kannattaa ottaa nyt rauhallisesti. Avuntarve häviää tai parantuminen masennuksesta harvoin tapahtuu parissa kuukaudessa.

Mieti itse, miten suhtautuisit, jos masentunut ja avun tarpeessa ollut äiti yhtäkkiä - ilman että objektiivisesti katsoen on osoittanut kestäviä merkkejä tilanteen korjaantumisesta - kieltäytyy yhteistyöstä. Minä ainakin huolestuisin ja pelkäsin jopa, että tilanne voi olla pahentunut, ei kohentunut.

Odottaisit, ja viestisit avoimesti, että olosi on hyvä ja vuorovaikutussuhde lapseen ja lapsen hoito sujuvat hyvin.

Vierailija
10/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 9.

minulla on edessäni wilmasta tulostettu poissaolopaperi. Laskin, että tasan 30% poissaoloja.

Olen ollut asian kanssa yhteydessä last.suojeluun sekä asianajajaan, mutta poissaoloilla ei ole muita seurauksia kuin lapsen keskustelut kuraattorin kanssa.

Vierailija
11/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psyk. puolella töissä itse. Masennus ei ole syy sijoitukseen jos lapsen asiat ovat kunnossa. Jos masennus tai muu psyk.sairaus on niin pahassa tilanteessa että toisenkin vanhemman jaksamisesta ollaan huolissaan, voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus, jolloin he tsekkaavat tilanteen, ylimääräisen avun tarpeen ym.

Lasta ei noin vain pois oteta, mutta lapsen hyvinvointi pidetään aina mielessä.

Vierailija
12/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psyk. puolella töissä itse. Masennus ei ole syy sijoitukseen jos lapsen asiat ovat kunnossa. Jos masennus tai muu psyk.sairaus on niin pahassa tilanteessa että toisenkin vanhemman jaksamisesta ollaan huolissaan, voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus, jolloin he tsekkaavat tilanteen, ylimääräisen avun tarpeen ym.

Lasta ei noin vain pois oteta, mutta lapsen hyvinvointi pidetään aina mielessä.

Vierailija
13/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen turvallisuus vaarantaa, aletaan vasta miettiä huostaanottoa. Pelkän masennuksen takia tuskin koskaan huostaanottoon päädytään. Eikä siis lainkaan mukaan ole mahdollista, että lapsi sinulta noin vaan vietäisiin. Ota apu vastaan turvallisin mielin.

Vierailija
14/54 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa sitten asuuko vielä kotona..

Olette jo lastiksen asiakkaista. Siellä aika helposti aletaan suositella sijoitusta. Katsovat että heidän kauttaan lapsi kävisi koulussa.. Mikä ei aina osoitu todeksi.

Sinuna olisin aika valppaana!

Vierailija
15/54 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun nuori masentui huostassa???

Vierailija
16/54 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim lapselle alkaa tulla lintsaamista tms, huostaanotto voidaan katsoa parhaammaksi.

Mutta jos lapsesi masentuu, se on syy huostaanottoon koska tukitoimia ei saada muuten avohuollon kautta toimimaan puuttumattomien resurssien vuoksi. Ja ehkä livien välistä voi lukea. että lapsen masennus katsotaan vanhempien/perheen syyksi.

Koulupakkoa ei ole. Kotikoulu on vanhempien päätös.

Vierailija
17/54 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos lapsen sen kasvu ja kehitys vaarantuvat. Tuskin hätää, jos toinen vanhempi on kykenevä huoltamaan. 

Vierailija
18/54 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voidaan ottaa huostaan jos vanhemmat eivät huolehdi että lapsi käy koulussa. Katsos kun on oppivelvollisuus. Opiskelu ei ole vapaaehtoista.

Koulun käymättömyys ei ole peruste huostaanotolle. Syyt ovat niitä, mitä sen lintsasmisen taustalla on esim masennus. 

Vierailija
19/54 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Usein on toinen vanhempi taloudessa, mummo tai joku. Apuna. Joskus se uupumus tai väsymys voi mennä ohi, mutta ei kaikki ole työkuntoisia. Ei kaikki ole masista välttämättä, voi olla muita juttuja. Ihmisiä helposti diagnosoidaan vaikka mihin. Toki riippuu tilanteesta. Eikö joku mieti lasten muita asumisolosuhteita, kerrostaloja vain rakennetaan.

Vierailija
20/54 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Aika paljon on lapsia(nuoria) jotka lintsaavat. Koulun on lain mukaan puututtava ja jos mikään ei tehoa on tehtävä lastensuojeluilmoitus. Jos nuorella on lintsaamisen lisäksi päihteiden käyttöä ja sääntöjen rikkomista(esim kotiintuloaikoja ei noudateta) ja ruvetaan hyvin nuorena seksisuhteisiin yms. huostaanotto on hyvin todennäköinen.

Muistuttaisin kaikkia vanhempia että kukaan isä ja äiti ei ole täydellinen eikä tarvitse olla. Masennustakin on monen asteista ja aika moni masentuu jossain vaiheessa elämäänsä kun tulee suuria suruja ja vaikeuksia.

Tärkeää että lapsi ei joudu kantamaan vastuuta aikuisista ja heidän ongelmistaan. Se kannattaa myös sanoa lapselle. Sairaanakin, aikuinen hoitaa omat asiansa ja hoitoon pääsynsä.