AAH, ihanaa, sain tämän viikonlopun osalta jouluvalmistelut 1/5 tehtyä! MAHTAVA TUNNE
Mitä olet tehnyt tänä viikonloppuna? Mitä teet seuraavina valmisteluviikonloppuina? Mä olen sellainen viimetinkaan jättäjä, aina sössin etukäteisvalmistelut. Yritän tänä vuonna varautua paremmin.
Kommentit (60)
mutta en halua aloittaa valmisteluja ennen marraskuuta, koska tiedän kokemuksesta että meikäläisellä liian aikainen aloittaminen lätsäyttää tunnelman.
Suunitellut kyllä olen :)
- jouluruuat (kierrämme kolme mummolaa joten lähinnä suunnittelen aamiaisen ja lounaan)
- joululahjat (tänä vuonna annamme herkkukorit, joihin tulee mm. itse tehtyä marmeladia joten ne valmistelut voi aloitaa aikaisin)
- joulukorttilista (kenelle itse tehty, kenelle ostettu, kenelle sähköinen)
- joulukoristeluja (lähinnä kukkia, kransseja tms.)
Tai sítten ei ole vielä koskaan sitä himmeliä tehnyt, on nimittäin sen verran työläs että siinä ja listan muissa töissä menee niin paljon aikaa ettei viikonloppu riitä vaikka ympäripyöreää päivää tekisi.
vitsit, taa oli tosi hauska!! Nauroin kippurassa, tuli vedet silmiin. siis ei voi olla totta, vai viela kellarin joulusiious....heh heh heh
vitsit, taa oli tosi hauska!! Nauroin kippurassa, tuli vedet silmiin. siis ei voi olla totta, vai viela kellarin joulusiious....heh heh heh
Muhun meni aluksi ihan täydestä tämä hommeli mutta tuo jouluastioiden poltto ja joulukarkkien paperien värjäys oli vähän yliampuvaa. Kukaan EI tee sellaista oikeasti, eihän? Mutta muuten, hössöttäkää rauhassa jouluihmiset! Huonompiakin harrastuksia on.
onko ap vielä linjoilla? miten valmistelut edistyy?
T:joululaiskimus
lähdetään matkalle koko perheellä 15.12 ja palataan maanantaina 22.12. Sitten 23. päivä onkin vielä työpäivä ja sitten yhdessä illassa taiomme joulun, ... eli siis pitäis ehkä ennen reissua leipoa jotain pakastimeen, siivota kämppä edes jonkinlaiseen kuntoon, tehdä lanttulaatikot pakkaseen, muut ehkä haetaaan suoraan kaupasta. Se niistä valmisteluista.
Kaikki ruuat ja herkut ostan valmiina. Lahjat on ostettu ja kohta paketoin ne.
Jouluverhot on laittamatta ja muuta sitten ei tarvi tehdäkkään.
Kaverini on niin kiireinen, kun se höösää joulua kaksi kuukautta putkeen ja sen lapset saa niin paljon lahjoja, että niillä on pää sekaisin.
Mun ei käy kateeksi noi hösääjät, vaan haluan pysyä kaukana näistä hysteerikoista.
Meillä on lapset popsineet jo monta joulukalenteria ja pipareita.
Joulu on ihanaa aikaa, jos siihen ei sisälly kiirettä.
Joulua odotellaan lukemalla Mauri Kunnaksen joulukirjoja, pojilla Kunnaksen joulupukki mukit ja jouluaiheinen palapeli.
Pakastin uusia perunoita keitettynä pakkaseen, jotta joulupöydässä olisi sellaistakin herkkua tarjolla. Ja ihan täältä av:lta sain tämän vinkin.
*Voitinko?*
kesällä suunnitelmissa, mutta jäi tekemättä. Nyt on sitten joulu pilalla :(
Onkohan tämä minun aloittama keskustelu? En ole varma! Ihanaa joulu! Malta odottaa!
Mä oon saanut viime viikkoina aikaseks:
- Korttien askartelu sekä runot ja osoitteiden rustaus niihin.
- Joulukoristelaatikoiden tarkistus. Tänä vuonna ostoslistaan pääsee hopeiset ja valkoiset koristeet. Punaisia löytyy ennestään, myös niitä käytetään. Täytyy myös ostaa uudet jouluverhot ja jouluinen eteismatto.
- Kuopukselle omat joulukoristeet. Ikkunaan valot jne.
- Sukulaisten ja kummilasten joululahjat ostettu ja paketoitu. Korttiin kirjoitettu oma keksimä jouluruno (tai sitten kopioitu;)). Omien lasten, vanhempieni ja ystävien lahjat puuttuvat.
Joulun odotus on virallisesti meillä alkanut :) En malta odottaa tulevia viikkoja kun saan aloittaa joulutohinat kunnolla vauhtiin! Joululaulut kaupoissa, lahjojen ostelua, paketointia, joululauluja kotona, joulusiivousta joululaulujen soidessa, joulusaunan perusteellista puunausta, kellarin siivous, kaappien joulusiivous.
Taidan olla sekaisin joulusta...
En kylläkä ole ostanut yhtäään lahjaa, mutta pian kaikki
kaapit, kirjahyllyjä myöten on puunattu.
Marraskuun aikana pitäis saada joka nurkka putsattua ja
joulukuussa aloitan koristeiden laiton ympäri taloa ja niitä onneksi
on jokunen laatikollinen, senku valitsen mitä haluun tänä vuonna laittaa esille.
Joulu on ihanaa aikaa ja siitä pitää nauttia.
Ja mä nautin siististä ja puhtaasta kodista.
Hänen joulukirjassaan tehdään vihkoa, jossa löytyy samoja asioita kuin ap:llä - ehkä kevyemmin. Parasta on joulusiivous, jonka voi aloittaa vaikka juhannuksena. Sopii minulle! Joulusiivouksen nimissä voin käydä kerran vuodessa kaappini läpi!
musta on ihanaa viikko ennen joulua pakata lahjoja piparin ja kynttilän tuoksussa iltahämärällä--ei silti hämäräähän on jo nyt
TOi kohta 9 oli mun suosikki - aion tänä vuonna ommella poronsarvet 3 valitsemalleni lapselle.
1. nimilista ja osoitelista niistä joille lähtee joulukortit (tänä vuonna 83 kpl)
2. leivoin 2 taatelikakkua pakkaseen. ne säilyvät hyvin
3. pilttipurkkien koristelu lumihiutaleilla ja tähdillä (10 kpl). niihin tulee sinappi
4. joulukorien askartelu kartongista
5. laadittu alustava menu kolmelle päivälle ja alustava kauppalista ja tukkulista
6. paketoin osan kummilasten joululahjoista (tapana hankkia pitkin vuotta aleista)
7. kellarin joulusiivous
8. yläkerran joulukaappien päivitys
9. ompelin poron sarvet 3 lapselle
10. valmistelin vieraslistan ja aikataulun 3 päivällekyllä on hieno tunne
"jos et aio viettää jouluasi komerossa, unohda komeroiden joulusiivous". Mitä ihmettä jotain kellaria pitää siivota joulua varten? Eikö kellari nyt yleensä siivota kevät-kesällä ennen kuin sinne aletaan tuppaamaan taas uuden sadon tuotteita. Siinä vaiheessa viimeistään inventoidaan, mitä siellä on edelliskesältä jäljellä, kulutetaan viimeiset säilykkeet ja siivotaan tulevaa kesää varten. Mutta että syksyllä täyttä kellaria siivoamaan joulua varten... Hei haloo?!?!
Tosin aloitan valmistelut aina marraskuun alussa ja se sitten jatkuu täydet 6-7 viikkoa eteenpäin. On ihanaa siivota, leipoa, tehdä kaikenlaisia joulukoristehankintoja, askarrella...teen myös aina itse joulukukka-asetelmat niin kotiin kuin muutamille lähisukulaisillekin. Kyllä siinä aikaa saa kulumaan kummasti muun työssä käynnin ohessa.
Täytyy myöntää, että sorruin jo viime viikolla (oli perjantai) Ikean reissulla ostamaan muutaman uuden joulukoristeen ja yhdet valot ikkunaan.
Joulukaappi.... aikataulu... ou mai gaad. Miten me ikinä selvitään joulusta ilman alkuvalmisteluita, jotka alkavat jo lokakuun puolivälissä....? IIIKK!
Ostin aikanaan Tupperin piparimuotit, mitkä ovat näppärät säilyttää. Ovat omassa rasiassaan ja säilyvät vuodesta toiseen. Suosittelen.
Tuosta himmelistä: oletko käynyt itse keräämässä oljet vai onko niitä kaupassa myynnissä? Missä aiot säilyttää sen joulun jälkeen?
Maalasitko itse jouluastiaston? Minkälaiset koristeet laitoit siihen?
meillä: siivotaan kunnolla tässä viikon sisään (siivoan aina toukokuussa ja lokakuussa suursiivouksen, joskus myös tammikuussa). Sitten pikkuhiljaa laitellaan koristeita ja valoja. Jouluruuan nautin omien vanhempieni luona. Mutsi tekee samalla tavalla ku mä noi valmisteluhommat.
Lahjoja olen jo alkanut katsella. Rakastan joulua mutta se menis pilalle tollaisella vouhkaamisella.