Kysymys perhehuoneissa olleille
Toivomme perhehuonetta. Sitähän ei tiiä, saako huonetta, mutta varmuuden vuoksi täytyy ottaa se huomioon nyt sairaalakassia pakatessamme... Ei ole kokemuksia sairaaloista, joten ollaan aika pihalla. Mitä pakkasitte miehelle? Käyttikö mies sairaalassa mitään omia vaatteita vaiko pelkästään sairaalan vaatteita? Mieheni ei käytä kotonakaan aamutakkia tai -tohveleita, joten sellaisia ei tarvitse ajatella... Mutta pitäskö pakata alushousuja ja pyjamahousut (sellaisiakaan mies ei käytä, mutta omistaa sentään yhdet...)?
Sitten vielä tyhmä kysymys... Kuinka sotkuista puuhaa synnytys voi olla pahimmillaan? Pitäskö miehelle pakata vaihtofarkut kotiutumista ajatellen? Eihän tämä muuten olisi näin ongelmallista, mutta se merkitsisi sitä, että pitäs ostaa miehelle toiset farkut... Mies omistaa vain yhdet ehjät farkut, joilla pärjää loistavasti :) Kun ne on pyykissä, mies käyttää risaisia kotifarkkuja. Mutta ei niitä kehtaa missään muualla käyttää kuin kotona. Mitään muitakaan housuja mies ei omista! Eikä hän lähde mielellään vaatekauppaan, joten täytyy harkita asian tärkeyttä ennenkuin yritän raahata miehen kauppaan... ;)
Kommentit (28)
Perhehuoneessa tosiaan mies ei saa mitään vaatteita, ruokaa kylläkin talon puolesta. mUtta meillä mies kävi hoitamassa kotona asioita (kokoamassa hoitopöydän + siivoamassa) ja töissäkin pari asiaa perhenuoneesta päivällä. Oltiin nimittäin aika kauan sairaalassa.
Vauvat tosiaan pulauttelevat ja kakkivat ja pissivät paljonkin ja saa siinä vaatteet likaiseksi.
Mukavaa odotusta!
itselle nyt ei juuri tarvii pakata mitään mukaan:O periaatteessa kaiken tarvittavan saa sairaalasta, jos unohtuu. ja monista sairaaloista saa kantiinista ostettua esim maidonkerääjiä, liivinsuojia jne. ja osasto lainaa tarvittaessa rintakumeja, maidonkerääjiä, pumppua kaurapussia jne. no joo, toki sitä haluaa mukaan omia hygieniavälineitä. niin ja äitiyskortti lienee se tärkein. j a imetysliivit. mut vaatteet tai siis yöpaidat saa sairaalasta joita sitten voi joutua vaihtamaan harva se tunti kun vuotaa ala- ja yläpäästä :O ja hikoaa.... ne " reikäset" alushousut on ihan jees et se iso vaippa pysyy paikoillaan eikä turhaan sotkeennu omat kalsarit. ja sairaalan löysät sukat ja säädettävät aamutossut on eri kivat jos sattuu nilkat ja jalkat turpoamaan synnytyksen jälkeen elefantin jaloiks niinku mulla... elimelkein sitä palaa kotiin samoilla vaatteilla kuin millä tulikin. ellei sit lapsivedet tai muut eritteet sotannu.
synnytyksessä mies voi halutessaan käyttä ä sairaalan suojavaatteita, mikä estää? mut ei meillä ainakaan miehellä vaatteet sotkeentunu yhtään ekan synnytyksessä, t-paita ja verkkarit tais silläolla. mies voi tosiaan liikkua sairaalasta ei siellä perhehuoneessa tarvii koko ajan kököttää..eihän siellä missään pakkohoidossa olla. voihan hän käydä kaupassa hakemassa jotain jos äidin tekee mieli tai tosiaan tarvii jotain. olenpahan kuullut äidistäkin joka lähti muutama tunti synnytyksen jälkeen itse käymään kahvilla kaupungilla kaverinsa kanssa, vauva jäi toki lastenhoitohuoneeseen. tuskin se äiti sairaalan yöpaidassa karkasi kahville:O
miehet siellä on omissa mukavissa vaatteissa. ja eipätuo 20kilsaa niin pitkämatka ole etteikö mies voisi käydä kotona hakemassa puuttuvia tavaroita sulle tai itselleen. meillä jotain 35kilsaa yhteensuuntaan eikä oteta perhehuonetta eli mies " ravaa" sairaalassa esikon kanssa katsomassa mua ja vauvaa. ei otettu esikonkaan kanssa ku mies ei viihdy sairaalassa, ahdistuu siellä. eikä siellä nyt oikein miehille mitään tekemistä olekaan koko päiväks... (anteeks vaan oma mielipiteeni..)riippuu tietty miehestä.
vauvallekin pakkasin " vain" koko puvun, siis sellaisen sisäpuvun, jossa paita ja housuosa yhdessä, (puolipotkarit jos tuntuu et tuulinen ilma), neuletakin, myssyn, tumput ja sukat ja peiton jonka voi laittaa istuimen/vauvan päälle kun kuljettaa autoon ja istuu autossa. kesähän nyt on. vaipan voi vaihtaa siellä ennen kuin lähtee. ei siellä sairaalassakaan ekan vuorokauden jälkeen vauvaa pueta liikaa, ellei jotain syytä ole. en oikeesti keksiny muuta mitä pitäis pukea pikkuiselle, eipä tullu iso kassi:O esikolle olinkin pakannu kaikenlaista " turhaa" mukaan, kassi olikin iso, ja takaisin kannoin kotiin tarvitsematta niitä... oppia ikä kaikki...
-e- 38+3
Tavaraa tuli paljon, koska pakkasimme varalta aika paljon omia juttuja synnytystä varten. Saa nähdä, mitä niistä tulee käytettyä! :) Ja eniten laukussa painaa mun toilettilaukku sekä " Äidiksi, minun odotukseni" -päiväkirjani ja " Lapselliset" -vauvakirja. Kirjoittaminen on mulle tosi tärkeää, joten ajattelin, että noita kirjoja tulen kaipaamaan, jos tulee hetki, jolloin vauva nukkuu, ja itseä ei nukuta (ja mies nukkuu!...siis, mikäli mies on paikalla eli mikäli saamme perhehuoneen). Ja siis ei meillä mitenkään älyttömästi tavaraa ole. En vaan tiedä, mitä " rajoitetut säilytystilat" käytännössä tarkoittaa. Vähemmän tavaraa meillä siis on kuin olisi, jos oltaisiin lähdössä hotelliviikonlopun viettoon :) En pakannut itselleni muita vaatteita kuin kotiutumisvaatteet (äitiyshousut säädettävällä vyötäröllä ja imetyspaidan) sekä imetysliivit.
Vauvalle pakkasin saman verran vaatetta kuin sinä. Pakkasin äp:n vanuhaalarin, vaikka vastasyntynyt kyllä hukkuu siihen - on se sen verran iso... Arastelen pukea villaa vauvalle ainakaan heti, koska en itsekään voi käyttää ollenkaan villaa allergian takia. Enkä ole saanut vielä allergiaystävällisestä langasta tehtyä villapukua, jota vauvan isomummi parhaillaan neuloo...
Kyllähän siihen reilun 40 km:n (yhteensä) matkaan menee bensaa, joten ei me kyllä huvikseen sellaisia matkoja ajella... Emme ole niin rikkaita ;) Toki, jos emme saa perhehuonetta, mies joutuu ajelemaan sitä matkaa edestakaisin. Sille ei sitten vaan voi mitään.
Kyllä mun miehelle oli perhehuoneessa tekemistä kun hoiti vauvan, ja minut, kun minä olin ihan vuoteenomana aluksi.
Sitä kun ei etukäteen tiedä kun on synnyttämään menossa, että miten se menee ja miten se lopulta päättyy ja kuinka huonossa, tai hyvässä, kunnossa äiti on.
Meille perhehuone oli todellinen pelastus, ainakin vauvan ja minun kannalta. :)
Riippuu varmasti sairaalasta saako mies sieltä vaatetta ylleen vai ei. Me olimme Oulussa (OYS) perhehuoneessa ja mies ois saanut vaatteet sairaalasta, mutta halusi ennemmin olla omissa vaatteissaan koko ajan. Sairaalan pyyhkeitä toki käytti.
Minäkin halusin olla melko paljon omissa vaatteissani, mitä nyt niitä alushousuja ja öisin sitä sairaalapaitaa käytin.
Perhehuoneissa se suositus on, että isäkin sitten todella on siellä huoneessa kun se perhehuone on otettu. Ja osallistuu vauvan hoitoon. Mutta kyllä meillä mies sai töihin poistua päiviksi, ei siellä ole kenellekään tilivelvollinen. Kaupassa kävi myös, sekä siivoamassa kodin. Ja aina hakemassa itselle jotain uutta vaatetta ja minulle myös. Ja kävipä viimeisenä iltana hakemassa meille grilliruokaa kun ei enää sairaalan ruoat maistuneet! ;)
Meille oli myös sanottu, että jos on perhehuoneessa, ei vauvoja oteta yöksi sinne kansliaan hoitoon. Kuitenkin heti ensimmäisenä yönä kysyivät halutaanko antaa vauva sinne yöksi että me vanhemmat saataisiin levätä. Ei kuitenkaan raaskittu antaa. Kun tyttö joutui sinivaloon, saatiin se valo siihen perhehuoneeseen niin ettei silloinkaan jouduttu olemaan erossa pikkuisesta.
Kaiken kaikkiaan se perhehuone oli aivan mahtava juttu! Parhaat puolet olivat, että mies sai olla siellä koko ajan kun pystyi, vierailijoita sai käydä paljon eikä tarvinnut käydä edes virailuajalla, huoneessa oli oma vessa ja hoitopöytä sekä hyvä nojatuoli imettämiseen.
-Veruska & Unna 1kk-
me oltiin perhehuoneessa ku esikoinen syntyi,oltiin oys:ssa ja miehellä oli omat vaatteet ja peseytymisvälineet mukana.ja mies kävi välillä kotona+töissä ja meillä sentään tuota välimatkaa oli 190km,eikä ukko valittanu eestakas ajelusta,että kyllä joku 20km ei oo yhtään mitään,senhän matkan vaikka kävelee!!!
Kiitos minunkin puolesta kaikille vastanneille, ja Meripihkalle kun tulit kysyneeksi. Vaikkei synnärille lähtö ihan vielä olekaan ajankohtainen, niin tällaisia juttuja olisi kyllä tullut mietittyä viimeisillä viikoilla. Enkä olisi ehkä itse kehdannut asiasta kysyä :)
Ja mukava kuulla, että jollain muullakin on mies, joka ei tykkää vaatteiden ostamisesta ja jolla sen takia on vain yhdet kunnolliset housut :D
Olemme muuten menossa synnyttämään Hyvinkäälle. Siellä synnytysinfossa mainittiin vain, että mies saa olla omissa vaatteissa synnytyksessä. Ei mainittu mitään siitä, että mies ei saa sairaalan vaatteita käyttöönsä! Miten voidaan olettaa, että kaikki tietäisivät tuon?! Ois kyllä harmittanut, jos miehen ois pitäny lähteä ajamaan kotiin puolen tunnin matkaa vaatteita hakemaan... Tai no, varmaan hän ois käyny ostamassa vaatteita Hyvinkäältä, jotta ei ois tarvinnu ajaa kotiin asti. No, hyvä, kun tuli kyseltyä asiasta täältä!!! KIITOS kaikille vastanneille!!!
Yks tuttu kertoi oksentavansa aina synnytyksessä miehensä päälle, joten voi ne varafarkut olla tarpeen monestakin syystä... :)